[OT] Smartklocka för barn

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag tänker ducka smartphone så länge som möjligt för vårt yngsta barn, men nu börjar han bli så pass mobil att han vill cykla till kompisar några km bort och det vore otroligt smidigt att kunna nå honom, så en smartklocka vore smidigt.

Tyvärr verkar det fortfarande vara en otroligt omogen marknad.

Fakta är också att både jag och min fru har helt fria jobb-abonnemang och inte vill ha en till telefon för enbart för privat bruk. Jag kan logga in/ut från min jobbanknytning så det blir separerat bra ändå.

* Apple Watch SE är inte så dyr men fungerar bara som fristående klocka om man har ett Telia-abonnemang själv och lägger till den som "barnenhet". Finns inga andra möjligheter att få det att fungera i Sverige. Jag har försökt, har köpt en klocka (2000 kr för en refurb-klocka av senaste snitt!) och tecknat ett comviq-abonnemang med e-sim-stöd men utan telia-abonnemanget krävs att jag själv har en iphone med Telia och dessutom en extra telefon som klockan är kopplad till. Faller på sin egen orimlighet ekonomiskt. Så det blir retur av klockan och jag fortsätter köra Android själv. Har fått en ny Iphone från jobbet men den kommer jag lämna tillbaka och köra vidare med min gamla Samsung S21. Hela det inlåsta tänket kring hur man måste ha rätt abonnemang osv cementerar bara min åsikt om varför jag inte ska köra Iphone.

* Garmin Bounce 2 - ser bra ut på pappret, riktigt bra faktiskt. Men det går bara att ringa till/från klockan genom Garmin Jr-appen så han kommer inte kunna ringa kompisar osv. Förstår tanken med begränsingen men det blir inte användbart i praktiken för oss.

* Samsung Galaxy-klockorna går att sätta i barnläge - men bara i USA... hade varit det bästa annars.

Återstår alltså massa random kina-enheter, och här har jag i princip bara hört dåliga erfarenheter av andra föräldrar, de är stora, funkar dåligt osv. Xplora, ZTE och allt vad de nu heter. Är det någon som har tips på en klocka som faktiskt funkar, har batteri som räcker en hel dag? Vill kunna ringa, skicka meddelanden och få position. Helst via vanlig platsdelning i Google Maps men kan köpa någon annan variant med. Går den att använda som träningsklocka vore det en välkommen bonus. Och inget överflöd av appar och grejer utan det ska vara en klocka med telefonfunktion.

Så, vad är dina erfarenheter?

Xplora är kanske inte så bra men gjorde jobbet för vår största. För den yngre var det bortkastade pengar, han vägrade ha på den och gick och la den på hyllan i skolan o skit.

Kan ringa kontakter man lagt upp och kontakterna kan ringa klockan.

Hopplöst med tester och sånt också, de flesta är bara upprapningar av specar och sen rankade efter vilken de får bäst kickback från på sina affiliate-länkar..

Nu har jag ingen erfarenhet av att ha barn, men av att ha varit ett barn. Jag hör till den generationen som fick mobiltelefoner (knapptelefoner med T9, med eller utan färgskärmar) först. Vi var väl runt 10-12 när vi fick våra mobiler. Innan det gick det toppen att vara utan. Föräldrarna visste var vi var, vi visste när vi skulle vara hemma eller när det var dags för mat. Föräldrarna kände också varandra eller hade varandras nummer. Även när vi fick mobiler så var det inte jättemycket kontakt med föräldrarna ändå.

Behövs det en smartklocka verkligen? Får barn inte röra sig ute själva längre utan teknik? Annars kanske en Doro-telefon med kontantkort som ni kan ringa och SMSa till är ett alternativ?

Ser man worst case scenario om att ens barn råkar illa ut eller blir kidnappad så är väl mobil och smartklocka ändå det första som förövaren gör sig av med.. Det har man ju inte så mycket kontroll över, oavsett hur mycket man vill tänka att man kan förhindra det som förälder. Snarare är det väl en till grej som andra barn kan stjäla eller råna ditt barn på. Speciellt i dagens samhälle. Men sånt förekom även när vi var små. Våra föräldrar ville inte köpa mobiler till oss eftersom det var så dyra grejer vi lätt hade sönder eller som någon annan ville ha och kunde ta.

Obs det här ska inte tolkas som en attack på dig eller ditt föräldraskap Jompa, utan en genuin fråga om hur det går till nu för tiden. Jag förstår att våra föräldrar inte hade något val och om telefoner och annat var lika utbrett som idag när vi var små så hade det kanske sett annorlunda ut, vem vet.

Vi har en Xplora XG03 som nu används till barn nummer två. Klockan kostade 500 kr men abonnemanget kostar mer än så på ett halvår.

Klockan är inte jättebra, men den gör oftast sitt jobb. Ibland är det lite buggar där det är svårt att ringa till/från klockan. Så jag skulle inte lita på den för en tillämpning som kräver perfekt funktion i alla lägen. Men som komplement är det toppen. Barnen kan ringa från den och skicka röstmeddelanden till oss. Det fina är att de enbart kan ringa och ta emot samtal från förvalda kontakter. Men framförallt så skjuter vi upp introduktionen av en smartphone. Barn nr 1 fick istället en Nokia 3210 4G när hon fyllde 10 i vintras.

Angående inlägget ovan:
Vår 10-åring har nu själv börjat planera när hon ska träffa kompisar etc, och då har telefonen men framförallt SMS-funktionen blivit viktigare. Det är en del i frigörelsen att inte behöva be mamma och pappa fixa lekkompisar. Vi bor så till att det är ett rätt stort projekt att ta sig till kompisarna, så man vill gärna vara rätt säker på att lek blir av innnan man åker dit... (typ 3-4 km åt lite olika håll)

7-åringen som nu har klocka behöver den egentligen nästan aldrig. Vi lämnar henne själv hemma ibland och då kan det vara en trygghet för henne att kunna höra av sig till oss om det skulle vara något. Och sen tycker hon att det kan vara kul att ringa kompisar/farmor&farfar och liknande, men det är på nivån "roligt" och inte "nödvändigt".

Bortsett från den tekniska undermåligheten och abonnemangsstrulet kan jag adderar att en stor barnklocka, iaf för oss, fungerade rätt dåligt under kläderna. Visst mitt i sommaren inga problem men så fort en jacka skulle över så blev det protest så när klockan gick sönder efter några månader var ingen jätteledsen.

Senast ändrad:
Nu mer en nedärvd smartphone med ett gäng år på nacken som administreras genom Googles family link. Hanterar man det rätt kan barnet ringa, spela musik osv utan att kunna göra något annat.

Senast ändrad:
Vi försöker också hålla bort smarttelefon åt vår äldsta son, och istället handlade vi en o-smart armbandsklocka åt honom som har inställbart larm. Den har han lärt sig ställa in, och oftast kommer han hem i rimlig tid. Dock har han lite mindre revir än så länge, så ifall han glömmer kan man ganska enkelt själv cykla och hämta honom. 👍

Försöker lära honom att ta ansvar själv för tiden, kan återkoppla om 5 år ifall det funkar. 😉

Återstår alltså massa random kina-enheter, och här har jag i princip bara hört dåliga erfarenheter av andra föräldrar, de är stora, funkar dåligt osv.
Jag har tyvärr inget positivt att tillföra här bara att jag hört liknande klagomål i min bekantskapskrets.

Vi körde knapptelefon till sonen i början för att skjuta på det men det fungerade inte toppen det heller.

Vi körde knapptelefon till vår äldsta men den kom i princip aldrig med. Och när det blev smartphone så blev den en ständig källa till konflikter istället. Men idag funkar det som så att har man ingen digital kontaktväg och inte bor på samma gata som kompisarna så blir man lätt utanför.

Nu mer en nedärvd flagshipsmartphone med ett gäng år på nacken som administreras genom Googles family link. Hanterar man det rätt kan barnet ringa, spela musik osv utan att kunna göra något annat.
Det här skulle jag också valt om det hade varit aktuellt för oss idag. En hårt nedlåst smartphone som kan ringa, skicka sms, kolla karta och spela musik men inte något annat. Billigt och pålitligt.

Föräldrakontrollen av iPhone fungerar tyvärr rätt opålitligt om inte något magiskt hänt de senaste åren. MDM-styrning fungerar däremot bra och det finns gratisvarianter för enstaka enheter.

Det här skulle jag också valt om det hade varit aktuellt för oss idag. En hårt nedlåst smartphone som kan ringa, skicka sms, kolla karta och spela musik men inte något annat. Billigt och pålitligt.

Föräldrakontrollen av iPhone fungerar tyvärr rätt opålitligt om inte något magiskt hänt de senaste åren. MDM-styrning fungerar däremot bra och det finns gratisvarianter för enstaka enheter.
Top tip är att skita i att sätta någon sista tid på dagen när man kan få använda den och försöka undvika att använda låsknappen utan istället korta tiden till noll. Så slipper man att telefonen bli helt låst utan att det fortf går att ringa på den för barnet.
Som vanligt är ux inte tipp topp på sådana här grejor.

Smartphones är skitstora i små barnfickor bara. Speciellt flagskeppstelefoner. Inte ens äldste sonen tar med sig sin alltid just därför. Har en liggande hemma som absolut skulle funka annars och vi kör Family Link på deras plattor och äldste sonens telefon, det fungerar okej.

Vi körde knapptelefon till vår äldsta men den kom i princip aldrig med.

Vad menar du? Jag förstår inte.
Min son använde mammas gamla Nokia 3310. Funkade bra, det var bara jobbigt att instruera kompisarna att inte skicka emojis och MMS. Men 2G blir nedlagd i slut av 2027, så det är en begränsad lösning.

Smartphones är skitstora i små barnfickor bara. Speciellt flagskeppstelefoner. Inte ens äldste sonen tar med sig sin alltid just därför. Har en liggande hemma som absolut skulle funka annars.

Min son hade detta problem med sin första Smartphone, som vi ändå valde relativt små. Tyvärr gick skärmen sönder när den ramlade samma dag som had hade tappat casen. Nu har han en Motorola Edge 50 Neo, som är tillräckligt små för att även passa i fickan av hans gamla MTB-byxor.

Vad menar du? Jag förstår inte.
Min son använde mammas gamla Nokia 3310. Funkade bra, det var bara jobbigt att instruera kompisarna att inte skicka emojis och MMS. Men 2G blir nedlagd i slut av 2027, så det är en begränsad lösning.

Eftersom den var tråkig och han skämdes för den så låg den mest hemma :-)
Min son hade detta problem med sin första Smartphone, som vi ändå valde relativt små. Tyvärr gick skärmen sönder när den ramlade samma dag som had hade tappat casen. Nu har han en Motorola Edge 50 Neo, som är tillräckligt små för att även passa i fickan av hans gamla MTB-byxor.

Det aktuella barnet är snart 8 år och runt 135 cm lång, kutar runt och spelar fotboll och åker kana ner för berg, en smartphone i hans ficka skulle dö rätt fort oavsett storlek är jag rädd.

Är Garmin bounce 2 något att ha?
Såg nu att den var rätt dyr. typiskt dåligt för barn som älskar att tappa bort grejer.

Vi körde klocka t.o.m. 4an på flickan sen är det nog döfött beroende på vad man ska åstakomma.
Kontakt med kompisar funkar inte på klocka eller knapptelefon. SMS använder man bara för mamma och pappa och grabben kallar "själva luren" "för appen som du ringer på pappa"

Sen kan man ha platta hemma och knapptelefon när man spelar fotboll. Absolut.
Jag är lika rädd för social media som andra föräldrar men noterade också på lågstadiet att det inte längre är medelklassens barn som har bra engelska utan de som har fritt blås på plattan hemma.

Nu har jag ingen erfarenhet av att ha barn, men av att ha varit ett barn. Jag hör till den generationen som fick mobiltelefoner (knapptelefoner med T9, med eller utan färgskärmar) först. Vi var väl runt 10-12 när vi fick våra mobiler. Innan det gick det toppen att vara utan. Föräldrarna visste var vi var, vi visste när vi skulle vara hemma eller när det var dags för mat. Föräldrarna kände också varandra eller hade varandras nummer. Även när vi fick mobiler så var det inte jättemycket kontakt med föräldrarna ändå.

Behövs det en smartklocka verkligen? Får barn inte röra sig ute själva längre utan teknik? Annars kanske en Doro-telefon med kontantkort som ni kan ringa och SMSa till är ett alternativ?

Ser man worst case scenario om att ens barn råkar illa ut eller blir kidnappad så är väl mobil och smartklocka ändå det första som förövaren gör sig av med.. Det har man ju inte så mycket kontroll över, oavsett hur mycket man vill tänka att man kan förhindra det som förälder. Snarare är det väl en till grej som andra barn kan stjäla eller råna ditt barn på. Speciellt i dagens samhälle. Men sånt förekom även när vi var små. Våra föräldrar ville inte köpa mobiler till oss eftersom det var så dyra grejer vi lätt hade sönder eller som någon annan ville ha och kunde ta.

Obs det här ska inte tolkas som en attack på dig eller ditt föräldraskap Jompa, utan en genuin fråga om hur det går till nu för tiden. Jag förstår att våra föräldrar inte hade något val och om telefoner och annat var lika utbrett som idag när vi var små så hade det kanske sett annorlunda ut, vem vet.

Kan man tycka. Det är andra tider nu på gott och ont. Fantastiskt att kunna få tag i barnet när det är på väg hem eller liknande.
Nej, det behövde inte mina föräldrar, jag kom när/om jag kom. Men andra tider. Jag cyklade landsväg till skolan från 4an. Gissar att det är skolbuss den sträckan nu osv osv.

med Garmin Bounce 2 kan barnet ringa röstsamtal till godkända kontakter. Detta är en nyckeluppdatering jämfört med den första Bounce-modellen, som endast stödde röstmeddelanden

EDIT. Detta är fortfarande inom appen förstår jag nu. Bananas. xploras lösning är bra förutom kvalitetsproblem vilket man kanske inte ska räkna med är mindre med Garmin

Senast ändrad:
Xplora är kanske inte så bra men gjorde jobbet för vår största. För den yngre var det bortkastade pengar, han vägrade ha på den och gick och la den på hyllan i skolan o skit.

Kan ringa kontakter man lagt upp och kontakterna kan ringa klockan.
Vi har haft dessa och de har varit ok, fick byta ut en på garantin då den slutade fungera så tror kvaliteten är lite sådär. Skönt att kunna se vart de är och att de kan nå en om något händer.

Kan dock säga att det känns som ett misstag att de fick telefoner nu för det är ett jäkla tjat om alla spel hit och dit på dem. Vi har varit väldigt telefonkonservativa så de fick iPhones först vid 9 och 11 år men utan spel mm utan endast för kamera, ringa och sms.. Men går inte att hålla dem borta heller då alla kompisar haft det sedan länge.

Har svårt att förstå föräldrar som skaffa sociala medier mm till barn och det är störande då en själv inte vill ha det men "alla andra har"..

Har slutat med att de nu fått datorer med lite spel på så vi slipper tjatet om spel på telefonerna. Minecraft och alla andra skitspel slutar aldrig så det är ett evigt tjat annars. Så nu spelas det klassiska 90-tals spel som heroes of might and magic 3 osv

Vi har haft dessa och de har varit ok, fick byta ut en på garantin då den slutade fungera så tror kvaliteten är lite sådär. Skönt att kunna se vart de är och att de kan nå en om något händer.

Kan dock säga att det känns som ett misstag att de fick telefoner nu för det är ett jäkla tjat om alla spel hit och dit på dem. Vi har varit väldigt telefonkonservativa så de fick iPhones först vid 9 och 11 år men utan spel mm utan endast för kamera, ringa och sms.. Men går inte att hålla dem borta heller då alla kompisar haft det sedan länge.

Har svårt att förstå föräldrar som skaffa sociala medier mm till barn och det är störande då en själv inte vill ha det men "alla andra har"..

Har slutat med att de nu fått datorer med lite spel på så vi slipper tjatet om spel på telefonerna. Minecraft och alla andra skitspel slutar aldrig så det är ett evigt tjat annars. Så nu spelas det klassiska 90-tals spel som heroes of might and magic 3 osv

Ja, kvalitet är så där. Framför allt kunde det efter några veckor krävas omstart för att samtal skulle gå fram. Geofencing och tracking värdelöst, tur det inte var huvudsyftet.
Barnen hade plattor/mobil utan SIM hemma tidigare men fick också mobil med SIM från 9 men började ta med ut från 4e resp 5e klass.

Roblox och Minecraft ser jag ingen nytta med att motarbeta. Då är youtube / skärmtid generellt ett större problem.

Tillbaka
Topp