OT: Sen handpenning vid lägenhetsköp

Lotta B

Aktiv medlem
Som sagt, misstänker att det finns några juridikkunniga där ute som kan hjälpa till med detta. Har några bekanta som vill köpa en lägenhet, banken är senare än väntat med att fixa lånet vilket gör att de inte har kunnat betala handpenningen i tid, vilket de kommer att kunna göra utan problem om en vecka. Då är handpenningsbetalningen försenad med två veckor. Säljarna vill nu dra sig ur köpet och vill även ha ett saftigt skadestånd från mina bekanta. Har de chans att få skadestånd? Köparna kommer att köpa lägenheten om säljarna säljer, och har goda inkomster som går att visa genom lönespeccar. Så, vad tror ni om det här?

Senast redigerad av en moderator:
De kommer att få betala dröjsmålsränta i övrigt händer ingent radikalt. Ifall inte de eller säljaren backar från köpet, då blir det andra bullar. Skulle tro att just sen handpenning är en sån sak som ger säljaren rätt att häva köpet.

Gör säljaren det har han rätt att sälja lägenheten igen och alla förluster och kostnader i samband med det skall dina kompisar stå för. Kan bli ruskigt dyrt.

Men som sagt, ett par dagar sen är en sak, ett par veckor en annan.

Ja, det finns en mäklare , hon verkar bara vilja förmedla parternas svar till varandra. Jag tycker ju att hon borde vara mycket insatt i vad som gäller rent juridiskt, eller hur...

Senast redigerad av en moderator:
Lotta B skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, det är det, hon verkar bara vilja förmedla
> parternas svar till varandra. Jag tycker ju att
> hon borde vara mycket insatt i vad som gäller
> rent juridiskt, eller hur...

ja, men hon har nog ingen skyldighet att medla eller komma med juridiska råd. Däremot så bör hon ha sett till att kontraktet är såpass välformulerat att det framgår vad som gäller där. Standardkontrakten är väl lite sådär när det gäller sånt. När vi köpte lägenhet så såg vi till att bankstrul skrevs in i kontraktet som giltigt skäl att häva köpet utan skadestånd. Nu behövdes inte den paragrafen, men den är bra att ha med och den finns inte med i standardkontrakten. Lite sent råd att komma med nu kanske.

Det låter dessutom lite märkligt att banken skulle strula såpass länge som två veckor. Ett handpenningslån är dessutom ofta såpass litet och kort att man i princip kan ta det som ett blancolån hos vilken bank som helst. Dina kamrater borde ha gått till en annan bank samma sekund som den första strulade. återigen ett oanvändbart råd i det här läget. :/

Vet inte om bankstrul ingår i kontraktet, får kolla det, bra tips. Jag tror att orsaken till den långa tiden hos banken till del beror på att mina kompisar har såna yrken att de är svåra att nå stundtals. Inte så bra att ligga så tight till tidsmässigt då. Sen så har säljarna haft svårt att bestämma sig om de skulle godta budet de fick, de tog 1.5 vecka på sig innan de hörde av sig, så kommunikationen kanske inte har funkat helt från båda håll.

Om det skulle gå så illa att säljarna vill häva köpet och kräva skadestånd, hur går det till, stämmer de köparna eller? Jag har hört att det skall väldigt mycket till för att man skall vinna ett sådant mål.

Det låter konstigt att mäklaren inte hjälper till. Sånt där brukar vara väldigt reglerat i köpekontraktet.

Vilken värdelös mäklare!
När jag köpte lägenhet var mäklaren (som ju var anlitad av säljaren) väldigt noga med att fixa just sånt där åt mig.

Ja, det trodde jag att mäklaren var till för, att hjälpa båda parterna med vad som gäller. Verkar ryggradslöst tycker jag att till varje pris undvika att bidra med något när det blir så här. Annars kan man ju skita i att anlita mäklerifirmorna och göra allt själv om de ändå inte säger bu eller bä. Får se vad som händer framöver :/

Lotta B skrev:

>
> Om det skulle gå så illa att säljarna vill
> häva köpet och kräva skadestånd, hur går det
> till, stämmer de köparna eller? Jag har hört
> att det skall väldigt mycket till för att man
> skall vinna ett sådant mål.

Här är det advokatshjälp som gäller, lagen är inte särskillt oklar utan säger i korthet att säljaren skall hållas skadelös. Vid hävning av köp innebär det mäklarkostnader för det avbrutna köpet (inklusive provision), kostnader för ny försäljning och eventuell värdeminskning av lägenheten.
En bra advokat betalar sig själv lätt för dina vänner i ett fall som detta. En dålig kan bli en mardröm.

Att säljarna oxå velar och är svåra att komma till tals med kan i princip göra att dina vänner kan backa från affären utan att det händer någonting alls. Fast då krävs en bra advokat, garanterat.

Borde inte köpa ha fixat sk lånelöfte från banken innan dom kollade på hus/lägenhet -då är det i princip bara att lämna över det faktiska köpeskillingen till banken och lånet är klart... :-/

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Borde inte köpa ha fixat sk lånelöfte från
> banken innan dom kollade på hus/lägenhet -då
> är det i princip bara att lämna över det
> faktiska köpeskillingen till banken och lånet
> är klart... :-/

Jag hade ju absolut gjort så, men det finns ingen anledning till att de inte skulle få lånet, så de har nog resonerat som att det är klappat och klart. Lånet är inte stort jämfört med deras inkomster..men det är inte alltid man handlar på det bästa sättet tyvärr.

Tillbaka
Topp