[OT] Skid-VM i Falun

[OT] Skid-VM i Falun
Calle skulle inte legat före Petter en enda meter av hela loppet. Det skulle vara enda sättet. Låt fransmän, ryssar och fan och hans mostrar köra ifrån.

[OT] Skid-VM i Falun
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Calle skulle inte legat före Petter en enda meter
> av hela loppet. Det skulle vara enda sättet. Låt
> fransmän, ryssar och fan och hans mostrar köra
> ifrån.

+1. Eller att försöka rycka i varenda motlut. Petter är väl inte i toppform egentligen, i alla fall inte på längre distanser.

[OT] Skid-VM i Falun
Det ser ut som att det kan komma lite snö på söndag i Falun vilket oroar en smula.
Vill absolut inte ha ett lopp där ingen vill ligga först utan se offensiv körning från start.
Olsson känns som favorit just idag även om andra främst Cologna blir svåra att slå men med den körning Johan har visat på såväl 15 som dagens stafett så lär han få bära favoritskapet.
Frågan är om Sverige offrar någon åkare som hare i loppet allt för att maximera Olssons chanser?
Hellner lär knappast vara kvar i slutet av loppet hur som helst och med tanke på att Johan är regerande mästare med en friplats så borde vi ha plats för åtminstone en "farthållare".

[OT] Skid-VM i Falun
Hur är banan på femmilen? Jag hoppas på att det är en tuff och utslagsgivande bana med många passager av mördarbacken, då kan hårdkörning ge resultat. Fast inte bra om det snöar förstås.

[OT] Skid-VM i Falun
JT skrev:
> 5 stora och 5 små mördarbackar ska passeras.

Kommer passa Olsson. Lite trist att Sundby är sjuk, han brukar sätta färg på loppen.

[OT] Skid-VM i Falun
Känns som om yvette nästan förnedrade Calle med dumma frågor och ta efter grejer när Petter var med, såg nästan ut som tom Petter såg obekväm ut...

[OT] Skid-VM i Falun
Mm, men när man vet hur viktigt det mentala är för en idrottare, så gör hon allt för att framställa honom som "första"förloraren idag. Och fortsätter när Petter är med. O att Calle ska lära sig av honom, snacka om att trycka ner Calle o ge Petter fortsatt mentalt övertag... tråkigt....

[OT] Skid-VM i Falun
Yvette kunde dom gott göra sig av med. Inte så imponerad av den där tjejen som intervjuar åkarna innan loppet heller; t.ex. är väl frågan efter 12 minuter in i http://www.svtplay.se/video/2687877/langdskidor/vm-i-falun-vm-i-falun-14 inte det mest begåvade man hört. Synd att det inte var Wassberg som fick frågan och att det varit 30 år sen när han var aktiv. Då hade det kunnat komma en härlig dräparreplik.

Calle borde öva ingångarna på upplopp. Petter är igång och jobbar mkt tidigare i för att bygga upp fart in på upploppet. Var precis samma sak på etapp 2 (om jag minns rätt) i TdS i år. Hade med all sannolikhet inte räckt ändå, men lite närmare hade han nog varit.

Tycker annars det är helt rätt att försöka göra något och inte bara ligga och dra jämnt och hårt i täten och låta Petter få ligga i rygg fram till 200 m kvar. Sen hade jag gärna sett att man börjat med att försöka spela lite spel med Petter för 6-7 år sen. Kändes dock lite nervöst ett tag då det var över 10s till fransmannen och ett möjligt scenario var ett tokryck där Petter som hakar av Calle, kör ikapp fransmannen och drar med sig honom till ett silver.

Löfshus får nog f.ö. fundera igenom sin rankning av Tönseth och Olsson http://www.langrenn.com/loefshus-toenseth-bedre-enn-olsson.5703883-335929.html

[OT] Skid-VM i Falun
Media skapar en osämja mellan länderna som inte finns. Det gör mig uppenbart förbannad.
När jag var på plats i Falun så står svenskar, finnar, norrmän och andra nationaliteter bredvid varandra och hejar på ALLA åkare. Man hör en man först heja på Cologna som rycker för att sedan skrika sig hes efter Hellner och sen även heja på Northug.

Media borde lyfta fram detta istället och ställda det mot alla skitsporter där folk ska slåss bara för att grannen håller på ett annat lag.

[OT] Skid-VM i Falun
MTBiker skrev:
> Media skapar en osämja mellan länderna som inte
> finns. Det gör mig uppenbart förbannad.
> När jag var på plats i Falun så står svenskar,
> finnar, norrmän och andra nationaliteter bredvid
> varandra och hejar på ALLA åkare. Man hör en
> man först heja på Cologna som rycker för att
> sedan skrika sig hes efter Hellner och sen även
> heja på Northug.
>
> Media borde lyfta fram detta istället och
> ställda det mot alla skitsporter där folk ska
> slåss bara för att grannen håller på ett annat
> lag.

Har happy kanaler in i medias finrum?

http://mobil.dn.se/sport/johan-croneman-tur-att-det-ar-skidpubliken-som-star-for-flaggviftandet/

[OT] Skid-VM i Falun
MTBiker skrev:
> heja på Northug.
>
> lag.

Sluta konsunera skräpet.

Tidningar är bra på tv-tablåer men inte resten.

[OT] Skid-VM i Falun
Hjälte vet jag inte, känns inte riktigt som han är i form för att göra ngt bra lopp och jag tror Marcus är för mkt vinnarskalle för att vilja "bara åka runt". Hade han trott att han hade någon medaljchans kan jag inte tänka mig att han släppt platsen. Men, hur som helst kul för Anders att få åka det lopp han snackat länge om, även om jag tycker det är synd att Falun inte ens försökte få köra det med individuell start. Tror det hade ökat Södergrens chanser till en skaplig placering (även om tiderna då han skulle kunnat ta medalj ligger några år bakåt).

[OT] Skid-VM i Falun
MTBiker skrev:
> heja på Northug.
>
> lag.

+jättemycket

[OT] Skid-VM i Falun
garfunkah skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Löfshus får nog f.ö. fundera igenom sin
> > rankning av Tönseth och Olsson
> >
> http://www.langrenn.com/loefshus-toenseth-bedre-en
>
> > n-olsson.5703883-335929.html
>
> Petter hade en klart bättre analys i artikeln.

Lite intressant att Petter, som ju levererat rader av verbala tjuvnyp på Jönsson, Hellner och Halfvarsson, i stort sett aldrig sagt något förminskande om Olsson. Snarast kan man tro att han är ordförande i Olssons norska fanclub. Kan det ha att göra med att Olsson har en sämre avslutning än övriga nämnda svenskar och att Petter därmed aldrig ansett sig ha något att vinna på att försöka psyka inför ett man-mot-man-avgörande?

[OT] Skid-VM i Falun
MTBiker skrev:
> Idag blir det ett tufft lopp. Tror Kalla har goda
> chanser på medalj men hon lär få slåss mot
> Sarinen, Johaug, Björgen och Kowalcyk

Saarinen och Kowalczyk undrar jag om de kommer att hålla hela vägen. Normalt sett hade polskan varit jättefarlig, men hon har väl inte hållit ihop något distanslopp riktigt bra ännu i år, så jag är tveksam. Av finskorna tror jag mer på Niskanen än Saarinen. Weng är ju en annan åkare som har medaljkapacitet, men hennes VM har inte riktigt varit så bra som jag trodde på förhand, så hon känns möjligen som en outsider.

[OT] Skid-VM i Falun
Ja det är bara att bocka och buga för Johaug. Hoppas Kalla och Bleckur kan köra lite taktiskt nu, ingen idé att ligga uppe och dra alltför mycket om de ändå inte kan ta in.

[OT] Skid-VM i Falun
DT skrev:
> Ja det är bara att bocka och buga för Johaug.
>

Vilken brud !! Har hon någon pojkvän ?

[OT] Skid-VM i Falun
MTBiker skrev:
> heja på Northug.
>
> lag.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/bra-stamning-utan-bengaler-och-hatord/

[OT] Skid-VM i Falun
DT skrev:
> Nä, Kalla ser inte klockren ut idag.

Men nu är hon ju ivf inte solo längre... Nu gäller det att bara ligga bakom och vara redo på tempoökningar :/

Tillbaka
Topp