[OT] Solskydd och cykling

Nu har Eucerin utgått helt, fick bli två flarror med Hawaii-namnet (Hawaiian Tropic Mineral Sun Milk Lotion SPF 30).
Eucerin finns kvar
Men du menade kanske deras "Kids mineral sun lotion"? Som mkt riktigt inte verkar finnas kvar.
Men Eucerin säljer flera solskydd med SPF 50+ och en med hela SPF100!
Ett par vänner med solskador i ansiktet använder den, efter läkarrekommendation, med bra resultat.

Eucerin finns kvar
Men du menade kanske deras "Kids mineral sun lotion"? Som mkt riktigt inte verkar finnas kvar.
Men Eucerin säljer flera solskydd med SPF 50+ och en med hela SPF100!
Ett par vänner med solskador i ansiktet använder den, efter läkarrekommendation, med bra resultat.
Jag menar att just deras mineralbaserade produkter inte finns kvar. Jag har ingen duglig erfarenhet för andra varianter när man är ute i solen 6-12h och svettas. =)

Lite frågande till hur mycket som svettas bort. Jag bränner mig TOKLÄTT och har kört olika solkräm genom åren runt SPF30 och har inte brännt mig på 3-4h-turer i sommarsol. Till saken hör att jag också svettas som en tok, men oklart hur mycket man svettas under cykling. Jag brukar däremot vara den som drar mest vatten (när jag cyklat med andra drar jag 3 stora flaskor när de flesta ligger under 2)
Håller med, jag kör helt vanlig solskyddssprej på armar, ben, ansikte och nacke när jag ska cykla länge på sommaren eller på Mallis/GC. Har aldrig bränt mig hittills så förstår inte riktigt problemet. Kanske är det väldigt individuellt iofs. 🙂

Jag har inte heller lyckats bränna mig genom att cykla i sol när jag haft solkräm, och jag är väldigt känslig (ljus hy, lätt rödhårig (dvs när jag hade hår)). Brukar ta första bästa flaska märkt "50" och "kids". Har cyklat typ 60-milare från typ 8 till 14 dagen efter och bara behövt toppa upp lite i nacken.

Tillbaka
Topp