[OT] Skid-VM i Falun

[OT] Skid-VM i Falun
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Jaha. Det klassiska. Ryssarna är magiskt bra i
> första loppet i mästerskapet. De måste ha
> tröffat rätt i vitaminerna idag.

Ryssarna tog två sprintguld i Val di Fiemme, innan det var senaste guldet i Sapporo 2007. Det kan inte var ofta dom "träffar rätt" isåfall. Sverige "träffar rätt" oftare t ex.

[OT] Skid-VM i Falun
Fliken skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Katten leker med de tio små råttorna ...
>
>
> Lekte han för nära elden idag. Sist i klungan
> när mördarbacken började ... när luckan kom.

Nja, var nog snarare att katten var halt idag. Det var ju inte s.a. det var igenkorkat i backen, så hade han haft en bättre dag hade han absolut kunnat vara bättre med över krönet på mördarbacken.

[OT] Skid-VM i Falun
JT skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Jaha. Det klassiska. Ryssarna är magiskt bra i
> > första loppet i mästerskapet. De måste ha
> > tröffat rätt i vitaminerna idag.
>
> Ryssarna tog två sprintguld i Val di Fiemme,
> innan det var senaste guldet i Sapporo 2007. Det
> kan inte var ofta dom "träffar rätt" isåfall.
> Sverige "träffar rätt" oftare t ex.

Nu är jag ju lite till åren kommen, refererar snarare till 80-90-talet.

[OT] Skid-VM i Falun
Agnanaurion skrev:
> Det här kändes inte bra.

Nä det är Loa Falkmans fel... skylten var för tung!

[OT] Skid-VM i Falun
JT skrev:
> Det är jäkla tjafs om taktiken. Svenskarna är
> inte så smarta, men det är ju inte många andra
> åkare heller. Jag tror inte någon av svenskarna
> kunnat "taktikköra" till sig några bättre
> placeringar idag.

Såg du damernas lopp? Nu får vi ju aldrig veta om "smartare" taktik hade gett ett bättre resultat för Kalla och det är alltid lättare att sitta på läktaren och tycka att det skulle gå att göra bättre men det är svårt att inte tänka att Kalla kunde ha tagit minst ett silver med en gnutta kyligare taktik.

[OT] Skid-VM i Falun
Speedskejtarn skrev:
> Såg du damernas lopp? Nu får vi ju aldrig veta
> om "smartare" taktik hade gett ett bättre
> resultat för Kalla och det är alltid lättare
> att sitta på läktaren och tycka att det skulle
> gå att göra bättre men det är svårt att inte
> tänka att Kalla kunde ha tagit minst ett silver
> med en gnutta kyligare taktik.

Det är ju rätt många faktorer som ska räknas in. Kalla kunde kanske dragit mindre, men vad skulle hänt istället? Skulle någon annan dragit? Skulle Björgen varit kvar? Det blir rätt hypotetiskt och väldigt mycket parametrar. Jag tror Kalla hade kunnat bli utan medalj om de varit fler inblandade, hon är ingen spurtare.

Hon körde för guldet och det hade hon ingen chans på. Hon hade möjligtvis kunnat taktikköra till sig silvret genom att låta Johaug gå långt tidigare och försökt ställa Jacobsen i backen istället. Men silver eller brons är förmodligen värt lika mycket för Kalla, hon körde för guld.

[OT] Skid-VM i Falun
Maria Rydqvist har 6:e snabbaste skejttid idag. Vore ju rätt galet om dom inte låter henne köra 3:e sträckan på stafetten.

[OT] Skid-VM i Falun
Ja, stafettlagsuttagningen blev nog lite svårare efter dagens lopp. Wikén börjar kännas tveksam. Hon behöver visa något riktigt bra på 10 km, om hon nu får köra den. Ett tänkbart lag i dagsläget är Nilsson, Bleckur, Rydqvist och Kalla.

[OT] Skid-VM i Falun
JT
> Hon körde för guldet och det hade hon ingen
> chans på. Hon hade möjligtvis kunnat taktikköra
> till sig silvret genom att låta Johaug gå långt
> tidigare och försökt ställa Jacobsen i backen
> istället. Men silver eller brons är förmodligen
> värt lika mycket för Kalla, hon körde för
> guld.

Du har en poäng där. Jag tror också att hon siktade på att komma ikapp Johaug på slutet och struntade i att hon hade Jacobsen i rygg. Den taktiska missen var att dra så mycket fram till backen där Johaug ryckte. Jag tror faktiskt inte att vare sig Johaug eller Jacobsen hade velat bjuda in Björgen och de där bakom i matchen ifall Kalla hade tagit det lugnare. Lagkörning verkar inte vara skidåkares starkaste sida.

Bra formbesked för svenskorna i alla fall. Inte lätt att spöa Björgen, Veng och de andra åkarna.

[OT] Skid-VM i Falun
Känns mer och ner som liknande förutsättningar som cykel, d v s en tävling i att spendera minst energi. Symd att de i världseliten inte fattat det vi på Happy ser så tydligt bara.

[OT] Skid-VM i Falun
När man hörde Kalla efteråt verkade det ju som att det var en på förhand uppgjord plan att försöka trycka på lite extra ut på andra skejtvarvet. Med tanke på att hon i slutet av första varvet började se lite mer plågad ut kanske det var att hon höll fast vid sin plan i stället för att försöka ändra planen. Sen är det ju alltid hopplöst att veta vad som hänt om någon gjort på något annat sätt. Säg att Kalla slagit åt sidan inne vid varvningen och att Johaug tagit över taktpinnen, men inte dragit lika hårt som Kalla gjorde. Då kanske Kalla varit lite mindre sliten in i Mördarbacken och tappat mindre och hon och Jacobsen kanske kunde kommit ikapp. I en spurt med tre åkare kan det bli lite trassligare med spårval och ev. kunde det ha blivit en annan medaljfördelning.

[OT] Skid-VM i Falun
Jag tror Kalla tänkte å gjorde rätt enligt hennes förutsättningar! Hon ville nog gå hårt på fristilen för att "grilla" Therese som hon visste är starkare just i Mördarbacken! Kallas plan var nog att försöka trötta ut Therese på platten inför just mördarbacken! Enda jag reagerade på var att hon kunde tagit det ett snäpp lugnare på den klassiska delen å kanske varit ett snäpp piggare på fristilen!
Men otroligt skönt se tjejen så glad å nöjd efteråt! Klart hon siktar på guld men vet att även pallplats duger bra i Charlotte´s värld :)

Bilagor

• 10446290_10152637005241053_6410442078508647431_o.jpg
    10446290_10152637005241053_6410442078508647431_o.jpg
    46.5 KB · Besök: 48
[OT] Skid-VM i Falun
Det enda vi vet är egentligen att just denna dag var den taktik Kalla valde en taktik som till slut gav brons. En annan dag hade den kanske gett silver eller guld. Men, jag förstår inte riktigt varför det är uteslutet att det skulle kunnat bli guld om hon ändrat den uppgjorda taktiken och struntat i att dra från sista varvningen upp till mördarbackens fot. Finns det något som säger att utfallet då skulle kunnat bli att hon tappat mindre på Johaug uppför och ev. kunnat gå ikapp? Om inte, så hade den strategin likaväl kunnat vara att gå för guld.

Och jag kan inte riktigt se att det fanns någon strategi för att säkra ett silver. Antar att den har ngt att göra med att "släppa iväg" Johaug och slå Jacobsen i spurten. Nu slog ju dock Jacobsen Kalla i spurten och jag har svårt att säga att Kalla skulle ha någon säker spurtseger om båda varit lite mindre slitna.

[OT] Skid-VM i Falun
Så glad som kalla var efter målgång är jag ganska säker på att hon vann ett brons och inte förlorade ett silver.

[OT] Skid-VM i Falun
H. skrev:
> Så glad som kalla var efter målgång är jag
> ganska säker på att hon vann ett brons och inte
> förlorade ett silver.

Om jag förstod rätt så var det Kallas första individuella VM-medalj, så hon har all rätt att vara glad åt sin medalj.
Hon var väl värd medaljen, och jag tror på fler medaljer innan tävlingarna är över.

[OT] Skid-VM i Falun
Litet orosmoln kring Ingemarsdotters form. I sprinten verkade hon inte riktigt orka och sprintstafetterna är ju ännu mer uthållighet. Falla är dessutom en rätt kapabel fristilsspurtare, så det är inte alls gjutet att Stina slår henne i en spurt. Mitt tips är silver på damsidan. På herrsidan tror jag Krogh kommer att köra grymt och jag undrar om Petter släpper ifrån sig ett guld. Kriukov är inte riktigt lika vass i fristilsspurter som i stakspurter och för Petter gäller väl det omvända.

[OT] Skid-VM i Falun
På herrsidan har Sverige förutom motståndarna även Calle-faktorn att slåss mot. Han har ju en tendens att få lite struliga lopp och teamsprint är ju över huvud taget en styggelse då det ofta är så mkt incidenter att det blir lite av ett lotteri.

[OT] Skid-VM i Falun
Hård får vakna till nu. Krävs väl att åtta lag åker fortare än Sverige i semi 2 för att Sverige inte ska gå vidare, inte sju som han sa. För det är väl 10 lag i finalen!?

[OT] Skid-VM i Falun
GoranS skrev:
> Hård får vakna till nu. Krävs väl att åtta
> lag åker fortare än Sverige i semi 2 för att
> Sverige inte ska gå vidare, inte sju som han sa.
> För det är väl 10 lag i finalen!?

Jag vet inte riktigt, får inte rätt på det i mitt huvud :p

Går o steker lite torsk istället .

Senast ändrad:
[OT] Skid-VM i Falun
marr skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Hård får vakna till nu. Krävs väl att åtta
> > lag åker fortare än Sverige i semi 2 för att
> > Sverige inte ska gå vidare, inte sju som han
> sa.
> > För det är väl 10 lag i finalen!?
>
> Jag vet inte riktigt, får inte rätt på det i
> mitt huvud :p
>
> Går o steker lite torsk istället .

Norsk torsk.

[OT] Skid-VM i Falun
Men vafan, är det en muskulär eller mental anledning till att vi svenskar så jävla omöjligt kan vinna en spurt? Liten smula generaliserande nu visst.. men ändå.

[OT] Skid-VM i Falun
GoranS skrev:
> Känns som Calle kommer att behöva göra en
> monstersträcka i finalen för att det ska bli
> svensk medalj.

Får se vad russen och nossken kan nu då ja.

[OT] Skid-VM i Falun
Sätt Halfvarsson på sista sträckan istället.

EDIT: Men det fick man tydligen inte göra. Då är det kört.

Senast ändrad:
[OT] Skid-VM i Falun
JT skrev:
> Sätt Halfvarsson på sista sträckan istället.
>
> EDIT: Men det fick man tydligen inte göra. Då
> är det kört.

De måste läsa på happy, svaret kom direkt :p

[OT] Skid-VM i Falun
marr skrev:
> De måste läsa på happy, svaret kom direkt :p

Jag tror Jacob Hård är MTB-tokan.

[OT] Skid-VM i Falun
Kriukov behöver bättre glid till finalen om han ska ha minsta chans att utmana Petter. Blir intressant att se hur de kör i finalen. Rimligen kommer näst sista sträckan att bli rejäl hårdkörning och frågan är om Noeckler hänger med då. Om han gör det är Italien en mkt klar medaljkandidat.

[OT] Skid-VM i Falun
GoranS skrev:
> Kriukov behöver bättre glid till finalen om han
> ska ha minsta chans att utmana Petter. Blir
> intressant att se hur de kör i finalen. Rimligen
> kommer näst sista sträckan att bli rejäl
> hårdkörning och frågan är om Noeckler hänger
> med då. Om han gör det är Italien en mkt klar
> medaljkandidat.

Jag håller kvar vid mitt tips.. Eller kanske förhoppning när det gäller damerna.

[OT] Skid-VM i Falun
H. skrev:
> Varför har polackerna olika dräkter? Kowalczyk
> har svart och den andra röd dress?

Mycket bra fråga

Tillbaka
Topp