[OT] Snöbräda

SebbeK

Aktiv medlem
[OT] Snöbräda
Funderar på att byta ut min 156cm Rossignol-bräda.

Jag vill ha en längre, ca 160cm, AM-bräda. Ganska bred, då jag har stora fossingar och ganska raka vinklar på min stance. Dessutom +90kg

Några tips? Gärna billigt & bra!

[OT] Snöbräda
köp min gamla burton rippey 158
300 för bräda utan bindningar, carbonbindningar finns men håller dåligt
För det priset kan man dessutom rippa i parken utan att må dåligt om kanterna lossnar på railsen

[OT] Snöbräda
Köp en Burton Custom X, det är skiten, funkar till allt. Eller så kollar du på deras sortiment om du har gigantiska fötter, dom har ngra som är bredare.

[OT] Snöbräda
capita brädorna finns i w som i wide! har en stairmaster 159 som inte är wide o den funkar kalas till mina 11:or

kör 26 -6

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Snöbräda
Hur och var åker du? Hur van åkare är du?
Skärande sväng i isigaste ravinen? :)

Eller söndagsåkning i pisten, eller i pudret..
Eller i parken!

Eller nån kombination av dessa!

[OT] Snöbräda
Hade jag varit du hade jag skippat burton utan att tveka, maken till värre överprisat junk får du leta länge efter... :)
Spana in antingen en av Libtechs brädor med BTX (Banana MTX), typ T-rice eller J Lynn, riktiga monster som klarar allt!. Banana-tech, alltså omvänd camber gör brädan grymt lättåkt och lekfull! Annars kan jag bara varmt rekommendera våra kära grannar i norr och deras stolthet "Bataleon" främst årets "Omni" eller om du planerar att köra en del puder även "Undisputed" eller "The enemy", sjuka brädor, triple base är verkligen the shit.
Lycka till!
Edit: Stavning

[OT] Snöbräda
Hur duktig är du?
Vad vill du få ut av brädan? Ligger tyngdpunkten på att bränna på järnet på skärande svängar eller hänger du vid railsen?
Vill du ha en aggresiv bräda eller en lättkörd?
Hur lång är du?
mm mm

Så specificera lite, med snöbräda är nästan det lika mycket att tänka på som för MTB när man ska köpa ny. ;)

[OT] Snöbräda
Kör en beggad Custom X (burton alltså) Bästa brädan jag haft. Känns bara "rätt" hela tiden, både i pist, puder o i luften.

Åkte i en offpistgrupp med UCPA i våras, av 9 pers, inkl guiden, var det 4 custom, 4 custom x och en annan Burton. Nuff said!

[OT] Snöbräda
Kör själv på en Capita Stairmaster. Sjukt bra bräda måste jag säga. Funkar iparken, på railsen och den gör inte heller bort sig när det blir djupsnö eller i pisten. Eller ja, det är min erfarenhet från den brädan. Sedan går det väl att snacka om hur van brädåkare jag är ;)

// Fischer

[OT] Snöbräda
Jag är 182cm. Medelgod åkare.
Hellre pist, puder & ravin än park & pipe.

Brukar åka i Stöten, Högis & Tandådalen. Kommer inte iväg utomlands så ofta numera.
Stryn & Grand Monte i Chamonix är två favoriter annars....

[OT] Snöbräda
burton ska du ge fan i. då mpste du ha burtonbindningar, och dem ska du akta dig för. köp en bataleon. den har tripple base, vilket är grymt nice. och så ska du garanterat prova duckstans. grymt mycket skönare.

[OT] Snöbräda
Du kan köra burtonbräda med vilka andra bindningar som helst, bindningsplattorna passar numera även burtons 3D system- även nya burton med spår (EST eller va det heter) eftersom man får med passande plattor med brädan.

[OT] Snöbräda
Har en oanvänd bred Nitro Magnum 161 07-08 med bindning Raiden Strike M/L som är till salu. Kanske skulle passa. (Är min backup om de skulle vräka ner snö nån dag, åker mest park själv). Insert setback -20cm är kanske lite mycke om du kör mycket fakie.
(Beroende på hur brett du vill ha mellan fötterna, på bilden sitter bindningarna justerade till -6cm setback)

nitro41.JPG ht=725

i Hedemora

Tillbaka
Topp