[OT] Smartbox, vad är haken?

Juhlin

Aktiv medlem
Beställde lite julklappar och fick "Smartbox" som gratis fraktalternativ. Gratis är gott och ett fåtal dagar senare fick jag ett meddelande med en pin-kod för att hämta ut mitt paket.

Längst in i en av byns få kiosker har de kapat upp ett hål i en vägg 4m brett och 2m högt och där står nu ett klarrött skåp med en display man knackar in pinkoden på och likt magi öppnas en dörr där mitt paket finns.

Ganska fiffigt tycker jag, samt inte ett dugg förvånad PostNord inte var först med då det skulle innebära att någon hade tänkt på kundservice och hur man kan göra livet för ombuden enklare, 2 saker jag inte tror PN är alls intresserade av.

Men gratis? Vad är haken?
Är det här nåt nytt jag blivit exponerad för?
Är gratisfrakten lockelsen för att exponera snåla dinosaurier likt mig för nymodigheten?

Besparing för speditören om denne bara behöver lämna på ett ställe som eventuellt inte behöver vara bemannat. Nackdelen är väl om paketet är för stort för boxen

Tvivlar på det. 2st Nest audio för 1990:- lämnar nog inget vidare utrymme att baka in frakt i.

Det förklarar heller inte varför alla andra fraktalternativ kostar.

Det kan ju vara att Smartbox är billigare, men frågan varför och hur kvarstår.
Ingenting är gratis. De har definitivt bakat in fraktpriset i varan.

Fraktpiset är inbakat i varan..
Tvivlar på det. 2st Nest audio för 1990:- lämnar nog inget vidare utrymme att baka in frakt i.
Jo så är det
Jag beställde tidigare i veckan på Apotea <200SEK och fick trots det gratis frakt ända till dörren
tidigt nästa morgon, eftersom jag valde Premo (dvs leverans med tidningsbudet)
(Pga hur jag bor funkar Premo xtra bra hos mig)

Det förklarar heller inte varför alla andra fraktalternativ kostar.

Det kan ju vara att Smartbox är billigare, men frågan varför och hur kvarstår.
Det är en kommersiell fråga, dvs det beror på vilket avtal leverantören har fått till

Samma sak med alla de näthandlare som inte endast har gratis frakt utan även gratis returer
Så här här står det hos tex Zalando
"Vår standardleverans till postombud är gratis för nästan alla varor, så länge du uppfyller det lägsta beställningsvärdet på 229,00 kronor.
...
Returfrakten hos Zalando är alltid gratis.
"
Vem betalar där för både leverans och retur?

<REDIGERAT>
Det är inte alla näthandlare som använder Smartbox, eller Premo, som erbjuder gratis frakt åtminstone inte Adlibris
Där jag bor använder de inte Smartbox utan Instabox, men det verkar vara samma sak(?)
Men de tar betalt, åtminstone för en bok på 205 SEK, och Instabox är då (lite) dyrare än Premo
Shopping_Insta_vs_Premo.JPG

Senast ändrad:
Vi har instabox här nere, sjukt mycket smidigare och snabbare än posten, dhl och schenker.
Som sagts ovan, funkar bra så länge inte paketet råkar vara för stort. Då blir det hemleverans, i mitt fall (Uppsala) fanns bara tre kvällar i veckan att välja på och första lediga tid 5 dagar bort... Dock sköttes hemleverans bra med sms när bilen lastades, och förvarnings-sms när bilen hade 15-20 min kvar hem till mig.

Hur menar du?
Varan kostar samma peng i butiken som i en Smartbox.
Leverans med PostNord, Schenker eller DHL genererar en fraktkostnad.

Och butiken har ingen overhead-kost som en nätbutik slipper. Parallellt så finns det säkert riskkapital bakom både Instabox, smartbox etc. Därmed kan de ta en förlust i några år för att etablera sig. Fundera på hur många miljarder Uber eldat upp utan vinst hittills.

Hur menar du?
Varan kostar samma peng i butiken som i en Smartbox.
Leverans med PostNord, Schenker eller DHL genererar en fraktkostnad.

Smartbox bjuder väl på frakten för att vi ska få upp ögonen för dem. Har en box på mitt lokala hämtställe, tycker det är kanon. Enda negativa jag kommer på är väl att stora grejer inte får plats, och man har lite kortare tid på sig att hämta paketet. Men annars är det ju toppen.

Som sagts ovan, funkar bra så länge inte paketet råkar vara för stort. Då blir det hemleverans, i mitt fall (Uppsala) fanns bara tre kvällar i veckan att välja på och första lediga tid 5 dagar bort... Dock sköttes hemleverans bra med sms när bilen lastades, och förvarnings-sms när bilen hade 15-20 min kvar hem till mig.
Åfan, ja det är ju öken.
Men tar det över postens och dhls otaliga felsorteringar och paketbortslarvande

Tillbaka
Topp