Ok, jag hoppas sista inlägget från mig i denna tråd.
@miyatafarfar , du kanske arbetar på SKV och menar att allt funkar bra. Men det är du som har fel.
Anledningen jag startade denna tråd var pga en incident en närstående råkade ut för efter sommaren 2025.
Hans käresta som.är utländsk medborgare hade ansökt om upphållstillstånd pga samboprövning och gjort alla rätt i den ansökan. Ändå blir det "rejected" på ansökan i sep 2025. Ingen fattar någonting.
Det visar sig sen när motiveringen kommer fr Migrationsverket, att det redan finns ytterligare en person skriven på min närståendes 1:a. Den bostaden anses inte vara tillräckligt stor för 3 pers. (Sant).
Han är helt ovetande om att ngn okänd skrivit sig på hans bostad. Han har inte fått ngn post fr SKV, ej heller blivit kontaktad via Kivra. Trots att han sen han flyttade till bostaden haft "spärr" och alla kryss ifyllda hos SKV och använ Kivra sen länge. Mkt obehagligt och kränkande.
Personen som skrivit sig på adressen verkar inte existera. Namnet leder till en skum facebook-profil i Australien. Att SKV inte gör ngn som helst kontroll på personen (existerar hen?, bor i Sverige, kan legitimera sig..etc ) är helt obegripligt. Du verkar kunna skriva vad som helst på en pappersblankett om den som ska skriva skriva sig hemma hos dig. Noll kontroll hos SKV.
Konsekvensen blir att han nu (1) först måste "ansöka" hos SKV att personen som skrivit sig falskt hos honom måste avskrivas. Det tar X antal dagar och kan inte göras omgående.
(2) Han + käresta måste samtidigt överklaga till migrationsverket snarast då deras överklagandetid är mkt kort och det är först då de fått den verkliga orsaken till nekandet samt att SKV hunnit avskriva personen fr hans bostad som de kan återansöka. För att säkerställa de inte stupar på ngn formalitet i överklagan får han anlita advokat och betala X tusen.
Alltså, pga av SKV trasiga rutiner så skapas mycket skada både i form av stress och reda pengar.
Trots
@miyatafarfar alla bedyranden i tråden kan jag konstatera:
- SKV process vid folkbokföring funkar inte i praktiken
- Domstol har kommit till samma slutsats
- Det stämmer inte att "alla" får ett brev om ngn försöker skriva sig på din bostad. Du kan bli helt utan underrättelse när detta sker.
- Du är inte skyddad och det är absolut möjligt att du heller inte får info elektroniskt trots att du registrerat Kivra/Min myndighetspost
- Att våra myndheter fortfarande anser papperspost och brev som "säker" kommunikation är dyrt, långsamt, föråldrat och helt osäkert
Jag hoppas alla myndigheter snarast betraktar papperskommunikation som icke önskvärt och osäkert. Istället lägger mer krut på att säkerställa enkla och säkra digitala processer.