[OT] skiva för våtrum

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
[OT] skiva för våtrum
Jag ska sätta upp en skiva för att dölja rördragning bakom/ovan värmepannan i mitt badrum. Tänker mig typ vit högblank skiva som man monterar mot vägg genom att silikona en aluprofil på väggen och sen silikonar man skivan på profilen. Mot taket skruvar jag skivan.

Sen kan jag bygga en lucka på framsidan ovan och montera med skåpsgångjärn.

Frågan är, vad ska man använda för skiva till detta? Funderar på att köpa en högblank bänkskiva, men är lite osäker om den trivs i ett badrum?

Mått behöver vara typ 2400x650 mm.

tmp_8892-20170111_1206461813670270.jpg

[OT] skiva för våtrum
Det finns skivor man kan sätta upp bakom diskbänk/handfat istället för kakel. De är blanka, finns i olika dekor och vitt. (dubbelsidiga, dekor på ena sidan, vit på andra). De är typ 2mm tjocka och inte så dyra. Jag köpte de på Bauhaus eller Hornbach.

[OT] skiva för våtrum
Behöver ju inte vara en våtrumsskiva då den inte kommer utsättas för konstant vattenbesprutning.
Ett enkelt regelverk med gips, spackla och måla med färg med hög glans.
Installera en inspektionslucka, typ Hila i valfri storlek (fr 210:- för 200x200)

Lycka till.

[OT] skiva för våtrum
Jag hade snickrat något att lägga löst uppepå för att enkelt kunna lyfta bort vid behov, istället för inspektionslucka.

Material hade berott på om jag hade något vettigt hemma men det är inte så kritiskt på den platsen.

[OT] skiva för våtrum
Måtta och be en plåtslagare knäcka i ordning en färdiglackad takanslutning istället. Fäst en L-list i taket och sedan kardborre på den & insida plåt så har du något som dels matchar pannan, men som även är lätt att plocka bort vid ev. inspektion.

[OT] skiva för våtrum
Jag vill helst dölja hela långsidan också eftersom pannan står typ 5 cm ut från väggen med en del fula rör bakom (syns lite längst ner på bilden).

Tror att den ska vara helt slät för att matcha mer mot pannan än mot kakel.

En måttbeställd bockad och lackad plåt lockar ju en del. Borde inte bli svindyrt och kan man få fram färgkod från ivt kan det nog matcha riktigt bra. Ska klura lite mer. Tack för tips!

[OT] skiva för våtrum
H. sa:
Jag vill helst dölja hela långsidan också eftersom pannan står typ 5 cm ut från väggen med en del fula rör bakom (syns lite längst ner på bilden).

Tror att den ska vara helt slät för att matcha mer mot pannan än mot kakel.

En måttbeställd bockad och lackad plåt lockar ju en del. Borde inte bli svindyrt och kan man få fram färgkod från ivt kan det nog matcha riktigt bra. Ska klura lite mer. Tack för tips!

Hoppas du har försäkring på värmepumpen BTW. vi har liknande modell (om inte samma) som har krånglat en del här hemma ;)

Fronten går ju att lyfta av, så ta med den till färgaffär om du inte lyckas från IVT, ta med en påse fikabröd så kan de nog matcha färgen. Vet att granngården har haft maskin för detta iallafall.

[OT] skiva för våtrum
Känns som att det blir väldigt mycket jobb om du ska täcka hela sidan (för ingenting, hur ofta glor du in bakom längs med väggen? Och det kommer inte att bli snyggt). Mitt råd är att bara köra takanslutning, då kan du fästa regel eller skena i enbart taket som du hänger ett regelverk i. Gipsa, dra en latex mot kakel, spackla, måla och montera en inspektionslucka. Lämna med fördel 1-2 cm mellan pump och gips, du vill kunna dra ut den.

[OT] skiva för våtrum
Värmepumpstillverkarna brukar ha överdelar i plåt just för ändamålet. Kolla med tillverkaren först.

Sen skulle jag gå på plåt alla dagar i veckan, en hilalucka på 200x200 i en skivinklädnad kommer man inte åt nått innanför.

[OT] skiva för våtrum
Snakepit sa:
Värmepumpstillverkarna brukar ha överdelar i plåt just för ändamålet. Kolla med tillverkaren först.

Sen skulle jag gå på plåt alla dagar i veckan, en hilalucka på 200x200 i en skivinklädnad kommer man inte åt nått innanför.

Hilaluckor finns ju i fler utföranden..

[OT] skiva för våtrum
Vätan behöver du inte oroa dig för, dina badrumsmöbler är målad mdf.
En plåt eller ett ihopskruvat "hörne" av någon färdiglackad skiva borde bli bra.

[OT] skiva för våtrum
Det lutar åt att köra med en måttanpassad plåt ovanpå och dölja rören mot väggen vid golvet med nån form av inredningsdetalj istället.

[OT] skiva för våtrum
H. sa:
Det lutar åt att köra med en måttanpassad plåt ovanpå och dölja rören mot väggen vid golvet med nån form av inredningsdetalj istället.

Tycker jag låter bättre då kanske det räcker med att bara skjuta in plåten eller ha två korta lister i på varje sida så du kan sätta en vit skruv så du lätt kan plocka ner om du skulle behöva komma in bakom.

Kardborre har jag aldrig sett, måste jag testa nån gång.

Röret på golvet kan du också använda plåt till.

Senast ändrad:
[OT] skiva för våtrum
Skruva ihop två 45x45 reglar i vinkel och lägg på på pannan. Så reglar upp 50 från tak i hörnan och mot vägg. Sen skruvar du ihop det med vanlig gips och målar. Så kan du bara lyfta ner om du skall fixa något. Kommer klara sig fint och se bra ut.

[OT] skiva för våtrum
Anton_95 sa:
H. sa:

Tycker jag låter bättre då kanske det räcker med att bara skjuta in plåten eller ha två korta lister i på varje sida så du kan sätta en vit skruv så du lätt kan plocka ner om du skulle behöva komma in bakom.

Kardborre har jag aldrig sett, måste jag testa nån gång.

Röret på golvet kan du också använda plåt till.

https://www.wurth.se/produkter/tejp/dubbelhaftande/kardborreband/

[OT] skiva för våtrum
Snakepit sa:

Jepp, så är det gjort ovanpå min pump.

Tillbaka
Topp