Blev påmind om detta nyss genom en kommentar i en annan tråd. Just golväventyret fick ju ett lyckligt slut, som ni kunnat läsa här. Men grejen med fiberinstallationen som hyresvärden inte kunde genomföra, och som skulle debiteras i efterhand, där blev det precis så flippat som jag hade väntat mig från den här hyresvärden. Det var därför jag var så angelägen om att lösa golvproblemet på egen hand medan jag hade tid på mig.
Här kommer en liten epilog...
Ungefär åtta månader efter att min andrahandshyresgäst flyttade ut, och vi fick beskedet om att det skulle efterdebiteras för hantverkare, så kom fakturan. Fiberinstallationen omfattade alltså att dra in fiberkabeln från utanför lägenhetsdörren och ansluta till uttaget i vardagsrummet. Fakturan, utan detaljspecifikation, var på drygt 7200 kr!
Min gamla hyresgäst tyckte, liksom jag, att det var helt befängt och kontaktade hyresvärden. De svarade att det var korrekt. Då kontaktade han Hyresgästföreningen, som tog sig an ärendet och under flera månader försökte få ett vettigt svar från hyresvärdens ansvariga. Firman som utförde arbetet svarade själva att det var fel, och att fakturan som vi fick var för installation i flera lägenheter vid samma tillfälle. Korrekt belopp för en lägenhet borde vara knappt 2500 kr, svarade de.
Trots att Hyresgästföreningens handläggare framförde svaret från firman, så blånekade hyresvärden och fortsatte kräva det högre beloppet. I den vevan fick jag också en ny faktura, denna gång från ett inkassoföretag. Jag ringde direkt inkassoföretaget och förklarade att vi har en pågående tvist angående fakturan och att vi inte tänker betala nu. De accepterade det och jag fick några dagar senare höra från Hyresgästföreningens handläggare att de hade dragit tillbaks inkassokravet i väntan på nytt belopp.
I slutet av september kom till slut en ny faktura från hyresvärden, och den var på ca 2600 kr. Dvs i princip korrekt belopp. Det accepterades av Hyresgästföreningen och min gamla hyresgäst betalade (via mig). Ett år efter att han flyttade ut är vi äntligen kvitt den här hyresvärden och deras knasigheter.
Nu förstår ni kanske varför jag inte ville låta det gå till hyresvärdens bedömning? Jag hade garanterat fått utkämpa samma typ av strid, med liknande fantasibelopp. I det här fallet hade de alltså plockat en faktura, som saknade specifikation, och skickat ut i hopp om att vi snällt skulle betala och vara för rädda för att ifrågasätta beloppet. Men inte den här gången!