[ot] sommartid !

Mårten

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Jäkla klocka att ställa fram sida automatiskt utöver att jag ställde om den... Väktas 5 i morse istället för 6 som planerat. Sen somnade jag om och vaknade nyss. Helvete.

cerro

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Oj, tur jag vaknade som jag gjorde. Hade ingen tanke på sommartid alls. Tack vare denna tråden fick jag reda på de. :)

geologen

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Nej, det vore faktiskt alldeles utmärkt. Sommartiden har man nytta av under den ljusa delen av året. Under den mörka tiden av året spelar det ingen roll om man har normaltid eller sommartid. Därför är det sommartiden man bör behålla om man ska sluta med vansinnet att ställa om klockan två gånger per år.

Mini_me

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
geologen sa:
Nej, det vore faktiskt alldeles utmärkt. Sommartiden har man nytta av under den ljusa delen av året. Under den mörka tiden av året spelar det ingen roll om man har normaltid eller sommartid. Därför är det sommartiden man bör behålla om man ska sluta med vansinnet att ställa om klockan två gånger per år.
Men varför ska man hålla på att röra runt i saker som ändå inte spelar roll? Svenskar är generellt sett tillknäppta fanskap så att behöva reda ut vad kl faktiskt är 2 ggr om året gör oss bara gott.

Bli lite gula så kommer detta gå mycket enklare. :)

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
geologen sa:
Spot on. Att ställa om gagnar ingen och det fyller ingen större funktion.

geologen

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Det var ett förvirrat inlägg. Bli gula? Som äggula? Som kycklingar? Är det den annalkande påsken du syftar på?

Jag argumenterar ju emot att ställa om klockan två gånger per år. Det är faktiskt en både kostsam och hälsoskadlig övning som helt saknar nytta.

eketjall

Ny medlem
[ot] sommartid !
Varför inte justera klockan lite till om vi ändå ska införa samma tid dygnet året runt?
För de allra flesta är det ju meningslöst att det är ljust när vi arbetar. Vore ju bättre med ljus när vi är lediga. Så en justering som ger maximalt med ljus mellan kl 16 och 22 året runt utan att ta bort nattmörkret vore väl det bästa för de flesta?

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Dåliga cykelförhållanden på Grönland. Flytta till något ställe i västra Galicien så får du 1h och 20 min förskjutning åt det du tycker är rätt håll.

Senast ändrad:

dnleriksson

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
eketjall sa:
Varför inte justera klockan lite till om vi ändå ska införa samma tid dygnet runt?
För de allra flesta är det ju meningslöst att det är ljust när vi arbetar. Vore ju bättre med ljus när vi är lediga. Så en justering som ger maximalt med ljus mellan kl 16 och 22 året runt utan att ta bort nattmörkret vore väl det bästa för de flesta?
Det där har vi också diskuterat och då är det ändå väldigt trevligt med ljus i vårat arbete. Dock prioriteras ju cyklingen på kvällen och det är då det borde vara ljust!

Mini_me

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
geologen sa:
Det var ett förvirrat inlägg. Bli gula? Som äggula? Som kycklingar? Är det den annalkande påsken du syftar på?
Nja mer internt skämt i mitt huvud. Jag syftar på personlighetsdrag: Gul = ser livet positivt och är inte så skitnödig när det gäller såna saker som sommartid. Det blir liksom bra oavsett.

Du är nog mer blå??

Oskar

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
eketjall sa:
Varför inte justera klockan lite till om vi ändå ska införa samma tid dygnet året runt?
För alla kontorsarbeten o.dyl. är det ju rätt meningslöst att slösa bort dagsljuset på det sätt som görs idag. Men jag tror att en generell tidsomställning ändå inte är rätt väg. Bättre att sortera upp arbetskraften och sprida ut dess förvärvsarbetande. Idag beger sig lejonparten av arbetskraften till sina jobb ungefär samtidigt, vilket ur ett logistiskt/resursmässigt perspektiv såklart är helt idiotiskt.

GoranS

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Personligen tycker jag det bästa vore om det fanns en global tid utan hopp som alla följde. Har aldrig fattat denna fascination över exakt vad man råkar kalla tidpunkten när solen går upp en viss dag. Om det är 05.56 eller 18.26 är i mitt tycke rätt egalt. Dagens tidszoner och omställningar av klockan 0, 2 eller 4 gånger under ett år är verkligen bara att krångla till det.

Oskar

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
GoranS sa:
Personligen tycker jag det bästa vore om det fanns en global tid utan hopp som alla följde. Har aldrig fattat denna fascination över exakt vad man råkar kalla tidpunkten när solen går upp en viss dag. Om det är 05.56 eller 18.26 är i mitt tycke rätt egalt. Dagens tidszoner och omställningar av klockan 0, 2 eller 4 gånger under ett år är verkligen bara att krångla till det.
Eller så bidrar det till att hålla folk lite allerta i skallen. Jag pluggade i England en period och min hyresvärd var helt övertygad om att landets krångliga mynt- respektive viktsystem ledde till att britter var smartare än andra folk. ;-)

GoranS

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Oskar sa:
GoranS sa:
Eller så bidrar det till att hålla folk lite allerta i skallen. Jag pluggade i England en period och min hyresvärd var helt övertygad om att landets krångliga mynt- respektive viktsystem ledde till att britter var smartare än andra folk. ;-)
Skulle säga att det finns bättre sätt att hålla människor allerta än att hålla på med knasigheter. Om det bara gick ut på att krångla till saker kunde man införa krav på att man skulle alternera mellan svenska och de fem minoritetsspråken så att man när man talar ska använda vart och ett språken i precis en mening inom varje grupp av sex meningar. Som bonus gör förekomsten av jiddisch att tangentbordsskrivandet trasslas till.

Senast ändrad:

eketjall

Ny medlem
[ot] sommartid !
GoranS sa:
Swatch försökte väl införa (nåja, var väl mest en marknadsföringsgrej) Swatch Internet Time någon gång på 90-talet. Dygnet var uppdelat på 1000 beats och utgick från midnatt på deras huvudkontor i Schweiz har jag för mig.

Min Ericsson T20 hade faktiskt möjlighet att visa tid i Swatch Internet Time, så det var inte bara en intern grej.

GoranS

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Ja, sannolikheten att något sådant skulle kunna införas av ett enskilt företag är nog försumbar. Över huvud taget tror jag att det skulle vara ett enormt besvärligt uppdrag att få igenom det med all politik som skulle vara involverad och alla datorprogram som skulle behöva uppdateras/kontrolleras. Just den aspekten skulle dock vara en sak som skulle göra det attraktivt att få en global tid. Man skulle per design bli av med en massa potentiella framtida buggar.

Pfaff

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Eftersom Sverige till större delen ändå ligger i Sibirien vore det logiskt att hålla oss med östeuropeisk tid istället.
En timmes sommartid på det ni!

Scale60

Ny medlem
[ot] sommartid !
Tänk om dom kunde flytta sommartiden till må kl 12:00 på dagen istället, inget helgjobb pga av strulande servrar och integrationer och sen kan man gå hem en timme tidigare.

GoranS

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Scale60 sa:
Tänk om dom kunde flytta sommartiden till må kl 12:00 på dagen istället, inget helgjobb pga av strulande servrar och integrationer och sen kan man gå hem en timme tidigare.
Finns väl en fördel med att att ev. serverstrul uppstår när de flesta människor inte jobbar!? Dessutom skulle du med samma logik som i detta fall få en längre arbetsdag på hösten om omställningen sker måndag kl 12.

nisseson

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
GoranS sa:
Scale60 sa:
Finns väl en fördel med att att ev. serverstrul uppstår när de flesta människor inte jobbar!? Dessutom skulle du med samma logik som i detta fall få en längre arbetsdag på hösten om omställningen sker måndag kl 12.
Näää, man får ju dubbel lunch istället på hösten! :-D

Kung Stalle

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
eketjall sa:
GoranS sa:
Swatch försökte väl införa (nåja, var väl mest en marknadsföringsgrej) Swatch Internet Time någon gång på 90-talet. Dygnet var uppdelat på 1000 beats och utgick från midnatt på deras huvudkontor i Schweiz har jag för mig.

Min Ericsson T20 hade faktiskt möjlighet att visa tid i Swatch Internet Time, så det var inte bara en intern grej.
https://www.swatch.com/en/internet-time/

Kung Stalle

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Visst var det väl så att Sovietunionen hade bara en tidszon för hela riket. 8 timmar spände sig zonen över vill jag minnas.

Stalle

GoranS

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Hm, https://en.wikipedia.org/wiki/Time_in_Russia indikerar att det inte var så. Dock skulle Sovjet 1930-81 kunnat ha varit något för geo då de verkar ha haft sommartid året runt:

On 21 June 1930, the Soviet Union advanced all clocks by one hour, effectively making the nation run on daylight saving time all year (the so-called decree time). Moscow Time was now GMT+3 and Irkutsk Time GMT+8 (MSK+5).

Däremot gällde tydligen:

All timetables on Russian Railways (except Sakhalin railways) follow Moscow Time.[32]

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Mr Orange sa:
Rattnalle sa:
Moderna Ryssland gick över på permanent sommartid 2011. Men det verkar ha övergetts igen redan 2014.
Dom kör normaltid året om. Vilket alla länder borde.
Jo, så två steg framåt och ett halvt tillbaka. Fortfarande en vinst :)

Men att ha +1 året runt i Sverige skulle vara sämre än det är nu imo, hela våren förstörd med mörka kvällar. Permanent sommartid tack :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer