[OT] Skjorttips

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skjorttips
Behöver en skjorta som ska uppfylla följande kravspec/önskelista:

a) långärmad
b) lätt
c) i material som inte luktar (syntetmaterial går typiskt bort)
d) om det går att få något som inte skrynklar är det bra
e) går att köpa i butik i Stockholm
f) helst inte i alltför skrikiga färger eller något uppseendeväckande mönster
g) ingen supertajt passform

Användning: Civil klädsel vid "kreditkortstouring".

Någon som har förslag?

Senast ändrad:
[OT] Skjorttips
nn07 skulle jag rekommendera. Även Uniqlo har bra skjortor som är lite billigare än nn07.
Men vilken seconhandbutik som helst borde ha det du söker.
GW köper gissningsvis hos WalterBorg, kanske av märket Chevalier? Annars har Eurohunt bra smårutiga skjortor i bomull med lös passform i GWstil för småpengar, men kanske inte kan köpas över disk i stan.

[OT] Skjorttips
B och C kan vara något svårförenliga, för rimligen betyder C att du vill ha i bomull, och det är oftast tyngre än syntet.
Jag har köpt "strykfri" skjorta i nån liten butik på eller nära Götgatsbacken ner mot Slussen, men det är ett gäng år sen nu....

[OT] Skjorttips
Pike tröja tänker ja, sportig men ändå klädsam. Annars skulle jag satsa på typ skjorta som enligt mode koden ska va lite skrynklig, lite linne skjorta (finns med bland mtrl).

[OT] Skjorttips
Giro och Levis, bland andra, har skjortor som funkar bra att cykla i om vädret skulle slå om till kallare än önskat. Om vädret är bra så behåller man dem i väskan och tar fram dem till kvällens restaurangbesök.

Finns att köpa på Urban Bike Wear, Norvelo, And the Revolution och liknande ställen.

[OT] Skjorttips
Tack för tipsen. Får kika lite och se om jag hittar ngt som funkar. Jag är dock verkligen inne på att kunna känna på varan i butik (och därmed köpa där).

Vore det inte för luktproblematiken hade syntet varit helt ok utifrån kravlistan. Har personligen inte riktigt förlikat mig med skrynkelmodet, men det kanske är skrynkelfriheten som jag får kompromissa med i slutänden.

[OT] Skjorttips
GoranS sa:
Tack för tipsen. Får kika lite och se om jag hittar ngt som funkar. Jag är dock verkligen inne på att kunna känna på varan i butik (och därmed köpa där).

Vore det inte för luktproblematiken hade syntet varit helt ok utifrån kravlistan. Har personligen inte riktigt förlikat mig med skrynkelmodet, men det kanske är skrynkelfriheten som jag får kompromissa med i slutänden.
Ska du söderut är väl ljust skrynkligt linne ok. Men det där kraglösa..

[OT] Skjorttips
GoranS sa:

Blir syntet så äckligt så fort alltså?

[OT] Skjorttips
GoranS sa:

a) långärmad
b) lätt

Någon som har förslag?
Börja med att köpa från (om du inte redan har gjort det) Shirt Factory, så behöver du aldrig mer fundera på vad du ska ha för märke.
https://www.shirtfactory.se/sv/skjo...rn[]=patterns&Color[]=&Size=42&virtual_page=1

[OT] Skjorttips
Hade typ samma krav som du;
Det blev en sån här:https://eu.icebreaker.com/en/mens-tops/cool-lite-compass-flannel-long-sleeve-shirt/104141.html?dwvar_104141_color=404
Outstanding, använder jämt!

[OT] Skjorttips
mamme1 sa:
GoranS sa:

a) långärmad
b) lätt

Någon som har förslag?
Börja med att köpa från (om du inte redan har gjort det) Shirt Factory, så behöver du aldrig mer fundera på vad du ska ha för märke.
https://www.shirtfactory.se/sv/skjo...rn[]=patterns&Color[]=&Size=42&virtual_page=1
Och varför skulle det vara så fantastiskt?

[OT] Skjorttips
ooms sa:
mamme1 sa:
GoranS sa:

a) långärmad
b) lätt

Någon som har förslag?

Kanske för att deras chefsdesigner är styvmor till en hängiven cyklist som just nu trampar på mallis, annars vet jag inte men är väl mer finskjortor än fritids i alla fall de jag har.
Köpte en skjorta som passa bra in på beskrivningen men hittar den inte så skall se om jag kan googla fram med framgång.

[OT] Skjorttips
Rattnalle sa:
GoranS sa:

Nej, rent estetiskt är jag inte heller jättesåld på det kraglösa. Då jag har relativt lång hals tycker jag personligen att jag funkar bättre med krage. Dock är jag i detta läge i viss mån villig att tulla på estetiken.

[OT] Skjorttips
NickPick sa:
GoranS sa:

Blir syntet så äckligt så fort alltså?
Med den tänkta användningen bedömer jag risken för illaluktande som större än jag är villig att acceptera.

[OT] Skjorttips
Bikzz sa:
Svart sopsäck, klipp hål för huvud och armar. Billigt och bra ! Ev en tunn långärmad syntet sporttröja under.
Billigt - ja!
Bra - nej! Uppfyller visserligen tekniskt sett en hel del av kravspecen, men jag utökar den med att det ska gå att vistas på en restaurang utan att riskera att de kommer och slänger sopor innanför "kläderna" på mig.

[OT] Skjorttips
Crocko sa:
ooms sa:
mamme1 sa:
GoranS sa:

a) långärmad
b) lätt

Någon som har förslag?

Kanske för att deras chefsdesigner är styvmor till en hängiven cyklist som just nu trampar på mallis, annars vet jag inte men är väl mer finskjortor än fritids i alla fall de jag har.
Köpte en skjorta som passa bra in på beskrivningen men hittar den inte så skall se om jag kan googla fram med framgång.
Ja, det där känns lite väl mkt finskjorta över. Kommer att se väldigt konstigt ut tillsammans med resten av klädseln.

[OT] Skjorttips
Åke sa:
Pike tröja tänker ja, sportig men ändå klädsam. Annars skulle jag satsa på typ skjorta som enligt mode koden ska va lite skrynklig, lite linne skjorta (finns med bland mtrl).
Pikétröjor har jag egentligen inget emot men dels är de rätt tjocka i materialet och dels är de kortärmade. Jag vill ha långärmat och lite luftigt för att klara både lite värme och lite svalare (ev. med tunt långärmat förstärkningsplagg under om det skulle knipa riktigt).

[OT] Skjorttips
Hm, Jag har nån Timberland som jag köpt på rea på Naturkompaniet som jag verkligen gillar, annars har jag en Haglöfs kortärmad i återanvänd polyester som är skön och inte skrynklar.
Bomullsskjortor håller jag mig till Stenströms, men strykfria är de absolut inte.

[OT] Skjorttips
GoranS sa:
Bikzz sa:
Svart sopsäck, klipp hål för huvud och armar. Billigt och bra ! Ev en tunn långärmad syntet sporttröja under.
Billigt - ja!
Bra - nej! Uppfyller visserligen tekniskt sett en hel del av kravspecen, men jag utökar den med att det ska gå att vistas på en restaurang utan att riskera att de kommer och slänger sopor innanför "kläderna" på mig.

Ja, det kan ju kanske bli ett problem. Men med lite pondus, dricks, jävlar anama och sprit kan det säkert lösas det oxo ---

[OT] Skjorttips
Rattnalle sa:
GoranS sa:

Kragen väger säkert flera gram. Jag är estetiskt handikappad, men skjortan fick iaf godkänt av syrran så jag är nöjd.

[OT] Skjorttips
asomianders sa:
Det blev en sån här:https://eu.icebreaker.com/en/mens-tops/cool-lite-compass-flannel-long-sleeve-shirt/104141.html?dwvar_104141_color=404
Hm, rent estetiskt funkar den där bra för mig. Ser ut som Naturkompaniet har den. Får springa förbi imorgon och se hur den verkar. Lite förvirrande viktuppgifter - Sidan du länkade säger 280 gram medan Naturkompaniet hävdar (låga) 148 gram.

[OT] Skjorttips
GoranS sa:
asomianders sa:
Hm, rent estetiskt funkar den där bra för mig. Ser ut som Naturkompaniet har den. Får springa förbi imorgon och se hur den verkar. Lite förvirrande viktuppgifter - Sidan du länkade säger 280 gram medan Naturkompaniet hävdar (låga) 148 gram.
Utan att ha vägt den så skulle jag säga att 280 känns mer realistiskt än 148.

[OT] Skjorttips
GoranS sa:

a) långärmad
b) lätt

Någon som har förslag?

Kollade vad det var jag hade köpt, Lundhags med blandning av bomull och bambu, pricka nog det mesta utom möjligtvis färg då de kanske är för friluftiga, annars blir tipset Eton för enfärgade arbetsskjortor.

[OT] Skjorttips
gabbeon sa:
Rattnalle sa:
GoranS sa:

Kragen väger säkert flera gram. Jag är estetiskt handikappad, men skjortan fick iaf godkänt av syrran så jag är nöjd.
Själv vill jag ha kläder som jag känner mig hyggligt bekväm i, både utseendemässigt och vad det gäller känslan. Det första brukar leda till tråkiga och modemässigt inkorrekta kläder.

[OT] Skjorttips
Faktiskt lite märkligt att inte Rapha har någon överprissatt funktions-skjorta (med reklambilder i motljus på skäggiga män). De har ju till och med en blazer i sitt City-sortiment.

[OT] Skjorttips
Var bara tvungen. Uniqloos kraglösa i xs väger 182g. Gör vad ni vill med denna information. ?
20190513_230823-1600x1200.jpg

20190513_230911-1600x1200.jpg

[OT] Skjorttips
zanoii sa:
Att ingen redan tipsat om BAMBU! Ej syntet, luktar inte. Luftigt och lätt. Rekommenderas!

Viskos? Eller lyocell, som är mer miljövänligt?

Kan även göras på gran eller andra träslag, men grässlaget bambu har fördelen att det är verkligt snabbväxande.
Annars är det mest smart marknadsföring...

(På 1940-talet kallades det cellull, enda fördelen då var att det inte var ransonerat.)

[OT] Skjorttips
zanoii sa:
Att ingen redan tipsat om BAMBU! Ej syntet, luktar inte. Luftigt och lätt. Rekommenderas!

"Bambuviskos är bättre än syntetiska material gjorda av råolja då bambu inte är en ändlig resurs, men väger man in hälsoaspekterna så har man inte kommit speciellt långt. Faktum är att man ändå får ett konstmaterial som inte andas lika bra som naturmaterial. Det påstås av många att antibakteriella egenskaper i bambukläder är en fördel i t ex sportkläder. Tyvärr har det visat sig att sådana egenskaper förloras i den kemiska processen när man tillverkar bambuviskosen.

Resultatet är som sagt ett konstmaterial till skillnad från t ex bomull, ylle, hampa och lin. Naturmaterial är endast det som mekaniskt går att spinna till en tråd. Allt annat är syntet- eller konstmaterial."

Tillbaka
Topp