OT skav på insida fot vid löpning

Pyspunka82

Aktiv medlem
Hej på er alla. Tänkte försöka få rätt på mina löparskor eller rättare sagt, problemen med djupa skavsår rätt så omgående jag springer. Har alltid uppstått oavsett vilka löparskor. Har testat olika dojor (fast mest ascis) men tejpar jag inte insida bakre fotsula så kommer de direkt.

Någon som har några tips eller är det bara att fortsätta tejpa som en galning?

E59FF3C0-5522-4B16-A241-4D0B3842AB98.jpeg

B51AFDE4-C93C-4988-B651-919015102C78.jpeg

Hålfots inlägg sen är acsics överreklamerade.
Det bästa är att gå till någon som kan löparskor.

Löpstegsrelaterat? Landar på hälen, tom insida häl? Testa att ändra löpsteg så du landar på framfoten? Gå till Löplabbet ed., spring på löpband och filma/kolla löpsteget. Testa skor med mindre drop än de 10 mm du har i Asics (Kayano m.fl.), Nike Pegasus etc., kanske en sko med 4-6 mm drop vilket gör det enklare att undvika hälisättning först. T.ex. skor från Hoka, New Balance, Saucony etc. som ändå har hyfsat mycket dämpning i framfoten.

Sixten Fors sa:
Löpstegsrelaterat? Landar på hälen, tom insida häl? Testa att ändra löpsteg så du landar på framfoten? Gå till Löplabbet ed., spring på löpband och filma/kolla löpsteget. Testa skor med mindre drop än de 10 mm du har i Asics (Kayano m.fl.), Nike Pegasus etc., kanske en sko med 4-6 mm drop vilket gör det enklare att undvika hälisättning först. T.ex. skor från Hoka, New Balance, Saucony etc. som ändå har hyfsat mycket dämpning i framfoten.
Kayano dom dojorna rekommenderar försäljarna när dom är slut på idéer och dom är svindyra.
Man kan se på hur sulorna sliter då får man en bra hint om hur löpsteget ser ut.

Är rätt tung i stegen (95-100kg, 190 cm) och känner att jag lätt hamnar så att foten landar lite ank-gång stil, typ snett inåt med bakfoten, som ett V men när jag läser om pronation tycker jag inte det stämmer fullt med hur jag sätter i fötterna. Gjorde en videoanalys för typ 5 år sen på Intersport och då sa han också att jag inte pronerar särskilt mkt. Rekommenderade då ascis som skulle ha bra stöd. Men kanske ska testa byta sko

Snett inåt med bakfoten låter väldigt konstigt då majoriteten av alla som springer börjar fotisättningen med utsidan av hälen. Ta dig till någon som verkligen kan fötter. Fick du något förslag på sulor? Vad använder du för strumpor?

Försök att gå över till naturligt löpsteg dvs springa dom om du var barfota. Börja dock lungt, lätt att för överansträngningsskador om man går ut för hårt.

Jag blev helt av med knänoch fotledsproblem men åkte på hälsporre istället. Tar lite tid att träna upp muskulaturen efter 25 hällöpning.

Byt strumpor! Köp strumpor avsedda för löpning, helst strumpor som består av en inner- och en ytterstrumpa som sitter ihop. Då skaver det mellan inner- och ytterstrumpan och inte mot din hud. Budgetvarianten är att ha en tunn, tight nylonstrumpa under den riktiga strumpan.

Har du något länktips? E väl lite den effekten jag får genom tejpa. Är notorisk kass på Google så hittar mest vanliga löparstrumpor

Här är en tillverkare:
https://www.hillysocks.com/twinskin-anklet
Jag har aldrig haft såna så kan inte uttala mig om dem, men har haft ett annat par (Craft??) som var bra. Generellt är riktiga löparstrumpor med bra passform överlägsna random sportstrumpor med dålig passform för att slippa skavsår, även utan dubbla lager. Ofta är riktiga löparstrumpor gjorda/märkta för vänster resp höger fot.

En annan variant om man vill testa denna snörning m. särskilda hålen längst upp som gör att skorna glappar mindre därbak :)

Pronerar du inåt? Det ser ut som att du landar på kanten på innersulan med hälen. Sticker sulan upp mycket? Går det kanske att byta sula eller fixa till den på annat sätt så att den inte skaver?

Det är iaf det som varit boven i dramat när jag fått liknande skavsår (lite längre fram i hålfoten).

Tog en kort (3km) runda idag o tänkte aktivt på att springa lite mer typ spänstigt med framåtskjuten höft och inte landa så tungt på hälen utan mer framåt. Stor skillnad men lätt att säcka ihop o tappa hållningen när man blir trött

Just nu springer jag i ett par ascis GT 2000 men får väl ta o testa ett par med mindre drop o se om det blir någon skillnad. Kollat lite extra inne i skon och det är nog som så att det är innersulans kant eller strax nedanför som är boven. I vart fall där som skavet hamnar på foten.

13FCC59A-E444-480A-8E5E-3F17EA77B98C.jpeg

Använd sinkpasta för att snabbt torka ur sår samt prova skavsårsplåster.
Tejpa i skon om annat ej hjälper anv silvertejp tidigare fanns skum med klister att klippa till.
Bra rena löparstrumpor ska ej underskattas och rätt tjocklek för temperatur eller för bästa passform foten blir olika stor på sommar och vintern och man får välja strumpa som kompenserar för detta.
Sedan passar olika märken olika fötter jag har ofta NB heldämpad med extra häl inlägg pga gamla skador.
Förr fans varken bra skor eller strumpor att köpa.
Variera ej olika profiler på sula om man ej vet mer än en normal sjukgymnast.
Bodde en period i Kristianstad och sprang året runt pga snöbrist då fick jag gå till ortopeden och fick speciella inläggs sulor och även en mkt bra sjukgymnast som jobbade med handbollslaget vid sidan om Landstinget mkt före deras nuvarande framtid som en av handbollens bästa lag.

Pyspunka82 sa:
Just nu springer jag i ett par ascis GT 2000 men får väl ta o testa ett par med mindre drop o se om det blir någon skillnad. Kollat lite extra inne i skon och det är nog som så att det är innersulans kant eller strax nedanför som är boven. I vart fall där som skavet hamnar på foten.

Fimpa sulan på nästa runda. Den gör ändå ingen större nytta om inte sömmarna är jättegrova. Har du plats för en "liner" (väldigt tunn hal socka i något glidit plastmaterial?) i kombination med en så tunn socka som möjligt? Det brukar kunna avhjälpa en del skavsår. Eller bara dubbla tunna strumpor, så hala som möjligt.

Johan T sa:
Pyspunka82 sa:

Fimpa sulan på nästa runda. Den gör ändå ingen större nytta om inte sömmarna är jättegrova. Har du plats för en "liner" (väldigt tunn hal socka i något glidit plastmaterial?) i kombination med en så tunn socka som möjligt? Det brukar kunna avhjälpa en del skavsår. Eller bara dubbla tunna strumpor, så hala som möjligt.

Åh! Shit va nice det var att rivs ut innesulan. Funderar lite på om mitt hälparti är lite för brett för standardsula. Inget skav på 5km idag iaf

Pyspunka82 sa:
Åh! Shit va nice det var att rivs ut innesulan. Funderar lite på om mitt hälparti är lite för brett för standardsula. Inget skav på 5km idag iaf

Najs!

Fall inte till föga för att lägga på mer material där du har blåsan. Då ökar man trycket istf att minska... I sådana fall filtring runt eller så. Eller den där wettextrasan fast med urklippt precis för skavet.

Återstår bara att bli barfotataliban fullt ut nu då? Ut och spring! :-)

hade enorma problem med blåsor insidan av foten pga att jag inte längre orkade "hålla i" benet, utan knät föll in innanför foten när jag sprang. Hamnade då utanför sulan på skon och fick stora blåsor. Dock inte bak på hälen som du, men tänkte det kan vara värt fundera på om du har en tendens att "tappa" knät innanför stortån så att säga i löpsteget. För mig syntes det i början inte heller på löpband, blev inte trött nog i muskeln förrän efter några km. Men det borde väl ge blåsor fram på foten mer än bak kanske.

Novisen sa:
hade enorma problem med blåsor insidan av foten pga att jag inte längre orkade "hålla i" benet, utan knät föll in innanför foten när jag sprang. Hamnade då utanför sulan på skon och fick stora blåsor. Dock inte bak på hälen som du, men tänkte det kan vara värt fundera på om du har en tendens att "tappa" knät innanför stortån så att säga i löpsteget. För mig syntes det i början inte heller på löpband, blev inte trött nog i muskeln förrän efter några km. Men det borde väl ge blåsor fram på foten mer än bak kanske.

Ligger något i det för framåt 4km kom jag på mig själv med att sackat ihop i kroppen. Krävs lite ansträngning att springa upprätt med bra steg men känns ju mkt fräschare, mentalt ser jag ut att löpa med lättare steg liksom tänker jag. Så helt klart värt det, ”knipa en enkrona i baken” och springa med skrevet framåt...läste jag någonstans, kanske inte riktigt men ändå något åt det hållet.

Barfotataliban 2019 kanske? :-)

Jag har haft exakt samma problem på exakt samma ställe, speciellt när jag sprang mer sporadiskt. Har alltid använt Asics och använder fortfarande Asics. Däremot har problemet i princip helt försvunnit på sistone när jag kommit upp i mer ansenliga mängder kilometer. Kan det vara något så enkelt som en vanesak?

Tillbaka
Topp