[OT] Solpaneler

gsb

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Jag funderar på att (låta) installera solpaneler på huset.
Är det någon som kan rekommendera någon lev. i Sthlms-området? Eller vill dissa någon?

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Kolla företaget med Elsäkerhetsverket om det är registrerat där till att börja med. (Finns på hemdidan)
Sedan skall en behörig elinstallatör utföra all kabelförläggning på både DC och AC-sidan.
Lycksökarna är många.

gsb

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Tack för svaren. Allt arbete kommer att köpas, inget kommer att göras av mig, är både höjdrädd och helt okunnig på el. Herregud, det finns ju två hål i väggen för sånt...

IM

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Jag har för egen del tagit kontakt med Solelgrossisten som i sin tur har hänvisat mig vidare till lokala installatörer som de samarbetar med vid den senaste installationen. Jag vet sedan tidigare att Solelgrossisten har bra grejer och är seriösa, jag litar således på att de ser till att de firmor som de samarbetar med håller en viss standard. Det har annars varit lite av en djungel att leta upp seriösa installatörer tycker jag.

gsb

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Har just fått en offert av Stockholms Solenergi, och det samtal med honom var väldigt förtroende ingivande. 26 paneler/320w, 89kkr efter grönt avdrag.
Låter det rimligt?

nesvop

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Har just fått en offert av Stockholms Solenergi, och det samtal med honom var väldigt förtroende ingivande. 26 paneler/320w, 89kkr efter grönt avdrag.
Låter det rimligt?
Det finns bra grupper på facebook där du kan få bra tips, står mycket kring lycksökare och vikten av att besiktiga den färdiga anläggningen.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Tack för svaren. Allt arbete kommer att köpas, inget kommer att göras av mig, är både höjdrädd och helt okunnig på el. Herregud, det finns ju två hål i väggen för sånt...

Nja, det som är bakom de två hålen bör du åtminstone ha ett hum om eftersom du äger och är ansvarig för din egen anläggning ;-)

Men här finns lite mer information som du åtminstone bör ta del av innan du skrider till verket

gsb

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Nja, det som är bakom de två hålen bör du åtminstone ha ett hum om eftersom du äger och är ansvarig för din egen anläggning ;-)

Men här finns lite mer information som du åtminstone bör ta del av innan du skrider till verket
Nja, hoppas det räcker med att jag har kompletta elritningar, vet var elcentralen sitter och att det finns jordfelsbrytare.
Dessutom vet jag storleken på huvudsäkringen :-)

gsb

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Nu är det Klart!
1615276856589.png

Stumpy

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Trycker du ut allt i nätet, eller går en del till laddning av elbil ed?
Tänker att det borde vara fördelaktigt att slippa omvandla till AC där det är möjligt.

roskai

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
@gsb Jag jobbar med sånt här, kan göra en snabb kalkyl åt dig om du vill ha en oberoendes bedömning (gratis ofc). Skriv din adress här eller på ett PM. Skulle även behöva lite uppgifter om hur mycket el du använder. Ju högre upplösning desto bättre men minst på månadsnivå. Hos din elleverantör kan du plocka ut statistik om du inte redan har koll på den biten!

gsb

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Trycker du ut allt i nätet, eller går en del till laddning av elbil ed?
Tänker att det borde vara fördelaktigt att slippa omvandla till AC där det är möjligt.
Allt från panelerna går via en växelriktare, så att det blir AC av allt.
Jag kommer att förbruka allt som behövs. Det som inte förbrukas säljer jag till till min leverantör.

gsb

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
@gsb Jag jobbar med sånt här, kan göra en snabb kalkyl åt dig om du vill ha en oberoendes bedömning (gratis ofc). Skriv din adress här eller på ett PM. Skulle även behöva lite uppgifter om hur mycket el du använder. Ju högre upplösning desto bättre men minst på månadsnivå. Hos din elleverantör kan du plocka ut statistik om du inte redan har koll på den biten!

Vet inte riktigt vad du menar, nu är ju allt installerat och klart.
26 paneler på 320w och 4 optimerare för skugga.

Statistiken har jag koll på, en av mina favoritsysslor, att göra kurvor och staplar på allt som går!
(i söndags förbrukade jag 71kWh, snittar på 19200 helår på de sex år huset stått)

Emil777

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Intressant, sitter med offerter framför mig nu.
Funderar på om optimerare behövs. Ett träd framför som skuggar litet under höst, vinter och vår.
ingen säljare har nämnt/offererat optimerare. Verkar "bara" vara ca 5tkr till i kostnad.
(20st 430w paneler blir anläggningen)

Tänker jag rätt i att inkludera 20st optimerare ?

roskai

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Vet inte riktigt vad du menar, nu är ju allt installerat och klart.
26 paneler på 320w och 4 optimerare för skugga.

Statistiken har jag koll på, en av mina favoritsysslor, att göra kurvor och staplar på allt som går!
(i söndags förbrukade jag 71kWh, snittar på 19200 helår på de sex år huset stått)
Aha, förstod det som att du höll på att köpa, missade hela biten med vilka datum inläggen var skrivna.. ;)

gsb

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Intressant, sitter med offerter framför mig nu.
Funderar på om optimerare behövs. Ett träd framför som skuggar litet under höst, vinter och vår.
ingen säljare har nämnt/offererat optimerare. Verkar "bara" vara ca 5tkr till i kostnad.
(20st 430w paneler blir anläggningen)

Tänker jag rätt i att inkludera 20st optimerare ?
Det kan säkert @roskai svara bättre på, men det behövs en / sektion, inte en per panel. Mina paneler är uppdelade i 4 sektioner, så därav 4 optimerare. Har en skorsten som kommer "i spel" hela dagen.

planB

Medlem
[OT] Solpaneler
Är det någon som har haft något att göra med ett företag som heter Freebo? Det var någon därifrån som ringde på dörren och ville boka möte för att sälja solpanelsinstallation. De påstår sig vara stora i Finland, men jag vet inget om dem.

Belse

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Är det någon som har haft något att göra med ett företag som heter Freebo? Det var någon därifrån som ringde på dörren och ville boka möte för att sälja solpanelsinstallation. De påstår sig vara stora i Finland, men jag vet inget om dem.
Dom var hit förut, men dom hade en konstig affärsmodell då dom inte jobbade med offerter sa dom, utan ville ha besked om köp efter typ 5 minuters betänketid, och eftersom ingen offert så visste man inte vilka delar dom ville sälja på oss så här fick dom inte sälja någon anläggning

roskai

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Det kan säkert @roskai svara bättre på, men det behövs en / sektion, inte en per panel. Mina paneler är uppdelade i 4 sektioner, så därav 4 optimerare. Har en skorsten som kommer "i spel" hela dagen.
Det billigaste är ju såklart att ta fram motorsågen. Finns olika lösningar med optimerare, det jag tittar på i vanliga fall är typ industrier och liknande så då sätter man oftast inte en optimerare per panel utan man bygger det mer i kluster. Men det är ju skillnad på en en villa och en industrikåk som rymmer fler hundra kW på taket. Båda lösningarna funkar.

Tänk gärna lite mer framtidssäkert om du ska bo kvar i huset länge. Tex vill du kunna ladda en elbil? Eller rent av ha elbilens batteri som ett energilager till huset? Finns lösningar på detta från tex Ferroamp med deras enegyhub.

Edit: Just Ferroamp kanske är lite dyrt för privatperson, men lär finnas liknande system!

mzi

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Jag jobbar med sånt här
Men såklart. Happy täcker ju in allt.

Vi bor i en kåk med sluttande tak, som de flesta andra. Huset är orienterat i nord-syd och taket faller då i öst-väst. Vad tror du om att ha paneler så (kanske med lite vinkel) mot att vinkla dem massor för att komma mot syd om vi nu kommer till skott och installerar paneler. Kåken är väl 100kvm i planet så varje taksida är en bit över 50kvm.

roskai

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Men såklart. Happy täcker ju in allt.

Vi bor i en kåk med sluttande tak, som de flesta andra. Huset är orienterat i nord-syd och taket faller då i öst-väst. Vad tror du om att ha paneler så (kanske med lite vinkel) mot att vinkla dem massor för att komma mot syd om vi nu kommer till skott och installerar paneler. Kåken är väl 100kvm i planet så varje taksida är en bit över 50kvm.
Det läge du beskriver är ju egentligen ganska optimalt för en villa. Solen går upp i öst - när du är hemma och kan använda den producerade elen, och går ned i väst - då är du också hemma. Vad gör du mitt på dagen när solen i i sydligt läge? Visst produktionen ökar med riktning på panelerna mot syd men du har liten nytta av energin just då!

H.

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Beroende på huruvida byggreglerna tillåter det eller ej så kommer vi nog bygga en carport för två bilar så småningom. Huset har pulpettak så det blir nog motsvarande på carporten, dvs ett plant tak, svagt sluttande åt S. Takytan kanske blir typ 40 kvm. Finns det några bra tips på hur man kan konstruera taket för att optimera för solpaneler? Är de tex alltid i några standardmått, så man kan anpassa storleken på taket för att gå jämnt upp? Kan man konstruera så att solpanelerna agerar yttertak på motsvarande sätt som tex takpannor när man har papp under? Tips på andra lösningar för att få solpanelerna att se helt integrerade ut?

Jag gillar tekniken men tycker att eftermonterade solpaneler ofta är att skända arkitekturen på husen. Katastrofexempel är när man tex har fina röda takpannor på ett tak med takkupor och skorsten, och sen strösslar ut lite solpaneler här och där, där det går att klämma in dem. Jag skulle gråta varje gång jag såg mitt hus om det var mitt...

roskai

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Det låter ju bra! Då ska jag bara räkna lite på vad det kan kosta och vad vi kan spara...
Bor du i Stockholm och bygger en anläggning som är 50 m² solceller i öst och 50 m² solceller i väst med 30 ° lutning så borde du få ungefär resultat enligt nedan. Använder din villa så mycket el? Om inte så hitta antingen ett användningsområde för elen, tex elbil, pool, kylmaskin. Eller bygg en mindre anläggning. Säljer du elen till elnätet för spotpris är det oftast en ganska dålig kalkyl.

Öst
1615358424753.png

Väst
1615358464585.png

roskai

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Beroende på huruvida byggreglerna tillåter det eller ej så kommer vi nog bygga en carport för två bilar så småningom. Huset har pulpettak så det blir nog motsvarande på carporten, dvs ett plant tak, svagt sluttande åt S. Takytan kanske blir typ 40 kvm. Finns det några bra tips på hur man kan konstruera taket för att optimera för solpaneler? Är de tex alltid i några standardmått, så man kan anpassa storleken på taket för att gå jämnt upp? Kan man konstruera så att solpanelerna agerar yttertak på motsvarande sätt som tex takpannor när man har papp under? Tips på andra lösningar för att få solpanelerna att se helt integrerade ut?

Jag gillar tekniken men tycker att eftermonterade solpaneler ofta är att skända arkitekturen på husen. Katastrofexempel är när man tex har fina röda takpannor på ett tak med takkupor och skorsten, och sen strösslar ut lite solpaneler här och där, där det går att klämma in dem. Jag skulle gråta varje gång jag såg mitt hus om det var mitt...
Det finns sådan lösningar för solceller där de agerar ytskikt, brukar kallas för byggnadsintegrerade solceller. Annars är standardmåttet på en panel 1m * 1,7m, en sådan av bra kvalité ger 380 W vid ett standardiserat test.

Skulle du vilja ha solceller istället för tex tegel och det inte går ihop EXAKT så som du har tänkt så finns det dummies som ser likadan ut som solceller så det går att få det att se snyggt ut. Allt över 10 ° lutning funkar rätt bra.

mzi

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Bor du i Stockholm och bygger en anläggning som är 50 m² solceller i öst och 50 m² solceller i väst med 30 ° lutning så borde du få ungefär resultat enligt nedan
Oj! Det var mycket! Nej, så mycket gör vi inte av med. Det hade ju varit najs att ha produktionen omvänd, då hade det varit lite i överkant men ändå varit trevligt. Vi verkar göra av med drygt 2MWh per månad på vintern. På sommaren ser det inte alls ut så. Jag gissar att produktionen är linjär med ytan, så att 25kvm ger halv produktion?

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Någon insatt som har koll, när nya perovskite solceller kan tänkas komma ut på marknaden? Verkar bli både billigare och effektivare än nuvarande vanligt förekommande "PV" celler.

roskai

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Oj! Det var mycket! Nej, så mycket gör vi inte av med. Det hade ju varit najs att ha produktionen omvänd, då hade det varit lite i överkant men ändå varit trevligt. Vi verkar göra av med drygt 2MWh per månad på vintern. På sommaren ser det inte alls ut så. Jag gissar att produktionen är linjär med ytan, så att 25kvm ger halv produktion?
Ja hade profilen varit omvänd så hade alla som har elvärmt hus/värmepump haft solceller ;). Det stämmer att det är linjärt.

iMats

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Det läge du beskriver är ju egentligen ganska optimalt för en villa.
De flesta har väl något avtal med sin elleverantör och köper och säljer därmed el och då är väl detta inte något man kan kalla optimalt. Läste en artikel om detta nyligen där man menar att man tappar runt 40 % av produktionen med öst/västlig riktning, hittar tyvärr inte den just nu. Runt 20 % förlust hittar jag när jag googlar nu.

Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Någon insatt som har koll, när nya perovskite solceller kan tänkas komma ut på marknaden?
Inte insatt alls, men jag började googla lite. Något polskt bolag säger att de kan börja tillverka i år, men verkar bara ha renderingar på sin hemsa. Ett annat EU-projekt verkar ligga ganska långt framme med har deadline i slutet av mars nästa år, så det känns som det är en bit kvar innan de har en kommersiell produkt.

roskai

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
De flesta har väl något avtal med sin elleverantör och köper och säljer därmed el och då är detta inte väl detta inte något man kan kalla optimalt. Läste en artikel om detta nyligen där man menar att man tappar runt 40 % av produktionen med öst/västlig riktning, hittar tyvärr inte den just nu. Runt 20 % förlust hittar jag när jag googlar nu.
Vänligen definiera optimalt! Optimalt för vad ställer jag då som motfråga!

Optimal produktion i sydligt läge - absolut det är det inget snack om. Tänk ett steg längre - När använder du som villaägare MEST el. Jo på morgon och kväll. De timmar det är varmt ute och du är på jobbet så kör du inga tvättmaskiner, spis, osv därtill går värmepumpen lugnare då. Istället säljer du elen till elnätet för kaffepengar och får köpa el som vanligt när du hade kunnat producera den med solceller. Det bästa är såklart att göra en analys på timnivå, dvs man tittar på hur sin dygnsprofil för effektuttaget ser ut. Min erfarenhet säger mig att en villa/flerbostadshus har mest elanvändning morgon och kväll. Är det däremot ett kontor eller annan verksamhet som bedrivs dagtid så är ser profilen helt annorlunda ut.

Nedan är en jämförde av en anläggning på 10kWp i syd mot en i öst. Vill man jämföra själv så kan man göra det här https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#PVP (gratis program framtaget av EU).

Syd - 9417 kWh/år
1615361164476.png

Öst - 7239 kWh/år eller 23 % sämre.
1615361220879.png

IM

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Vänligen definiera optimalt! Optimalt för vad ställer jag då som motfråga!

Optimal produktion i sydligt läge - absolut det är det inget snack om. Tänk ett steg längre - När använder du som villaägare MEST el. Jo på morgon och kväll. De timmar det är varmt ute och du är på jobbet så kör du inga tvättmaskiner, spis, osv därtill går värmepumpen lugnare då. Istället säljer du elen till elnätet för kaffepengar och får köpa el som vanligt när du hade kunnat producera den med solceller. Det bästa är såklart att göra en analys på timnivå, dvs man tittar på hur sin dygnsprofil för effektuttaget ser ut. Min erfarenhet säger mig att en villa/flerbostadshus har mest elanvändning morgon och kväll. Är det däremot ett kontor eller annan verksamhet som bedrivs dagtid så är ser profilen helt annorlunda ut.

Nedan är en jämförde av en anläggning på 10kWp i syd mot en i öst. Vill man jämföra själv så kan man göra det här https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#PVP (gratis program framtaget av EU).

Syd - 9417 kWh/år
Visa bilaga 474531
Öst - 7239 kWh/år eller 23 % sämre.
Visa bilaga 474532
Kul att läsa initierade inlägg.

Personligen tänker jag ungefär såhär: det viktiga för mig, när jag installerar solceller, är att de utvinner så mycket energi som möjligt. Ut ekonomisk synvinkel är det givetvis bäst att nyttja den el anläggningen producerar själv. Att sälja el billigt under dagen och köpa dyrt under kvällen är ingen god affär.

Vi har elbil(ar) i hushållet. Den laddas alla tider på dygnet. Vi står i begrepp att installera en första omgång lagring (batterier) kopplade till solcellerna. Samt Solel Solutions.

Den viktigaste aspekten för min (vår) del vid installationerna är miljöaspekten. Ekonom är inte på något sätt oviktig, dock tvivelsutan sekundär.

Jag önskar dock att jag besatt strike kunskaper kring elnätets uppbyggnad och funktion, för att om möjligt kunna fatta beslut utifrån ett större perspektiv än mitt (som privatperson).

mzi

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Om du lagrar engerin som produceras, i bilens eller husets batterier så är det ju bättre ekonomiskt att ha en så liten och effektiv anläggning som möjligt. Din konsumtion kommer ju ändå komma från batterierna och inte från panelerna. Men för de flesta (när det inte är hemarbete till 100%) så står bilen på jobbet på dagarna och kostnaden för batterier i huset är ofta svårt att räkna hem både ekonomiskt och miliömässigt.

Emil777

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Det billigaste är ju såklart att ta fram motorsågen. Finns olika lösningar med optimerare, det jag tittar på i vanliga fall är typ industrier och liknande så då sätter man oftast inte en optimerare per panel utan man bygger det mer i kluster. Men det är ju skillnad på en en villa och en industrikåk som rymmer fler hundra kW på taket. Båda lösningarna funkar.

Tänk gärna lite mer framtidssäkert om du ska bo kvar i huset länge. Tex vill du kunna ladda en elbil? Eller rent av ha elbilens batteri som ett energilager till huset? Finns lösningar på detta från tex Ferroamp med deras enegyhub.

Edit: Just Ferroamp kanske är lite dyrt för privatperson, men lär finnas liknande system!
Nu blev det i mitt fall en optimerare/panel tillslut. Då blev det litet längre garantier och roligare med appen, som visar effekt för varje panel specifikt. Gud vad kul! Kostnadsökning ca. 9tusen (8,6kW anläggning).

...coolaste skulle ju vara att ha ett eget batteriack i garaget eller i en elbil, men det får bli steg två när det finns mer att välja på till vettigare priser.

Tills dess ska jag ladda elcykeln på solel.
Slå det ni miljömuppar! I'm untouchable!!!!

Köp & Sälj

Topp