[OT]Skidor, Åre eller Vemdalen?

kakad

Ny medlem
Vad säger ni cyklande människor om utförsåkning Åre eller Vemdalen? Vad välja? Jag vill ha blandad åkning med långa sköna backar men även långa brantare backar. Jag kommer att åka upp vecka 6 och vill inte stå allt för länge i kö.

Så vad ska jag välja? Stöten i Sälen har jag också haft tankarna på men så gott som släppt. Har åkt i Sälen några veckor och gillar de backarna men vill prova nåt nytt.

/Håkan

Heeeeeeemmmmmmssssseeeedaaaaal!!!! :)

Eric, Elin , Staffan och E-beth sparkade rumpa i Hemsedal i förrgår.
Det stället har helt klart stora möjligheter framåt februari när det har kommit lite snö.

E-Beth: Ger det sköna vibbar eller!
visaFullImage.asp

Annars är ju Åre väldigt trevligt på vintern.
Långa backar, helt okejj park (för de som nu gillar det) och okejj offpist.

Senast redigerad av en moderator:
Annars har sälen en stor fördel. Nämligen att det är relativt nära till Trysil. Som slår det mesta i Sverige när det är fråga om att åka lagg. Ca 700 meter i fallhöjd, massor av stolsliftar som alla sväljer 6 pers åt gången. Det tycker jag är viktigt, eftersom man kan bli ganska trött av att åka släplift allt för mycket.

Minus: Det brukar drälla av danskar i Trysil. (Om någon undrar varför vår skapare gav dem ett land helt utan nivåskillnader så är det bara att kolla deras beteende i backarna. ;-))

Lyssna på Eric och åk till Hemsedal, bättre ställe får man leta en stund efter. Annars skulle jag tipsa om något så bra som Lofsdalen. Billigare än Skistar, inte mycket folk, sägs ha Sveriges bästa offpist, enormt lång upplyst backe, en park om man vill hoppa. Nackdelarna är då att det inte är så bra afterski eller drag över huvudtaget där, men bra skidåkning.

Danskar, hehe.. tja jag kanske inte ska släppa Stöten helt då. Har aldrig åkt till Trysil.

Hemsedal, vill inte bo och åka enbart i Norge. Men till nåt annat år kanske :)

Lofsdalen? Hmm... ni planterar nya frön i huvudet, jag har nästan bestämt mig för nån av de 2 backarna. Måste kolla Lofsdalen också nu.

Men, Åre har jag alltid velat åka till. Är det alltid mycket folk i Åre eller finns bra kapacitet där?

Jag var i Åre vecka 7 för ett par år sedan och tyckte stället var alldeles för utspritt och det tar ett tag för att man ska kunna lära sig hitta och tror det krävs några veckor om man ska hitta lite fina ställen att åka på. Lofsdalen, Hemsedal med mera är mer i en klump där det går smidigt att ta sig mellan olika delar i systemet och lätt att hitta offpist.

Burner -> Mmm, kan man inte åka från toppen är Trysil knappast någon höjdare. Men vad jag vet är det ganska ovanligt att det är så illa att de måste stänga.

Ett tillägg: Ännu ett minus med Norge är maten. I Trysil sköts en hel del av gödningsverksamheten av svenskar, kanske för att norrbaggarna äntligen kommit till insikten att de inte kan det där med att laga krubb. ;-) Dessutom är det dyrt i Norge. Jag betalade själv typ 50-60 bagis för en norsk "hamburgare", någonting som närmast liknade en skiva smörgåskorv (1-2mm tjock, typ) i bröd, med senap, ketchup och slibbig hamburgerdressing. *ryser*

Tjapp Håkan!
Ska själv prova Vemdalen för första gången nu i vinter, v 8, så där har jag inget att tillföra...
Med tanke på de orter du nämner har jag några förslag som är i ungefär samma landsända, men som kan vara trevliga alternativ beroende på vad du prioriterar.

Ramundberget, störtskön och omväxlande åkning på enbart natursnö, minimala köer, GEMYT på kvällarna. Bo och ät lyxigt på hotellet, eller hyr egen liten stuga billigt av campingen. Finns även "mitt-emellan-alternativ". Har sjäv haft "Ramis" som tillflyktsort då jag bott/jobbat i Sälenfjällen.

Stöten, klart underskattat av många. Helt ok åkning under rätt snöförhållanden, men det stora pluset är att du kan bo där, åka i Stöten några dgr när du känner för det och bara ha 30 minuter i bilen till Trysil!!! Trysil med mkt snö och fint väder är en svårslagen anläggning, punkt slut. Dyrt att bo där dock :-)

Mina prios vid skidsemester är ju som du kanske ser inte direkt riktade på party, är det vad du är ute efter så ska du välja Åre, om du nu promt vill vara i Sverige... Åre är inte billigt, för samma pengar får du en Alpresa...

Mkt nöje!
// Oskar

Lofsdalen ser så litet ut, då lutar det mer år Vemdalen om jag väljer mellan dem.

Norge, som Smurfrox skrev: Dyrt, det är anledningen till att jag väljer bort Norge.

Jag prioriterar åkningen främst, sen billigt boende. Har inga andra kvar än att det ska vara sjyssta backar med varierande åkning. Gillar som sagt Stöten och börjar klura på om det ska bli ännu en vecka i Stötens varglya men nån eller ett par dagar i Trysil? Hmm...

Så Åre kan upplevas utspritt. Fasiken vad svårt det är att bestämma sig. (Klurar vidare..)

kakad: vet mycket väl att du frågade om du skulle välja åre eller vemdalen... men när nu andra orter kom på tal så...

... varför väljer du inte alperna?

Det är ju bara att hålla koll på när&var snön faller och boka första bästa restresa dit vecka 6!!!
både UCPA och langley brukar ha mycket prisvärda restresor.
(förra säsongen hittade jag rätt många som lång runt 4500kr för en veckas boende, exempelvis tignes. Frukost, 3 rätters middag, liftkort & bussresa ingick i priset)

Eric: JA, UNDERBARA MINNEN! När ska vi testa pro modellen i skogen då? :))))))

Åre har sina bra o roliga sidor med mkt bra möjlighet till offpist o en del brantlekar därtill, o en hel del av pisterna är oxå mkt bra... o jag spenderar gärna några veckor där eftersom jag har vänner som bor där... men ska du bara åka en vecka o vill ha riktigt bra åkning o upplevelse så är det bara storberg som gäller... ALPERNA är ordet... ta en sista minuten som föreslås ovan o upplev riktig lycka...

Här är lite inspiration... iofs Alaska... men stora berg i alps ger samma känsla garanterat... nästan...

nov-cov.jpg

Frågan är om högzon i åre öppnat till vecka 6, alltså backarna som ligger ovan trädgränsen...
Har de inte de då kan du nog nästan lika gärna välja stöten ist för åre...

Åk till Hemsedal, det är värt de extra milen. Eller som E-beth föreslår Alperna. Alperna är dyrare än både Sverige och Norge, men ger givetvis mer.
Hemsedal ger dig klart mer fallhöjd i praktiken än vad något ställe i Sverige gör. Det är inga problem att få 750 höjdmeter i ett åk även om vädret inte är på topp...
Visst är det dyrare i Norge än i Sverige, men det är inte dyrare att åka skidor i Norge än i Sverige. Jämför du liftkort, mat (i anläggningen), boende och afterski är det inte dyrare. Ibland är det dyrare i Sverige.

Hemsedal erbjuder dig dessutom oslagbar offpist (jämfört med de du funderar över). Med rätt utrustning, kunskap om berget och en hop likasinnade finns det mycket utanför pisterna.

ParkaPre skrev:
-------------------------------------------------------
> Frågan är om högzon i åre öppnat till vecka 6,
> alltså backarna som ligger ovan trädgränsen...
> Har de inte de då kan du nog nästan lika gärna
> välja stöten ist för åre...

Jadå, högszonen i Åre är öppen långt innan. var där vecka 1 förra året och det var inga som helst problem.

Tycker fortfarande han ska åka till Alperna eller Hemsedal dock.

E-beth: Hmm, ja du.. vi kanske får ta och boka in en vår-resa endå....? ;)

Har åkt i Trysil i 10 år.

Hyfsad skidåkning.

Långa välpreparerade backar, några med ok lutning.
Från radiomasten ner mot Högegga är kuligast. 75:an har ok
lutning i början.

Off piste, nja, mest vindpackad snö & skare, inte särskilt
upphetsande. Var med om en halvmetersdump för en 5-6 år sedan
då blev hela Trysil annorlunda ...
66:an är väl roligast. Fanns tyvärr inte med på pistkartan
sist jag var där. Den går från radiomasten under tvåstols-
liften. Kort men lite utmanande. I någon gammal pistkarta påstod
man att den var "Meget vanskelig, tidligvis oprepariert, kun för
eksperter" ...

Vädret kan ställa till det. Ifall det blåser för mycket så
stänger dom liftarna upp till radiomasten (roliga skidåkningen)
och man får hålla sig på den nedre delen.

Afterski'n är beige till obefintlig.

----

Hemsedal är jättekul. Bra off piste från radiohytten (tror jag
det hette) fast det blir ju en liten promenad för att komma åt
det götta. Iofs allt för längesedan jag var där men en massa
goa minnen har jag från Hemsedal.
Det fanns en lång "buleböj" som man kunde åka hela vägen från
topp till bott'n och sedan stappla in på stavkroa för afterski
som inte gick av för hackort ... :-D
Durt men bra att bo i hytterna alldeles nedanför backen.

Burner skrev:
> jag var inte så imponerad av trysil när jag var
> där för 2 år sen. fast då var ju hela toppen
> avstängd på grund av storm.. hann bara med 1 åk
> från toppen och de var ju i och för sig nice..
> - happy konspiracy -
>
> grundare av klubben för inbördes beundran
>
> på nått sätt har jag över 2000 inlägg på min
> gästbok på lunarstorm.

Har dom öppnat vecka 6?

D@ GuRr@'Z skrev:
> Riksgränsen? :)

kittelfjäll...fast bara om du gillar offpist och raviner.
Om du mest håller dig till pisten välj nåt annat. Om du gillar toppturer åk hit.

Den här bilden säger allt om åkningen i kittel när allt är bra:
108_0882.jpg

pistkarta.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Har hört mycket om Kittelfjäll men tyvärr aldrig varit där. Vad är fallhöjden och hur mycket av den kan man få ut i ett åk utanför pisten?

jtl skrev:
> Har hört mycket om Kittelfjäll men tyvärr aldrig
> varit där. Vad är fallhöjden och hur mycket av den
> kan man få ut i ett åk utanför pisten?
>

Fallhöjden är obefintlig (300m?) men du får ut hela fallhöjden i åket. Första gången jag var där hamnade jag i en pist för första gången typ tredje dagen. Pisterna är ingenting att ha!
Nästan alla nedfarter på "pistkartan" ovan är offpiståk. Hela berget är helt överöst med små bäckraviner som är helt gudomliga om det kommit lite snö. All liftburen åkning som är något att ha sker i dessa raviner.
Kittel är bäst av allt (i sverige) när det är bra och riktigt riktigt dåligt när det är dåligt. Sjukt väderkännsligt kan man väl kalla det för.
Om man gillar att gå toppturer finns en hel del att nå på dagsetapper. Två åk man måste göra innan man åkt hem är Norgesvängen och Konsumravinen. Båda (särskilt Norgesvängen) inkluderar lite promenerande.

Kittel har även Sveriges billigaste (?) helikopterskidåkning:

OBS! Gäller från och med vecka 4!
PRISER:
1-topps: 295:-
2-topps: 495:-
3-topps: 645:-
5-topps: 995:-
(Gäller topparna närmast Hotell Kittelfjäll (Borka-, Giri- och Kittelfjälltopparna)

1-topps: 695:-
2-topps: 995:-
3-topps: 1295:-
5-topps: 1995:-
(Bästa och högsta topparna på Dauna, Marsfjäll och Risfjäll)

Stället är helt klart annorlunda men jag älskar det.

110_1080.jpg

mytomspunnen skrev:
> kittelfjäll...fast bara om du gillar offpist och
> raviner.
> Om du mest håller dig till pisten välj nåt annat.
> Om du gillar toppturer åk hit.
>
> Den här bilden säger allt om åkningen i kittel när
> allt är bra:

Ser ju smutt ut. Fast inte så brant. Men jag gissar
att det finns olika lutning bara man letar lite:-D

Håller med om att Hemsedal är schysst, men det som talar för Vemdalen är att de har byggt ut sysremet till denna säsogen. En ny 6-stolsslift och ett antal nya hyfsat långa backar. Ytterligare plus är att man tackvare den nya liften når tidigare svåråtkomlig offpist.

Jerry skrev:
> Ser ju smutt ut. Fast inte så brant. Men jag
> gissar
> att det finns olika lutning bara man letar
> lite:-D
>

Särskilt om man är beredd att gå lite...eller betala för att åka helikopter...
Stefan_Kittel_a_k5.jpg

Stefan_Kittel_a_k4.jpg

korridor.jpg

Olisen skrev:
> Håller med om att Hemsedal är schysst, men det som
> talar för Vemdalen är att de har byggt ut sysremet
> till denna säsogen. En ny 6-stolsslift och ett
> antal nya hyfsat långa backar.

Kittel har numera tre liftar...om man räknar med barnknappliften...de övriga två är också släpliftar...

jtl skrev:
> Har hört mycket om Kittelfjäll men tyvärr aldrig
> varit där. Vad är fallhöjden och hur mycket av den
> kan man få ut i ett åk utanför pisten?
>

Hittade infon på deras hemsida:
Nedfarter: 50 st, 45 offpistnedfarter, 5 pister.
Liftar: 4 st varav 2 långa släpliftar, 1 kortare knapplift och 1 barnlift.
Fallhöjd: 420 m från liften, 600 m från Kittelfjälltoppen, 800 m vid toppturer, heliskiing etc

Now you're talking ... :-D

Sådär ska det se ut. Blir ju helt lyrisk här bakom skrivbordet*evil grin*

mytomspunnen skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ser ju smutt ut. Fast inte så brant. Men jag
> > gissar
> > att det finns olika lutning bara man letar
> > lite:-D
> >
>
> Särskilt om man är beredd att gå lite...eller
> betala för att åka helikopter...
>
>
>
> ------------------------
> Passa på att läsa bästa tråden i happys historia.
> ------------------------
> Jomper is the LAW

Apropos Marsfjällen, finns det nån här som har prova åkningen där. Jag kommer från lika över gränsen, inte långt från Klimpfjäll, norrbagge altså. Vi är et gjäng som tänkte ta scootern över stekenjokkplatån til Kittelfjäll runt påsk en gång. Och möjligtvis stanna några plasser och ta några toppar. Har cyklat en hel del stig omkring Klimpfjäll och Saxnäs och har självsagt sett Marsfjällen, ser ju rett så schysst ut, nån som vet nåt?

mytomspunnen skrev:
<->
> Kittel har numera tre liftar...om man räknar med
> barnknappliften...de övriga två är också
> släpliftar...
<->
En svensk variant på La Grave ...

Det blev en lägenhetsbokning i Åre :)

Jag betalar för 3 pers så Alperna faller bort denna gång. Men nån annan gång kanske. Hemsedal verkar trevligt men ligger väl långt bort och så såg jag inget billigt boende där, ska ha det i åtanke tills nästa resa.

Jag vill tacka alla för responsen och tipsen.

Tillbaka
Topp