[OT] Skateboard

[OT] Skateboard
No worries, jag tog det inte alls så, ville bara smälla upp den sköna bilden från -77 ;)

Brädan under fötterna är en legendarisk sak, jag har kvar den någonstans...

[OT] Skateboard
ABEC 7-lager blir säker bra.

Jag har kört ett tag på ABEC11 Pink Powerballs och gillar som skaprt. Annars är Grippins och ZigZags och riktigt schysst hjul. 78a tycker jag är perfa för att glida i stan, +70mm är också fint, större hjuler klarar lite smågrus och ojämnheter betydligt bättre.

Powerballs och Grippins är prima allroundhjul, ZigZags har egentligen mer egenskaper som ett slalomhjul, de kommer ligga klistrade mot asfalten!

Atlas_sthlm, grym bild!

[OT] Skateboard
Javisst! men prylarna är förhållandevis billiga och ärligt talat så kan man nog göra som rippa med FS-köpet. Satsa på kvalitet i mellanprisklass. Allt som är dyrare än så är mer ett uttryck av personliga, specifika krav. Och det är ju omöjligt att ha när man inte har grejjer att referera till...

slalom.JPG ht=544

Slalomhybriden jag åker mest på nu, fast med roligare hjul nu. Dessa Sims pure juice är iofs riktiga rariteter från 80-talet men fan va långsamma de är. Det är nog därför de fortfarande är ganska oslitna.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Skateboard
Wendigo skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller fortfarande på att kolla upp lager och
> hjul. Verkar ju vara en prylsport god som någon
> det här... :)

Tjena, du får gärna tala om vad du hittar får något. Jag är sjukt sugen på att börja jag med...

[OT] Skateboard
Beställning lagd, vi fårväl se vad slutnotan landar på. Företaget säger att de kan sköta tull till EU men vad vet jag. Under tusenlappen siktar jag på i alla fall, får återkomma med reccension och vurpanektoter.

Det blev det här till slut;

Randal 180mm Trucks
ABEC 11 76mm 78A "Gumball" Wheels
Amphetamine ABEC 7 Bearings
Bearing Spacers

Totalt 114$ med frakt och "AIR VAT Included".

[OT] Skateboard
Atlas_sthlm skrev:
> Slits fortare och ger en rullgruskänsla i
> svängarna.
> Jag har väldigt många hjuluppsättningar hemma
> och samtliga visar på samma sak..
>
> Det var 31år sedan min no1 kom, SantaCruice,
> tracker 6Tracks, OJII hjul direktimport med pappa
> från DrWheelgood santa Monica Beach. Han insåg
> direkt att om min 3år äldre bror skulle ha en
> så skulle jag med, tack pappa!
>
>

Klockren bild! Vid denna tid var även jag ett barn, 11 år och frälst på skate. Brukar låna en bräda av min yngsta grabb och följa med honom och polarna ut lite ibland.

Minns att jag hade en longboard ngn gång på åttiotalet, tror de mest användes att ligga på nerför håriga, branta backar. Mitt bästa minne är en slalombräda G&S, ngt likt denna

http://www.udoschwellenbach.de/Skateboard/Boards/Slalomboards/Response_06.jpg

fast vi hade smala och höga hjul som vi fick fram genom att såga ned befintliga hjul och smälta till sidoytan på spisplattan. Höll på att få stryk av brorsan en gång för den sakens skull.

[OT] Skateboard
Jag hoppas nu att ni verkligen *åker* på brädorna och inte bara bär omkring dem och försöker se coola ut... =)

Flyttade till Falköping från Herrljunga för några år sedan och har upptäckt att det finns en del kids som åker bräda här i sta'n. Såg ett gäng glin/tonåringar utanför fönstret (bor på Mösseberg) för någon vecka sedan och det verkade mer intressant att bära på longboarden, se rätt ut och dricka folkis än att kunna använda brädan till det vilket det var tänkt från början.

Minns själv när man var liten knatte runt '82-'84 och först började åka bräda. Då var det riktigt varierande kvalité på brädorna. Genombrottet kom när man såg filmen "Thrashin'" som höll i många, många somrar och vet inte hur många gånger man såg den. En klassikerrulle där såväl Tony Alva som Per Welinder är med. I samma veva gick man från Taiwan-brädorna till riktiga brädor från Alva, Powell & Peralta, Santa Cruz, etc. På den tiden var det Gullwing eller Independent-truckar som gällde. Körde mycket från '83-'90. Sedan blev det någon gång sporadiskt något år till och från under '90-talet. 2003 flög dock f*n i den gamle gubben och jag gick och köpte en ny bräda, var inte många fabrikat av de gamla goda vilka levde kvar. Det slutade hur som helst med en Black Out-bräda och den har jag kvar än idag. Den togs ut senast för någon vecka sedan och suget gör att det nog är dags vilken dag som helst att ta fram den igen... :)

[OT] Skateboard
Shit Atlas, jag hade exakt samma knäskydd som du. Jag åkte skate-board 79-81. Min första bräda var en begagnad Red Stone. Brädan var i något alternativt material (glasfiber /komposit?). Sen bytte jag upp mig till en New Sport Booster (?) med Tracker truckar och Kryptonics blåa 65 mm hjul. Jag hade även en Dog Town bräda.

Utvecklingen måste gått framåt för jag tyckte att skateboard verkligen sög som transportmedel. Helt hopplös att ta sig fram på. Däremot var det kul att åka i ramp. Jag bor i Malmö och här har dom ju byggt en enorm skate-park nu (Stapelbäddsparken). Jag blir riktigt sugen på att testa igen men det är mer än 25 år sedan jag stod på en bräda. Jag tror man får börja om helt från början.

/Peter

[OT] Skateboard
Oj, kul tråd. Hade helt missat skate-dynastin på happy.

Fixade mig en kul grej i början av sommaren, nämligen slajd-handske. Helt hemma gjord så klart av en träbid och en gammal cykelhandske. Sjuklt kul att powerslajda/difta/whatever-you-call-it. :) Kräver en styvbräda eller bra teknik samt lite vilja.

Stortrivs förästen på min Sector 9 Bombhills bräda med Abec 11-stricker hjul ala 75mm/78a.
Riktigt go till utförsåkning och långa cruising svängar.

[OT] Skateboard
Är sugen på en longboard för att ha något annorlunda att transportera runt mig på. Finns det några bra siter med tips etc eller är det bara att smyga på forum som gäller?

Det blir med största sannorlikhet en Warp från Stadium, den är billig och tillgänglig. Forumeliten på longboard forum hävdar att det är skit och att man kommer tröttna efter en vecka... Känner igen det på något sätt.

[OT] Skateboard
Kan vi inte ses i björnsträdgård någon dag och skejta lite?
Jag har inte åkt på tio år men skulle gärna komma igång och grinda lite...

Bifogar ett oldskool-foto på mig! :)

/Fredde - If it´s hard, grind it!

Bilagor

• handplant.jpg
    handplant.jpg
    20.6 KB · Besök: 59
[OT] Skateboard
sen axeln började kuka ur med viss regelbundenhet så har timmarna i rampen minimerats... men jag brukar köra lite pool i björns trädgård då och då fortfarande. Klart vi kan köra en sväng innan löven sätter stopp. Skulle dessutom digga en merförsåkatur hårt, men var i stockholm?

[OT] Skateboard
Mr Handley:
longboard.nu är stället som gäller för longboard i Sverigen. longboard.se har mycket prylar.

Köp ingen bräda på Stadium. Don't do it. Bra brädor är ändå inte särskilt dyra, och det pågår mycket rea nu ändå ( t ex på No Comply, vet inte exakt vad de har, men de har lite grejer och de har rea!).

Annars finns det nog många pigga tips att få i den här tråden. Jag har lite koll.

[OT] Skateboard
Mr Handley, såg en vad det verkar ok långbräda på just Stadium Hamngatan igår för 800 riksdaler och det verkar vara en rätt ok deal om man vill smaka på...

Själv tänkte jag köpa en kort liten "barn" bräda och skruva på de fetaste hjulen jag kan hitta för att få en slalomig smidig "monstertruck" bräda att slingra omkring med...

[OT] Skateboard
Tobias/Frost skrev:
> Mr Handley, såg en vad det verkar ok långbräda
> på just Stadium Hamngatan igår för 800
> riksdaler och det verkar vara en rätt ok deal om
> man vill smaka på...
>
> Själv tänkte jag köpa en kort liten "barn"
> bräda och skruva på de fetaste hjulen jag kan
> hitta för att få en slalomig smidig
> "monstertruck" bräda att slingra omkring med...

Det var just den brädan jag tänkte på. Just för att smaka på liksom. Fattar att finsmakare som cyklat länge har krav på växlar, dämpning och sadel men när man är nybörjare....

Oupps, menade ju brädåkare som åkt länge har krav på hjul, kullager och truckar men när man aldrig testat så vet man ju inte hur det skall vara...

Lägger hellre 800 pix nu och provsmakar och 2500 senare på något bättre (om det är så att man fastnar)

Pean: Om du har koll, vad förutom brädan bör man tänka på? Har sökt en hel del på longboard.nu men hittar inga bra nybörjartips om åkning, teknik etc.

[OT] Skateboard
Problemet är väl att om man provar lite på en bräda (cykel) som är riktigt kass från t ex Stadium (Elgiganten) så kommer man totalt missa vad det egentligen handlar om.

Vad jag vet så varken rullar eller svänger plankorna från Stadium. Jag förstår helt och fullt din poäng visserligen. Bättre att du lånar en bräda av någon som har en riktig och testar lite - eller bäst av allt, gå in på Kahalani på söder och snacka med dom där, de har benkoll och kommer låta dig testa hela skogen.

Åka är lätt, ställ dig på och rulla. Vet inte hur mycket nybörjare du är på bräda, men börja där det är platt och få lite känsla för balans och sväng, skruva åt truckarna lite i början så den inte svänger iväg allt för mycket för dig, det kan bli lite instabilt i början. Sen är det bara att ge sig på lite lutning med betoning på lite.

[OT] Skateboard
Så, det blev inte en Stadium Warp utan det blev en Sector 9 Pintail. Exakt vilken serie den tillhör vet jag inte, men jag skall posta en bild om en stund.

Dom hade extrapris på Sector9 brädor på Stadium i Kungens Kurva. Har kostat 1800 och kostar nu 990. Känns helt ok, men jag behöver vänja mig vid longboardåkningen märker jag.

[OT] Skateboard
Fick tag på en helt ny Warp långis häromdagen för en 6hundring och tänkte kapa och forma om brädan lite efter vad jag vill ha ut. Antagligen en bra försäkring mot barmark i vinter, men jag kan rulla i garaget på jobbet i vinter och testa ute i vår efter skidsäsongen.

Ska bli kul att rulla igen, sist var nån gång vid 93 på en gammal Alvabräda med Gullwings och röda kryppar. TYvärr gav jag bort den till nån av nån anledning som jag ångrar bittert idag.

Btw så hittade jag denna lilla rulle och jag måste säga att det var bland det skönaste i skateflow jag sett, man blir verkligen lycklig av se den:

[OT] Skateboard
Varför inte satsa på det bästa av två världar? SK8bike kan väl ändå inte vara mainstream?

skatebike.jpg

Minns att jag såg dem på TV-shop när jag var liten, med viss förundran..

[OT] Skateboard
MoeJoe skrev:
> Varför inte satsa på det bästa av två
> världar? SK8bike kan väl ändå inte vara
> mainstream?
>
> Minns att jag såg dem på TV-shop när jag var
> liten, med viss förundran..

Hade en sån när jag var runt 10 bast. Idag förstår jag inte riktigt poängen med den, krånglig att trampa på, och inte kunde man göra några trick direkt. Då var den dock skitrolig och jag körde den tills den gick sönder =)

[OT] Skateboard
Jag lägger in lite bilder på min Nya longboard.

Landyachtz Wedge Flex, Bear Grizzly 180mm, Abec 11 Gumballs 76mm 75a

LandyachtzWedgeFlex.JPG ht=544

Undersidalongboard.JPG ht=544

Onground.JPG ht=544

Truck.JPG ht=544

Jäkligt kul/skönt att åka :)

[OT] Skateboard
helt sjukt bra skatefilm, tror nästan dom sätter av mullen!

inte så mycket mainstream över dom :D

[OT] Skateboard
TBone skrev:
> Vart tog röda Kryptonics vägen?

Grymmaste hjulen var ändå Alley cats, mumma för glidaren...

Lycka till med skatingen Grolsh, det är så jävvla kul

PS Har inte slutat skata på 22 år

[OT] Skateboard
Vet man vad man ska ha eller vill ha lite hjälp fungerar stadium utmärkt. Sortimentet varierar från butik till butik men oftast kan man hitta fina lager, jessup grip, märkes truckar mm. För att få ihop till en najs bräda. Warp grejer är hyggliga. Vissa hjul kan vara lite mjuka men kostar dessto mindre än andra. Grips funkar också. Inte lika bra som jessup men den kostar ju också mer. Så är det med allt annat i warp. Kostar lite och fub
funkar olika bra till.

Själv drog jag ihop en ny bräda förra veckan.

Boardstore bräda 7.75"
destructo truckar
speeddemons lager (vilket suger)
warp 54or hjul soft
warp griptape svart

ska ni köpa bräda i vuxen ålder och har större än 43 i skor måste ni minst ha en 7.75" annars får ni inte plats på brädan. Ska ni ha ha större typ 7.80 osv behöver man ofta speliella truckar till dem så att brädan inte slår i hjulen.

Boardstore har fina grejer. Även junkyard och bananaz har billiga och bra nonames brädor.

[OT] Skateboard
haha Bang ja speeddemons lager suger rätt hårt, kört med såna ett tag å bu å bä för dom.

och sko-storlek har väl inget med vilken bredd man vill ha på brädan, kan lova att där är det totalt smaken som baken, precis som formen på kickarna på brädan.

Du glömde nämna www.peoma.se, har köpt därifrån 100% nöjd under flera år, dock vare några år sen senast.

Synd bara skateboard/inlines åkarna, samt Moyo är otroligt sega på få ihop en miniramp som varit under konstruktion i Ö-vik nu under hrm.. HELA sommarn :P

[OT] Skateboard
yooz1e skrev:

> Synd bara skateboard/inlines åkarna, samt Moyo
> är otroligt sega på få ihop en miniramp som
> varit under konstruktion i Ö-vik nu under hrm..
> HELA sommarn :P

Det tar längre tid att få saker ur röven när man brassar, så e d bara...
:)

[OT] Skateboard
Atlas skrev:
file=62895

Den där bilden fick mig att bli riktigt sugen.... Hade likadana hjul när jag var en tredjedel så gammal som idag! Undrar om brädan står kvar i föräldrarnas garage...? Har för mig att den nästan var helt tyst när den rullade...

[OT] Skateboard
Jodu, sims pure juice! grymma cred-hjul. Fast urk så dåliga jämfört med dagens prylar. Jag köpte faktiskt den brädan för att jag hittade hjulen men dumpade hjulen kvickt som fan. Brädan är toppen! men jag har tappat 15 kilo så den är lite i stiffaste laget numera ;)

Tillbaka
Topp