[OT] Skid-VM i Falun

[OT] Skid-VM i Falun
thomalin skrev:
-------------------------------------------------------
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nä, Kalla ser inte klockren ut idag.
>
>
> Men nu är hon ju ivf inte solo längre... Nu
> gäller det att bara ligga bakom och vara redo på
> tempoökningar :/

Nähä... Skit i det då! ?

[OT] Skid-VM i Falun
DT skrev:
> Är den brant den där mördarbacken? De ser ju
> nästan ut att stå stilla.

Knappt brant

[OT] Skid-VM i Falun
Intressant analys som Matthias gjorde ang. Kallas "genomklappning". Han gissade att skidorna inte var riktigt OK direkt efter skidbytet och med tanke på hur hon kom igen så kanske det var så. Den upphämtning som hon gjorde borde inte vara möjlig om man har klappat igenom rejält.

[OT] Skid-VM i Falun
Mathias Fredriksson kom med en tänkbar alternativ förklaring till Kallas svacka. Det var direkt efter skidbytet, så det kan ha varit problem med vallan på de nya skidorna.

[OT] Skid-VM i Falun
Ja, det kan mycket väl vara så.

Bleckurs femteplats var väl för övrigt dagens prestation jämfört med tidigare meriter. :-)

[OT] Skid-VM i Falun
Standardsvaret bland norska åkare som vinner är alltid att det är "otroligt". Det är ju lite märkligt med tanke på att dom vinner 99% av alla lopp. Det är ju snarare "otroligt" när dom inte vinner.

Sluta gör intervjuer. Det är helt meningslöst.

[OT] Skid-VM i Falun
"Rökt, saltad och paketerad". Ett talande uttryck jag ska börja låna av Blomquist.

Hur många gånger den här veckan har reportern som intervjuar åkarna ställt frågan "vad betydde publikens stöd för dig?" Vilken otroligt banal och ledande fråga. Kom in i matchen.

[OT] Skid-VM i Falun
DT skrev:
> Ett märkligt men härligt lopp. I morgon blir det
> guld!!

Jag tror du är något på spåret (eller ska det vara i spåret?). Man ska ju inte vara säker, men det verkar finnas en stark korrelation mellan att det går ett VM-lopp och att det delas ut en guldmedalj. ;-)

[OT] Skid-VM i Falun
Haha, ja se de normännen:-). Varför är det så kul att se när folk klantar och slår sig? Väry fanny som japanen skulle sagt.

[OT] Skid-VM i Falun
Verkar bli snö i morgon och kring nollan vilket gör att det blir extremt svårvallat.
Helt plötsligt ser loppet riktigt öppet ut tyvärr spelar detta en viss norrman i händerna.
Får hoppas att snöfallet inte blir allt för kraftigt och förhoppningsvis gör ändock fem stora mördarbackar att det blir den starkaste åkaren som vinner ändå.
På pappret är Olsson och Cologna favoriterna men det lär bli fler som utmanar till slut.

[OT] Skid-VM i Falun
Vilka är storfavoriter inför imorgon?

Johan Olsson, Dario Cologna, Legkov. Sen kan man aldrig räkna bort Northug.

Mest av allt hoppas jag att Södergren får göra ett riktigt bra lopp.

[OT] Skid-VM i Falun
Vilka är storfavoriter inför imorgon?

Johan Olsson, Dario Cologna, Legkov. Sen kan man aldrig räkna bort Northug.

Mest av allt hoppas jag att Södergren får göra ett riktigt bra lopp.

[OT] Skid-VM i Falun
Hur många skidbyten får herrarna göra imorgon? Känns som det kan bli ett riktigt konstigt lopp, snöfall och precis över nollan. Ord som jag misstänker kan dyka upp i TV-sändningen är ruggföre, vallamiss och taktiklopp.

[OT] Skid-VM i Falun
GoranS skrev:
> Hur många skidbyten får herrarna göra imorgon?

2 skidbyten får dom gör på femmilen. sa dom på radiosporten.

[OT] Skid-VM i Falun
Med tanke på de yttre förutsättningarna kan resultatlistan bli svårtippad.
Andra goda åkare som inte nämnts här är Poltaranin, Niskanen och Nelson som alla är riktigt bra klassiska åkare, alla har kapacitet för att vara med riktigt länge i morgon.
Jonsrud Sundby blir förstås livsfarlig om han återhämtat sig ordentligt efter sjukdomen och är i normal form på samma nivå som Olsson och Cologna.

Kan Sverige som har fem åkare med offra ett par typ Södergren och Halfvarsson som harar för att hålla ett riktigt bra tempo?
Har svårt att se något annat lag dra upp farten i morgon då Ryssland förmodligen satsar på Vylegshanin och inte Legkov.

[OT] Skid-VM i Falun
I normala fall hade jag haft Sundby som favorit, men med denna "uppladdning" är jag tveksam - framför allt sjukdomen, men även formsvackan över NM, känns oroväckande för honom.

Poltaranin är ju normalt sett rapp i en finish, men bortsett från ett par ryck i TdS (varav ett ju var lite kontroversiellt) har han väl denna säsong inte direkt gjort så många människor glada.

Sen är det ju det där med fulla mördarbacken. Har en känsla av att tyngre åkare i stil med Rickardsson kommer att få svårt att vara med tillräckligt bra över den sista gången. I synnerhet om det snöar och blir mjukt. Frasnmännen brukar ju kunna vara rätt lätta och rappa, men varken Gaillard eller Manificat känns som några riktiga femmilare.

Senast ändrad:
[OT] Skid-VM i Falun
briareus skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur många skidbyten får herrarna göra
> imorgon?
>
> 2 skidbyten får dom gör på femmilen. sa dom på
> radiosporten.

OK. Om möjlighet till detta kommer att ges efter 5, 15, 25, 35 och 45 km skulle jag i så fall gissa att de flesta byter efter 15 och 35 km.

[OT] Skid-VM i Falun
Kollade mellantiderna vid varvningarna/målgången och tiderna på de olika varven (med brasklapp för att första och sista varvet kan vara lite speciellt:

Röd slinga: 13.59, 14.38 (skidbytet tror jag var där), 14.37
Blå slinga: 13.31, 13.25, 14.37

Jag hade väntat mig att det skulle varit mer avtagande tider, för även om ju duracellkaninen matar på bra så såg faktiskt även hon lite segare ut i vissa sekvenser på sista två varven.

[OT] Skid-VM i Falun
Alexander_kyckling skrev:
> Sundby är ju en riktig dark horse, har han
> återhämtat sig blir han livsfarlig.

Hade missat att han skulle köra. Han kommer definitivt att bli farlig, annars hade han nog stannat hemma.

[OT] Skid-VM i Falun
Nja, intervjun dom visade med honom tyckte jag andades osäkerhet kring hur det skulle kunna gå. Jag tror att det mer är att han känner att det skulle kunna gå än en säkerhet kring att det kommer att gå bra. Blir inte riktigt klok på vad man ska tro om norska laget i övrigt.

Dyrhaug har tre 5-milar registrerade i FIS databas:
44:a, Kollen 2010,
45:a, NM 2011,
9:a, Kollen 2012 (men det var en sällskapsresa med 31 man inom en minut, vilket kanske i och för sig är en relevant jämförelse inför morgondagen om det blir rejält snöfall).

Tönseth
18:e, NM 2010
43:a, Kollen 2012
DNF, Kollen 2014

Andas lite av att det inte finns så många kort att spela med när sådana åkare går in i ett norskt VM-lag. Och att då låta Sundby åka även om lagledning såväl som han själv inte är säkra på om han kommer att prestera bra känns inte lika djärvt som om det funnits flera meriterade 5-milare.

[OT] Skid-VM i Falun
a.svensson skrev:
> Andra goda åkare som inte nämnts här är
> Poltaranin, Niskanen ...

Niskanen kör inte. Finnarna har Heikkinen, Lehtonen, Jauhojärvi och Hakola.

[OT] Skid-VM i Falun
Bert skrev:
> Vyleg då? Legkov verkar väl inte riktigt i
> slag....

Nej, ryska lagledningen verkar inte tro det i alla fall, för ryssarna kör med Vylegzhanin, Bessmertnykh, Volzhentsev och Larkov. Eller så är det en laguttagning som kräver en doktorsexamen i kremlologi för att förstå.

Tillbaka
Topp