[OT] Se på SVT Play utomlands?

Stencil

Ny medlem
Flyttade för ett halvår sedan till Holland och börjar nu bli rejält trött på att inte kunna kolla på alla SVT Play-program (spärrat pga sändningsrättigheter antar jag).

Någon som vet om man kan kringgå detta på ett relativt smidigt sätt? Är ingen hacker precis, så jag är ute efter en quick-fix (om det finns nu någon sån) så att jag kan öppna en Duvel och kolla på Marcialonga...!

Per

Intressant. Jag flyttade från just Holland för ett halvår sedan ungefär och har aldrig haft problem med SVTplay där. Måste vara rätt nytt med andra ord. Och tråkigt att höra :(

Du behöver koppla upp dig mot SVT via en dator som har svensk (eller finsk) IP-address. Detta gör man genom att ansluta sig till en mellanhand s.k. proxy. Detta görs oftast via ett s.k VPN.

Det finns gratistjänster och det finns betaltjänster för detta. Relakks.com är en sådan betaltjänst.

Det är möjligt (jag har inte provat) att anonymiseringstjänster som surfaanonymt kan fungera också.

exil: Det är inte alla program som är geoblockad. Skulle tro att det bara gäller inköpt material t ex.

Från svtplay.se:
Varför kan jag inte se vissa program utomlands?

En del av utbudet i SVT Play är geoblockerat och kan därför bara ses om du befinner dig i Sverige. Orsaken är att en del rättighetsavtal kräver av SVT att vi begränsar sändningen till inom Sverige.

tomasojohansson skrev:
-------------------------------------------------------
> Bromfietsers zijn anarchist, buspassagiers
> communist en automobilisten fascist.
>
> ööööh, Bromfietsers... va ä re fö nå?

Bromfietsers är nederländska mopedister. Riktiga galningar.

Har i varjefall prövat surfahemiligt och surfaanonymt vilket tyvärr inte funkade på svt-play program. Är inte heller redo att köpa nån tjänst. Surfade runt och kollade på olika gratis VPN-tjänster, men de verkar inte bistå med svenska IP-nummer, utan endast amerikanska, engelska, franska osv. Får kanske förlika mig med tanken på att det inte går att kolla på skidor från detta snöfattiga stackars land. Men cykling kan dom, och snart är det ju vår...

tomasojohansson skrev:
> Bromfietsers zijn anarchist, buspassagiers
> communist en automobilisten fascist.
>
> ööööh, Bromfietsers... va ä re fö nå?

En bromfiets motsvarar nog moped klass I i Sverige. Har själv aldrig haft någon moped/bromfiets då cykling är min grej, men de får gå max 45km/h, kräver förarbevis och annat som verkar stämma med svenska mopeder.

Stencil skrev:
> Bromfietsers är nederländska mopedister. Riktiga
> galningar.

Du hann visst före :) Och har dessutom helt rätt i att de är galningar. Inte alltid så kul att dela cykelbanorna med unga killar på bromfiets eller tjocka tanter på snorfiets.

exil skrev:
> Stencil skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bromfietsers är nederländska mopedister.
> Riktiga
> > galningar.
>
> Du hann visst före :) Och har dessutom helt rätt
> i att de är galningar. Inte alltid så kul att
> dela cykelbanorna med unga killar på bromfiets
> eller tjocka tanter på snorfiets.

Jag gillar dock pizzabuden på elmopeder, men det är nog för att de är tvungna att vara utklädda till björnar. Jag vet inte om man skulle känna sig förnedrad eller kanske bara väldigt lycklig i en sån där. Alltså, tänk att jobba med att bränna runt i stan på en elmoppe, utklädd till ett djur. Det är ett rätt gött jobb, om man bara tänker efter lite?

Sen har vi bakfietsgänget, mammor med tre-fyra barn i en stor låda på hojen. De kan ju vara lite hänsynslösa i trafiken, men det är ändå rätt gulligt med en hel liten familj på en cykel.

Nederländerna är en veritabel provkarta över cykelstilar och cyklister. Jag gillar särskilt skolungdomarna som ligger i fartställning över styret och sms:ar, eller bara spelar hiphop med sina mobiltelefoner för alla som cyklar förbi. Men det är ju även gott om vuxna som ligger över styret, det är riktigt fint alltså. Jag gillar den här lite mer folkliga cyklismen. Inte en massa funktionskläder och sånt, utan typ jeans. Skor, läderskor. Och en kavaj. Så cyklar man till jobbet. Portföljen på pakethållaren, hängd på styret, eller till och med i handen.

Du kommer inte hitta någon tunneltjänst som löser ditt problem gratis.

Men t.ex. www.anonine.se eller www.prq.se erbjuder tunnlar med svenska ip-adresser. Alternativet är om du känner någon som har en server du kan tunnla eller köra VPN via i Sverige men då krävs det att denne har en del kunskap om hur det ska sättas upp.

jomper skrev:
> Du kommer inte hitta någon tunneltjänst som
> löser ditt problem gratis.
>
> Men t.ex. www.anonine.se eller www.prq.se erbjuder
> tunnlar med svenska ip-adresser. Alternativet är
> om du känner någon som har en server du kan
> tunnla eller köra VPN via i Sverige men då
> krävs det att denne har en del kunskap om hur det
> ska sättas upp.

Har du någon erfarenhet av de sidorna? Försöker ordna nån bra lösning till min svåger som bor i Italien

Fick rekomenderat ett addon till firefox där man kan välja vilket land man ska få IP adress ifrpn. Verkade som SVT tyckte att min dator nu var i sverige men flash fungerade inte i firefox med den addon:en (ursäkta svengelskan) aktiverad. Skulle gärna betala för en tunneltjänst som fungerar om priset är rimligt. Har inga problem med tyska (i mmitt fall) kommetatorer men de är sällan intresserade av hur det går för svensken/svenskan som ligger på 35:e plats.

Det enklaste är om du har en kompis som kör t.ex DD-WRT på sin router. Där kan man aktivera VPN server och lägga upp konton för den som ska kunna ansluta sig. Har du ingen kompis så sätter du en hos dina päron.

Lyfter tråden.
Har det kommit nya lösningar sen sist+
Ska fira hjulen nere i spanien och skulle vilja se downtons julspecial till sangrian.

Earlslick skrev:
> Lyfter tråden.
> Har det kommit nya lösningar sen sist+
> Ska fira hjulen nere i spanien och skulle vilja se
> downtons julspecial till sangrian.

Jag använder mig av ett tillägg i Google Chrome som heter "Hola!" https://hola.org/?utm_source=holaext
Funkar fint.

DNS-baserade tjänster är lite smidigare än VPN, och de bromsar inte ner övriga sajter. Jag har kört Unlocator och är nöjd med det. För SVT play i dator och mobil funkar det direkt, för Chromecast behöver man trixa lite för att få det att funka.

Sedan jag skrev i den här tråden år 2011 så verkar det stadigt ha blivit sämre. Är i Europa eller Asien mest hela tiden, men i princip aldrig i Sverige. Tittar egentligen inte längre på svensk tv, men när jag gör det är det inte speciellt ofta det fungerar. TV4 fungerar aldrig (även deras material på Youtube är blockerat). SVT varierar; Lucia-morgon gick att titta på i söndags.

Antar att VPN fortfarande är det bästa sättet att titta från utlandet.

desmo skrev:
> Earlslick skrev:
> -----
> > Lyfter tråden.
> > Har det kommit nya lösningar sen sist+
> > Ska fira hjulen nere i spanien och skulle vilja
> se
> > downtons julspecial till sangrian.
>
> Jag använder mig av ett tillägg i Google Chrome
> som heter "Hola!"
> https://hola.org/?utm_source=holaext
> Funkar fint.

Vet att detta har vart uppe tidigare.
Hola öppnar en massa "dörrar" in i ens dator.

Mer skada än nytta med det tillägget.
http://adios-hola.org/

Vernersson skrev:
> desmo skrev:
> -----
> > Earlslick skrev:
> >
>
> > -----
> > > Lyfter tråden.
> > > Har det kommit nya lösningar sen sist+
> > > Ska fira hjulen nere i spanien och skulle
> vilja
> > se
> > > downtons julspecial till sangrian.
> >
> > Jag använder mig av ett tillägg i Google
> Chrome
> > som heter "Hola!"
> > https://hola.org/?utm_source=holaext
> > Funkar fint.
>
> Vet att detta har vart uppe tidigare.
> Hola öppnar en massa "dörrar" in i ens dator.
>
> Mer skada än nytta med det tillägget.
> http://adios-hola.org/

Man kan inte lite på någon på internet längre..
Tack för varningen! Avinstalleras direkt.

desmo skrev:
> Vernersson skrev:
> -----
> > desmo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Earlslick skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Lyfter tråden.
> > > > Har det kommit nya lösningar sen sist+
> > > > Ska fira hjulen nere i spanien och skulle
> > vilja
> > > se
> > > > downtons julspecial till sangrian.
> > >
> > > Jag använder mig av ett tillägg i Google
> > Chrome
> > > som heter "Hola!"
> > > https://hola.org/?utm_source=holaext
> > > Funkar fint.
> >
> > Vet att detta har vart uppe tidigare.
> > Hola öppnar en massa "dörrar" in i ens dator.
> >
> > Mer skada än nytta med det tillägget.
> > http://adios-hola.org/
>
>
> Man kan inte lite på någon på internet
> längre..
> Tack för varningen! Avinstalleras direkt.

Så lite så!
Kände precis likadant när jag snubblade över detta för ett bra tag sedan.

Nu kör jag betalvariant på Media Hint, men den vet jag inte om den funkar på SVT Play utomlands.
Netflix hanterar den iaf framgångsrikt.

Jag kör overplay.net efter rekommendation av en bekant.
Inga problem hittills. Hoppas på att det inte exponerar mina datorer allt för mycket....
För en slant i månaden rullar tjänsten i husets alla datorer och mobiler.
Finns också vpn om man måste va superhemlig.

toshiba skrev:
> DNS-baserade tjänster är lite smidigare än VPN,
> och de bromsar inte ner övriga sajter. Jag har
> kört Unlocator och är nöjd med det. För SVT
> play i dator och mobil funkar det direkt, för
> Chromecast behöver man trixa lite för att få
> det att funka.

+1 på https://unlocator.com/ och så mycket trixande är det ju inte för Chromecast. Allt finns beskrivet på deras sida för övrigt.
(Chromecast behöver "trixas" med hur som helst eftersom den ansluter till Googles servrar direkt.)

Egenproducerat brukar fungera men inte inköpt. Och ja, det beror på sändningsrättigheter. Skit är vad det är.

De flesta lite bättre routrar har idag möjlighet att agera VPN server och köra någon form av dynamisk DNS klient (behövs om man inte har statisk IP). Så om man ska utomlands så är det bara till att muta lämplig polare för att sätta upp de två saker som behövs om man nu inte har huset/lgh kvar i sverige :)

Jag har satt upp denna lösning åt min far som migrerade till Australien, det fungerar fint och han kan se allt vi kan se i Sverige.

//Martin

När vi var på Teneriffa för två veckor sedan fungerade både Bahnhofs VPN-tjänst och att köra en egen VPN på hemmaservern för att titta på SVTPlay. I slutändan så tittade vi inte så mycket ändå. Om man inte vill kladda med egen server hemma så rekommenderas Bahnhof.

/Andreas

Tillbaka
Topp