[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
daikai1 sa:
Konkret sa:
Rattnalle sa:
daikai1 sa:
Visst är trålning bra, förutom att den slår sönder botten, dödar en jävla massa extrafisk och släpper ut avgaser ;)

Visst, en räktrål med 15mm galler som gör 1.5knop kanske inte gör så mycket. Men vad hände utanför kanada? Vad hände här på västkusten? Jo trålarna kom och fiskade upp all fisk och slog sönder koraller och botten så det inte finns/fanns något för fisken att äta.

1båt gör inte mycket skada, men när det kommer hundratals båtar?

https://www.greenpeace.org/archive-...lem/overfishing-history/cod-fishery-canadian/
Och nu trålas det krill industriellt. Kan bli spännande att se vad ekosystemet tycker om det.

Sluta ät fisk!

Det har jag redan gjort ;)

Abborrarna är så jävla svårflörtad i sjön. Annars unnar jag mig en grillad tonfisk nån gång om året.

Sen äts ju givetvis annan fisk.

[OT] Samlingstråd för OT
Konkret sa:
Rattnalle sa:
daikai1 sa:
Visst är trålning bra, förutom att den slår sönder botten, dödar en jävla massa extrafisk och släpper ut avgaser ;)

Visst, en räktrål med 15mm galler som gör 1.5knop kanske inte gör så mycket. Men vad hände utanför kanada? Vad hände här på västkusten? Jo trålarna kom och fiskade upp all fisk och slog sönder koraller och botten så det inte finns/fanns något för fisken att äta.

1båt gör inte mycket skada, men när det kommer hundratals båtar?

https://www.greenpeace.org/archive-...lem/overfishing-history/cod-fishery-canadian/
Och nu trålas det krill industriellt. Kan bli spännande att se vad ekosystemet tycker om det.

Sluta ät fisk!
Det växte jag upp tillräckligt för att sluta med för länge sen.

[OT] Samlingstråd för OT
Konkret sa:
åberg sa:
Konkret sa:
åberg sa:
Men kattsim kan väl inte vara tillåtet?

Dom och grisarna går ju på vattnet enligt sjömännen.
Får inte ihop det riktigt. Kattsim är ju när man blir stoppad i en säck med (de flesta av) sina syskon och en sten varefter säcken slängs i vattnet.

Katter hatar vatten, grisar gillar inte att bada.

En turkisk katt är van.

[OT] Samlingstråd för OT
Kamrater arbetare,

Sitter och skissar på var kommande bröllopsresa ska bära av. Bahamas står högt upp på listan. Dessvärre flyger inte någon av de etablerade resebolagen (TUI, etc) dit. Att försöka boka flyg till Nassau visade sig också vara sub-optimalt om man inte är ett fan av 24+ timmars restid och långa layovers på diverse flygplatser.

Någon här som har rest till Bahamas? Hur gick ni tillväga då? Tips? Tricks? Hodor?

[OT] Samlingstråd för OT
Hur kan medlemmarna i gamla 70-tals och 80-tals hårdrocksband fortfarande prestera?
Det borde ju vara omöjligt?
Ta exempel Iron Maiden och Metallica.
Det låter ju faktiskt bra även nu för tiden trots att dom är "gubbar"
man blir ju slöare med tiden... Vad är deras hemlighet?
Även om man är musikalisk livet ut, så borde koordinationsförmågan bli sämre med åldern
Dessa band gav ut sina bästa låtar när dom var unga. Och låtarna var avancerade tempomässigt redan på den tiden då
dom var unga och hade förmågan...

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Jäklar vad man har spelat högt på "Saints in Hell" i bilen med en baslåda...
På den tiden var man galen
Min dröm är att Here comes the tears" någongång spelas på radio

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
Känns sådär fräsht....

Bilagor

• Capture+_2018-02-10-12-56-16.png
    Capture+_2018-02-10-12-56-16.png
    418.5 KB · Besök: 68
[OT] Samlingstråd för OT
Besökte nyligen Hacienda Rodizio i Lübeck där de serverade så jävla goda ribs att jag aldrig har upplevt maken.
Hade man kunnat injicera ribsen så hade de varit köttmotsvarigeheten till heroin tror jag. :-D

[OT] Samlingstråd för OT
ooms sa:
ForesterGuy sa:
Om man har såna små marginaler att man inte klarar att få 1500kr låsta några dagar, har man nog allvarligare problem att ta tag i...

Var du glad över att du har väldigt god ekonomi. Det finns sannolikt nån miljon eller fler i det här landet som får problem om en dryg tusenlapp blir låst i flera dagar. Utan att ha "allvarligare problem".

[OT] Samlingstråd för OT
geologen sa:
ooms sa:
ForesterGuy sa:
Om man har såna små marginaler att man inte klarar att få 1500kr låsta några dagar, har man nog allvarligare problem att ta tag i...

Var du glad över att du har väldigt god ekonomi. Det finns sannolikt nån miljon eller fler i det här landet som får problem om en dryg tusenlapp blir låst i flera dagar. Utan att ha "allvarligare problem".

+1

[OT] Samlingstråd för OT
ooms sa:
ForesterGuy sa:

Personligen så har jag tillräckliga marginaler för att kunna köpa en ny bil kontant...

Det här handlar om principer, samt att informationen om förändringen varit obefintlig.

[OT] Samlingstråd för OT
Tror inte det är något problem med 1500:- låsta kronor på ett KREDIT-kort. De skulle vara om man bara hade en veckas kredit. Det är nog mer om man har ett kontokort.

Edit: kontokort heter det ju.

Senast ändrad:
[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
ooms sa:
ForesterGuy sa:

Personligen så har jag tillräckliga marginaler för att kunna köpa en ny bil kontant...

Det här handlar om principer, samt att informationen om förändringen varit obefintlig.
En Dacia?

[OT] Samlingstråd för OT
Henrik_E sa:
ForesterGuy sa:
ooms sa:
ForesterGuy sa:

En Dacia?

Ett flertal Dacior.

[OT] Samlingstråd för OT
Octagon sa:
ForesterGuy sa:
Verkar som borde se över hur du placerar dina pengar. Ny bil på kontot är lite överdrivet försiktigt.

Alla borde ha en årslön i reserv.
Sen har jag placerat i aktiefonder också, och där försvann ju några månadslöner förra veckan...

[OT] Samlingstråd för OT
Det är ju inte svårt att tanka 6-7 gånger på en vecka. Måste man då ha en betydligt högre kredit på kortet?

Swebank hade samma idé när jag hade företagskonto där. Rätt stökigt med stora löneutbetalningar och en massa fakturor som skulle betalas inom några dagar.

[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
Octagon sa:
ForesterGuy sa:
Verkar som borde se över hur du placerar dina pengar. Ny bil på kontot är lite överdrivet försiktigt.

Sen har jag placerat i aktiefonder också, och där försvann ju några månadslöner förra veckan...
Vi som tjänar så jävla mycket att det inte får plats på kontot då?

[OT] Samlingstråd för OT
Henrik_E sa:
ForesterGuy sa:
Octagon sa:
ForesterGuy sa:

Vi som tjänar så jävla mycket att det inte får plats på kontot då?

En del har problem med att få det att gå ihop, t.ex att få igen kassaskåpsdörren...

[OT] Samlingstråd för OT
ForesterGuy sa:
ooms sa:
ForesterGuy sa:

Det här handlar om principer.

+1, jag förstår inte att man kan tycka det är OK att låna ut 1500 kr räntefritt i några dagar och som enda motprestation få möjlighet att köpa några liter spolarvätska...

[OT] Samlingstråd för OT
Oskar sa:
ForesterGuy sa:
ooms sa:
ForesterGuy sa:

+1, jag förstår inte att man kan tycka det är OK att låna ut 1500 kr räntefritt i några dagar och som enda motprestation få möjlighet att köpa några liter spolarvätska...
Nä, då är det bättre att köpa spolarvätskan på Rusta eller Jula för en femtedel av priset.

[OT] Samlingstråd för OT
ooms sa:
Oskar sa:
ForesterGuy sa:
ooms sa:
ForesterGuy sa:

Nä, då är det bättre att köpa spolarvätskan på Rusta eller Jula för en femtedel av priset.

...när Rustas och Julas spolarvätska dessutom är bättre i test. ;-)

[OT] Samlingstråd för OT
Tillbaka
Topp