[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Amex Premium om man spenderar >250k på kortet per år, då får man poäng nog och 2-för-1-voucher för att boka en businessclass t.o.r USA för två en gång om året.

Kopplat Paypal till Amexkortet också så i princip alla internetköp går att ta på det, antingen direkt eller via paypal. Det + att alla matinköp och bensininköp går via kortet, så även om en del inte tar amex (av förklarliga skäl, det finns förstås en orsak till att de har förhållandevis frikostig bonus) så funkar det tillräckligt ofta.

[OT] Samlingstråd för OT
NickPick sa:
Stumpy sa:
Mini_me sa:
OKQ8 har oxå cashback och inga avgifter.
1% om man använder bonuschecken för att handla i OKQ8 butik, tar man ut det i kontanter får man 0,5%.
Jag och sambon har under många år gjort samtliga inköp på var sitt OKQ8-kort kopplat till samma konto. Nu har vi svårt att bränna bonuscheckarna på OKQ8, så jag har börjat ta större inköp på SAS Mastercard eller Norwegian Visa.

Hos preem får man ut pengarna kontant om man vill. Givetvis utan avdrag...

Preem betalar ut i feb , maj , augusti och nov.
Jag får ut 233kr + i feb. Räknat på typ Dec17 till nu.

Ingen aning hur mycket jag spenderat men troligen mer än jag skulle.

[OT] Samlingstråd för OT
DanielS sa:
Kör Santanders Mastercard, utan avgifter och bäst villkor för reseförsäkring (t ex självriskskydd för hyrbil) när jag jämförde.

Santanders finstilta: **Vid uttag från automat/växlingskontor debiteras ränta från dag ett. Sätt in pengar i förväg om du ska använda kortet till kontantuttag.

De flesta kort har självriskskydd på 10k-15k. Det är handelsbanken Handelsbanken Platinum eller ännu hellre AMEX Platinium du ska ha!

[OT] Samlingstråd för OT
Kniven sa:
DanielS sa:
Kör Santanders Mastercard, utan avgifter och bäst villkor för reseförsäkring (t ex självriskskydd för hyrbil) när jag jämförde.

Santanders finstilta: **Vid uttag från automat/växlingskontor debiteras ränta från dag ett. Sätt in pengar i förväg om du ska använda kortet till kontantuttag.

Kontanter? Hm, undrar hur många år sedan jag tog ut kontanter. Har en 2-hunka ligger i plånboken som jag fått som betalning av någon. Borde ha vägrat ta emot den. Den kommer ligga där länge till.

[OT] Samlingstråd för OT
Eurocard Corporate har ju ingen kreditgräns. Du kan shoppa hur mycket som helst på kortet, förutsatt att du kan betala efteråt förstås. SAS Mastercard hade 20 000:- när jag kollade för ett tag sedan. Om jag minns rätt. Hur är de andra korten?

[OT] Samlingstråd för OT
Kniven sa:
DanielS sa:

De flesta kort har självriskskydd på 10k-15k. Det är handelsbanken Handelsbanken Platinum eller ännu hellre AMEX Platinium du ska ha!
Nja, jag skulle säga att det är ganska ovanligt att självriskskydd för hyrbil ingår i kortens reseförsäkringar. När jag kollar nu ser jag att Santander har det, jag har det på mitt First Card (men inte på mina SAS Mastercard eller Amex, eller mitt Swedbank-Visa), jag tror Amex Platinum har det och nåt kort till. Men de flesta har det inte. Däremot kan många ha nåt konstigt självriskskydd som täcker självrisk på hem- eller bilförsäkring om nåt händer med hem eller bil HEMMA när man är bortrest.

[OT] Samlingstråd för OT
.A. sa:
Eurocard Corporate har ju ingen kreditgräns. Du kan shoppa hur mycket som helst på kortet, förutsatt att du kan betala efteråt förstås. SAS Mastercard hade 20 000:- när jag kollade för ett tag sedan. Om jag minns rätt. Hur är de andra korten?
SAS Mastercard har 20k som default, men det är ju bara ansöka om högre gräns. Jag höjde min till 50k, det beviljades direkt helt automatiskt. Tror många kort funkar så. På SAS Amex gör de direkt en bedömning och sätter gräns utifrån din förmåga, tror jag fick drygt 150k där.

[OT] Samlingstråd för OT
.A. sa:
Upp till en tredjedel av inkomsten för SirkelKå, men man väljer själv om man faktiskt vill ha så hög eller lägre.

1% bonus men går bara att använda där tror jag. Tankar ändå bara bilen på kortet så..

[OT] Samlingstråd för OT
perzzon sa:
Kristoffer R sa:
Finns en (i mitt tycke bra) ekonomiblogg som heter rikatillsammans, där brukar han varje år lista vilka kort som är ”bäst” utifrån diverse olika kriterier.

https://rikatillsammans.se

Den gubben är ju känd för att pusha tveksamma investeringar som han själv har en stake i och andra godsaker. Resonemangen kan man ju ha nytta av förstås.

Råder delade meningar om just Jan B (Rikatillsammans) men hans analys av korten är bra.
Sen ska man nog se alla bloggar / sidor som inspiration för eget tänkande.

Jag har haft nytta av hans sida (och podd).

[OT] Samlingstråd för OT
Jag kör Re:Member, verkade vettigast när jag bytte från ICA. 1% cashback så har man typ 3000 i månaden i betalning så är det gratis att ha kortet. Det har en kasse försäkringar som jag inte riktigt satt mig in i också.

/R

[OT] Samlingstråd för OT
Just hyrbilsförsäkring inför inte på amex premium och nedåt, endast på platinum.

Betalar ev hyrbil med mitt debitkort på Skandiabanken istället, det är ingår det i reseförsäkringsmomentet.

[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
Personligen prioriterar jag låga avgifter framför poäng.
Ingen årsavgift eller växlingsavgift, och gärna låg ränta när man väl använder kortet.
Det är styrkan med SAS Amex Classic; ingen årsavgift OCH EuroBonuspoäng. Krediträntan har jag ingen koll på då jag aldrig nyttjar krediten (dvs jag betalar hela fakturan på förfallodatum).

[OT] Samlingstråd för OT
För mig som senaste 20 åren handlat mer i utländsk valuta än SEK har växelkursen stor/störst inverkan. AMEX har alltid givit mig en sämre växelkurs, minns inte riktigt men har för mig att det rörde sig om 1-2% sämre. Systemen för bonus har ändrats genom åren och jag orkar inte byta kort vartannat år baserat på vilket bonussystem som råkar vara bäst för mig just nu. AMEX Rewards, Eurobonus, ICA checkar som procent av omsättning etc.

[OT] Samlingstråd för OT
Amex har 2% valutapåslag vilket är branschstandard för de större korten jag kollat. Vissa bankkort ligger på 1,5% och vissa nischbanker lägre (tidigare hade t.ex. Ica inget påslag, men de har det numer såvitt jag minns).
Självklart är allt en avvägning av vad man föredrar; låg växlingsavgift, låg/ingen årsavgift, olika bonuspoäng, stor drivmedelsrabatt, osv.

[OT] Samlingstråd för OT
Det är ju inget som hindrar att man har flera kort heller. Man nyttjar fördelarna med de olika. Många utgivare har ingen kortavgift, så man förlorar inget på att ha kortet.

[OT] Samlingstråd för OT
Stumpy sa:
Det är ju inget som hindrar att man har flera kort heller. Man nyttjar fördelarna med de olika. Många utgivare har ingen kortavgift, så man förlorar inget på att ha kortet.
+1
Dessutom är det bra med diversitet; framförallt utomlands är det inte alla ställen som tar Mastercard, utan det är Visa som gäller. Eller vice versa. Med ett MC, ett Visa, och ett Amex är man ganska helgarderad. Och det går att få ihop utan årsavgift.

[OT] Samlingstråd för OT
ooms sa:
Stumpy sa:
+1
Dessutom är det bra med diversitet; framförallt utomlands är det inte alla ställen som tar Mastercard, utan det är Visa som gäller. Eller vice versa. Med ett MC, ett Visa, och ett Amex är man ganska helgarderad. Och det går att få ihop utan årsavgift.

Jag hade Visa via min bank, och skaffade därför ett Mastercard utan årsavgift på annat håll. Banken hade iofs erbjudit MasterCard, gratis...första året. Sen bytte banken till Mastercard...
Får väl konvertera Volvokortet till Visa. ?

Volvokortet ger poäng, som kan bytas mot avdrag på fakturan. Brukar bara tanka på det, och oftast bara på semestern.

[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
ooms sa:
Stumpy sa:
+1

Jag hade Visa via min bank, och skaffade därför ett Mastercard utan årsavgift på annat håll. Banken hade iofs erbjudit MasterCard, gratis...första året. Sen bytte banken till Mastercard...

Volvokortet ger poäng, som kan bytas mot avdrag på fakturan. Brukar bara tanka på det, och oftast bara på semestern.
Swedbank? Jag hade deras Visa flera år, men så för nåt år sedan damp ett Mastercard ner. Bingo, då hade jag tre Mastercard. Men efter lite mailväxling med min bankman (eller heter det bankperson numer? ;-) där jag förklarade att i Kina dit jag reser då och då i jobbet är Visa mer gångbart så fick jag återigen Visa. Dock har de sagt upp avtalet med Visa och ska inte ha nyteckning av dem, så när kortet löper ut 2021 kunde han inte garantera att jag får ett nytt.

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Klippte till med ett Norwegian för att ha ett Visa och främst för jobbrelaterade utlägg. Svettbank bytte ju til Mastercard för ett tag sedan och min lilla lokala sparbank som tidigare var avgiftsfri började ta ut årsavgift.
Norwegian är avgiftsfritt och det finns nå’t bonussystem. Även fritt att ta ut kontanter i främmande land men har ärligt talat inte kollat så noga. Och hög ränta om inte hela fakturan betalas vid varje tillfälle.

[OT] Samlingstråd för OT
Men jösses... Hur svårt kan det vara? Jag har ett Mastercard som ingår i 295 kr årsavgift på SEB. Gissar att de flesta har ungefär samma kostnad. Det är väl fullkomligt likgiltigt vilket kort man har? Betala för det man köper kommer man ju inte ifrån ändå.

[OT] Samlingstråd för OT
geologen sa:
Men jösses... Hur svårt kan det vara? Jag har ett Mastercard som ingår i 295 kr årsavgift på SEB. Gissar att de flesta har ungefär samma kostnad. Det är väl fullkomligt likgiltigt vilket kort man har? Betala för det man köper kommer man ju inte ifrån ändå.

Inte riktigt. Hyr du tex en bil i Spanien måste du ha ett kreditkort med rätt bra limit för att kunna lägga depositum. Bankkort kopplat till Master/Visa funkar inte. Det finns fler aber.

[OT] Samlingstråd för OT
geologen sa:

Men varför betala för nåt du kan få gratis? Hela min ekonomi saknar avgifter just nu. Och jag ”får” tillbaka cash / får avdrag på flygbiljetter lite titt som tätt.

295kr per år kan man köpa bars för istället (eller ful-snickers)

[OT] Samlingstråd för OT
Mini_me sa:
geologen sa:

Men varför betala för nåt du kan få gratis? Hela min ekonomi saknar avgifter just nu. Och jag ”får” tillbaka cash / får avdrag på flygbiljetter lite titt som tätt.

Octagon skulle få det gratis genom jobbet. Inget är gratis. Nånstans betalas det alltid.

[OT] Samlingstråd för OT
geologen sa:
Mini_me sa:
geologen sa:

Octagon skulle få det gratis genom jobbet. Inget är gratis. Nånstans betalas det alltid.
Ja, av de kunder som inte är om sig och kring sig och istället glatt betalar vad banken begär av dem och tänker "ett kort är ett kort, samma överallt"...

[OT] Samlingstråd för OT
ooms sa:
geologen sa:
Mini_me sa:
geologen sa:

Ja, av de kunder som inte är om sig och kring sig och istället glatt betalar vad banken begär av dem och tänker "ett kort är ett kort, samma överallt"...

Exakt så är det. Låt de som inte förstå hur man tänder lyset leva i mörkret.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag hade ytterligare ett Mastercard, genom en tysk elektronikkedja. Ingick i en deal med räntefri avbetalning för ett antal år sedan. Brydde mej inte om att säja upp det då det inte var någon årsavgift.
Förra året fick jag besked om att det skulle upphöra, men att jag skulle få ett nytt kort, via SEB eller nåt, avgiftsfritt det också...första året. Utskicket gjordes givetvis under min semester, så att jag inte hann tacka nej, men jag sade upp det innan de hunnit skicka ut kortet.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag har använt Forexkort för växling och utlandsköp.
Annars är det Preem eftersom de har ränta på insatta pengar och bonus på köpen. Dumt att använda krediten om det inte behövs.

[OT] Samlingstråd för OT
ooms sa:
ForesterGuy sa:
ooms sa:
Stumpy sa:
+1

Swedbank? Jag hade deras Visa flera år, men så för nåt år sedan damp ett Mastercard ner. Bingo, då hade jag tre Mastercard. Men efter lite mailväxling med min bankman (eller heter det bankperson numer? ;-) där jag förklarade att i Kina dit jag reser då och då i jobbet är Visa mer gångbart så fick jag återigen Visa. Dock har de sagt upp avtalet med Visa och ska inte ha nyteckning av dem, så när kortet löper ut 2021 kunde han inte garantera att jag får ett nytt.

Jag hade samma strategi. Visa genom banken och mastercard genom SAS. Banken bytte till mastercard och vips stötte jag på problem med att betala med MC i Norge av alla ställen.

[OT] Samlingstråd för OT
fhloston sa:
Jag hade samma strategi. Visa genom banken och mastercard genom SAS. Banken bytte till mastercard och vips stötte jag på problem med att betala med MC i Norge av alla ställen.

De gånger jag varit i Norge har de sällan tagit internationella kort, enbart inhemska. Ungefär som om Köpkort varit det enda accepterade i Sverige...

[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
fhloston sa:

De gånger jag varit i Norge har de sällan tagit internationella kort, enbart inhemska. Ungefär som om Köpkort varit det enda accepterade i Sverige...

Likadant i Danmark, många butiker som endast accepterar Dankort.
Tyskland är ännu värre, endast kontanter på många ställen.

[OT] Samlingstråd för OT
tobo sa:
ForesterGuy sa:
fhloston sa:

Likadant i Danmark, många butiker som endast accepterar Dankort.
Tyskland är ännu värre, endast kontanter på många ställen.

...och i USA är det suspekt med kontanter... ;-D

[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
fhloston sa:

Lustigt. Jag var aldrig haft problem. Undviker ju iofs att betala något öht i Norge om jag inte måste men när det väl hände.. :-)

Tyskland brukar också funka när de väl tar kort öht.

[OT] Samlingstråd för OT
Kontanter, får man poäng på de?

Av någon anledning får jag inte bara 1% bonus på mitt CircleK-kort utan även 25 öre rabatt på drivmedel. Enligt villkoren ska det vara 15 öre. Jag klagar inte

[OT] Samlingstråd för OT
Peth sa:

Av någon anledning får jag inte bara 1% bonus på mitt CircleK-kort utan även 25 öre rabatt på drivmedel. Enligt villkoren ska det vara 15 öre. Jag klagar inte
Klent! Jag får 35 öre rabatt hos Preem med mitt Firstcard. Även på automatstationer.

[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
Peth sa:

Är du med i EXTRA Club?
Ska fortfarande bara var 15 öre (efter första tre månaderna) men jag fick också 25 senast jag kollade. Nästan 200 kr extra på ett år, finansierar ju hela bilägandet :)

[OT] Samlingstråd för OT
.A. sa:
Eurocard Corp finns i två varianter, den ena har kreditlimit och heter just Eurocard Corporste Limit.

Tillbaka
Topp