OT: Serva 4t utombordare

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nån som har pejl på vad som behöver göras vid service av en 4-takts utombordare? I det här fallet en 50hk Mercury.

Olja, filter, propelleraxelfett? Nån slags konservering inför vinterförvaring?

Kör bara 20-30 timmar per år så att lämna in på service för ett antal tusenlappar varje år känns väldigt dyrt, och nu är dessutom garantin på motorn slut. Har alltid servad bilar själv med allt från oljebyten till kopplingsbyte så jag har inte tummen mitt i handen.

Tänkte spara kvitton på material som bristfällig dokumentation på utförd service, bättre än inget.

Jag brukar köra med tillsats i bränslet innan vintern. Bränslestabilisator kallas det kanske?
Annars tycker jag inte man behöver göra desto mer. Spola kylningem med färskvatten om motorn gått i hav.
Så gjorde jag med min båt åtminstone. Snurran har ca 40 timmar i sommar.

Lövis sa:
Jag brukar köra med tillsats i bränslet innan vintern. Bränslestabilisator kallas det kanske?
Annars tycker jag inte man behöver göra desto mer. Spola kylningem med färskvatten om motorn gått i hav.
Så gjorde jag med min båt åtminstone. Snurran har ca 40 timmar i sommar.

...40 timmar som man kunde ha cyklat iställe!!!!! :O

Bränslestabilisator i tanken.
Fyller tanken för att undvika kondens.
Kör motorn med spolmuff på land tills termostaten öppnar.
Ev. sprayar fogging oil i cylindrarna. (via förgasarna när jag hade såna.)
Byter växelhusolja på våren.
Byter bränslefilter med vattenavskiljare på våren.

Kör 2-takt, så jag slipper byta motorolja.

Edit: Laddar batteri och kopplar ur kablarna.

Senast ändrad:
Jag har visserligen 2-taktare men den förvaras ute hängande på båten under vintern.
Kör igenom 20 min med färskvatten. Ingen konserveringsvätska.
Kör runt lite olja i cylindrarna för hand.
Tag ur tändstiften.
Kolla växelhusoljan och byt/fyll på om den är dålig. Om man förvarar motorn ute vill du inte att det vatten som kan finnas i oljan skall frysa. Dvs vänta inte till våren med det.
Så här har jag gjort med mina motorer sedan 80-talet och ingen har fått problem pga bristande underhåll.

Min pappa däremot som brukar ha i konserveringsvätska innan uppställning har råklat ut för att två motorer har skurit.
Om det har samband med konserveringsvätskan eller inte vet jag inte men jag ser ett samband för det är det enda momentet som skiljer vår service åt.

Luzen sa:
Jag har visserligen 2-taktare men den förvaras ute hängande på båten under vintern.
Kör igenom 20 min med färskvatten. Ingen konserveringsvätska.
Kör runt lite olja i cylindrarna för hand.
Tag ur tändstiften.
Kolla växelhusoljan och byt/fyll på om den är dålig. Om man förvarar motorn ute vill du inte att det vatten som kan finnas i oljan skall frysa. Dvs vänta inte till våren med det.
Så här har jag gjort med mina motorer sedan 80-talet och ingen har fått problem pga bristande underhåll.

Min pappa däremot som brukar ha i konserveringsvätska innan uppställning har råklat ut för att två motorer har skurit.
Om det har samband med konserveringsvätskan eller inte vet jag inte men jag ser ett samband för det är det enda momentet som skiljer vår service åt.

Jag körde ca10 år en Yamaha 115 från mitten av 90 talet. Den gjorde jag inget alls åt förutom att se till att vattnet dränerade ur motorn. Kördes främst i insjö. Jag hade aldrig några problem med den. (sålänge man tankade)
Nu bytte jag ifjol våras till en ny Evinrude 115, direktinsprutad 2taktare, och då blev jag lite mera nojjig med att konservera bränslet till vintern. (hoppas den tål konserveringsvätskan..) :)
Den har faktiskt också nåt vinteriseringsprogram som ska köra fet blandning en stund, samt pumpa mer olja än normalt i motorn innan man stannar för vintern.

Tanken var att köpa en nyare 2t Evinrude men den båten blev jag snuten på framför näsan.

Verkar ju görbart annars. Motorn hänger ute på båten, batteriet underhållsladdar jag vid behov men det sitter kvar i båten pga anledning, finns en förbrukare som ska sitta där även vintertid.

jomper sa:
Tanken var att köpa en nyare 2t Evinrude men den båten blev jag snuten på framför näsan.

Verkar ju görbart annars. Motorn hänger ute på båten, batteriet underhållsladdar jag vid behov men det sitter kvar i båten pga anledning, finns en förbrukare som ska sitta där även vintertid.

Jag överraskade mig själv med att skaffa en sån. Evinrude var närmast ett skällsord för ett tag sen, men nu är det ett intressant alternativ tycker jag. Bra garanti med lite service. De beter sig inte alls som gamla tvåtaktare längre..

jag har en liten 4t som jag egentligen bara kör igenom med färskvatten och sedan byter jag olja och packningar i drevet. tänkte jag skulle byta motorolja också men då motorn bara gått strax under 70h så var oljan fin i färgen. motorn hänger ute bakom båten hela vintern.

jag har väl funderat på att kolla upp vad en service skulle kosta, mest för att vi troligen byter båt till någon meter till om ett par år och alla köpare 'kräver' fullservad motor varje vinter. :)

jomper sa:

Hade också Evinrude e-Tec som alternativ, men det blev en Mercury Optimax 90 istället. Direktinsprutad 2t, så typ same same. Mycket tystare och trevligare än den gamla Johnson 50 som vi hade tidigare. Båten är specad för 50-90 hk och 50 var snålt med 4 "vuxna" i.

Vad jag hört, så mår batteriet bäst av att sitta kvar i båten. Laddar jag fullt på hösten och våren, så har jag inte haft några som helst problem under säsongen.

Inget facit men med min 4-takt suzuki som går väldigt lite så kör jag: tomgång utan bränsleslang till den dör för att tömma motorn, full tank för att undvika kondens, batteriet inne med c-tek, kolla motorolja (nivå och fin färg) och växlhus olja (undre pluggen för att kolla så att det inte finns vatten och övre för att kolla nivå) Har funkat ett antal år med oljebyten typ vart tredje år (gångtid max 5 timmar/år vilket är skam...)

Som ovan;
varmkör och rycker soppaslang, går tills den självdör
tömmer förgasarna
lossar stiften och in med olja och dra runt ett par varv
kollar vevlageroljan
kollar oljan
Bensinen häller jag i bilen och låter tanken vara tom.
Tar loss batteriet

Sen gäller det att ha koll på impeller och kamrem om det inte är bytt. Byter oljefilter och oljor på våren om det behövs.

Normal service typ, fett i nipplar smörj upp styrningen som går igenom rigg röret om man inte har hydralstyrning dränera förgasare,olja,filter,växelhusolja,ev tändstift,
Byte alt rengörning bränslefilter
Ordentlig varmkörning med färskvatten så att ev saltkristaller löser sig avsluta med konservering
Kan säkert ha missat något.
/M

Stumpy sa:

Byt v-hus olja på hösten. Vatten i oljan ger korosions skador, bara vatten och motorn förvarad kallt resulterar i delat växelhus. Byt även br-filtret på hösten för att slippa överaskningar på våren typ tankrengöring. Kan även vara bra att inte få med ev. vatten vid konservering.

O sa:
Stumpy sa:

Byt v-hus olja på hösten. Vatten i oljan ger korosions skador, bara vatten och motorn förvarad kallt resulterar i delat växelhus. Byt även br-filtret på hösten för att slippa överaskningar på våren typ tankrengöring. Kan även vara bra att inte få med ev. vatten vid konservering.
Hur förhindrar ett bränslefilterbyte skräp i tanken?

Tillbaka
Topp