[OT] Solskydd och cykling

Ebichu

Ny medlem
Solskydd är bra.
Cykling gör att man svettas.
Vanliga solskyddskrämer (oavsett om de blockerar ultraviolett strålning kemiskt eller fysikaliskt) svettas bort på i snitt 40 min, och då har man minst 2-3 timmar kvar på sin runda.

Hur löser ni det här? Jag har hittat http://www.solrx.com.au/ / http://rocksteady.se/ men vad finns det för andra alternativ?

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Svettas du så mycket på solutsatta kroppsdelar
> när du cyklar?

Inte jag, men pLu gör det.

Vad gäller mig själv så är det snarare malignt melanom i släkten + att jag i normala fall ser ut att bo under en sten i en grotta som gör att jag är i behov av så effektivt solskydd som möjligt.

Satsa på en kombination av Fysikaliska och kemiska.
Hardcorevarianten för blekfisar är sådana som innehåller mexoryl som är den kraftigaste typen av filter. Vichy på apoteket har bra i 20-60, med mexoryl, som sitter helt ok även efter en runda. Hittar du dessutom något som är för barn är de i regel ännu mer vattenfasta. I regel rätt oljiga och ger fint fäste för grus och småflugor.

Andra bra är Cliniques SunBlock-serie och ROCs sun allergy. Mindre kletig och räcker rätt länge.

/frk. blekfis

Gammal tråd som det är säsong för att återuppliva
Nu är det inte enbart varmt, vilket märks med senaste AC-tråden, utan även solen är stark

Vilka solskydd finns det nu 2023 att rekommendera för blekhyade cyklister som lätt blir brända och långsamt bruna?

Jag köpte några Aco-produkter tidigare i vår
ACO Sun Transparent Spray SPF 30
ACO Sun Mattifying Face Fluid SPF 50
Men jag har redan hunnit bli besviken på dem, dels tycker jag inte att de skyddar för ens 2-4 timmar i solen, dels är de kladdiga och svåra att smörja in i huden och även förpackningarna fungerar dåligt (skvätter, stänker o likn)

Vad finns det som är bättre och helst inte kostar 500 SEK eller mer?

eftersom det är Happy så svarar jag med ett annat alternativ. Använder denna UV-tröja när jag paddlar kajak. Upplever den inte som varm. Är gammal nog för att inte bry mig om vad andra tycker och har använt den vid andra tillfällen också.
Har man anlag för MM ska man vara försiktig.

För armarna gillar jag vita "sunsleeves" som väl påstår vara ca SPF50. Skönt att slippa kladda solkräm på ett ställe i alla fall. Upplever det även som en något avsvalkamde effekt jämfört med bara armar men det är kanske inbillning

Glöm alla sprejer, det är bara skit. Det måste vara svårt att smörja in, annars sitter det inte.
Tro mig, blekfis som bott ett par år i australien.
Stirra dig inte blind på spfn, tokhöga är alltid båg.
Men, det måste sitta kvar, ta något rejält rejält "vattenfast" i beskrivningen.

Jag hade solkräm i australien som gjorde att jag kunde cykla i fyra timmar med en smörjning, utan att ens får färg.

Den här körde jag på nacke och näsa på cykelturer där. Ingen färg på fyra timmar i solen.
Helt grym för att verkligen skydda sig. Inte superenkel att smörja in, men inte ett helvete heller.
30+ spf är bara lagen där som säger att de inte får annonsera högre spf, det blev ett hästkraftkrig typ med löjliga siffror.

Har också köpt sunsleeves (vita) från någon tysk cykelbutik och de har fungerat riktigt bra under varma dagar i sadeln. Personligen har jag såpass dålig tålighet mot sol att solkrämer inte verkar ge något långvarigt skydd, därför känns tyg som en mera gedigen lösning. Enda problemet är att hålla färgen ren, svett syns ganska bra på vitt...?

Nacken skyddas med hockeyfrilla.

Mer seriöst skulle jag nog säga att helt enkelt ta med solkräm och bättra på under rundan.

Även om långärmat/"sunsleeves" inte är dumt är det svårt att skydda all solbelyst hud, tex ansiktet, med sådana lösningar.
Jag köpte därför två nya solskyddskrämer
Eucerin Oil Control Sun Gel-Cream SPF50+ 50 ml
Eucerin Sun Dry Touch SPF 50+
De skall båda, enl reklamen åtminstone, inte endast vara xtra vattenfasta utan även svettfasta, vilket om det stämmer är lovande.
Än så länge känns det bättre efter dagens cykling, min hud känns mindre solsvedd jmf med ACO-krämerna jag var missnöjd med ovan.

Nu är det inte enbart varmt, vilket märks med senaste AC-tråden, utan även solen är stark

Vilka solskydd finns det nu 2023 att rekommendera för blekhyade cyklister som lätt blir brända och långsamt bruna?

Men jag har redan hunnit bli besviken på dem, dels tycker jag inte att de skyddar för ens 2-4 timmar i solen, dels är de kladdiga och svåra att smörja in i huden och även förpackningarna fungerar dåligt (skvätter, stänker o likn)

Inte koll på pris men kört alkohol/ vattenbaserade spray sedan 2007. Förr var de ruggigt svåra att hitta nu är de mer lätthittade. De funkar ruggigt bra och svettas inte bort. Har cyklat mycket i sol och hetta med sådana. Bilden visar den jag smorde mig idag.

Bilagor

• 20230514_111254.jpg
    20230514_111254.jpg
    705.8 KB · Besök: 117
Jag har kört med Riemann P20 - SPF50 under ett antal år och det har funkat väldigt bra men blev lite orolig nu när jag skulle beställa årets laddning - då stod det att den var förbjuden i Australien, kan det kanske har göra med det som nämns ovan i tråden?

Jag har för övrigt hört att seglare gärna använder Riemann. Tänker ett det borde vara en bra produkt då...

P20 är grymt bra, lätt att smörja in och skyddar hur länge som helst. Men verkar svår att få tag i - och det verkar ju ha en förklaring.

P20 går in i huden fort som tusan och känns inte alls men skyddar hela dagen. Måste helt enkelt innehålla något giftigt.

Jag har kört med Evy suncreen mousse spf 30 ett par säsonger. Den är vattenfast, funkar mycket bra och är lätt att smörja in utan att det klibbar efteråt. Hela förra veckan (ja, det var soligt) satt jag i en segelbåt ute på Östersjön och brände inte sönder ansiktet, hade dock keps ibland...

Bilagor

• Evy.jpg
    Evy.jpg
    25.2 KB · Besök: 35
Är väldigt mån om att skydda öronen då jag tvingades operera bort en knuta från vänsterörat förra året. Kör med ett "pannband" av en avklippt buff. Funkar. Täcker öronen. Kan även behöva lite faktor 20 på rödnäsan, men å andra sidan kör jag mest racer och då skuggas nog den naturligt pga körställningen?

Jag gör som @gsb , tar det lite piano i säsongens början (och förbereder med en liten resa söderut tidigare på året ?) sen bara båddylåusion för att hålla den åldrande huden ung och spänstig.
Men är man röd&hårig är det nog klokt att bre på med nån uv-blockerare.

Jag bränner mig toklätt och har historiskt (för sådär 15 år sedan iaf :)) kört med spray-30-spf som enligt reklamen skall vara badbar. Har inte bränt mig med det och kört 15-mil-turer iaf så kanske 5h om jag var duktig.

Om "inte bränna sig" är en garant för att inte skada sig har jag ingen aning om däremot.

Jag har kört med Evy suncreen mousse spf 30 ett par säsonger. Den är vattenfast, funkar mycket bra och är lätt att smörja in utan att det klibbar efteråt. Hela förra veckan (ja, det var soligt) satt jag i en segelbåt ute på Östersjön och brände inte sönder ansiktet, hade dock keps ibland...
De här har jag kört med sista åren och är det som fungerat bäst för mig även vid svettiga aktiviteter. Bränner mig lätt så brukar vara noga med solskyddet.

Har klarat heldagar av cykeltouring i gassande juli-sol med dessa. Brukar fylla på om jag är osäker och håller mig i skuggan när jag pausar. Ansiktskrämen kör jag även vid skidåkning vintertid och har klarat flera soliga alp-veckor.

Nu har jag provat p20 en omgång och är väldigt nöjd med den. Som tidigare nämnt så är den väldigt enkel att smörja in och håller länge. Det är skönt att slippa stress med att behöva fylla på!

Känslan den ger är mer likt en fet hudkräm, man känner att man har solkräm på sig men den klibbar i alla fall inte.

Fick bli en beställning på flera då mina snart är slut.

Kan nämna sårtejp, eller om det också kallas kirurgtejp. Ska vara sådan som är ungefär hudfärgad och inte kritvit.

Kan funka om man har något extra utsatt, redan bränt eller skadat område. Billigt och t.ex. på smalben kan det ju lugnt sitta ett par dagar. Tycker inte det irriterar huden och är billigt(kanske 20 - 30 kr för en rulle).
Exempel: https://www.apotea.se/scanpor-tejp-refill-hudfargad-25mm-x-10m

Annars kör jag, som någon ovan redan nämnt märket Evy, som är något slags skum.

Jag köpte därför två nya solskyddskrämer
Eucerin Oil Control Sun Gel-Cream SPF50+ 50 ml
Eucerin Sun Dry Touch SPF 50+
De skall båda, enl reklamen åtminstone, inte endast vara xtra vattenfasta utan även svettfasta, vilket om det stämmer är lovande.
Än så länge känns det bättre efter dagens cykling, min hud känns mindre solsvedd jmf med ACO-krämerna jag var missnöjd med ovan.
Jag har fortsatt med Eucerin-solskydden ovan och jag är fortfarande nöjd med dem.

Glöm alla sprejer, det är bara skit. Det måste vara svårt att smörja in, annars sitter det inte.
Tro mig, blekfis som bott ett par år i australien.
Stirra dig inte blind på spfn, tokhöga är alltid båg.
Men, det måste sitta kvar, ta något rejält rejält "vattenfast" i beskrivningen.

Jag hade solkräm i australien som gjorde att jag kunde cykla i fyra timmar med en smörjning, utan att ens får färg.

Den här körde jag på nacke och näsa på cykelturer där. Ingen färg på fyra timmar i solen.
Helt grym för att verkligen skydda sig. Inte superenkel att smörja in, men inte ett helvete heller.
30+ spf är bara lagen där som säger att de inte får annonsera högre spf, det blev ett hästkraftkrig typ med löjliga siffror.

Verkar inte kunna beställa från den sidan, och har googlat utan att hitta någonstans att beställa. Någon idé?

Har något specifikt mineralbaserat att rekommendera?

Men framför allt: funkar mineralbaserat bättre map det här med svett och långa pass?
Ja, jag kör Eucerins "Kids mineral sun lotion", det är typ det enda jag alltid kommer ihåg funkar pga namnet. Kör SPF30 eller 50.

Mineralbaserade solskydd är inte speciellt vattenlösliga, (stoppa ner en bit zink-/titanoxid i en hink med vatten och se hur snabbt det löser sig...) utan stannar kvar på huden både i regn och svett. Iaf ett par timmar.

Eftersom jag bränner mig toklätt smetade jag på lite Änglamark water resistant 30 i tisdags kväll inför en 40-milare, det var det som fanns hemma. Den höll sig kvar över natten och gjorde sitt jobb.

Edit: referensområdet, dvs glipan mellan min garminklocka och handsken som jag inte tänkte på och därför inte smorde in är fortfarande rött :)

Senast ändrad:
När jag paddlar kajak har jag en långärmad tröja med UV-skydd från Vaikobi. Svalt och skönt. Glipor och nacke behöver fortfarande skyddas, men inte lika mycket kladd med solkräm. Kan rekommenderas och funkar under en kortärmad cykeltröja.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp