OT: Skidåkning med kamelpuckel

phredhe

Ny medlem
Är det någon som provat längdåkning eller utför med kamelrygga? Att vattnet kan frysa om man inte blåser tillbaka det i puckeln har jag hört talas om och nu ska jag eventuellt flytta till Luleå och plugga. Jag åker mer än gärna skidor. Jag har upptäckt det fina med att vandra med kamelryggan och undrar om det kommer att funka med skidåkning. Kanske fylla den med jäger och låtsas att man är i alperna?

/Phredhe

Har en billig variant (ej camel) när jag åker utför. Vattnet i slangen har fryst åtskilliga gånger när det varit riktigt kallt ute. Har dock inte haft mågon "isolering" runt slangen. Med isolering verkar det bli lite bättre.
För att motverka is så brukar jag alltid försöka värma slangen mellan åken (i liften/gondolen etc). Oftast så räcker det med att börja slangen lite för att lösa upp de värsta ispropparna.

Vet inte hur det är med längdåkning, har man tid att värma slangen?

Det ser lite mobbat ut, men jag brukar ha slangen innanför jackan när jag cyklar och det är kallt, då håller sig vattnet varmt, samma princip borde funka när man åker skidor.

Jopp, dessutom får man gosig saltsmak på munstycket av svetten :-D

Blåser man tillbaka för mycket/ofta kan man behöva stanna och släppa ut luft ur blåsan.

Det fanns en del synpunkter här på happy på att det kan vara tungt för ryggen vid stakåkning med camel. Ryggen "viks" upp och ner på ett helt annat sätt än när man siter på en cykel, skavsår efter remmar är något att tänka på också. Mitt förslag är en drickhållare av midjetyp som sitter snett.
En som ser ut som denna:
9052.jpg

Jag längtar efter mer snö...

/Erik

Dakine har en rygga (årets HeliPro, http://www.dakine.com/default.cfm?&sport=SKI&product_id=1354&team=0&category_id=140) där slangen göms i axelbandet. Det i kombination med isolering borde funka bra. Personligen kör jag sällan med blåsa när jag åker utför. Sond, spade, förbandsväska, kamera, objektiv plus blandat smågodis gör att ryggan väger nära 7kg. Brukar ha en liten flaska i någon innerficka istället.

Till längdåkning har man vätskebälte. Metina hette de förut och nu Swix. Isolerad med skumplast och mugg i korken.

Åker man utför i system funkar camelback. Om man ska backcountry behöver man prylar som jtl beskriver och då behöver man ryggsäck, har man inte så bråttom kan man ha termos. Kör man Kebnekaise classic (eller motsvarande) har man camelbak i ryggsäcken med isoleras slang.

//David

Jag har min innanför jackan när jag leker i snön, man får en puckelryg som gör en skitsnygg. men man slipper desutom otyget med att blåsa tillbax vattnet, det är ju värdelöst:)

Tack för svaren. Jag befinner mig i ett konstant tillstånd av ågren inför våren då jag ska börja plugga...igen. Det kommer att bli lite annorlunda att flytta till Luleå efter att ha "vuxit upp" i Kalmar och bott ett antal år i Stockholm. Luzac, hur är cyklingen där uppe? Det ser ganska platt ut på kartan?

/Phredhe

mhm. det är ganska platt. ganska väldigt platt. finns väl några ställen

eller, jag ska väl egentligen inte uttala mig så mycket om hur skogsställena ser ut
kör trial/street/bmx. är väldigt tråkigt då jag har kört alla spots så mycket att dom är uttjatade

Tillbaka
Topp