[OT] Smart mat på vandrarhem?

Carl R

Medlem
Finns det några vandrarhemsvana som har tips om hur man kan planera en vecka med delat kylskåp å kök bäst? Vad ska man tänka på och hur får man till maten att smaka gott när det är kö till spisen?

Tips för mat till heldag utomhus (stranden eller på utflykt) emottages också varmt!

Tack! :)

(Ingen cykelsemester utan windsurfing på Öland med sambo och två barn, 0 och 2 år)

Inte direkt mattips men satsa på att ta med mycket olika egna kryddor och smakförbättrare som buljongtärningar och fonder. Åsså vitlök förstås.

Sånt kan lyfta den tristaste korvstroganoff till oanade höjder.

Korv Stroganoff är utmärkt. Korv, tomatpuré, lök, ris och kryddor håller bra och är lätta att transportera. Satsa på rätter med få ingridienser och bra hållbarhet om ni inte har nära till en affär. Förvara gärna varorna i plastkassar i kyl och skafferi för att lättare hålla reda på dem, så att de inte kommer bort bland alla andras varor.

Carl R skrev:
-------------------------------------------------------

> Tips för mat till heldag utomhus (stranden eller
> på utflykt) emottages också varmt!

Pastasallad kan varieras i det oändliga, det är matigt och behöver ej värmas.

Snabbrisrisotto! Skiva ner lite salami (som ju alltid skall ingå i vandringsmaten) vitlök, torkade chilifrukter, spiskummin, koriander. Lök om det finns och toppa av med citron eller lime. Kokas tilsammans i tre-fyra minuter - smakar mumma och extremt mycket mer komplext än det är.

perfekt att laga för det är bränslesnålt men ändå lite känsla av att laga mat och inte bara värma.

Tackar!
Nåt mer än risotto och pastasallad?
Tjejen är kräsen, eller ska vi säga inte så förtjust i att äta samma mat flera dagar i sträck. ;)

Det är inga problem att handla där, affär finnes. =)

Såna där påsar med färdig mat att värma, är det nåt att ha eller?
Tjejen tyckte man kunde ha varmkorv på termos med sig på dagen. Det verkar ju inte så dumt heller.

Om hon är så kräsen så får hon väl skaffa recepten själv ;-)
Eller är det kanske du själv som är kräsen men vill skylla ifrån dig för att inte bli mobbad av övriga happyiter?

Couscous med makrill och majs!

Värm vatten och häll på couscousen, lägg på lock och vänta 5 min, öppna en konserv makrill och en konserv majs. Total tillagningstid är mindre än 15 minuter och om man gillar makrill smakar det helt okej!

Ett tips (om det inte står på paketet) är att ha i lite olja eller smör i couscousen tillsammans med vattnet, så blir det inte så torrt!

cactuz skrev:
> Om hon är så kräsen så får hon väl skaffa
> recepten själv ;-)
> Eller är det kanske du själv som är kräsen men
> vill skylla ifrån dig för att inte bli mobbad av
> övriga happyiter?

Haha ja det skulle kunna vara så men nej, jag skulle klara mig på makaroner och korv hela veckan. =)

Finns det affär så är det ju inget problem så länge du bara använder en eller två plattor. Soppor och grytor är enklast. Finns tusen recept på Stora stygga internet.

Men hallå....ska du bo vid Haga Park här på ön så är det ju knappast rena vildmarken ni kommer att vistas i ;-)
Men visst, ska du bo på vandrarhem som du beskriver med barn skulle jag investera en liten slant i en elektrifierad kylväska. Se bara till att det är en variant som klarar sig på både 12- och 230 volts anslutningar. Nu kan du på ett lite mer privat sätt hålla dig med kylvaror.

När du sedan är ute och shoppar kylväskan slår du även till på en enkel liten resegrill, för med det väder vi alltid (eller ofta) har här på ön under sommaren, så är det grilla du vill göra. Tro mig!
Har du sen med dig ett litet gas/spritkök behöver du inte vistas/trängas i vandrarhemmets kök alls.

Ja, just det..receptförslag...vad som helst egentligen, nu finns det ju inte längre några restriktioner att hänga upp sig på.

Välkomna till Öland!
// Oskar

Ps. Har du plats så ta med cykeln, det kan ju vara vindstilla nån dag...

1. Ravioli på konserverburk - Billigt, håller hur länge som helst och går fort att tillaga.
2. Nudlar - Samma som ovan

Har ni inte gjort lumpen eller? ;)

Stumpy skrev:
> Fick aldrig nudlar i lumpen.

Nä inte jag heller... fast det var ett bra alternativ till frystorkat från 1984. ;)

Du har alltså lurat med tjejen till haga park på "windsurfingsemester" med löfte om barnvänliga stränder och sol o bad. I själva verket kommer hon sitta vakta barn i en vecka medan du är ute och plaskar på bradan. Och för att ytterligare toppa tillredningen är det vandrarhem som gäller. Dude, vore jag dig skulle jag inte spara på krutet när det gäller maten ;)

Rippa skrev:
> Du har alltså lurat med tjejen till haga park på
> "windsurfingsemester" med löfte om barnvänliga
> stränder och sol o bad. I själva verket kommer
> hon sitta vakta barn i en vecka medan du är ute
> och plaskar på bradan. Och för att ytterligare
> toppa tillredningen är det vandrarhem som
> gäller. Dude, vore jag dig skulle jag inte spara
> på krutet när det gäller maten ;)

Går ovanstående orering att äta?
Smulpaj?

Strövargodis:
havregryn, socker, nötter steks i smör och när det ser färdigt ut strös över med vetemjöl, arrangera "bitar" med stekspaden. Det går åt ungefär tre-fyra gånger så mycket smör som du tror... och det är toppengott såklart. Lite salt och kardemumma/kanel gör ju inte koket äkligare.

Tillbaka
Topp