[OT] Skateboard

[OT] Skateboard
Stelben skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag lägger in lite bilder på min Nya longboard.
>
> Landyachtz Wedge Flex, Bear Grizzly 180mm, Abec 11
> Gumballs 76mm 75a
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> Jäkligt kul/skönt att åka :)

Sjysst longboard! Den där hör hemma i naturbildstråden:)

Förra året köpte jag en helvit no-name med coola blå kryptonicshjul. Tycker den är rätt cool trots att den inte har nåt tryck under.

[OT] Skateboard
Mja. Har man 45 i skor kan jag garantera att det blir svårt att hålla balansen på en mindre bräda än 7.75". Du kanske klarar dig på en 7.5" eller em 7.635" men allt annat blir svårt. Dessutom är det ont om brädor med Skön form under 7.75 om man har 43 i skor. Ska du köra i ramp bör du ju ha större Annars är 7.75 väldigt allround både för Street och mini vert. Välg bra rätt bredd på däcken ;)

glömde även säga att sweet Hr sköna brädor.

[OT] Skateboard
Efter att åkt skateboard i ungefär 8år väldigt aktivt med ett gäng polare, och vi var inte direkt kassa och efter att testat massor med olika brädor under åren kan jag säga att sko storlek och bräd bredd är betydligt mer smaken som baken än "du har den skostorleken - du ska ha den bredden på brädan".

T.ex. jag har sko storlek 42 och kör gärna på brädor närmare 8" bredd medans gamla polarn hade 45sko storlek och körde gärna på 7.75 bräda.

och tydligen glömde du inte säga att "sweet Hr sköna brädor" då du faktiskt skrev de ;)

[OT] Skateboard
Ja över 7.5 är det Inge kostigt. Men jag tvivlar fortfarande på att vuxna skejtare väljer brädor under 7.5" som "standard" eftersom att man får helt enkelt inte plats på den på samma sätt än en som e bredare.

[OT] Skateboard
Ja 7.5" är nog minimum för en vuxen med "normal skostorlek" å inte dvärgsize =)

Tror vi är inne på samma spår här nu, tror vi fortsätter så :P

[OT] Skateboard
Atlas - Bilden på sidan 1 made me smile! Jag köpte min Santa Cruz 7-ply med Tracker Mids, Rad Pads och Panther 65 hjul (4 olika färger) i 1976 när jag var 12 år gammal. Närmaste skatepark var här: http://www.flickr.com/photos/judioyama/2580503256/

Jag har den här och den är fortfarande i någorlunda bra skick. Jag tar ut den då och då, men ingen ramps eller grinds, bara cruising.

Har också provat en ny bräda som vi köpte åt min pöjke för några år sedan men det visade sig vara skräp hjul och trucks på den. Jag har ingen koll på vad som är bra nuförtiden och det gick inte att testa innan vi köpte den. My bad.

Pöjken fick en Ripstick för ett par år sedan av min far. Det gick ganska snabbt att lära och är kul och annorlunda, men knappast lika praktiskt som en longboard för någon form av enkel transport.

[OT] Skateboard
Those skatin' days...
Började i mitten på 80-talet. Då skulle man ha en tail som var som att stå i badkaret, obefintlig nose, gigantiska hjul, färglada truckar och ett ton plast under brädan i form av pads, rails och en massa grepp-bitar.
Jag återupptog skejtandet i början på 90-talet. Då skulle man ha större nose än tail, minimala hjul, silverfärgade truckar och inget plast-tjafs whatsoever.
Personligen tyckte jag att den senare varianten funkade bättre.
Jag lade brädan på hyllan 1996. Sen provade jag på en svensexa för tre år sen. Det gick framåt, men inte mycket mer. Typ allt var som bortglömt.

Har aldrig provat longboard, men undrar en grej: Ska framtrucken sitta vänd åt samma håll som baktrucken, som det är på Stelbens bilder?

[OT] Skateboard
Jag hade nån sommar skejtane när jag varliten men har nog knapastnått tillövers från det..

Men satan va sugen jag bleiag är vi gjode lite smide till en kejtparksom byggs vid hamnmagasinet idag!
Dn bit kvar men man ser formen på poolen,dock är armeringen fortfarande bar :)

kanske nästa sommar!

Eller bmx, men då slår man väl ihjäl sig..

[OT] Skateboard
Vad kul med lite brädor på happy=). Det här är min pendlare sen någon månad. tyvärr pajade jag ett ledbandsfäste när jag åkte för någon vecka sen. så nu blir det varken bräda eller cykel på några veckor.

P8230079.JPG ht=544

P8230080.JPG ht=544

P8230081.JPG ht=544

/albin

[OT] Skateboard
jag förstår inte hur ni vågar. åkte lite bräda i stan förut men man har ju noll respekt i trafiken, är det inte typ olagligt tom? man syns inte men låter som ett tåg (hårda hjul) hundar skäller och ska jaga en. longboard hur gör man? kliver man av vid varje trottoarkant eller går det att bunnyhoppa, men de flesta verkar bara gå med den under armen och det är ju snyggt.

[OT] Skateboard
Min cruiser/oldschool bräda. Hjulen är nu bytta till ett par riktigt mjuka(78a) och lite bredare för att glida fram i frid på ojämna gator.

Bilagor

• skate.jpg
    skate.jpg
    66.8 KB · Besök: 152
[OT] Skateboard
Lite avundsjuk att jag aldrig provat pa skate-boarding. Dar jag vaxte upp pa 70-talet var det ju huvudsakligen grusvagar och akrar. Narmaste asfalten var gamla E6:an dar tyska och danska langtradare blaste forbi .... Nojen bestod i att springa barfota pa stubbaker samt kasta halvtorra koblajor pa flickorna ;)

Hahajaja ...

[OT] Skateboard
Bang skrev:
> Som sitter på bilden :)

Det är ett par Powell Bowl Bombers, 64mm höga.

[OT] Skateboard
vader skrev:
>
> Har aldrig provat longboard, men undrar en grej:
> Ska framtrucken sitta vänd åt samma håll som
> baktrucken, som det är på Stelbens bilder?

De sitter inte åt samma håll.

[OT] Skateboard
Näe.. Nu är det dags att sparka igång sk8-karriären igen...

Nån som är intresserad av gôbbsk8 i Gbg?
Jag lade av för typ 15 år sen, blev aldrig särskilt duktig men tänkte försöka göra någon slags comeback i sommar..
Vore kul om nån mer avdankad skejtare ville hänga med så man slipper skämma ut sig själv.

Finns lite olika skejtspots. Bl.a Kålltorpsrampen (miniramp i trä) Actionpark som är i betong.
Actionpark har brädor, hjälmar och andra skydd att låna.. Vet ej hur det är med Bunkeberget i Gamlestaden dock.

Nån som är intresserad av att köra lite?
Jag kan låna ut den ena brädan om nån är intresserad av att prova.

Film från Actionparken bakom biografen Bergakungen vid Heden Gbg..

Här är mina brädor.

DSC06148.JPG

DSC06144.JPG

DSC06145.JPG

[OT] Skateboard
Sweet!

Hur är kombon gammal kropp + betong?
Just den biten jag är lite rädd för nu.. Träramp och -10 år funkade hyfsat sist jag provade

[OT] Skateboard
Klavikel skrev:
> Sweet!
>
> Hur är kombon gammal kropp + betong?
> Just den biten jag är lite rädd för nu..
> Träramp och -10 år funkade hyfsat sist jag
> provade

Inget att jämföra med. Jag har aldrig åkt ramp eller transition förut. Började förra sommaren och och betongen lär min 45 åriga (eller är det 46?) kropp läxor varje gång. Men å andra sidan har jag inte haft så här kul sedan surfvintrarna på Hawaii 1990-nånting.

Men skulle jag räkna upp alla skador jag dragit på mig under min korta skejtkarriär skulle det nog se lite oroande ut. Men man tänker ju inte så.

[OT] Skateboard
Får erkänna att jag är impad ändå, rätt stenhårt att börja carva betongpool utan att ha skejtat innan när man är 44 år..

Själv har jag inte brutit ngt på snart tre år så jag får helt enkelt prova och se vad som händer..
Är väl på tiden antar jag...

Gött att ni kör i Hufvudstaden..
Men what's up i GBG? Är ni redo att dra en repa?

[OT] Skateboard
Åkt två gånger i mitt liv och det var nu under våren. Till vintern är det inte alls omöjlgt att jag köper mig en bräda. Gubbsurf i poolen är det som lockar mig i alla fall :)

Sjukt rolig hobby!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    29 KB · Besök: 95
[OT] Skateboard
Köpte nyligen en bräda och bor nästan granne med Kålltorpsrampen, åker lite där ibland men bara när jag har barnen med som alibi, vågar inte änns droppa... Har ju funderat på testa bunkeberget nån gång.

[OT] Skateboard
Bor ju bara nån kilometer från stora skateparken i högdalen, synd bara att jag knappt kan stå på en bräda :) men de verkar kul iaf kanske skulle testa nån gång.

[OT] Skateboard
Det är värt sjukt mycket att åka med någon erfaren i början. Småknepen för position, hur man rör kroppen i ramp osv.

Nu blev man ju sugen.. men det får vänta tills hösten/vintern när cykelsäsongen är avslutad :) Vill inte bryta några handleder..

[OT] Skateboard
Rippa skrev:
> >
> För ett par helger sedan. Gubbskejtscenen i Sthlm
> tycks frodas.

Två fetareänfetast tummar upp på den!!! Har du provat parken i Täby, brukar vara gubbhäng i poolen där. Åker inte själv men har en son som är fena
.

[OT] Skateboard
bjorre skrev:
> Gubben lever alltså! :)

Lite halvt, sådär ibland ;)

@Stelben: Åva ska helt klart testas. Ser ut som en klassisk pool med trappsteg och allt. Går säkert att göra bort sig där med.

[OT] Skateboard
Jag är upptagen denna helgen men gärna en annan gång.
Kostar entrén något på bunkeberget?

Och hur ser det ut inne, bara betong eller har dom träramp/pool?

Edit: 60kr entré (35-40kr för medlemmar) enligt hemsidan...

Senast ändrad:
[OT] Skateboard
Klavikel skrev:
> Jag är upptagen denna helgen men gärna en annan gång.
> Kostar entrén något på bunkeberget?
> Och hur ser det ut inne, bara betong eller har dom
> träramp/pool?
>
> Edit: 60kr entré (35-40kr för medlemmar) enligt
> hemsidan...

betong å mögel. Har ett gäng ramper å träpool.

/T

[OT] Skateboard
tmalm skrev:
> Klavikel skrev:
> > Jag är upptagen denna helgen men gärna en
> annan gång.
> > Kostar entrén något på bunkeberget?
> > Och hur ser det ut inne, bara betong eller har
> dom
> > träramp/pool?
> >
> > Edit: 60kr entré (35-40kr för medlemmar)
> enligt
> > hemsidan...
>
>
> betong å mögel. Har ett gäng ramper å
> träpool.
>
> /T

*tumme upp*

[OT] Skateboard
Snygga åttor! Tänkte senast igår att den här tråden behövde mer bilder och film. Vem är först med att posta en bild med sig själv ovanför/på copingen då?

[OT] Skateboard
Det där såg ju riktigt PREMIUM ut, Rippa!
Blev genast sugen på att testa min senaste investering, en Carver surfskate, i pool! :-)
Weird framtruck...

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    147.1 KB · Besök: 90
Senast ändrad:
[OT] Skateboard
Polarbear skrev:
> Vem är
> först med att posta en bild med sig själv
> ovanför/på copingen då?

Jag försöker, och försöker, och försöker...

[OT] Skateboard
Härligt Rippa, den där grinden har du full koll på snart..
Kul med film också..

Inhandlade lite skejtkläder o ny griptape under eftmiddagen så garderoben är up 2 date..
Troligen hade skydd o hjälm varit smartare men men..
Passade även på att smörja upp kullagren.
Tänker göra ett försök att prova lite gubbskejt i Gbg under nästa vecka någon gång, troligen mån/ons..

Om nån är sugen på att haka på nån kväll så vore det najs. Skriv i tråden eller PM:a.
Finns även en grupp på nylleboken "vintage skaters"

[OT] Skateboard
Klavikel skrev:
> Går tydligen bra när man är +60 också ;0)

Inte visste jag att Per Oscarsson var skateboardåkare.
per.jpg

Tillbaka
Topp