[OT] semestertips

NizzyBrada

Ny medlem
[OT] semestertips
Hej!

Precis som förra året sitter man här i början av maj utan direkta semesterplaner. vi (min flickvän och jag) letar efter inspiration till en 2-veckors resa i juli?. Inte någon cykelresa, även om möjlighet till enklare cykelturer skulle vara trevligt. än så länge har vi kommit på följande:

kryssning på nilen

hyra lägenhet gardasjön

Någon mysig alpby

bilresa i tyskland österrike

italien

Usa -biljetterna är dock dyra i juli...

Är det någon som har några andra tips? Vi är lite sent ute känns det som.

Tack för hjälpen

Senast redigerad av en moderator:
[OT] semestertips
Bila i vårt oerhört vackra grannland Norge är inte att tänka på?

Har bilat Narvik-Gbg, Gbg-Bergen och Gbg-Bergen-Geiranger-Ggb och sett massor av fina cykelvägar men ej haft cykel med.

Planerar man sitt boende till vandrarhem så blir resan billig dessutom!

Edit: Stavar som en sopa...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] semestertips
Hejsan!

Om ni kan tänka er semstra i sverige så kan jag rekommendera Öland.

Jag å tjejen var där förrförra sommarn och vi ska dit i sommar igen med våra lilla bebis. Det är så jävla härligt där. När jag var liten så var jag alltid där med mina föräldrar. Då ska ni kolla på Kronocamping i Bödasand.

[OT] semestertips
Varför inte en tur runt norra Östersjön, dvs upp längs svenska kusten, över in i Finland och sen ner genom de svenskspråkiga kommunerna längs den kusten? Hem via Åland, och kanske nån natt där också?

Det är en av mina drömresor, i alla fall. Men jag vill göra den på cykel. En dag, när jag börjat jobba och kan vara ledig på sommaren, så...

[OT] semestertips
Egypten är kokhett i juli, medan Europa bara är hett.
Korsika är en pärla, förvisso en dyr sådan, men ön tar andan ur en. Behöver i och för sig inte bli så dyrt om man är två som delar på kostnaderna. Men är ni inte lite väl sent ute? Kan tänka mig att alla prisvärda hotell och guesthouses är fullbokade för länge sedan.

[OT] semestertips
tack för tipset om hett egyptten. det ska ju helst inte vara för hett.

tack också för tips om norge, men det känns som det är dyrt...

Ska kolla upp korsika!

Keep em coming!

[OT] semestertips
Stellan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är nog bäst om jag inte ger några tips i
> den här tråden...
>
> /Stellan

Nä, de som vet nåt ska absolut inte yttra sig...!

[OT] semestertips
Ok...

Mellanöstern dvs Syrien, Jordanien och Libanon är inte så kul under sommaren pga av värmen men Egypten kan var trevligt. Håller man sig till kusten vid Röda Havet så blir det inte så varmt. Blir då en bad och dykning som gäller. Turer till öknen är för varmt så endast hav...

Jag kan rekomendera Kaukasus. Trevligt område med många vandringsomraaden i bergsmiljö. Georgien har de bästa vandringarna men är lite oroligt där igen längs den ryska gränsen. Det är där de bästa vandringarna finns. Armenien är lite dyrare och har sämre vandringsmöjligheter men mer gammal kultur. Om man åker till Kaukasus så finns det obegränsat antal gamla kyrkor och kloster att besöka och även moskeer om man vill det...

Marocko har trevliga berg... Låglandet är väl lite foer varmt i juli men uppe i bergen är det svalt och även risk för snö. Jag fick snö i augusti när jag var där. Vill ni ha gröna berg så är det Rif-bergen i norr som gäller men de bästa vandingarna finns i högre Atlas som är torrare. Vill ni har coola ökenberg så är det Anti-Atlas som gälller, 3000m höga berg som bilder gränsen till Sahara.

Annars så gillar jag Centralasien men då är två veckor för kort speciellt då med alla problem med visum. Men har man bara två veckor och verkligen vill se Centralasien så är det Kirgistan man ska satsa på. De andra länderna aer lite jobbiga men visum...

/Stellan

[OT] semestertips
Vi var med jobbet till Garda sjön i Italien förra året och cyklade även då en del Mtb i bergen och vi blev alla hel frälsta på detta område. Lycka till med reseplanerna.

[OT] semestertips
NizzyBrada skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för alla tips.
>
> Skottland är fantastikst, problemet är bara att
> vi var där förra sommaren...
>
> Har hittat azorerna, nån som har varit där?
>
> \Nils

Vad konstigt, av alla ställen som finns så tänkte jag tipsa om ögruppen igår, utan att ha varit där. Dock sneglat på öarna. Bara hört och läst gott om öarna. Och jag tror inte det är speciellt dyrt heller. Men om man är ute efter "white sandy beaches", så undrar jag om det är rätt ställe att åka till. Annars har ni Kap Verde öarna lite längre söderut. Reste runt på öarna i en månad år 2000 och den resan är fortfarande en av mina absolut bästa reseminnen. En häftig blandning av medelhav och Afrika. Alla resor kräver planering, så skynda er!

Tillbaka
Topp