[OT] Slurpljud från diskho

skogsvakt

Aktiv medlem
Vänder mig till happykollektiet :D Här brukar väl det mesta off topic spörsmål lösas.

Det är så att det har börjat låta *slurp* *slurp* från diskhon. J*vla störande ljud. Har provat att plocka isär och rensa slangarna ner till avloppet. Det verkar inte hjälpa. Det tar ungefär 30 sek mellan varje slurp ;) Och det verkar försvinna efter ett tag. Men det återkommer när man använt slasken igen. Det är störande när man sitter i godan ro och njuter sin espresso

obs jag bor i i-land ja

Det är kanske slaskmonstret?

slaskmonstret.png

Skämt åsido, jag vet inte. Har hört det i min egen slask av och till, men vi har inte rensat ett skit på länge. Vi har ett köksavlopp som delas med grannen (radhus), vårt avlopp går in i väggen mittemot deras, och den vertikala stammen är gemensam. Har vissa funderingar på om slurpljuden hörs när de spolar i sin slask.

Kolla att luftarna inte är igensatta. Jag är ingen rörmokare, men har lärt mig att när en granne längre ner eller bort på samma stam spolar vatten i sitt avlopp och det inte kan komma in luft p.g.a. igensatta luftare (tror jag det heter, våra satt på råvinden) sugs istället luften genom exempelvis din köksslask. Sörplandet är vattnet i ditt vattenlås som försvinner.

(med reservation för att jag kanske pratar i nattmössan)

edit: sp

Senast ändrad:
Slänger in en hobbyteori i väntan på en riktig rörmockare :)

Kolla om det finns något avluftningsrör längre upp i huset som hör till just det avloppet. Isåfall kan det ha satt igen och då blir det vakuum längre ner i systemet vilket kan bidraga till att det kluckar och slurpar.

/Erik

-Edit. Var för långsam där :)

alright. Tack för det :)

Men hur fn ser luftarna ut månne?

edit : google ger en del försöag. Blir till o ta en titt på hustaket. Bor i en typ radhuslänga

Senast ändrad:
Hej

om du bor i en länga och "stor-avloppet" inte är rensat de typ senaste tio-femton åren, kolla med grannarna också om det slurpar hos dem. Det finns en möjlighet att det är igensatt längre ner.

Hade det härhemma i somras (området byggt 2001), rensade mina vattenlås och rör och hade slamspolare här men det var stopp ca 50 meter bort! Bor i ett av husen längst ned i området och hade flera timmars helvete med att hinka avloppsvatten som kom upp i duschen tills vi fick det spolat.

En annan granne fick 10 cm bajsvatten i hela sin lägenhet tidigare samma sommar.

Lycka till!

Finns lite olika saker som kan orsaka detta där

Hur bor du? Lägenhet? Villa? Gammalt//nytt hus osv

Oftast är det avluftningen som folk talat om, många gånger för att man inte har någon då SNICKAR J**** plockat bort den :)

Edit //Rörmokaren

Senast ändrad:
Muts skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns lite olika saker som kan orsaka detta där
>
> Hur bor du? Lägenhet? Villa? Gammalt//nytt hus
> osv
>
> Oftast är det avluftningen som folk talat om,
> många gånger för att man inte har någon då
> SNICKAR J**** plockat bort den :)
>
> Edit //Rörmokaren

Lägenhet i parhusmodell i länga om 4 lgh, 1 plan. Byggd tidigt 80tal. Dock ingen snickarej*vels fel :P. Kan inte se nåt rör på taket iaf eller på vinden

Kan vara luftarna som är igensatta. Men alla system har inte avluftning.
Har du tex Contura så har dom inte det.
Risken finns att det är stamstopp på gång. Håll koll på om vattnet stiger i tex golvbrunnen
i badrummet. Om stammarna går ihop. Är det så, beställ spolbil !
Annars kommer du att bli en olycklig mäniska med vattenskador etc.

matz skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan vara luftarna som är igensatta. Men alla
> system har inte avluftning.
> Har du tex Contura så har dom inte det.
> Risken finns att det är stamstopp på gång.
> Håll koll på om vattnet stiger i tex
> golvbrunnen
> i badrummet. Om stammarna går ihop. Är det så,
> beställ spolbil !
> Annars kommer du att bli en olycklig mäniska med
> vattenskador etc.

Kanske tur det är brf då...och det bor ju fler på samma stam antagligen

Jag röstar på spolning med högtryck, vi spolade vårt köksavlopp förra året efter att vi hört slurpljud.
Bor i en fastighet där vi delar avloppet med tre grannar. I vårt fall var det avloppet som började på att sättas igen.

OT: En bekant prickade oväntat grannarnas avloppsrör när de borrade för bergvärme. Grannarna fann innehållet i avloppet uppsmetat i badrumstaket när de kom hem, pga högtrycket i borren. Lite komik, efteråt.

Tillbaka
Topp