[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I mitt fall var det fysiskt trångt och vad jag antar fel typ av tåg.
Byte tycker jag helt klart är största utmaningen för min del. Dörr till dörr tiden blir ohanterbar. Så länge bil är ett alternativ.

Det går ju dock bra att flytta dit man jobbar men det går iofs mot tanken med en rörlig arbetsmarknad.
Det är klart att man funderat på att både flytta eller att hitta jobb närmare hemmet, men men, verkligheten kan vara ogynnsam ibland.

För min del fick jag jobbet först och flyttade sedan bort pga en önskan om miljöbyte. Barnens behov var en stark faktor, men det skulle också vara omöjligt att hitta ett lika vettigt boende för oss där vi bodde innan, helt och hållet av ekonomiska skäl. Ett krav var dock fungerande kollektivtrafik, och det är väl där det blivit sämre även om tågen fortfarande går, åtminstone känns det så.

Om man inte får ordning på kollektivtrafiken kommer möjligheten att resa och byta miljö att bli en klassfråga igen. Samtidigt kräver arbetsmarknaden idag ofta flexibilitet och rörlighet även från de med låga löner. Tänker att nöten att knäcka är att när boendet blir extremt dyrt i städerna, samtidigt som pendlandet blir både dyrt och bristfälligt. Hur skall man då få in den lågavlönade underklassen till de dyra städerna så de kan utföra den service som de kräver som har råd att bo där? Tror inte att bilen är svaret på den frågan åtminstone, hur mycket man än försöker pressa kostnaderna.

Mitt resonemang kanske låter extremt, men jag tror det finns en rörelse åt det hållet, och bilens framtid som bruksfordon kommer att påverkas av det.

Alltså, nu när man semestrar i Spanien så slår det oss varje dag vilken miljövänlig bilflotta vi har i norra Europa.
Att man som cyklist inte störtdör i lungcanser är en gåta.

Konvertering verkar kul. Synd man inte har plats... har precis plats med ett riktställ hitom skilsmässa
(Ja, kompetens är möjligen också ett problem, men först ska man ha plats)

Alltså, nu när man semestrar i Spanien så slår det oss varje dag vilken miljövänlig bilflotta vi har i norra Europa.
Har du blivit omkörd och cyklat bakom hyrbuggysarna uppför bergen igen?

Kanarieöarna om något borde ha fantastiska förutsättningar energiproduktion/konsumtionsmässigt för elektrifiering av fordonsflottan. Sol och vind i överflöd (nota bene lagrings/utjämningsproblematiken, men molnigt och vindstilla är en ovanlig kombo) och obefintligt behov av långkörning.

Kanarieöarna om något borde ha fantastiska förutsättningar energiproduktion/konsumtionsmässigt för elektrifiering av fordonsflottan. Sol och vind i överflöd (nota bene lagrings/utjämningsproblematiken, men molnigt och vindstilla är en ovanlig kombo) och obefintligt behov av långkörning.
Inte att förglömma, möjligheten till högt vridmoment vid låga varv uppför och regenerering istället för broms/motorbroms nedför.

Ja, SL:s prissättning är underlig. Som jag nämnde ovan är deras 10/30-kort extremt snålt, utnyttjar du bara 9 av resdagarna går du back jmf med enkelresor. Som jämförelse UL:s 10/30-kort så har man tjänat in det redan vid 5 resdagar. Till viss del beror skillnaden på olika prismodeller för enkelresor där SL är väldigt billiga.
Tittar man från andra hållet för mig som bor strax utanför stan så känns det rätt dyrt att betala 39 kr för att åka tre stationer jämfört med att ta bilen motsvarande sträcka.

De flesta resorna under veckorna sker med cykel så blir onödigt för mig att ha månadskort. Ett normalår köper jag varje månad enkel-biljetter för ungefär ett halvt månadskort.

Därför håller man sig inne när det är Classic Car Week. Nästan så man ser oförbränt bränsle rinna ur avgasrören på förgasarbilarna.

Därför håller man sig inne när det är Classic Car Week. Nästan så man ser oförbränt bränsle rinna ur avgasrören på förgasarbilarna.
Tvärtom, en classiker är en klassiker och försummbar i sammanhanget(likt 240).
Här är det vardagsbilar.

Tjena!

Finns ju andra öar där samtliga fordon snart är elektrifierade.

Tjena!

Finns ju andra öar där samtliga fordon snart är elektrifierade.
Är det bara jag som läser dåligt, eller är det så att de inte skriver något om hur alla fördonen skall laddas? Känns ju som att solceller är givet, det finns väl med i kalkylen.

Är det bara jag som läser dåligt, eller är det så att de inte skriver något om hur alla fördonen skall laddas? Känns ju som att solceller är givet, det finns väl med i kalkylen.
Här finns det lite mera info. Skall visst byta ut dieselaggregat mot solpaneler.
Hoppas verkligen att någon oberoende har räknat på detta ordentligt så det inte bara är ett sätt att utge falska förhoppningar om att vi skall kunna konsumera oss ur problemen. Det behövs inte flera känslo- och ideologiska argument kring dessa frågor. Det behövs hårda fakta utan bias.

Här finns det lite mera info. Skall visst byta ut dieselaggregat mot solpaneler.
Hoppas verkligen att någon oberoende har räknat på detta ordentligt så det inte bara är ett sätt att utge falska förhoppningar om att vi skall kunna konsumera oss ur problemen. Det behövs inte flera känslo- och ideologiska argument kring dessa frågor. Det behövs hårda fakta utan bias.

Instämmer men det försvåras av komplexa och svårförutsägbara aspekter.

Byte tycker jag helt klart är största utmaningen för min del. Dörr till dörr tiden blir ohanterbar. Så länge bil är ett alternativ.

Hade jag rest kollektivt hela vägen hade det blivit ohållbart, nu gör jag anslutningarna i bägge ändar med Brompton och det sparar 40-50 minuter per dag (blir 10+10 i varje ände istället för 30-40 beroende på hur man klaffar med avgångar osv).

Tar lika lång tid om jag tar bilen till förort och cyklar därifrån men då blir det 2x30 minuters cykling istället. Klart punktligare och flexiblare men med ovan nämnda nackdelar då.

Intressant men frågan är om det är en återvändsgränd eller vägen framåt? Tokigt dyrt kalas, men förhoppningen är väl att priserna skall falla med tiden. Off grid-lösningar lägger ju allt ansvar hos den enskilde att skapa en uthållig och stabil elleverans så självklart blir det dyrare än att förlita sig till elleverantörens system.

Klämde på en svart MY idag, blir en sån om inte Musken blåser mig och höjer priset igen ?

Kan du sträcka dig till en LR? Många långa resor pekar på en sådan, laddar fortare, mindre känslig för kyla och förstås lite större batteri Å andra sidan ska ju SR+ vara mindre känslig för att laddas till 100% hela tiden så räckvidden "till vardags" är rätt jämförbar. Laddar med max 170kWh tror jag, med LR har jag flera gånger laddat 250kW.

Kan du sträcka dig till en LR? Många långa resor pekar på en sådan, laddar fortare, mindre känslig för kyla och förstås lite större batteri Å andra sidan ska ju SR+ vara mindre känslig för att laddas till 100% hela tiden så räckvidden "till vardags" är rätt jämförbar. Laddar med max 170kWh tror jag, med LR har jag flera gånger laddat 250kW.
Ja med dagens priser är en LR given, går priset upp köper jag något annat. MY SR är inget alt för mig efter att ha läst lite användarupplevelser på fb.

Senast ändrad:
Herrejävlar vad det gnälls och grinas över prissänkningen på Tesla-forumet nu.

Det är lika på de flesta elbilsforum i nuläget, VW har ju höga avbokningsavgifter så det blir dyrt att boka av sin ID4 och beställa MY..

Polaren fick sin MY i December, förstår att det givetvis är surt och jag hade varit likadan.

Deras teslaaktier har ju tappat drygt 60% av värdet också så det är både uppförsbacke och motvind just nu.

Angående aktien lär den fortsätta ner på sikt då företagets börsvärde fortf är väldigt högt jmf andra biltillverkare.

Spännande tider, det är nog ingen europeisk tillverkare som kan sälja till de nya priserna från jänkarna. Dock bygger de ju bättre bilar, så ja svårt att sia, får se om någon går omkull innan man fått ner tillverkningskostnaderna. Kinabilar är ännu billigare och de hittar väl hit så småningom de med. ?️?️

Det finns absolut bilar som slår Tesla på varje enskild punkt, vissa säkert på fler, men tyvärr (i mina ögon) ingen som gör lika kompletta elbilar. Sen är de ju fortfarande dyra men numera billigare än motsvarande folkvagn iaf :)

Framför allt när det gäller förbrukning så finns det ingen som är i närheten i samma storleksklass. Det andra de är bra på är hur smidigt laddningen fungerar, orkar man inte nörda så är det bara att knappa in var man ska och följa navigationen så kommer man fram. Antagligen en kvart senare och några tior dyrare än om man optimerat själv, men med goda marginaler för alla eventualiteter.

Sen är det ju saker som fungerar från dåligt till uruselt, tveklöst. Sämst fungerar automatiska torkarna, de funkade bättre på vår Audi från 2006 i mörka förhållanden. Automatiska helljuset fungerar numera bra (slår på någon sekund sent efter möte) men fram till för bara någon månad sen var det sämre än torkarna.

Mina erfarenheter efter ungefär 4000 mil i Tesla (1800 i Model 3 SR+ och 1300 i Model Y LR).

Kvalitetskänslan är helt OK i nuvarande bil och den känns tyst och välbyggd. I trean som var USA-byggd och några år äldre var det inte lika bra på de fronterna men den var snäppet roligare att köra.

Jajavisst om vi kör treriksröset till Malmö så kommer du fram 25 minuter tidigare i en random Tesla long range men alla andra biltillverkare optimerar aero nu så det i mina ögon överskattade övertaget är snart borta. Laddning är inte ett problem idag, undvik Ionity under rusning bara. Det kommer fler laddare.

Folk prioriterar olika bland bilars egenskaper, jag tycker till exempel Teslor är skitfula så de går bort bara på den faktorn men priskriget som just startat är intressant för om Tesla kan göra vinst där deras konkurrenter gör förlust så är det ju bara en tidsfråga innan det blir svettigt på riktigt för konkurrensen:)

Kompisen som är i kinaelbilssäljarbranshen muttrade igår om att de jobbar på att jaga ikapp Teslas sänkning och alla led minsann fick chippa in rejäla sänkningar. Han muttrade vidare om att tyskarna hade det ännu jobbigare mtp deras låga marginaler. Blir visst deras premiumbil som tar mest stryk då den prisats in under konkurrenterna men nu inte kan konkurrera med Teslas priser.
Kanske därför han spelade så dålig padel en stund senare? :)

Kompisen som är i kinaelbilssäljarbranshen muttrade igår om att de jobbar på att jaga ikapp Teslas sänkning och alla led minsann fick chippa in rejäla sänkningar. Han muttrade vidare om att tyskarna hade det ännu jobbigare mtp deras låga marginaler. Blir visst deras premiumbil som tar mest stryk då den prisats in under konkurrenterna men nu inte kan konkurrera med Teslas priser.
Säljare på Hedin bil antar jag? Rimmar bra med padel också!
Vem köper en BYD eller MG när man får en model Y rwd för samma peng liksom.

Snart gör kanske elektrifieringen stt ni slipper spela padel helt och hållet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp