[OT] Snön vräker ner i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Fredrik L skrev:
-------------------------------------------------------
> Snöar duktigt i Oslo oxå...

Ser härligt ut, här i Uppsala är det enligt DN 34 cm snö, och det är till stor del kompakt snö som sjunkit ihop flerar gånger i tö. Juste för skidåkning. Men cyklingen blir begränsad till väl trampade stigar.

Fredrik L skrev:
> Snöar duktigt i Oslo oxå...

Men du är ju i Madrid! Hur kan du samtidigt ta bilder från Oslo?? ;-)

Per skrev:
--------------------------------------------------------
> Ser härligt ut, här i Uppsala är det enligt DN 34 cm snö ..

Det finns allt snö på rivieran också...
imgp0703L.jpg

... man måste bara upp en bit i luften.. :-)

Mats

Äntligen, ett vårregn, det är ett par grader varmt och regnet strilar ner, snön smälter, hoppas det går fort nu ;)

Samma lika på sveriges baksida - nu känner jag igen vädret igen. Regn och dimma, några grader varmt. Fast det blåser inte så farligt..

Har varit 8 grader och regnat hela dagen här i helsingborg. All snö är putts veck. Nu är det bara lera kvar i skogen antar jag. Men hellre det, snön är vi trötta på.

Jo, visst vore det skönt med vår o torra stigar. Samtidigt kan jag säga, att jag verkligen uppskattat denna vinter. Jag gillar när det är tydliga årstider, när det är snö o skidåkning på vintern istället för gråslask. Det är den bästa vintern vi haft på tio kanske femton år. Men nu skulle jag gärna ha ett rejält monsunregn: tungt, varmt regn, som så att det blir barmark.

Kan meddela att i söndags (26/3) så var Gula Stigen i Uppsala en fröjd att cykla! Hårt packade stigar som var en eller två (tre som bäst) "Lunsen spänger" breda. Inte speciellt halt heller. Men med dagens väder så är det väl snart en fråga innan det bara är snömos av allting. Tror att det gick mkt snabbare än på sommaren då man inte såg mycket rötter och dylikt då allt var täckt av snö.

Till min förvåning stötte jag på en annan cyklist knappt halvvägs till Skaris; med trasig kedja och varken kedjebrytare eller powerlink. Tur att jag inte tömt min Mule på reservdelar och verktyg sen i höstas ... Slutade med en snabb fältmässig reparation av hans kedja samt att jag fick sällskap både till Skaris och tillbaka längs Gulan in till stan :-)

/AWi

carpediem.jpeg

Just nu, ymnigt snöfall, jag som trodde våren hade kommit. Återstår bara att ta upp skidorna från källaren igen.

Fy fan, det är ju så man börjar gråta... Varför varför... Nu spricker min tidsplan att sätta på nya slicksen till vinterhojen till helgen och ta fram racern till nästa helg... Snyft...

ska ju vara klart över 0:an i helgen i uppsala, så snön försvinenr nog illa kvickt, men jobbigt ändå.tur att man är förkyld så man slipepr oroa sig :D

Jag hade tänkt plocka av dubbdäcken igår men orkade inte. Det lönar sig att vara lat.
Även om det mesta av den här snön försvinner snabbt så kommer det nog snart mer igen...

andreaso skrev:
> Jag hade tänkt plocka av dubbdäcken igår men
> orkade inte. Det lönar sig att vara lat.
> Även om det mesta av den här snön försvinner
> snabbt så kommer det nog snart mer igen...

Snälla du, säg inte så, jag blir så ledsen... Dubbdäck har jag inte använt på hela vintern.

Jag var också inne på att ta av dubbdäcken häromdan när det var mycket barmark, men nu får de nog sitta kvar ett tag till...

Jag var ut i snöfallet och rullade lite idag, men ganska snabbt blev kassetten en isklump efter att ha åkt i djup is-sörja. Helt omöjligt att få bort - resultatet blev att enbart framväxeln var brukbar. När jag kom hem hade jag säkert ett kilo is-sörja under vevparti och där omkring.

Annars var det en ganska trevlig tur, i alla fall så länge man hade vinden och snön i ryggen.

Jag trampade förbi Flottsund idag och tänkte kolla hur det såg ut men det var ganska deprimerande.
Åkte visserligen bara upp ett 100-tal meter men det var bara en massa halvsmält snö/is.
Med dubbdäck och en stor mängd desperation kanske det var åkbart.
Säg gärna till om du hittar nåt mer åkvänligt.

Mattew skrev:
> nån som vart ute i Uppsala i dagarna? Gula?
> Nåsten? e det lera?
> Tänkte ta en runda imorron..
> /Matte

Vet inte hur det är i Uppsala, men i Storvreta där jag bor är det 10-20 cm mjuk skitsnö på stigarna. Totalt ocykelbart! Bara att vänta tills det töat bort.

/Jörgen

Jag hade tänk att ha racer-premiär imorgon! Hoppas för min del att det inte regnar. För er del vore det bra med regn som spolar bort snön.

bugge skrev:

> Vet inte hur det är i Uppsala, men i Storvreta där
> jag bor är det 10-20 cm mjuk skitsnö på stigarna.

Hur är elljusspåret? Åker folk fortfarande skidor på det? Eller är det för varmt för det?

Per skrev:
> bugge skrev:
>
> > Vet inte hur det är i Uppsala, men i Storvreta
> där
> > jag bor är det 10-20 cm mjuk skitsnö på
> stigarna.
>
> Hur är elljusspåret? Åker folk fortfarande skidor
> på det? Eller är det för varmt för det?

Nej, ingen åker där nu. På sina ställen är spåret borta. Kör man skating kan man nog köra runt utan större problem. Men snön är väldigt smutsig, och mjuk.

/Jörgen

Sam skrev:
> Jag hade tänk att ha racer-premiär imorgon! Hoppas
> för min del att det inte regnar. För er del vore
> det bra med regn som spolar bort snön.

Vad då "för er del"? Har du helt lagt ner MTB? Jag för min del väntar med racerpremiär. Vägarna är inte allt för roliga just nu. Kör distans med MTB istället.

/Jörgen

bugge skrev:
> Sam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hade tänk att ha racer-premiär imorgon!
> Hoppas
> > för min del att det inte regnar. För er del
> vore
> > det bra med regn som spolar bort snön.
>
>
> Vad då "för er del"? Har du helt lagt ner MTB? Jag
> för min del väntar med racerpremiär. Vägarna är
> inte allt för roliga just nu. Kör distans med MTB
> istället.
>
> /Jörgen

kolla http://happymtb.org/annonser/?action=view&GID=8256 , sam har konverterat till sån där sak med tunnt gummi runt hjulen :D

bugge skrev:
> Vad då "för er del"? Har du helt lagt ner MTB?
> [...]

Jag resonerade så här efter alla skador i skogen; Vad tycker jag är roligast Formel1 eller Rally?
Svaret är Formel1, det är den höga medelhastigheten som gör det. :-)

skador i skogen? möjligen vurpar man mer i skogen, MEN det blir 10 gånger värre när man väl vurpar på asfalten :D:D vurpfaktorn är ingen motivering för racer, fråga schingen :D

Kupa skrev:
> Per, det är lite kul när dina webcam-bilder
> uppdateras i efterhand: :)

Ja visst, snöfallstext följs i sommar av sommarbild ;)

— Det borde finnas en webcam i Lunsen och en i Nåsten!

— för ett år sedan, saknar snön, men å andra sidan håller kylan i sig blir det fantastiskt fint "cykelföre", hårt o snabbt, i skogen ;)

I Linköping lyser både snön och hård kall mark med sin fånvaro. Hoppas på bra vintercykling i Januari i stället. (Längtar till cykeln...suck.)

Trodde det skulle komma mer än vad det gjorde. Man får vara glad för det lilla =)

Hoppas bara det håller sig under nollan så de inte blir en massa blask.

Tjoho, var ute och tränade kurvtagningsteknik runt om i stan en sväng. Kalaskul på det här underlaget. :D

Brännde även ner för lite backar kring slottet. Så jäkla kul när hojen bara studsar runt och ger sig iväg på egna små turer...

Tillbaka
Topp