[OT] Skumt telefonsamtal?

sideburn

Aktiv medlem
Blir ibland uppringd av nummret 0850007955.. När man svarar får man ingen respons och när man ringer upp det så säger Kikki Danielsson: Im sorry, this is not a valid extension..

Kanske inte är Kikki men vafan ede förnåt?

Ska ja bara ge dom mitt kontonummer istället så dom slutar trakassera mig med deras samtal tro?

Nån som fått samma samtal?

// Patrik

Senast redigerad av en moderator:
Antagligen är det ett telemarketingföretags automatiska dialler. För att effektivisera användningen av sina anställda så ringer de upp nummer "i förväg" som sedan kopplas till en säljare när nån svarar. Sen händer det ju att ingen finns tillgänglig, då lägger de på istället då de enl svensk lag inte får ringa upp och spela upp inspelade meddelanden.

Hur ofta det händer beror på bolagets ambition att framstå som i alla fall lite seriösa. Med stor andel samtal som slutar med tyst i luren så kommer även deras anställda att utnyttjas "bättre" eftersom deras väntetid blir kortare..

Det kallas för "tysta samtal", och mig veterligen är nya regler på gång som kommer att innebära böter för alla telemarketingföretag som använder sig av den metoden. Seriösa? Tja, jag har fått totalt 7-8 sådana samtal från ComHem, till min mobiltelefon dessutom. Så nu har jag lagt in det numret i telefonboken, så att jag inte ska göra misstaget att svara om de ringer upp igen.

Någon som tror att jag någonsin kommer att bli kund hos dem?

Finns för övrigt en del nummer listade här: http://www.leffeboy.com/nummer/

Kan vara bra att ha om man vill göra en egen liten spärrlista av något slag.

Får också sådana samtal på fasta telefonen, flera gånger om dagen. Enligt sidan ovan är ett av dem från comhem men det andra finns inte med. 0470530900. Fast jag är med i Nix. Lite sådär halvirriterande..

sideburn skrev:
-------------------------------------------------------
> Blir ibland uppringd av nummret 0850007955.. När
> man svarar får man ingen respons och när man
> ringer upp det så säger Kikki Danielsson: Im
> sorry, this is not a valid extension..
>
> Kanske inte är Kikki men vafan ede förnåt?
>
> Ska ja bara ge dom mitt kontonummer istället så
> dom slutar trakassera mig med deras samtal tro?
>
> Nån som fått samma samtal?
>
> // Patrik

Får du samtal från Göteborgstrakten med flåsande ljud i bakgrunden så är det inte jag. Jag skulle aldrig göra nåt sånt(mot män). Lovar.
Nä, skämt åsido, telemarketing är f*n marknadsekonomi "gone bad"...förbjud!

En indisk aktiemäklare ringde hem till mig i förrgår och frågade om jag ville köpa aktier utifall de rekommenderade det. Givetvis sade jag ja.

Jag fick under en period ett envetet pipande som ringde upp mig flera gånger om dagen. Till slut fick jag snilleblixten att vidarekopplade till jobbets fax - det var ett förlupet reklamfax från Dell. Puckon.

Triple: Det där är ju direkt elakt!

Men jag vet faktiskt en försäljare som förtjänar det. Han kallade mig alla möjliga otrevliga saker efter att jag hade hållit kvar honom i luren ca 20 min innan jag synade hans bluff, det ganska ökända Yreg.
Dagen efter skulle han sälja tvättmedel, när han efter ca 5 min insåg vem han pratade med la han på mitt i en mening. Hoppas han ringer igen, nu har jag ett bra försvar!

Man behöver ju inte beställa grejer i hans namn, men det andra är ganska kul!

Jo, jag vet att försäljare också är människor. Men de är trotts allt mindre värda människor... fast människor...

triple: Det där är fakitskt riktigt elakt och onödigt. Jobbet som telefonförsäljare tar man för att man behöver arbetslivserfarenhet och ingen annan vill anställa någon utan det. Se till att arbetsmarknaden förändras så kommer antalet säljare minska.

Sen tror jag många tror att man som telemarketingsäljare ringer upp folk i egenskap av sig själv och själv har valt personen man ringer till. Fel, det är ett jobb precis som vilket annat och telefonnummret plockas av en dator (dialern) ur en databas som sedan ringer upp. Det tar tom. någon sekund från att kunden svarar till det att säljaren vet att någon svarat och får reda på vem det är man pratar med. (Först då dyker namnet upp på datorn.)

Givetvis finns det rötägg bland säljarna och jag förstår att man kan bli irriterad. Ett tips är då Nix. Tänk bara på att följa alla instruktioner så du verkligen blir reggad. Sen bör du räkna med att det kan ta upp till ett år (kan säkert ta ännu längre) innan alla telemarketingföretag uppdaterat sina databaser och din Nix-reggning får full verkan. En vanlig kommentar när man ringer som säljare är att "Jag är Nix-registrerad och jag är inte säker på att du verkligen får ringa hit!" ibland med något hotfullt tillägg om anmälan till valfri myndighet. Se då stycket ovan, man ringer inte i egenskap av sin egen person och inte heller väljer man vem man ringer. Jag som säljare har ingen mer information än ditt namn och din adress och den infon får jag inte fören du svarat.

Sen ett tips, klargör att ni inte är intresserade och säg inte bara att ni inte har tid. Det senare leder bara till att ni blir uppringda vid ett senare tillfälle, antagligen senare samma dag eller någon eller ett par dagar senare - sk. Callback 1. :)

/Mårten som suttit på båda sidor telefonlinjen och konstaterat att Göteborgare är fan så mycket trevligare än Stockholmare när dom inte vill köpa något över telefon. :D

Hmm måste suga en hel del att vara telefonförsäljare som skall sälja en bluff, sen måste man ju iofs vara ganska lös om man köper en bluff. 14 dagars ångersrätt enligt svenska konsumentlagen också så med andra ord blir man inte lurad utan lurar sig själv om man köper något man inte vill ha.

Riktigt roligt det där med att han rablade säljarens personuppgifter får jag medge, är man på dåligt humör så måste man få djävlas lite. ^^

Den ända som är mindre värd än ngn annan lär ju iofs vara du triple som slänger ur dig så korkade saker.

nenja skrev:
> 14 dagars ångersrätt enligt svenska
> konsumentlagen också så med andra ord blir man
> inte lurad utan lurar sig själv om man köper
> något man inte vill ha.

Ja, utom för alla som har firmor registrerade, då är man inte konsument längre...

Mårten skrev:
> /Mårten som suttit på båda sidor telefonlinjen
> och konstaterat att Göteborgare är fan så
> mycket trevligare än Stockholmare när dom inte
> vill köpa något över telefon. :D

Då kan "ni" väl bara sluta ringa alla 08-or, så har vi löst det problemet =^)

/Mikael

Mikva skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > /Mårten som suttit på båda sidor
> telefonlinjen
> > och konstaterat att Göteborgare är fan så
> > mycket trevligare än Stockholmare när dom
> inte
> > vill köpa något över telefon. :D
>
> Då kan "ni" väl bara sluta ringa alla 08-or, så
> har vi löst det problemet =^)
>
> /Mikael

Tjänar ju pengar på dem också? ^^

Upp till ett år ska det inte ta innan man slipper samtalen efter att ha nixat sig, enligt reglerna ska de uppdatera sina listor oftare än så. Jag har haft nixade nummer så länge det gått och det verkar respekteras. Nu har jag bara mobil och den går inte att nixa..

Men i fallet yreg så är de definitivt värda precis vad som helst. Det är nämligen en bluff-firma som heter duga.

Har man företaget reggat på hemnumret så är det svårt att få bort dem...

yreg ringde härom dagen hem till oss. Snablar i gatan vad slipade deras telefonsäljare är. Jag vet sedan tidigare vad det är för företag, men jag spelade med bara för att få höra mer om deras säljtaktik. Jag slösade bort minst 20 minuter på det :)

Jag har firman på min nuvarande arbetsgivares mobil, de blir förvirrade när de försöker sälja på mig telefonabonnemang och jag säger att "jobbet betalar, det blir inte billigare för mig vilket pris jag än får" :-)

*skratt*

Det var någon som ringde och frågade efter vår IT ansvarige, då svarade jag att jag bara städade på företaget man att han skulle ringa efter 18 igen.

Annars var det lite halvkul när en hyggligt agressiv mötesbokare ringde och absolut skulle boka möte om hur vi hanterade våra skrivare på firman. Han vägrade lyssna på att det var meningslöst (kom igen, hur många skrivare har man på hemmakontoret?) så jag lät han boka mötet.
Säljaren som kom sedan var lite småstressad över att ha möte medans ungarna sprang omkring och lekte.

Det hade varit _något_ intressant att vara med på avrapporteringen sedan...

Jag hatar allt vad telefonförsäljare och marknadsundersökare heter, seriösa eller oseriösa. Nix fungerar rätt bra för säljare, men säg till en marknadsundersökare att man är med i Nix, får man ett väl inrepeterat svar att 'vi säljer inte så Nix gäller inte oss'....

Jag brukar tala om för alla marknadsundersökare att jag är med i Nix.
Standare svaret 'gäller inte oss' får jag alltid.
Jag frågar alltid vad det finns för alternativ för att slippa marknadsundersökare och det finns så klart inget sådant.

När jag känner mig tillräckligt obstinat så brukar jag tala om att jag inte har tid just nu, men att jag gärna tar namn och hemnummer så återkommer jag. Jag har aldrig fått dessa och då sitter jag och nöter kommentarer som - OK du tycker att det är ok att störa mig i hemmet på kvällar d.v.s. min fritid, men du tycker inte att det är OK att jag då återkommer på din fritid....

I bland tar jag en vänligare ton och ber dem att vänta ett tag och sen lägger jag av luren, tills de själva brutit förbindelsen.

Frun tycker jag är skitjobbig, att jag orkar bry mig. Det tycker säkert de som ringer också, men jag kan bara komma på en sak som är jobbigare än en marknadsundersökning - det är flera marknadsundersökare.....

/putte

Ett kul sätt är att råflörta med den som ringer. Tess skrattar sällan så mycket när jag drar igång med sammetsrösten och börjar flörta med den som sitter i andra änden. Speciellt om det är en kille *skratt*

Jag brukar alltid be dem att ringa mig senare. Har de enrgi nog att ringa tre ggr så pratar jag med dem.

Seriösare dock, marknadsundersökningar behöver väl inte synka med nix registret? Och har du handlat från ett företag tidigare så finns du med i deras kundregister. Finns du med i kundregistret behöver de inte nixkontrollera

Mr Handley skrev:
> Finns du med i
> kundregistret behöver de inte nixkontrollera

Man skall väl ha en kundrelation med dem, vilket inte är samma sak. Radiotjänst i kiruna brukar inte bry sig om varken det eller nix när de ringer runt, vilket jag brukar påtala för dem.

Mr Handley skrev:

>
> Seriösare dock, marknadsundersökningar behöver
> väl inte synka med nix registret? Och har du
> handlat från ett företag tidigare så finns du
> med i deras kundregister. Finns du med i
> kundregistret behöver de inte nixkontrollera

Nej självklart behöver inte en marknadsundersökare synka med Nix.
Däremot finns Nix för försäljning, men det finns inte något motsvarande för marknadsundersökningar vilket gör att det likförb.. ringer i tid och otid av någon som vill ta 5 min av min tid....

Men pröva någon gång att säga till em marknadsundersökare att du är med i Nix som får du svaret att de inte lyder under nix, lika snabb och inövat som en säljare på McDonalds som frågar - skall det vara något mer...).

Det visar, tycker jag, att många saknar ett 'nix' för marknadsundersökningar och där behöver branchen ta ett ansvar.

Jag skall pröva ditt 'sammetsröstentrick' någon dag, inte för att mäta om de förtjänar min uppmärksamet, för dit kommer jag aldrig, däremot är jag obstinat nog för att godvilligt förbruka deras arbetstid.

/putte

Idag råkade jag dela ut ett par mystiska samtal, hade muteat mitt headset och undrade varför folk bara slängde på luren. :|

Nix verkar vara ganska värdelöst, fick 2 personer idag som sade sig vara med på listan (en köpte ;).

En annan rolig man började svära och gapa om att han inte orkar med telefonförsäljare och bad mig att skicka papper för i helvete, han köpte också. :D

Jag har lite svårt för att bli en toppsäljare dock, man måste ta steget ifrån att vara trevlig till att vara påstridig och nästan otrevlig. Inte min stil men jag kanske lär mig. :/

Fick försäljaren på besök vid dörren istälet.. Två stycken förresten! Presenterade sig självbelåtet som representanter för Bertmark. (För mig hade det lika gärna kunnat vara ngt. kärnkraftverk.) Mer info om vad det egentligen var, fick jag inte förrän de bjudit in sig själva, och jag bjudits att sitta på min egen stol! :-D

Nåja, jag hade "powersuiten" på, och spelade med, fram till själva försäljningserbjudandet. Bortkastad tid för dem.
"Bertmark" ligger alltså bakom uppslagsverk som de grönryggade Aktuelltböckerna , de blå Combi-böckerna och fler.. Nu har de ett nytt upplägg på samma dammsamlande tema. Tufft jobb, att kränga på folk uppslagsverk, när hyllmetrar redan finns på loppisar och hos äldre släktingar.
Som om man inte skulle nöja sig med Happy-forumet! ;-)

NIX funkar annars bra, för hemtelefonen.

Speciellt i konkurrens med Nationanencyklopedin och Google.. uppslagsverkar i rätt stor mån spelat ut sin roll känns det som.

Har du kollat Sweland Jonas? De var ruggigt billigast när jag jämförde. Men sen har jag ju bara haft lappen ett år också.

edit: Självcensur.

Jag gjorde rätt bra research när subarun skulle försäkras. Betalar 400kr / mån för helförsäkring via Moderna. Nått bolag ville ha 3 gånger så mycket, tror det var IF eller Trygg Hansa.. det påminner mig om att lilla bilen ska entusiastförsäkras också!

jomper: Du får genomgå ett könsbyte om jag ska ringa dig. Risken att du skulle få tex. livmodercancer är ju rätt liten. :)

Jodå, när jag haft fast telefon har den alltid varit nixad, det funkar bra tycker jag.

Nu har jag bara företagsmobil och den går inte att nixa av två skäl. 1) den är mobiltelefon och 2) den står på ett företag. Men det är sällan det rings till den ändå, oftast nån som undrar om jag vill ringa billigare.

det är rätt kul att höra vad ni säger. håller till stor del med. jag jobbar själv på ett marknadsundersökningsföretag. rätt ofta man får höra långa svordomsramsor i örat men vissa är riktigt trevliga.

tror inte att någon faktiskt jobbar med det frivilligt, men det känns betydligt bättre att tjäna sina egna pengar (fast timlön ingen provision) istället för att gnälla hos a-kassorna etc.
alternativet jag har här uppe i åre (som för övrigt har 34 utannonserade jobb i hela kommunen) är att vända burgare på Max. då känns de betydligt bättre att göra små undersökningar samtididigt som man läser MBUK, spelar kort, spelar PSP eller virkar mössor.

Roligast är ändå när folk lägger på luren tyst medan man presenterar sig. Sen sitter man som ett fån och ropar Hallå. :P

Idag var det en som trodde att jag var någon annan och att jag busringde. Det var det roligaste jag varit med om hittills.

einfinity skrev:
> Får också sådana samtal på fasta telefonen,
> flera gånger om dagen. Enligt sidan ovan är ett
> av dem från comhem men det andra finns inte med.
> 0470530900. Fast jag är med i Nix. Lite sådär
> halvirriterande..
men ändå, vem är detta 0470530900nummer? fick precis samtalet hem, men inget svar..?

Det roligaste är folk som tror att de har så himla smarta "trick". Det är inte direkt så att man blir mer lurad än trött.
Numera har jag för övrigt ett hederligt jobb som diskare.

En dag när man är måttligt pigg på otrevliga personer blir allting utom raka nej callbacks.

Tipset för att slippa bli uppringd om och om igen på samma kampanj är att tacka nej, vänligt men bestämt. Eller var lite fantasifulla och säg att ni är med i Nix.

"Jag har inte tid just nu" är den sämsta jävla frasen ni kan använda. :)

När vi åkte bil hem från skåne till Sthml i Tisdags, höll frun på att garva ihjäl sig när en jätteskylt i skogen dök upp där någon textat med jättebokstäver: ”SNÄLLA REGERINGEN. LÅT ALLA TELEFONFÖRSÄLJARE FÅ FÖRTIDSPENSION”. Tänkte direkt på den här tråden och tidigare inlägg....

/putte

Tillbaka
Topp