[OT] Slump eller synkronictet?

olli

Aktiv medlem
Tänkte att det ar dags att kolla de metafysiska erfarenheterna/kunskaperna/fördomarna här på happy.
För ett par år sedan lästa jag boken Slumpen är ingen tillfällighet av Jan Cederquist. Där resoneras det kring begreppet synkronicitet. Se även http://sv.wikipedia.org/wiki/Synkronicitet.

Själv har jag inte haft förmånen att få uppleva någon "äkta" synkronicitet, men jag är på (lätt skeptisk) jakt efter dem i min vardag.

Kanske finns det happyiter som har stora eller små synkroniciteter att delge oss andra?

I väntan på sköna historier postar jag en bild på en lustig slump. Den högra Focusen är min och jag bor i det gula huset. En dag stod det en snarlik bil på platsen bredvid min när jag svängde in på parkeringen. Crazy.
20071025.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Jag har sett samma typ av grej en gång för en massa år sen.

Två Audi V8, båda svarta, parkerade sida vid sida i centrum hemma i Hunnebo. Jag kommer fortfarande ihåg regnr på bilarna. OXU 847 och OXU 848.

Ännu lustigare var att ägarna inte verkade känna varandra, eller ens märka att "syskonbilen" var parkerad bredvid! (Jag hade utsikt över parkeringen och såg när båda kom.)

För övrigt tror inte jag på slump, utan jag är determinist. Slumpeffekter på kvantnivå är bara vårt sätt att beteckna matematiskt kaos, tror jag.

Nyregistreringar i bilregistret görs i allmänhet i klump. Det är väldigt vanligt med löpande regnummer på exakt samma bilmodell. Sannolikheten att exakt samma bilmodell har intilliggande nummer är alltså mycket stor. Även geografiskt.

Särskilt när dom är köpta på samma ställe...

Med alla givna händelseutväcklingar som sker kontinuerligt finns det givetvis utrymme för en slump som inte ter sig slumpmässig. Resten är nys, sorry. Kraften i tanken på att känna sig utvald och extraordinär/utsatt för extarordinära händelser förvanskar lätt minnet och sanningen dessutom.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Två Audi V8, båda svarta, parkerade sida vid
> sida i centrum hemma i Hunnebo. Jag kommer
> fortfarande ihåg regnr på bilarna. OXU 847 och
> OXU 848.

Inget av dessa nummer finns inregistrerade längre. Märkligt med tanke på att de tidigaste Audi A8 kom 1994.

Men i det här fallet... ni kanske bor i samma område, och genom valet av bostadsort kanske ni delar andra värderingar. Som till exempel om förnuftiga bilar.
Så ni kontrollerar marknaden och kommer fram till att det är en Focus ni ska ha.
Den lokala handlaren annonserar i lokalbladet, bägge ser annonsen och slår till.

En annan likhet är ju att ni bägge har takräcke, fast bara den ena har drag (om inte den andra har dolt).

Ingen slump i mina ögon, snarare miljö.

Med tanke på att den mänskliga hjärnan är väldigt bra på att se mönster, även där det inte finns några, samt att vi gärna bara kommer ihåg de saker som bekräftar det vi redan tror, gör att jag är synnerligen skeptisk till någon "synkronicitet".

JT skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Två Audi V8, båda svarta, parkerade sida vid
> > sida i centrum hemma i Hunnebo. Jag kommer
> > fortfarande ihåg regnr på bilarna. OXU 847
> och
> > OXU 848.
>
> Inget av dessa nummer finns inregistrerade
> längre. Märkligt med tanke på att de tidigaste
> Audi A8 kom 1994.

Jag kom ihåg fel och ändrade, som du ser (är till och med redan i citatet). Det var V8, inte A8, som bilmodellen hette.

En Google-sökning på OXU847 visar att just det fordonet verkar ha demonterats för att ge reservdelar hos en firma i Helsingborg.

MagnusA skrev:
> ...synnerligen skeptisk till någon
> "synkronicitet".

Håller med. Däremot "elektricitet" misstänker jag finns på riktigt.

/Johan

Ok, Audi V8 fanns 88-94. Kan nästan svära på att det stod A8 i inlägget ett tag... :-)

JLarsson skrev:
> Men i det här fallet... ni kanske bor i samma
> område, och genom valet av bostadsort kanske ni
> delar andra värderingar. Som till exempel om
> förnuftiga bilar.
> Så ni kontrollerar marknaden och kommer fram till
> att det är en Focus ni ska ha.
> Den lokala handlaren annonserar i lokalbladet,
> bägge ser annonsen och slår till.

Jo, så där kan det gå. Mina föräldrar har en Volvo V50, och efter att de skaffade den var det flera i området som ringde för att höra hur den var. Nu har tre till i samma lilla villaområde samma modell... :D

JT skrev:
> Ok, Audi V8 fanns 89-94. Kan nästan svära på
> att det stod A8 i inlägget ett tag... :-)

Ja, som sagt, jag kom ihåg fel och ändrade snabbt. Inte snabbt nog, tydligen! :D

För en platespotter är den här tråden skön, äntligen pratar vi regplåtar!

Någon som vet var man hittar #123 i götelaborg

För nåt år sen såg jag en gul Renault av nån småbilsmodell, med bokstäverna TDF på nummerplåten. Minns inte siffrorna, men det var ju kombinationen av gul+fransk+TdF som var skoj!

Äh, jag menade inte att det här var värsta synkroniciteten. Bara en lustig slump.
Jag fattar också att bilnummer delas ut i klump och att därmed definitivt inte är en slump att numret närmast före är en identisk modell såld av samma bilfirma. Däremot känns det slumpartat att plåten i fråga gör ett besök på vår gård just när jag själv kommer hem med vår bil. Jag har aldrig sett den vare sig före eller efter dess.

Antalet snudd på osannolika händelser som skulle kunna inträffa är oändligt. Det är därför sannolikheten att något av jävulskapen faktiskt inträffar blir oroväckande stor.

s skrev:
> Antalet snudd på osannolika händelser som skulle
> kunna inträffa är oändligt. Det är därför
> sannolikheten att något av jävulskapen faktiskt
> inträffar blir oroväckande stor.

Livet är alltså som en golfboll, en serie hårda slag och sen ner i en grop.

"You know, the most amazing thing happened to me tonight. I was coming here, on the way to the lecture, and I came in through the parking lot. And you won't believe what happened. I saw a car with the license plate ARW 357! Can you imagine? Of all the millions of license plates in the state, what was the chance I would see that particular one tonight? Amazing!"
/
Richard Feynman

MagnusA skrev:
> s skrev:
> -----
> > Antalet snudd på osannolika händelser som
> skulle
> > kunna inträffa är oändligt. Det är därför
> > sannolikheten att något av jävulskapen
> faktiskt
> > inträffar blir oroväckande stor.
>
> Livet är alltså som en golfboll, en serie hårda
> slag och sen ner i en grop.

Ja precis, men det finns en risk/chans att man hamnar i en skål med vinägerchips också.

mytomspunnen skrev:
> "You know, the most amazing thing happened to me
> tonight. I was coming here, on the way to the
> lecture, and I came in through the parking lot.
> And you won't believe what happened. I saw a car
> with the license plate ARW 357! Can you imagine?
> Of all the millions of license plates in the
> state, what was the chance I would see that
> particular one tonight? Amazing!"
> /
> Richard Feynman

Ja det är vad jag kallar osannolikt. Är mannen så korkad borde han ha förolyckats för länge sedan...

s skrev:
> Ja det är vad jag kallar osannolikt. Är mannen
> så korkad borde han ha förolyckats för länge
> sedan...

Nu blir jag osäker på om du är seriös eller inte. Men om du är det kanske du skall googla lite på Feynman...

EDIT:

och specificera lite mer specifikt vad du menar skulle vara korkat.

Jag slog just sekvensen
1-4-1-6-2-6-2-1-4-5-3-4-2-2-1-5-6-3-2-4-2-4-5-2
med en sexsidig tärning.

Det är en chans på 4738381338321616896 att slå just den sekvensen. Fatta vad osannolikt. Det är ett större tal än antal sekunder i universums livstid hittills!

Okej, jag inser att chansen att hitta en synkronicitet i den här församlingen är försvinnande liten (vilket jag inte har några problem med). Snudd på lika liten som att lyckas återupprepa Mytomspunnens tärningsserie (fast jag fattade inte riktigt vad du ville ha sagt med det inlägget). Och om jag fattar det rätt så råder viss skepsis även mot begreppet slump (jag lägger mig inte det heller).
Därför undrar jag lite nyfiket (och utan ironi): hur är det med otur? Är det något som drabbar er emellanåt? Vad "definierar" i så fall en oturlig händelse?

(slut)

Jag tror att ren otur är pseudoslump (dvs kaos), men att det oftare handlar om att vissa individer har sämre uppmärksamhet, koordination, omdöme och därför oftare hamnar i situationer som vid första anblicken kan verka ha en slumpartad karaktär.

mytomspunnen skrev:
> Jag slog just sekvensen
> 1-4-1-6-2-6-2-1-4-5-3-4-2-2-1-5-6-3-2-4-2-4-5-2
> med en sexsidig tärning.
>
> Det är en chans på 4738381338321616896 att slå
> just den sekvensen. Fatta vad osannolikt. Det är
> ett större tal än antal sekunder i universums
> livstid hittills!

Hej,

Hör av dig när du slagit den sekvensen igen är du bussig!

F.ö letar jag efter reg-plåt *** 031 i E-tunaområdet. Hör av er.

//Erik

Jag är väldigt övertygad om att både otur och mystifierad synkronicitet har sin förklaring i en blandning av två kända företeelser.

1. Folk har väldigt svårt att fatta att extremt osannolika händelser händer hela tiden eftersom mängden av osannolika händelser är oändlig. Som i mitt räkneexempel med tärningarna ovan. Det är extremt osannolikt att slå en specifik sekvens av 24 tärningsslag. Men varje 24 tärningsslag lång sekvens är lika sannolik. Och det är inte svårt att slå en tärning 24 ggr...

2. Selektivt minne. Den mänskliga hjärnan är så funtad att den försöker se mönster i allt, även där det inte finns några. Ett exempel som salig Hans-Uno Bengtsson brukade dra är den när han skulle parkera cykeln. Gång på gång upplevde Hans-Uno att hans hjul hamnade på ett sådant sätt när han parkerade sin cykel att han icke kunde låsa cykeln med sitt ramfasta lås eftersom ventilen var ivägen. Då var han tvungen att lyfta bakhjulet och för hand snurra hjulet för hand för att sedan kunna låsa, ett jobb som han tyckte var både betungande och onödigt. Detta brydde den extremt vetenskaplige och teoretiske Hans-Uno eftersom han snabbt kunde räkna ut att detta inte borde ske alls så ofta som han hade upplevt att det gjorde. Det hela ledde till att han faktiskt började föra loggbok över hur ofta det faktiskt skedde. Efter flera års statistik kunde han dra slutsatsen att han faktiskt haft fel och att det hände precis så ofta som det borde.

Upup skrev:
> Jag låg med samma tjej 2 helger i rad. Vet inte
> om det är slump eller syncroniciyadayada?

Otur?

olli skrev:
> Okej, jag inser att chansen att hitta en
> synkronicitet i den här församlingen är
> försvinnande liten (vilket jag inte har några
> problem med). Snudd på lika liten som att lyckas
> återupprepa Mytomspunnens tärningsserie (fast
> jag fattade inte riktigt vad du ville ha sagt med
> det inlägget).

Poängen med den serien är att den inte uppfattas som något märkligt av de flesta människor, men t ex 1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1 skulle ses som något väldigt osannolikt, trots att båda har lika stor (eller liten) chans att uppstå.

mytomspunnen skrev:
> s skrev:
> -----
> > Ja det är vad jag kallar osannolikt. Är
> mannen
> > så korkad borde han ha förolyckats för
> länge
> > sedan...
>
> Nu blir jag osäker på om du är seriös eller
> inte. Men om du är det kanske du skall googla
> lite på Feynman...
>
> EDIT:
>
> och specificera lite mer specifikt vad du menar
> skulle vara korkat.

Jo, jo, jag fattar ju att han bara raljerar över det vi *) redan konstaterat kring oändligt många osannolika händelser, men han gör det på amerikanskt vis och det är per definition korkat =D

*) läste du mitt första inlägg?

Tillbaka
Topp