[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
42Hz sa:
Med tanke på hur väl man med trål kan "dammsuga" upp nästan all fisk i ett område så är det ju tveksamt, den skall användas under väl strukturerade former så man inte fiskar upp för mycket fisk.
Precis. Trålning av krill ska vi inte ens prata om. Svaret borde därmed vara nej.

[OT] Samlingstråd för OT
Behövs crawl egentligen? Kan man inte kalla det för frisim? Eller behövs ordet crawl för tydlighet i situationer när man exkludera de långsammare simsätten?

Edit: ej cykelrelaterat = OT / jansson99

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
åberg sa:
Behövs crawl egentligen? Kan man inte kalla det för frisim? Eller behövs ordet crawl för tydlighet i situationer när man exkludera de långsammare simsätten?
Nu är det länge sedan jag var aktiv simmare i simklubb, men vill minnas att vi alltid pratade om frisim och valfritt på träningarna. Dvs frisim betydde att det var crawl som gällde och valfritt var just valfritt (av det 4 simsätten)
Men tycker mig se nu när man kollar olika träningsupplägg att vissa skriver explicit crawl.

[OT] Samlingstråd för OT
Frisim är väl inget simsätt.
För mig går det fortare att simma bröstsim än crawl över 200m, så på 200m fritt skulle jag simma bröst. :)
(Kanske framgår att jag inte är simmare.)

[OT] Samlingstråd för OT
Här får jag kalla på regel nr 2 hos Simregler.

19225625_1624479240898621_2267774212407953463_n.png.jpg

Crawl är det väll bara någon förlegad multisportare som säger, samt folk som inte simmar. Typ de som säger dubbeldämpad cykel och de som kallar alla "dubbeldämpade" ;) cyklar för downhillcyklar.

[OT] Samlingstråd för OT
Konkret sa:
åberg sa:

Frisim så får du väl simma på vilket simsätt som helst, tex hundsim.

Verkar stämma om man tittar här: http://www.svensksimidrott.se/globa...dokument/stadgar-och-regler/ssf_kapitel_4.pdf
405 Frisim
405.1 Med "frisim" i ett frisimslopp menas att simmaren får använda sig av vilket simsätt som helst. I individuell medley eller lagmedley avser termen "frisim" varje annan stil än simsätten ryggsim, bröstsim eller fjärilsim.

Men eftersom det är en individuell sport tror jag ändå inte att kattsim är tillåtet.

[OT] Samlingstråd för OT
Frisim = valfritt simsätt
Men eftersom crawl är snabbast har det i vissa kretsar blivit synonymt med frisim.

Jag säger alltid crawl om jag menar simsättet. Som jag för övrigt inte har motorik nog för att lära mig. Jag simmar bröstsim med huvudet ovanför vattenytan.

[OT] Samlingstråd för OT
Som sagts tidigare är frisim en gren inom simning som styrs av ett regelverk, vad man måste, får och inte får göra när man tävlar i 1. frisim, eller 2. simmar frisimssträckan i medley (olika regler vid 1 och 2). När simmare använder ordet simsätt syftar de till tävlingsgrenen enligt aktuellt regelverk.

Cawl, både bröst- och ryggcrawl är simsätt och inte tävlingsgrenar. Simmare använder sällan och aldrig begreppet crawl. Så nej, crawl behövs inte, om man är simmare :)

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Sixten Fors sa:
Som sagts tidigare är frisim en gren inom simning som styrs av ett regelverk, vad man måste, får och inte får göra när man tävlar i 1. frisim, eller 2. simmar frisimssträckan i medley (olika regler vid 1 och 2). När simmare använder ordet simsätt syftar de till tävlingsgrenen enligt aktuellt regelverk.

Cawl, både bröst- och ryggcrawl är simsätt och inte tävlingsgrenar. Simmare använder sällan och aldrig begreppet crawl. Så nej, crawl behövs inte, om man är simmare :)

[OT] Samlingstråd för OT
JTF sa:
Kan man inte fiska räkor med metspö istället?

42Hz sa:
Med tanke på hur väl man med trål kan "dammsuga" upp nästan all fisk i ett område så är det ju tveksamt, den skall användas under väl strukturerade former så man inte fiskar upp för mycket fisk.

Med tanke på att frågan i början handlar om räkor så..
Det finns många olika typer av tråler, och efter att faktiskt ha jobbat en period på en räktrålare i nordnorge kan jag meddela att:
En räktrål går i 1.5-2 knop (~1 m/s) längst botten på minst 100 meters djup, vår svepte en ca 30 meter bred yta. Där är det relativt lite fisk och det mesta hinner fly.
En räktrål har ett snedställt galler framför säcken, och det som är bredare än typ 15mm silas utanför säcken och lever vidare, bara det som går genom gallret hamnar i säcken.
Bifångsten, dvs ickeräckor, utgjorde för oss ungefär max 1-2% av fångsten. Den mesta bifångsten var små fiskar, sådär 10 cm långa som slinkit in i säcken, och volymmässigt så var det inte särskilt många, några enstaka per kilo räkor ungefär.

Bifångsten bestod i övrigt för oss av en Uer eller två kanske varannan dag, de är taggiga och fastnar i nätet och dör av tryckförändringen på vägen upp, om int evi plockade upp dem snabbt kom havsörnar och fixade det. Det kom upp en krabba då och då som fastnat i nätet, de överlever och letar sig ner i havet igen. I övrigt så kan det vara ett stimm maneter som trålen går genom påväg upp, jobbigt men ja, maneter.

Frågan om räktrålning och miljö handlar mycket om bräsnleanvädnnignen av båtarna samt hur buttensedimentet påverkas av trålningen, samt såklart räkbeståndet (MSC, krav osv är bra). Å ena sidan frigör trålen näring i vattnet vilket samlar djur, ex räkor där (man kan inte tråla ett trål-fält som varit inaktivt en längre tid och förvänta sig få något, de måste "hållas igång"), å andra sidan så kanske inte botten skulle se ut om den gör om den lämnas under en lång tid.. men var skulle vi då få räkorna från? :)

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
åberg sa:
Konkret sa:
åberg sa:
Men kattsim kan väl inte vara tillåtet?

Dom och grisarna går ju på vattnet enligt sjömännen.
Får inte ihop det riktigt. Kattsim är ju när man blir stoppad i en säck med (de flesta av) sina syskon och en sten varefter säcken slängs i vattnet.

Katter hatar vatten, grisar gillar inte att bada.

Som sjöman tatuerade man in ett djur på varje fot och ansågs då aldrig kunna dö till havs för man kunde gå på vatten(överleva)

[OT] Samlingstråd för OT
Just det där med bottenhyvlingen har jag som inte är insatt i branschen på det sättet uppfattat som en fråga som diskuteras betydligt flitigare än bränsleanvändningen. Nu kanske inte räktrålning på +100 m är där det pratas mest om det verkar ju onekligen vara ett problem på en del ställen. Gamla minfält, vrak, öresundsbroar och vindkraftsparker verkar ju om något vara rena naturreservaten även om just vrak och minor i sig kanske inte är så bra.

[OT] Samlingstråd för OT
Visst är trålning bra, förutom att den slår sönder botten, dödar en jävla massa extrafisk och släpper ut avgaser ;)

Visst, en räktrål med 15mm galler som gör 1.5knop kanske inte gör så mycket. Men vad hände utanför kanada? Vad hände här på västkusten? Jo trålarna kom och fiskade upp all fisk och slog sönder koraller och botten så det inte finns/fanns något för fisken att äta.

1båt gör inte mycket skada, men när det kommer hundratals båtar?

https://www.greenpeace.org/archive-...lem/overfishing-history/cod-fishery-canadian/

[OT] Samlingstråd för OT
daikai1 sa:
Visst är trålning bra, förutom att den slår sönder botten, dödar en jävla massa extrafisk och släpper ut avgaser ;)

Visst, en räktrål med 15mm galler som gör 1.5knop kanske inte gör så mycket. Men vad hände utanför kanada? Vad hände här på västkusten? Jo trålarna kom och fiskade upp all fisk och slog sönder koraller och botten så det inte finns/fanns något för fisken att äta.

https://www.greenpeace.org/archive-...lem/overfishing-history/cod-fishery-canadian/
Och nu trålas det krill industriellt. Kan bli spännande att se vad ekosystemet tycker om det.

[OT] Samlingstråd för OT
Rattnalle sa:
daikai1 sa:

Och nu trålas det krill industriellt. Kan bli spännande att se vad ekosystemet tycker om det.

Sluta ät fisk!

[OT] Samlingstråd för OT
Tråligtvis inte, men grönkål behövs tycker jag, det är gott ju. Gissar att massbearbetning av livsformer från havet för föda är allmänt ofräscht, och trål vs. odling är lite pest vs. kolera.

Behövs ål då? Jag säger nej där.

[OT] Samlingstråd för OT
Konkret sa:
Rattnalle sa:
daikai1 sa:

Sluta ät fisk!

Det har jag redan gjort ;)

Tillbaka
Topp