(OT)skräpmat VS hemlagat....

• Trådstartare Trådstartare ..adde..
  • Start datum Start datum
A

..adde..

Guest
skulle vara roligt att höra vad ni äter för något varldagligen...
Hämtpizza varje dag eller äkta pasta med köttfärssås?
Vad laddar ni med?
vad lagar ni.

Ska bli mycket roligt att se om hemlagat eller skräpmat vinner.

Låt kampen börja....

mest hemlagat med matlåda till jobbet. mycket vegetariskt och en hel del fisk. pasta, råris, bovete, quinoa, bulgur och potatis när den är färsk. En hel del quorn (färs, bitar, fileér), sojakorvar, falafel, örtbiffar. äter jag kött hemma blir det lamm från kända gårdar

men ibland gör hjärna något och då blir det
ibland kebabrulle, -pizza, -tallrik kanske 1 gång i veckan i snitt.

sen äter jag jäkligt mycket chips, men min kropp har nog tillslut utvecklat en antikropp mot det. får satans ont i magen efter ett par hundra gram.

Frukost består av fruktsallad (färsksnittad: banan, apelsin, vindruvor, ananas), bovete, solrosfrön, pumpafrön, sesamfrön, russin, pressad lime.

äter också minst ett halvt kilo marsipan i veckan.

Kebabrulle/pizza är nog bland det bästa som finns när man har cyklat eller "dagen efter" en bra utekväll!

Annars är jag ett stort fan av Italiensk mat.
Pasta i alla dess former och med diverse såser och annat till.
Äter det nästan varje dag.

I övrigt är jag ett godismonster!

egentligen borde man ju äta mera nyttigt, typ grönsaker och annat äckligt men skräpmat är ju så gott sen är det ju inte ofta man orkar laga mat på helgerna

Flyttade till egen lägenhet i augusti.
Tyckte att min matsedel framt ills dess var rätt knapphändig, tyckte om att laga mat men gick runt på kanske 5 maträtter.. spaghetti och köttfärssås, korvstroganoff.. och det var säkert nån fler också.

Men då bestämde jag mig för att ta tag i saken, för när man bor ensam så måste det ju vara optimalt att lräa sig laga mat, ingen stress, bara man själv som lider om det blir äckligt, ingen annan som man behöver ha i åtanke när man väljer maträtt..
Sagt och gjort, under hela förra terminen så lagade jag inte samma maträtt två gånger (till middag, värt att notera, men så äter jag ju lunch i skolan för det mesta).. Och det blev hyffsat hård gränsdragning, har jag gjort köttbullar och makaroner, så kan jag itne göra det med spaghetti nästa gång.. utan får sträcka mig till att stuva makaronerna iaf.

Det var MYCKET lärorikt! Jag har lagat skitmycket rätter som jag bara har ätit förut, och många rätter som jag aldrig har ätit tidigare.
Det vreds mot en mer och mer vegitarisk kost, och nu efter jullovet så har jag gått och blivit vegequarian (vegetariskt + fisk ibland)..
Och det blir nog inte riktigt lika hårt denna termin, men det kommer då bli seriös matlagning iaf!

Och jag hatar hel och halvfabrikat! Kryddblandningar kan jag sträcka mig till..

Sitter just nu med 800 gram Euroshopper Ravioli framför mig. :)

Jag lagar "sämst" mat i min korridor men åandrasidan får jag galet mycket pengar över till annat om jag kan hålla det här. Undantaget är när flickvännen är hos mig, då kan det bli ryggbiff med hasselbackspotatis och bearnaisesås/grönpepparsås samt lite grönsaker tex.

Maten jag lagar hemma får inte kosta mer än 15kr per måltid när jag äter själv och jag måste bli mätt. Ger ett högst begränsat urval...

Ibland kan det bli pizza men det är egentligen åt helvete för dyrt.

(Lunchade iofs idag för 108kr. En stor kötbullemacka, stor bit morotskaka, dubbel espresso och en cola på ett mysigt café inne i centrum. :D )

Mårten skrev:

> stor bit morotskaka, dubbel
> espresso och en cola på ett mysigt café inne i
> centrum. :D )

kötbullemacka,(aaaaaaaaaaaaarh, ssit ja åt de va på båten till tallinn, mmmmmmm)
stor bit morotskaka(mmmmmmmmmmm, de e bara såååååååååååå gott)

Idag orkade jag inte laga någon mat, så jag tog fram två hemgjorda 166,666-gramsburgare ur frysen och stekte på. Hade bara ett bröd kvar så det fick räcka. Cheddar, skinka, kronärtskocka, marinerade vitlöksklyftor, ananas och rödlök som pålägg.

Annan mat som jag lagat sedan jag blev ungkarl igen;

Plankstek
Kebab (färsbiffar) med tomatsalsa
Thaigryta
Spaghetti och köttfärssås, storkok passar bra i frysen
Kasslerjambalaya
Kassler med kål- och chiliwok
Pasta med chililövbiff
Tortillas

Nästan alltid någon sallad typ feta, rödlök, ruccola, oliver, tomat och bönor till.

Fast jag tycker ju det är roligt att laga mat. :)

Jag får helt enkelt inte i mig tillräckligt med kolhydrater om jag skulle "slarva" och äta skräpmat, så det blir mycket potatis/ris/pasta varje dag. Äter nog 4-5 ggr om dagen ifall man räknar med mellanmålen också.

Det är tiden mellan träningspassen som är "kvalitetstid", dvs återhämtning och påfyllning av energi. Om man då slarvar och trycker i sig skräpmat så är det inte lätt att hålla sig på topp. Visst är pizza och hamburgare gott, ibland. Äter det nog en gång i månaden. :-)

/Leo

Leo, du som e (som jag) halvfinne, har du ätit
Finsk kålrotslåda ?
(om ja fattat de rätt så e de en variant på svenskens jansson)

Ingredienser
1 kg kålrötter (ca 2 stora)
2 dl ströbröd
4 dl grädde
1 dl sirap
1 1/2 tsk mald ingefära
1 msk salt
1 ägg

gott e de allafall

Jag har just avslutat en underbar mathelg.

Fredag: Lasagne på spenat, linser, aubergine, parmesan, fetaost och mycket vin till.
Lördag: Tomat-, korv- och potatissoppa, surdegsbröd och semlor med ganska mycket vin till.
Söndagmiddag 1: Tortillas med guacamole, köttfärssås etc och ett glas vin.
Söndagmiddag 2: smörstekt rödspätta med sockerärter, morot och kokt potatis. + några glas vin.

Idag fick jag lön så jag har just ätit finfina Canneloni på krogen. (och ett par glas vin såklart)
Tänk om det alltid kunde vara såhär.

TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> Leo, du som e (som jag) halvfinne, har du ätit
> Finsk kålrotslåda ?
> (om ja fattat de rätt så e de en variant på
> svenskens jansson)

Ja, har smakat det, "Lanttulaatikko", men jag gillar inte kålrötter alls så jag undviker det helst. :-)

/Leo

TigerMale skrev:
> Finsk kålrotslåda ?
> svenskens jansson)
>
> Ingredienser
> 1 kg kålrötter (ca 2 stora)
> 2 dl ströbröd
> 4 dl grädde
> 1 dl sirap
> 1 1/2 tsk mald ingefära
> 1 msk salt
> 1 ägg
>
> gott e de allafall

Ja, så inihelvete gott! Och ändå är mitt finska påbrå inte mer än en morfars farfars far från Österbotten...

TigerMale skrev:

> svenskens jansson)
Ja, om man bortser från att Janssons frestelse består av potatis,lök och ansjovisfiléer och inte innehåller ingefära, ägg, sirap och kålrötter.

Men grädde och ströbröd är gemensamt för dom båda rätterna, så där har du rätt.

Wilier skrev:
> >
> äter också minst ett halvt kilo marsipan i
> veckan.

Det skulle jag oxå göra om jag inte inbillade mig att det var så onyttigt (man blir fetare).
Men om någon kan övertyga mig om det motsatta så skulle ingen bli lyckligare än jag :)

Jag tycker det är mumsigare med mandelmassa, fast det är ju nästan samma sak fast godare =D

Apropå finsk mat... fick för länge sedan smaka något (efterrättsliknande) som kallas "mämmi". Ganska säregen smak men rätt gott.

Brukar undvika snabbmat, det är ganska dyrt med tanke på vad man får. Det lokala lunchstället vid jobbet tar 80 kr för en lunchpizza med dricka, sallad och 90 kr för en kebabtallrik när man äter på stället. Inte så att det är osmakligt, men det är alldeles för oprisvärt.

Tar jag inte med mat hemifrån brukar det bli yoghurt, mackor och frukt till lunch. Cheap ass med stora lysande versaler, men ska man realisera olika projekt får man spara in på något, jag har valt att spara in på lunchen, äta enklare på vardagarna så kan man smälla på med någon trevlig mat och dryck under helgen.

Av någon orsak är kött billigt här, eller i alla fall i den Konsumbutik som befinner sig nära arbetsplatsen; 99 kr/kg för färsk svensk entrecôte eller ryggbiff får anses vara prisvärt.

Lokala producenter säljer nötfärs för 35 kr kilot, helt OK pris. Hemlagade köttbullar, pannbiffar/hamburgare och köttfärssås är aldrig fel att ha i frysen.

Äter för det mesta hemlagad "bra" mat. Tar med lunchbox till jobbet oftast men ibland slinker det ner en o annan kebabrulle,pizza eller dagens
Älskar att laga mat och är känd för min rena o krusidullfria matlagning(inga såser och annat lulllull)
När jag lagar så är det endast rena naturprodukter och inget light o annat tjafs
Steker o grillar mest på sommaren annars är det kokt/ugnsbakat o råkost som gäller

Just nu är jag dock inne i en läsk o snickersperiod, har ett turkställe som säljer 3 snickers för 10kr o läsk för 4,50 så ibland blir det 3 snickers/dag;)
Han har påsar som har riksgränsens logga på btw, lite lustigt att träffa på det i en sthlms förort..
Mailade till en bekant som jobbar där idag ang påsarna(kanske är ett reklamtrick)

TigerMale skrev:
> Finsk kålrotslåda ?
> svenskens jansson)
>
> Ingredienser
> 1 kg kålrötter (ca 2 stora)
> 2 dl ströbröd
> 4 dl grädde
> 1 dl sirap
> 1 1/2 tsk mald ingefära
> 1 msk salt
> 1 ägg
>
> gott e de allafall

Jag har en polare med finsk morsa, en gång när jag var hemma hos dem under julhelgen fick jag nån mörkbrun "finsk specialitet" Tror det hette Memma eller nåt sånt. Smakade inte så mycket men rätt gott, tror det var nån form av kåltillredning. :)

TommyE skrev:
> Apropå finsk mat... fick för länge sedan smaka
> något (efterrättsliknande) som kallas "mämmi".
> Ganska säregen smak men rätt gott.

Stämmer det, "Mämmi" på finska och "Memma" på svenska heter den rätten och det är en påskdelikatess/efterrätt. En slags ugnsbakad gröt, äts med antingen kaffegrädde eller mjölk + socker på. Finns att köpa redan nu i välsorterade affärer, tror jag. Inte längre tidsbegränsat, ungefär som svenska semlor, som nära nog går att köpa året om numera. ;-)

/Leo

TommyE skrev bl.a.:

> Brukar undvika snabbmat, det är ganska dyrt med
> tanke på vad man får. Det lokala lunchstället
> vid jobbet tar 80 kr för en lunchpizza med
> dricka, sallad och 90 kr för en kebabtallrik när
> man äter på stället. Inte så att det är
> osmakligt, men det är alldeles för oprisvärt.

Å dra åt helvete vad dyrt! Var är detta?

Skräpmat en gång i veckan ungefär. Äter huvudsakligen bra nyttig mat. Sällan fler än 3 ingredienser i en middag. Sen slinker det ner lite glass eller godis då och då. 1-2 gånger i veckan. 4-5 måltider / dag.

Idag vart det Tagliatelle med bacon, champinjoner med kelda matlagningsgrädde. Snabbt, gott och ganska nyttigt. Smaskigt, när det börjar bli vår så får man dra ner lite på snabbmaten, jobbar natt då är det alltid matlåda.

>Å dra åt helvete vad dyrt! Var är detta?

Restaurangen/pizzerian ligger i Långsele. Jag bor inte där men min arbetsplats Haglöf Sweden befinner sig där. Enda matstället (om man undantar fik och mataffärer där man köper sallader osv), förutom en hamburgergrill, så de har ändå sin trogna kundkrets.

Inget fel på maten i sig som sagt, men det är lite för mycket pengar. De har vanlig mat också, tror det kostar 65-68 kr eller något i den stilen för "dagens rätt". Har bara valt pizza/kebabtallrik de gånger jag har besökt dem, detta då ca 65 kr för t ex en tallrik makaroner och korv eller dylikt är om möjligt ännu mer oprisvärt (en riktig El Cheapolito kan (över)leva en hel arbetsvecka på 65 kr i form av fil/yoghurt samt musli :)

För det allmänna intressets skull kan jag annonsera att det blir blodpaltbröd med stekt fläsk och vitsås samt rårörda lingon till middag imorgon. Mycket gott!

Jag levde på Yoghurt med müsli till lunch i två månader för rätt många år sen. Fick betala tillbaka en stor hög med pengar till jobbet för att de betalat för mycket under en tid, något som jag inte uppmärksammat (lönen hade en rätt stor rörlig del för mig då). Ville inte betala tillbaka över flera månader så då fick det bli surt snål-lunchande istället.

0.5l yoghurt + en bra slev müsli kostade typ 6kr / dag, riktigt billigt! :)

Äter ute väldigt mycket, både lunch och middag, nu för tiden - även om det var ännu mer för något år sedan. Inte skräpmat så himla ofta dock. Förr lagade jag alltid mat hemma..

Idag vart det lasange. Bra grejer. Några burkar i frysen med till dagar man inte känner för att slava framför spisen. Dessutom orten jag bor i (flyttat till) har inga och då menar jag inga bra pizzeror så det är lätt att inte falla i det hålet.

Igår blev det hemlagad trattkantarellsoppa till lunch. Gud vad gott! Till middag pandalusiusuiusfirre i ugn. Smarrigt.
Idag blir det någonting hemlagat till lunch. Hittade en burk i frysen. Gott...hoppas jag. Till middag blir det falukorv, tillagad på något sätt.

Mest hemlagat blir det, även om en kebabrulle från Lötsjö Pizzeria åker ned som lunch ibland. Oj vad mätt man blir!

Det känns lite dyrt att äta lunch ute varje dag, så att ha med sig hemlagat är bara en vanesak. Billigt blir det. Då kan man göra annat roligt med de sparade pengarna.

Frukost => Havregrynsgröt, ½ proteindrink om det ska röras på sig (vilket det rätt ofta ska numera).

Lunch => ofta middagsrester från gårdagen. Halv till hel proteindrink om det verkligen ska svettas, alternativt rätt svullna kesomackor.

Middag => alltid relativt nyttigt och hemlagat (proteinrikt). 3/4 glas vin till maten 3-5 dagar i veckan. Pizza och annat skit mycket, mycket sällan.

Mellanmål => Frukt och fruktdrinkar. Aldrig godis, aldrig chips.

Hmm det finns många trådar om detta.

Ja tänkte hålla truten denna gång men måste ändå bara skratta när jag läser kommentarer i stil med "jag äter vad jag vill" å " ja är elitkroppsbyggare å har toppvärden" "pizza är den ultimata maten" osv haha

klart man äter groddar, surdegsbröd och tonfisk för att det är kul :))

Se jag kunde ändå inte hålla truten....

Senast redigerad av en moderator:
Jag äter konstant bara äggulor...;-P

Nää, igår blev det en rengryta till lunch och lax i ugn på kvällen. Så ingen snabbmat där inte. Men är jag sugen på snabbmat så äter jag det. Helgen inehöll en hel del, Svårare är det inte:)

Min drömvecka:

Mån: Falukorv och stuvade makaroner.
Tis: Pizza
Ons: Lasagne
Tor: Välstekt köttbit och potatisgratäng gräddsås
Fre: Köttfärssås och spaghetti
Lör: Välstekt köttbit och pommes gräddsås
Sön: Maxmål plusmeny

En bra blandning av snabbmat och nåt annat.
Varför blev jag så hungrig? ;)

/Adam

Senast redigerad av en moderator:
Ville skrev:
> Jag äter konstant bara äggulor...;-P
>
haha din räv!

ostfiberforskare i vit rock

Markus F skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > (om ja fattat de rätt så e de en variant på
> > svenskens jansson)
> Ja, om man bortser från att Janssons frestelse
> består av potatis,lök och ansjovisfiléer och
> inte innehåller ingefära, ägg, sirap och
> kålrötter.
>
> Men grädde och ströbröd är gemensamt för dom
> båda rätterna, så där har du rätt.

uttryckte mig lite obra, "denna rätt e för finländarna vad jansson e för svenskarna" ligger närmare sanningen.

Oscar skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Jag äter konstant bara äggulor...;-P
> >
> haha din räv!
>
> ostfiberforskare i vit rock

Sa jag att jag har perfekta värden?

Adam7125 skrev:
> Min drömvecka:
> Mån: Falukorv och stuvade makaroner.
> Tis: Pizza
> Ons: Lasagne
> Tor: Välstekt köttbit och potatisgratäng
> gräddsås
> Fre: Köttfärssås och spaghetti
> Lör: Välstekt köttbit och pommes gräddsås
> Sön: Maxmål plusmeny

Sju rätter räcker max till onsdag. Resten av veckan då? :-)

Ville skrev:
> Oscar skrev:
> -----
> > Ville skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag äter konstant bara äggulor...;-P
> > >
> > haha din räv!
> >
> > ostfiberforskare i vit rock
>
>
> Sa jag att jag har perfekta värden?

varför tar du åt dig?

*micke* skrev:
> Sju rätter räcker max till onsdag. Resten av veckan då? :-)

Jag gör det enkelt för mig och lagar (minst) fyra portioner när jag gör mat, det är färre rätter per vecka men två portioner per dag. :)

Måste köpa en större frys bara... Två små fryslådor kommer man inte långt på...

Oscar skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Oscar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ville skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jag äter konstant bara äggulor...;-P
> > > >
> > > haha din räv!
> > >
> > > ostfiberforskare i vit rock
> >
> >
> > Sa jag att jag har perfekta värden?
>
> varför tar du åt dig?

Jag och mina fans från märsta tycker att ironin här på happy blir bättre utan smilysar. Men den kanske inte gick hem i götelaborg...;-P

Tillbaka
Topp