[OT] Snarkspray

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Snarkspray
Jag snarkar en del vilket har en negativ påverkan både på min frus och min egen sömnkvalitet.Är det någon som testat snarkspray? I så fall, funkar det? Finns det några negativa biverkningar?

Några andra tips? Vet att det hjälper att gå ner i vikt, jag snarkade mycket mindre när jag var lättare. Och så vet jag att man kan operera svalget. Men finns det något annat man kan göra för att lindra snarkningarna?

[OT] Snarkspray
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Snarkar du oavsett hur du ligger?

Nej jag snarkar mest på rygg, frugan brukar sparka till mig om jag hamnat på rygg. Men jag snarkar även en del när jag ligger åt sidan. Märket även skillnad om jag är lite förkyld. Eller om jag ätit mat stax innan jag går och lägger mig. Då snarkar jag mer.

[OT] Snarkspray
Om du lider av att du snarkar och får andningsuppehåll och störd sömn, så kan du göra en snarkmätning.
Hör med din vårdcentral. Jag gjorde en mätning, då jag sov fruktansvärt dåligt.
Sova med en mackapär som mäter puls och andning. Visade sig att jag hade en jäkla massa andningsuppehåll på gränsen till sömnapné. Fick hjälp med att göra en snarkskena som skjuter fram underkäken.
Använder den inte varje natt, men den hjälper.
Borde väl finnas nån simplare variant också. Tror min skulle kostat runt 8000 om jag betalt den själv.
Tror jag hade tur med läkaren jag träffade och hans kontakter. Betalade bara ett par tandläkarbesök för skenan. Kan bara säga att det är svårt att snarka med underbett.
Annars är det det vanliga. Gå ner i vikt, motionera, ingen alkohol.

[OT] Snarkspray
Min sambo är en snarkare av rang!
Hon testade sagda spray och jag kan intyga att den inte funkade ett skit på henne iaf.

Lycka till Herr & Fru Supertramp :-D

[OT] Snarkspray
Supertramp skrev:
> Nej jag snarkar mest på rygg, frugan brukar
> sparka till mig om jag hamnat på rygg.

Ryggsäck på!

[OT] Snarkspray
JLarsson skrev:
> Bettskena som skjuter fram underkäken kan fungera
> för att öppna upp svalget.

+1
så enkelt är det, prata med din tandis, Håkan i Stuvsta eller vem det nu kan vara. Matti Haupt förresten är en hejare, på tandskydd ivf, han kan kanske fixa en sån skena.
Men som nån sa, intyg på apné och dålig syremättnad eller vad det heter kan ge remiss och betydligt lägre pris. Hör med husläkaren först.

Senast ändrad:
[OT] Snarkspray
Jag har haft med mig snarkspray på en del resor. De tre gånger jag fått dela rum med snarkare har jag lånat dem sprayen och det blev klart bättre för alla tre. Minns inte märket, men det smakade lite som skumbanan.

[OT] Snarkspray
Köpte en spray idag, får se om det hjälper. Men ska kanske ändå göra en sån där snarkmätning för jag har varit extremt trött den sista tiden. Och min fru säger att det låter "läskigt" och hon blir rädd ibland när jag sover. Hon lyckas dock inte förklara riktigt så att jag förstår vad det "läskiga" är, säger att jag andas väldigt tungt men hon har inte märkt några uppehåll. Men jag mins en gång i somras som kändes jätteläskig för jag drömde att jag kvävdes. Vet inte om det hade med snarkningarna att göra och har bara hänt en gång. Men det var verkligen obehagligt, kan inte förklara hur det kändes men jag fick otrolig dödsångest när jag vaknade.

[OT] Snarkspray
Liten ordlista:
Social snarkning = oväsen och klagomål från hen som blir störd. Ofta torr och öm i halsen på morgonen.
Obstruktivt sömnapnésyndrom = snarkning och andningsuppehåll pga att det slår stopp o luftvägarna. Dålig sömn, ibland obehagliga uppvaknanden. Dåligt utvilad trots 7-8 timmars sömn. Trött dagtid, somnar när man sitter ner, ser aldrig slutet på TV-program etc (gäller inte småbarnsföräldrar;)
Svårt på beskrivningen att gissa vilket det är.
Förslag 1: ner i vikt till normalvikt dvs BMI <26 HTFU o se om det hjälper.
Förslag 2: Linne eller tisha med insydd tennisboll på ryggen (dvs man ligger på sidan)
Förslag 3: sök läkare för bedömning.
Gott nytt år

[OT] Snarkspray
Har provat en sån där grej man stoppar upp i näsan för att vidga den, funkade riktigt dåligt. Det blev om möjligt värre för mig. Det som hjälpte mig, då jag fick bo med syrran i hennes 1:a, var att stoppa toapapper i näsa, alltså stoppa allt luftflöde i näsan. Nackdelen är att man blir rackarns torr i munnen, framförallt innan man blivit van. Var tjockare då, så det är inte lika illa nu, tur för sambon. Spray har jag inte provat.

[OT] Snarkspray
Rapport från inatt:
Testade sprayen, tre sprut bak i svalget med något som smakar som stark tandkräm (men dyrare än tandkräm, 199kr för "upp till 50 sprayningar").

Och jag snarkade faktiskt inget inatt tror jag. Men behöver testa fler nätter för att avgöra säkert om sprayen verkligen hjälper.

Fast en ovanlig sak var att jag vaknade kl fyra i morse och kunde inte somna om trots bara fyra timmars sömn. Och jag känner mig inte det minsta trött. Nu tror jag inte att jag plötsligt fått så bra sömn att jag bara behöver sova fyra timmar per natt, men lite konstigt är det för jag brukar aldrig vakna så tidigt, och de få gånger som jag gör det sommar jag alltid om direkt. Har nog inte hänt på minst ett år att jag vaknat på natten utan att kunna somna om.

Senast ändrad:
[OT] Snarkspray
mfo skrev:
> Förslag 1: ner i vikt till normalvikt dvs BMI <26
> HTFU o se om det hjälper.

BMI = 25 idag (86 kg och 186cm). När jag vägde under 75kg snarkade jag mycket mindre, men tyvärr ingen option att gå ner i vikt förrän tidigast augusti 2016 pga att jag utmanat Stuvstaix i marklyft (vi kör utan viktklasser och han är stark som fan och jag behöver minst ligga på min nuvarande vikt om jag ska ha någon som helst chans att slå honom).

Senast ändrad:
[OT] Snarkspray
Låter ju som om sprayen funkar. Med den nivån på träning och BMI vore det konstigt om du skulle ha sömnapnesyndrom, rapporterar frun inga andningsuppehåll är det nog bara att gilla läget. Sen vet man ju aldrig vad extrema sittställningar kan göra;-)

[OT] Snarkspray
Jag har problem med sporadiska snarkningar som stör både mig och min sambo. Hon pluggar i ett par öronproppar och sover vidare, men jag väcker mig själv hela tiden.
Har märkt att jag är väldigt torr i svalget och att jag nästan klistrar upp tungan mot gomen och då börjar snarka.
Så jag testade en tablett som är salivstimulerande och det verkade hjälpa lite. Men den där snarksprejen låter ju helt klart som något jag vill testa. Vad heter den?

[OT] Snarkspray
mfo skrev:
> Låter ju som om sprayen funkar. Med den nivån
> på träning och BMI vore det konstigt om du
> skulle ha sömnapnesyndrom, rapporterar frun inga
> andningsuppehåll är det nog bara att gilla
> läget. Sen vet man ju aldrig vad extrema
> sittställningar kan göra;-)

OK kanske ingen cyklist-deff men jag är väl inte smällfet i alla fall? ;-)

jq.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp