[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
kaj a skrev:
-------------------------------------------------------
> den blivande frun har bakat tigerkaka,
> supersmarrigt :-)

Men, men, det är väll inte Kristin du skall gifta dig med?

[OT] Samlingstråd för OT
Potatis :)

Potatis.jpg ht=544

[OT] Samlingstråd för OT
Snälla du, jag blir alldeles nervös när jag läste ditt första inlägg då jag själv nyligen renoverat både badrum på ovanvåningen och tvättstugan i källaren.
Hade jag gått efter vad vissa fackmän och bygghandlar osv hade sagt så hade det säkert funkat ett tag men knappast varit ett hållbart alternativ och framförallt så gillar INTE försäkringsbolagen vissa av dessa lösningar.
Jag pratade med alla möjliga och omöjliga människor och komfram till att det enda är att själv läsa på vad som gäller och ta alla råd utan "källförteckning" som rent skitsnack. Byggkeramikrådet och Säkra våtrum är två regelverk som försäkrinsbolagen rekommenderar.
Så åter igen, lyssna inte på oss utan ring ditt försäkrings bolag och följ deras regler slaviskt samt dokumentera ALLT med fotografier, kvitton och anteckningar.

[OT] Samlingstråd för OT
Detta är inte så krångligt allt går att läsa här www.bkr.se

Där står bland annat följande. Tvättstuga, gästtolett samt rum med vv-beredare skall förses med tätskikt på golvet. Tätskiktet viks upp ca 50 mm på väggen. På väggen behöver man inte tätskik.

Om man nu har en äldre källare så hör med några fackmän vad dom tycker, jag hade inte lagt tätskikt på hela, vi har arbetat med flera skador relaterade till att golvet varit för tätt.

[OT] Samlingstråd för OT
Oftast så läggs det klinker på betong golv i gamla källare för att klinker släpper igenom fukten som kommer genom plattan. Det sista man vill är att fukten skall stanna i plattan. Men har du dusch eller golv brunn så skall du lägga fuktspärr i duschen och runt brunnen. Och runt brunnen så skall det vara en typ av duk som går ner i brunnkonstruktionen så att fukten inte kan krypa bak vägen in under. så var det när vi gjorde det i vår tvättstuga. Det är inte särskilt svårt, snåla bara inte med fuktskyddet.

[OT] Samlingstråd för OT
Har ett hus utan källare tyvärr . En golvbrunn finns till tvättbänken . Som tur är så är tvättstugan ganska liten typ 10 kvm eller mindre . Just nu ligger det en matta på golvet som går upp 5 cm på sidorna .

[OT] Samlingstråd för OT
Gräver upp dennna tråden för att höra om någon haft speciellt bra eller dåliga erfarenheter med några av dom nämnda alternativen. Jag har en liten läcka i skarven mella plast och aluminium i kylarens nederkant. Ser inte något droppa därifrån, men det växer sakta en pöl på garagegolvet.
Funderar på att beställa Bar's leak, eller åka förbi Biltema å prova det dom har om ingen avråder det..

[OT] Samlingstråd för OT
rogart (fd Roger A) skrev:
> Har ett hus utan källare tyvärr . En golvbrunn
> finns till tvättbänken . Som tur är så är
> tvättstugan ganska liten typ 10 kvm eller mindre
> . Just nu ligger det en matta på golvet som går
> upp 5 cm på sidorna .

Har man golvbrunn så räknas det som ett våtutrymme så tätskikt ska du ha då men bara på golvet.
Ring BKR så får du svar på allt

Ska du ha golvvärme med? annars så är det ju att rekomendera fär då har du det alltid varmt och skönt om fötterna samt att fukten som blir torkar upp.

Frille

[OT] Samlingstråd för OT
Kung Stalle skrev:
> >
> Det oknådade brödet med lite havrekli och mycket
> hasselnötter.
>
> Stalle

Såg inte så dumt ut. Har du något recept?

//j

[OT] Samlingstråd för OT
Försökte ringa försäkringsbolaget idag och fråga lite men dom hade inte tid med mig p.g.a alla skador orsakade av snöovädret . Golvvärme vore inte dumt men då skjuter kostnaderna iväg så det får nog vara .

[OT] Samlingstråd för OT
erik h skrev:
> Ett kak-hav. Bra med kakor som blev lite fula så
> man får äta upp dem och försöka igen.
>
>

Ha ha, det där liknar litegrann vad jag åstadkom igår men mina var något bättre så jag skall försöka rädda vad som räddas kan ikväll, får se om det blir någon bild...

/CJ

[OT] Samlingstråd för OT
TBone skrev:
> Jag har köpt hästentrecote i Hötorgshallen,
> fast det besvarar ju iofs inte frågan om biff.

Entrecote passar bättre på grillen. Får knalla in där vid tillfälle alltså. :)

[OT] Samlingstråd för OT
Fredriks dödsfärssås

1 kg köttfärs
1-2 burkar sambal oelek
1-2 stora vitlökar
1-2 dl tomatpure
1-2 dl matlagningsgrädde

Stek köttfärsen, tillsätt hackad vitlök och sambal oelek. Låt det hela fräsa på ganska ordentligt och ganska länge. Blanda ner tomatpure och grädde och låt det koka ihop.

Äts förslagsvis med ris och valfri mängd gräddfil.

[OT] Samlingstråd för OT
Happy place - tråden för oss som inte hittat det vi söker under "sök & läsvärt" eller bara vill skriva av oss lite :)

Som inledning vill jag passa på att efterlysa inköpsställe för FÄRGADE MTB-däck. Typ Michelin Hot S, äldre Corratec däck m.fl. Dessa som ser ut som baddräktsmönster från 1987 är inget alternativ. Inga dirt däck heller utan vanliga hederliga skogsdäck som är bredare än 2.1". Det ska alltså inte vara några skitdäck utan ska fungera skapligt i skogen.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag vet att Cykelcenter i Eskilstuna har färgade mtb-däck...huruvida det är "vanliga hederliga skogsdäck" eller "baddräktsmönster från 1987" vågar jag inte svara på :-)

De nås på 016-12 46 55 om du vill få besked.

/Andreas

[OT] Samlingstråd för OT
Färgade däck borde återinföras på bred front. Gröna michelin, blå nokia, regnbågsfärgade corratec.

Ett par turkosa Rocket Ron skulle inte vara helt fel.

[OT] Samlingstråd för OT
Globalistic skrev:
> Happy place - tråden för oss som inte hittat det
> vi söker under "sök & läsvärt" eller bara vill
> skriva av oss lite :)

Vad faller inte under denna kategori?

Det här är raka motsatsen till uppdelning av forumet. Vi skriver allt i en och samma tråd. Lysande!

=D

[OT] Samlingstråd för OT
Ja, speciellt när man inte har något vettigt att skriva som jag ofta inte har :)

Funderar på att åka till HHB ikväll, fast jag vet inte hur jag ska ta mig dit. Pendel, bil eller cykla dit. Bor ju typ 20km dit :/

Ingen som har lust att köra lite i Rudan?

[OT] Samlingstråd för OT
Seriös tråd det här så då kan jag passa på att skriva om att regndroppar inte ser ut i verkligheten som på väderleksrapporten. Och så undrar jag över ifall strap-ons tål maskindisk.

[OT] Samlingstråd för OT
Ingen aning men jag kan ta en bild på resterna av loggan ifall du vill se.

edit: hittade modellnumret nu... STR-690 så den där tyska databasen som Håkan tipsade om kanske kan vara till hjälp. Åas kostar en ny inte mer än 89 pund på Ebay.

Kvällsmackan väntar och så ska jag hata Garmin en stund samt se en halv film möjligen - gonatt

PS; säljer EJ min retro-strap-on från tidigt 80-tal.

[OT] Samlingstråd för OT
Äntligen sol! Ska springa ner å köpa kräftor :)
Min gps kommer idag så det blir ut p springa lite senare ikväll.

Nlgon som har bra tips på italienskt vin till kräftor?

Tillbaka
Topp