(OT) Sluta snusa.

(OT) Sluta snusa.
Jag tycker inte att det är särskilt svårt att sluta snusa. Det svåra är att inte börja igen.
Har slutat tre gånger, 0,5-1 års uppehåll per gång. Sen inbillar jag mig att jag kan ta en snus någon gång då och då. Funkar några veckor (och fan vad goda de snusarna är) men snart så snusar man på heltid igen.

(OT) Sluta snusa.
Man slutar inte att snusa om man gjort det under många år. Man kan däremot göra ett förhoppningsvis livslångt uppehåll...

Jag slutade tvärt för 5-6 år sedan. Fick ett infall och testade om jag kunde hoppa över kvällssnusen, den som man stoppade in precis ínnan man skulle borsta tänderna och gå och lägga sig. Dagen efter tog jag ingen innan frukost och på den vägen är det.
Det händer ibland att jag vaknar med dåligt samvete. Jag har då drömt att jag tagit en snus... Om jag tar en är jag garanterat fast igen.

Största problemet jag hade när jag slutade var att blodtrycket sjönk. Jag fick yrsel av att bara resa mig från en stol. Första veckan fick jag emellanåt ta stöd i korridorväggarna på jobbet. För att ingen skulle tro något annat var jag snabb att berätta att jag inte snusat på ett par dagar...

Prestationsmässigt vet jag inte om jag kan säga att jag kännt någon skillnad. Vilopulsen har i och för sig gått ner knappa 10 slag. Man kan nog ändå vara säker på att man inte blir fysiskt uthålligare av snus.

(OT) Sluta snusa.
Lasse K skrev:
-------------------------------------------------------
> Största problemet jag hade när jag slutade var
> att blodtrycket sjönk. Jag fick yrsel av att bara
> resa mig från en stol. Första veckan fick jag
> emellanåt ta stöd i korridorväggarna på
> jobbet. För att ingen skulle tro något annat var
> jag snabb att berätta att jag inte snusat på ett
> par dagar...

Konstigt, precis så har jag känt också, trodde inte det berodde på snuset men det kanske det
gör då.

Fortfarande snusfri förövrigt även om det har varit jävligt nära några gånger när grillen varit framme och man knäppt en öl en fin kväll.
Jag hoppas jag kan vara så stark att det går bra i fortsättningen också.

(OT) Sluta snusa.
Grattis till den första drogfria tiden!

Det finns en välgjord studie från Norge på norska rekryter som visar att antalet idrottsskador (muskel-, led- och skelettskador) är dubbelt så hög bland dem som snusar, jämfört med de som är helt tobaksfria. Även jämfört med rökarna hade snusarna större risk att skada sig. Man förklarar detta med att den höga halten nikotin i snus (ofta högre än i cig) orsakar en förträngning i de minsta blodkärlen (kappillärerna) vilket försämrar blodflödet till arbetande kroppsdelar.

Kanske kan vara en motivation för en atlet att kämpa på! Att du slipper dö i stroke och hjärtinfarkt, få buksportkörtelcancer och tandlossning när du är pensionär är ju också en ren bonus...!

På www.tobaksfakta.org finns tonvis med mer info. Sök bara på "snus".

Hang in there!

Tillbaka
Topp