[OT] Skidpulka

• Trådstartare Trådstartare bb
  • Start datum Start datum

bb

Ny medlem
[OT] Skidpulka
Hejsan!
Ska strax få tillökning i familjen och undrar om det finns ngn som har tips på bra skidpulka som man kan rymma lillan/lillen i samt packning.
Har kollat på Fjellpulkens olika varianter (främst "118").
Ngn som har erfarenhet av dessa och vad man bör tänka på vid köp av pulka?

Ha en bra dag!
Vänligen
Björn

[OT] Skidpulka
Jag har kört med en gammal Segerbaden träpulka samt med en nyare barnpulka från Fjellpulken. http://fjellpulken.no/index.php?opt...:art-101&catid=3:produkter&Itemid=64&lang=en. Segerbadenpulkan är visserligen mycket lättare men funktionellt så vinner Fjellpulken inom alla områden. Bra säte, vindskydd med solskydd och jag har aldrig varit orolig att pulkan ska välta tack vare skenorna på sidan. Om jag inte skulle ha barn i Fjellpulkan så skulle jag dock föredra en lättare pulka. Segerbadenpulkan tjänstgör nu bara för att dra grejor från parkeringen till stugan.

[OT] Skidpulka
Hejsan Marcus!
Tackar för ditt svar!
Funderar på Fjellpulken fast den utan "ruta" och dyligt. Påminner väldigt mycket om Segebadens variant. Hur fungerar det med barn i en Fjellpulken då?

[OT] Skidpulka
Använde en miltärpulka av trä, sådan mad drog KSP med.
Fick plats med 2 barn och packning, glider faktiskt bra, kräver endast tjära.
Kostade 50 kr direkt från mob-förrådet.

[OT] Skidpulka
Jag har en sån här : http://norpulken.no/no/html/pulker/norpulken/
Den är mindre än fjellpulken men annars av samma typ, den är perfekt för små knoddar som mest sover och rymmer lite fika. Den går med lite vilja in i en V70 eller passat dessutom vilket inte en fullstor fjellpulk gör.
Rutan som ofta finns till dessa pulkor tycker jag är praktisk då det gärna far upp mycket snö från den som drar eller om det helt enkelt bara blåser.

[OT] Skidpulka
bb skrev:
-------------------------------------------------------
> Hejsan Marcus!
> Tackar för ditt svar!
> Funderar på Fjellpulken fast den utan "ruta" och
> dyligt. Påminner väldigt mycket om Segebadens
> variant. Hur fungerar det med barn i en
> Fjellpulken då?

Det går säkert, men tillvägagångsättet skiljer sig nog beroende på hur gammalt barnet är. När första barnet var litet la vi liggdelen från vagnen i pulkan. När de vuxit ur den behöver de bra ryggstöd för att sitta bra. När de är börjar åka själva så behövs pulkan till viloplats närde är trötta efter någon km. Då funkar det bra utan något stöd alls.

Fjellpulkan med säte har använts mycket. Rutan går lätt att ta av med hjälp av snabbfästen om man vill köra utan den.

[OT] Skidpulka
AxelSthlm skrev:
> Jag har en sån här :
> http://norpulken.no/no/html/pulker/norpulken/
> Den är mindre än fjellpulken men annars av samma
> typ, den är perfekt för små knoddar som mest
> sover och rymmer lite fika. Den går med lite
> vilja in i en V70 eller passat dessutom vilket
> inte en fullstor fjellpulk gör.
> Rutan som ofta finns till dessa pulkor tycker jag
> är praktisk då det gärna far upp mycket snö
> från den som drar eller om det helt enkelt bara
> blåser.

Ja, Fjellpulkan är verkligen stor och inte något man bara kastar upp i takboxen. Jag håller med om att rutan behövs för att skydda mitt snö,vind och även solljus.

[OT] Skidpulka
Chariot:
ski_outdoor_01.jpg

[OT] Skidpulka
Hur är det med spårbredden på charioten?
vet ej hur viktigt det är för trådskaparen men då jag köpte vår Norpulk i Oslo och hasade omkring uppe i nord och vestmarka så var ju skenornas bredd just som spåren i "löjpa"....Tycker charioten ser ut att vara bredare och då ev ligga utanför eller uppe på de pistade banorna?

[OT] Skidpulka
Är ingen erfaren skidlöpare, men har kört lite med min chariot.
Skidorna går som sagt utanför spåren, vilket i kurvor kan resultera i att de halkar ner i spåren, dom kommer dock snart upp igen! Åkningen blir lite ojämn, då vagnen "puttar på" ibland, men man hittar ganska snabbt rytmen!
Det jag ser som fördel med vagnen är att barnet känner sig trygg i sin egna vagn samt att man inte behöver sa med både pulka och vagn om man ska åka iväg en helg.
Vi har använt vår chariot som enda vagn. Vid två månaders ålder var vi på första cykelsemestern.

[OT] Skidpulka
bole skrev:
> Åkningen blir lite ojämn, då vagnen "puttar på" ibland,
> men man hittar ganska snabbt rytmen!

Det blir det med en pulka också men man får, som Du skriver, snart in rytmen.
När min minsta var liten för 10 år sedan och jag fortfarande kallade min skidåkning för träning så körde vi kvällspass i Lofsdalen med skateskidor och pannlampa med en hyrd Fjellpulken.

-Fortare pappa, fortare!

Sista året innan båda åkte skidor drog jag dem båda i en dubbelpulka, det var tungt.

[OT] Skidpulka
Charioten funkar bra. Åkt lite med den tillsammans med brorsan som drog fjellpulka. Charioten tar mer vind och kräver lite mer planering - den går att välta med om man är oförsiktig. Dock är den ju väldigt bra för barnet att sitta i med skydd och enkel att packa osv. För mitt användande, dvs mycket vanligt vagnåkande, ganska mycket löpning och lite skidor och skridskor med skacklar skulle jag aldrig fundera på fjellpulka. Skulle jag däremot åka massa skidor och inte behöva packa pulkan/vagnen i bilen skulle jag kanske överväga fjellpulkan pga lite bättre egenskaper skidmässigt.

Tillbaka
Topp