OT: skillnad på tvättmedel?(vit/kulör)

Tomcat1

Aktiv medlem
En syster sade till mig att det typ inte är det så jag provade med vitt tvättmedelspulver för en kulörtvätt, de blev rena. Varför har man i alla år alltid köpt två olika medel, en för kulör och en för vit?

Håller någon med om att det inte är någon skillnad emellan de två?

Tomcaten sa:
En syster sade till mig att det typ inte är det så jag provade med vitt tvättmedelspulver för en kulörtvätt, de blev rena. Varför har man i alla år alltid köpt två olika medel, en för kulör och en för vit?

Håller någon med om att det inte är någon skillnad emellan de två?
För att många av de för vittvätt innehåller olika former av blekmedel? Om du tvättar kulört i medel för vitt riskerar de att blekna och tvärt om kan vita plagg se lite solkiga ut om de tvättas i medel för kulörtvätt. Men båda blir rena.

zinkpasta sa:
Vad är skillnaden på brunt och vitt heroin då? Jag märker ingen skillnad iaf.

Tjena!

Appappapp.. Nu är du på Happy och här syssla vi bara med drickheroin!

409px-Bayer_Heroin_bottle.jpg

Jag kör kulörtvätt för alla kläder. Orkar inte hålla på med två olika. Som sagt, enda skillnaden är att vittvättmedel innehåller blekmedel för att vita kläder ska hålla sig vita.

Tror i princip alla tvättmedel har blekmedel, (typ *ater aom gör väteperoxid) i sig men det lär väl skilja sig på dos. Sen, köper man icke miljömärkta tvättmedel så har de optiska vitmedel i sig och de finns en del utländska (altså förbjudna) där vitmedlen färgar tvätten vit som fn.

Octagon sa:
Jag kör kulörtvätt för alla kläder. Orkar inte hålla på med två olika. Som sagt, enda skillnaden är att vittvättmedel innehåller blekmedel för att vita kläder ska hålla sig vita.

Det är nog den bästa av kompromisser.

Sedan finns det de som hävdar att även vita kläder är färgade för att bli extra vita och därför alltså ska tvättas med kulörtvätt.
Om detta är sanning eller bara hittepå låter jag vara osagt.

Bonzo sa:
Det är nog den bästa av kompromisser.

Sedan finns det de som hävdar att även vita kläder är färgade för att bli extra vita och därför alltså ska tvättas med kulörtvätt.

Tjena!

I vissa fall kan jag faktiskt tro på det.

Octagon sa:
Orkar man sortera tvätten alls är ju två kartonger vid maskinen inget direkt extra krångel. Men om man t ex inte har några vita skjortor man vill ha vita kvittar det väl å andra sidan. Själv använder jag båda men det är ju inte så många tvättar som går med vitt på ett år totalt sett.

Av egen erfarenhet, eller närståendes iaf, så är det värsta som händer om man sorterar slarvigt och tvättar allt med kulörtvätt att de vita lakanen får en dragning åt off-white. Ingen större katastrof alltså men lite tråkigt om man förväntar sig att vitt ska fortsätta vara vitt.

Bonzo sa:

Det där är sanning; jag hade för länge sedan en tunn vit skjorta med en svag rand i avvikande färg där det i tvättråden klart och tydligt stod att man inte skulle använda blekmedel. ”Va fan” tänkte jag, ”det värsta som kan hända är väl att randen bleks”. Fel fel fel, vad som hände var just att det vita blektes ut och den tunna skjortan blev typ genomskinlig.

Oskar sa:
Bonzo sa:

Det där är sanning; jag hade för länge sedan en tunn vit skjorta med en svag rand i avvikande färg där det i tvättråden klart och tydligt stod att man inte skulle använda blekmedel. ”Va fan” tänkte jag, ”det värsta som kan hända är väl att randen bleks”. Fel fel fel, vad som hände var just att det vita blektes ut och den tunna skjortan blev typ genomskinlig.
Skjortornas motsvarighet till Assos-brallor, alltså!

Rattnalle sa:
Av egen erfarenhet, eller närståendes iaf, så är det värsta som händer om man sorterar slarvigt och tvättar allt med kulörtvätt att de vita lakanen får en dragning åt off-white. Ingen större katastrof alltså men lite tråkigt om man förväntar sig att vitt ska fortsätta vara vitt.

Tjena!

Vita lakan ska vara vita och vita skjortor ska definitivt vara vita!

Skulle man inte kunna ha ett enda tvättmedel bara, kulör. Sedan de få gånger man ska tvätta vitt slår man i en skvätt blekmedel också bara.

Sambal Oelek sa:
Skulle man inte kunna ha ett enda tvättmedel bara, kulör. Sedan de få gånger man ska tvätta vitt slår man i en skvätt blekmedel också bara.
Eller så ger man fan i att ha vita kläder! Tror de enda vita plagg jag har är ett par vitskjortor, men det är ju i princip bara på begravningar det behövs sådana.

ooms sa:
Sambal Oelek sa:
Eller så ger man fan i att ha vita kläder! Tror de enda vita plagg jag har är ett par vitskjortor, men det är ju i princip bara på begravningar det behövs sådana.

du cyklar inte LVG... då hade du haft dina vita strumpor prydligt vikta och vita i strumplådan

Finskjortor(oftast vita) behöver ändå i regel lämnas in på kemtvätten.

Hädanefter kulörmedel enbart, skönt!

Sambal Oelek sa:

Så gör jag, fast blekmedlet är inte flytande.
Enligt någon keminörd (minns inte vad han heter men han som brukar vara med i tv och är stelopererad i nacken) går det inte rent kemist att göra blekmedel i flytande form som är lika effektivt som i pulverform.
Han säger alltså att vittvättmedel inte skall vara flytande. Endast pulverform, då behöver man använda mindre mängd.

Jag är mest fascinerad över att det finns så många (åtminstone två) happyiter som tycker det är en orimlig börda att sortera sin tvätt och använda olika tvättmedel. Se alla trådar om yllekläder.

emilh sa:
Jag är mest fascinerad över att det finns så många (åtminstone två) happyiter som tycker det är en orimlig börda att sortera sin tvätt och använda olika tvättmedel. Se alla trådar om yllekläder.

Jag anmäler mig till den gruppen. Alltid fintvättmedel. Sortering sker endast på temperatur låg/hög.

Har också hört att många vita kläder är färgade vita. Har sedan dess, +15 år, enbart köpt kulörtvättmedel till vanliga kläder. Delar dock nästan alltid upp tvätten efter ljust, färgad, rött och sportkläder. Ibland vid paniktvätt blir det lite blandat.
Har sedan några år köpt Icas sporttvättmedel till sportkläderna men vet inte om det gör någon större skillnad egentligen.

emilh sa:
Ja mycket märkligt. Å andra sidan verkar det rätt bekvämt att bara lägga all tvätt direkt i maskinen, gärna en 12-kilos, och slå på ett 60-program när den är full. Slippa ha en tvättkorg som tar plats.

Men det är väl samma människor som bara köper likadana svarta tröjor, har en sorts ris till all mat och i största allmänhet inte utnyttjar livets mångfald ;-)

Spacekitty sa:
emilh sa:

Jag anmäler mig till den gruppen. Alltid fintvättmedel. Sortering sker endast på temperatur låg/hög.
Då har du ju gjort det säkra valet där det aldrig blir katastrofalt fel å andra sidan.

Vizual54 sa:
Har också hört att många vita kläder är färgade vita. Har sedan dess, +15 år, enbart köpt kulörtvättmedel till vanliga kläder. Delar dock nästan alltid upp tvätten efter ljust, färgad, rött och sportkläder. Ibland vid paniktvätt blir det lite blandat.
Har sedan några år köpt Icas sporttvättmedel till sportkläderna men vet inte om det gör någon större skillnad egentligen.
All syntet är ju färgad vit. Mycket med blandningar också. Vit ren bomull, skjortor och lakan, vettefan för det är den som blir märkbart grå utan vittvättmedlet.

Det brukar ju förresten stå i maskinens instruktionsbok att man ska köra ett program med blekmedel och hög temperatur ibland för att hålla maskinen ren och luktfri. Typ en 90-tvätt lakan med vittvättmedel.

Vi har nog typ aldrig kört med olika tvättmedel, däremot gillar vi vanish för svåra fläckar, det är fan magiskt! Så vi har tvättmedel för kulört till allt, plus valfritt tillägg av vanish om det behövs vilket är sällan. (Men vi skulle nog behöva fintvättmedel snart för funktionsplagg...)

Jag hade en gång lyckats gå emot en husvagsn dragstång där det var tjockt med smörjfett. Hela knäet var svart. På med vanish, gnugga... tänkte det här kommer aldrig gå... det blev f*n helt rent bara av lite gnuggande. Sjukaste jag sett.

Rattnalle sa:
Det brukar ju förresten stå i maskinens instruktionsbok att man ska köra ett program med blekmedel och hög temperatur ibland för att hålla maskinen ren och luktfri. Typ en 90-tvätt lakan med vittvättmedel.

Finns även varianten att köpa ett speciellt kit med medel för rengöring av maskinen där även gummibälgarna brukar ingå, och det fungerar väldigt bra för att fräscha upp den! Vår gamla maskin behövde detta någon gång per år...

sandos sa:
Vi har nog typ aldrig kört med olika tvättmedel, däremot gillar vi vanish för svåra fläckar, det är fan magiskt! Så vi har tvättmedel för kulört till allt, plus valfritt tillägg av vanish om det behövs vilket är sällan. (Men vi skulle nog behöva fintvättmedel snart för funktionsplagg...)

Jag hade en gång lyckats gå emot en husvagsn dragstång där det var tjockt med smörjfett. Hela knäet var svart. På med vanish, gnugga... tänkte det här kommer aldrig gå... det blev f*n helt rent bara av lite gnuggande. Sjukaste jag sett.

Det där rosa gegget som Lidls säljer?

sandos sa:
Rattnalle sa:

Finns även varianten att köpa ett speciellt kit med medel för rengöring av maskinen där även gummibälgarna brukar ingå, och det fungerar väldigt bra för att fräscha upp den! Vår gamla maskin behövde detta någon gång per år...
Jag har aldrig märkt att det skulle behövas. Torkar rent gummit ibland bara. Tvätten blir ren och jag har aldrig råkat ut för att det luktat nåt i maskinen.

Spacekitty sa:
Alltid fintvättmedel. Sortering sker endast på temperatur låg/hög.
Om jag kommer ihåg rätt från de tester av fintvättmedel jag har läst så tvättar de inte riktigt lika rent som de bästa kulörtvättmedlen. För vanlig tvätt kanske det inte gör ngn skillnad i praktiken, men om fläckborttagningen är för dålig hos fintvättmedlet är det trist, hur mkt rester av kaffe, rödvin o likn vill man ska synas på kläderna?
Jag sorterar tvätt och använder fyra(4) olika sorters tvättmedel;
-Kulör
-Vit
-Sport
-Fintvätt

Rattnalle sa:
Min tvättmaskin har tom ett speciellt rengöringsprogram.

/Håkan

HåkanC sa:
Spacekitty sa:
Alltid fintvättmedel. Sortering sker endast på temperatur låg/hög.
Om jag kommer ihåg rätt från de tester av fintvättmedel jag har läst så tvättar de inte riktigt lika rent som de bästa kulörtvättmedlen. För vanlig tvätt kanske det inte gör ngn skillnad i praktiken, men om fläckborttagningen är för dålig hos fintvättmedlet är det trist, hur mkt rester av kaffe, rödvin o likn vill man ska synas på kläderna?.

Det är möjligt att det är så. Jag dricker inte rödvin så risken för sådana fläckar är väl i princip obefintligt.
Några synliga kaffefläckar har jag inte på mina kläder. Du får hålla bättre i koppen :)

edit: Hittade en test. Grumme som jag använder fick högst betyg, jag fortsätter med den. https://www.testfakta.se/sites/default/files/2019-10/Tittbild-grafik(191003).pdf

"Bäst i test är Grumme Fintvätt som håller jämn hög nivå genom testets alla delar och slutar ett helt betygssteg bättre än tvåan Skona Fintvättmedel. Allra bäst är testvinnaren när det kommer till att bevara färgerna hos de tvättade plaggen, där tvättmedlet får 10/10.

Grumme Fintvätt får tillsammans med Y3 Fintvättmedel också bäst delbetyg för fläckbortagningsförmåga.

Den svåraste fläcken kommer från chokladpudding på ylletyg. Ingen av fintvättmedlen klarar att avlägsna ens 10 procent av den. Av de testade fläckar på ylletyg var fintvättmedlen mest framgångsrika mot läppstift. Här presterade Y3 bäst."

Senast ändrad:
Vanish brukar vi använda för fläckar. Gallsåpa lär vara bra, men har själv liten erfarenhet av användning.

Färguppsamlingsdukar minskar färgspridning vid tvätt av flerfärgade plagg. Tex brukar vita hängslen på svarta bibs bli gråa med tiden, men med färguppsamlingsdukar är de mindre grå.

Se där detta blev en givande tråd. De flesta är för att använda kulör tvättmedel för vita som färgade kläder med viss reservation för finare vita kläder.

Case closed.

Tillbaka
Topp