( OT ) Sony xperia Z1 compact

1888

Aktiv medlem
Någon som har en dylik?
Är inne på ett köp imorgon när jag åker förbi Jönköping där den verkar finnas på lager hos Telenor.
Den verkar vara vad jag vill ha. Bra kamera, vattentålig, bra batteritid. GPS.
Inte stor som en hemma TV ;)

Inputs mottages tacksamt.

Jag har lekt en del med en sån då en närstående äger en. Mitt intryck är att den är imponerande bra. Om jag var ute efter en android-telefon idag så är det den som gäller i mina ögon. Klart den bästa jag pillat på. (Jobbar bl a med telefoniinköp så jag har utvärderat en hel del modeller).

Det där kameraobjektivet man kan köpa till är rätt coolt också.

Jag har haft min i ett par veckor och är nöjd, även om jag hade önskat att den var mindre.

Den har lite underligheter för sig men nu när jag har lärt mig den börjar jag vänja mig så det går nog över. Kameran är jag inte imponerad av, men jag är kameranörd och tycker att mobilkameror är ett skämt så lita inte på mig.

C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det några bra styrfästen till d:o?

Såg nån som hade mobilen i sin armhållare som satt fast runt stammen. Kan finnas flera som kör på det sättet här.

Har haft min i ett par veckor som reservtelefon. Helt ok kvalitet på kameran, men kameraapplikationen är katastrofalt usel, det är nog bara att ladda ner något annat. Bör finnas en del att köpa. Känns lite rapplig med luckor och liknande. Plasten på baksidan blir repig illa kvickt vid normal användning. Den känns förvånansvärt långsam jämfört med min iphone5, applikationer och framförallt kameran. Vill man ha vattentätt och lagom storlek är det dock nog den jag skulle använda trots nackdelar.

BOFH skrev:
> aahlborg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Kameran är jag inte imponerad
> > av, men jag är kameranörd och tycker att
> > mobilkameror är ett skämt så lita inte på
> mig.
>
> Har du testat
> http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/
> dsc-qx100/
> Lite nyfiken på hur nära "riktig" kamera man
> kommer med en sån.
Det där är ju en kameramodul motsvarande finare kompaktkamera så den lär ge fina bilder.

man kan ju alltid vänta in nästa utgåva, men då får man nog ingen ny lur överhuvudtaget.
kommer ju nya hela tiden

Jag tycker min suger hästpung. I allt utom kameran som för att vara mobilkamera är toppen. Och vattenskyddet då, som är kul för då kan man bada med kameran.

Jag har haft min lite över en vecka och är iaf nöjd med den en så länge mycket snabbare en min gamla xperia acro s som jag visserligen inte heller var missnöjd med men z1 compact är bra mycket snabbare.

S5 mini går inte riktigt att jämföra med, den har ju klenare hårdvara än sitt större syskon. Det är nog bara Sony som inte gör så.

Men compacten är stor för att kallas för liten, varför inte köpa den fullstora varianten ☺

Samsung är snart slut som företag...
Jag har flyttat mina teknikfonder från Korea till Japan, så det är klart du ska köpa Sony.. ;)

C-dale skrev:
> Finns det några bra styrfästen till d:o?

Jag köpte ett universalfäste från BBB för 349kr på xxl.

Gav mig den rätta kvalitetskänlan o kan monteras på styre eller stam.

axlpxl skrev:
> Bara att köpa, grym telefon. S5 mini är inte
> alls en highend lur på det viset som sonyn är.

hoppas den finns inne imorgon då

axlpxl skrev:
> Bara att köpa, grym telefon. S5 mini är inte
> alls en highend lur på det viset som sonyn är.

Fast till skillnad från Sonyn så uppfyller den villkoret på storlek och tålighet (tillsammans med ett enkelt gummiskal) som man kan förvänta sig av en telefon som ska klara av lite aktiviteter...

Telefonen har bra batteritid, särskilt när man använder det nya "stamina-läget". Ant+ för pulsband, kadens, hastighetssensorer mm.

Skärmen är behäftad med någon typ av bug som gör att den inte alltid reagerar på alla ställen/rörelser. Enligt en del beror det på displayskyddet som telefonen är utrustad med från fabrik. Samma problem finns på äldre Sony-modeller.
Kameran hänger sig och fungerar uselt.

Skärmens bildkvalitet är riktigt bra när man kollar på film osv.
Personligen så tycker jag gärna den kunde varit ännu mindre för att kunna jobba bättre med en hand. Iphone5 är perfekt storlek.

Min z1 compact är min "cykeltelefon" och fungerar bra som det. Skulle dock inte vilja ha den som primär huvudtelefon/i arbetet... Vidare funderar jag starkt på hur Sony genomför tester innan dom släpper modeller till marknaden. Har haft många av deras telefoner och inte en har varit buggfri. Även denna z1 compact har gjort en eller ett par oönskade omstarter under den första veckan efter köp.

Kameran (på stora z1 iaf) har börjat hänga sig ofta före mig, det gjorde den aldrig förr. Känns som att den blivit buggigare.

Agassi skrev:
> Telefonen har bra batteritid, särskilt när man
> använder det nya "stamina-läget". Ant+ för
> pulsband, kadens, hastighetssensorer mm.
>
> Skärmen är behäftad med någon typ av bug som
> gör att den inte alltid reagerar på alla
> ställen/rörelser. Enligt en del beror det på
> displayskyddet som telefonen är utrustad med
> från fabrik. Samma problem finns på äldre
> Sony-modeller.
> Kameran hänger sig och fungerar uselt.
>
>
> Skärmens bildkvalitet är riktigt bra när man
> kollar på film osv.
> Personligen så tycker jag gärna den kunde varit
> ännu mindre för att kunna jobba bättre med en
> hand. Iphone5 är perfekt storlek.
>
> Min z1 compact är min "cykeltelefon" och fungerar
> bra som det. Skulle dock inte vilja ha den som
> primär huvudtelefon/i arbetet... Vidare funderar
> jag starkt på hur Sony genomför tester innan dom
> släpper modeller till marknaden. Har haft många
> av deras telefoner och inte en har varit buggfri.
> Även denna z1 compact har gjort en eller ett par
> oönskade omstarter under den första veckan efter
> köp.

Håller med till 120%. Bytte tillbaka till min LG G2 efter några veckor.

jomper skrev:
> Kameran (på stora z1 iaf) har börjat hänga sig
> ofta före mig, det gjorde den aldrig förr.
> Känns som att den blivit buggigare.

Det är nog alla automagiska uppdateringar som görs utan att man får bestämma. Ny mjukvara = mer hårdvarukrävande mjukvara. Till slut blir telefonen oanvändbar och man måste köpa ny. Perfekt för tillverkaren.

Jag är än så länge nöjd med min stora Z1 förutom på en punkt. Det är omöjligt att föra över filer till och från telefonen. Inte ens när man kopplar in med USB-kabel kan man komma åt saker i telefonen. Så jävla idiotiskt så det är inte sant.

Makten skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kameran (på stora z1 iaf) har börjat hänga
> sig
> > ofta före mig, det gjorde den aldrig förr.
> > Känns som att den blivit buggigare.
>
> Det är nog alla automagiska uppdateringar som
> görs utan att man får bestämma. Ny mjukvara =
> mer hårdvarukrävande mjukvara. Till slut blir
> telefonen oanvändbar och man måste köpa ny.
> Perfekt för tillverkaren.
>
> Jag är än så länge nöjd med min stora Z1
> förutom på en punkt. Det är omöjligt att föra
> över filer till och från telefonen. Inte ens
> när man kopplar in med USB-kabel kan man komma
> åt saker i telefonen. Så jävla idiotiskt så
> det är inte sant.

Är du säker på att du gjort rätt? Låter märkligt.

Jag är jättenöjd med min Z1 Compact. Kul bieffekt av vattentåligheten är att man kan filma under vatten = enkelt att se hur dålig simteknik man har...

@Makten: vad är det problem du försöker lösa? Jag har flyttat filer från/till telefonen utan problem, i huvudsak med Google Drive när det gäller större saker.

nisseson skrev:
> @Makten: vad är det problem du försöker lösa?
> Jag har flyttat filer från/till telefonen utan
> problem, i huvudsak med Google Drive när det
> gäller större saker.

Ett problem är att flytta stora mängder mp3:or till telefonen (obskyrt material som inte finns på Spotify till exempel). Att flytta saker från telefonen går bra med Google drive, men åt andra hållet förstår jag inte hur det ska gå till.

Sen finns det nåt program man ska använda för att administrera filer. Det funkar inte hur jag än bär mig åt. Varför kunde de inte bara göra så att telefonen uppfattas som en USB-lagringsenhet? Så funkar ju alla andra moderna elektroniska grunkor, såsom kameror (och många andra telefoner).

Och du har gått in under "Settings" -> "Xperia Connectivity" -> "USB Connectivity" och kontrollerat att "USB Connection Mode" är Media Transfer Protocol (MTP) och inte Mass Storage Mode (MSC)? Plus att om du kör Mac behöver du "Android File Transfer" ...

EDIT: Liten tankevurpa

Senast ändrad:
För en gång skull får man väl gnälla över för fint väder.
Kunde inte stanna på vägen för det blev för varmt i bilen för hundarna.

Lite neggo har kommit in sen jag var inne sist.

Finns det nåt bra alternativ, förutsättningarna:

Vattentålig
Bra kamera
GPS
Liten (storbildstv:n har jag hemma ;)
Bra batteritid
Gärna stöt tålig

Sen får den gärna vara billig oxå

Min skärm sprack två ggr, utan yttre påverkan. Ingen garanti tydligen. Aldrig Sony igen (har haft 5-6 st de senaste 10 åren).

// Jocke

Jag är riktigt nöjd, uppgraderade från en Sony Ray innan, så denna är sjukt stor i jämförelse.
Men en sak som jag stör på är att det är typ omöjligt att använda den i solljus. Ray var klart bättre om det var starkt solljus. Någon mer som upplever det som ett problem?

NLC skrev:
> Och du har gått in under "Settings" -> "Xperia
> Connectivity" -> "USB Connectivity" och
> kontrollerat att "USB Connection Mode" är Media
> Transfer Protocol (MTP) och inte Mass Storage Mode
> (MSC)? Plus att om du kör Mac behöver du
> "Android File Transfer"
...

Det är ju det som är så sjukt. Andra USB-grunkor funkar utmärkt att bara plugga in i vilken Mac som helst. Jag provade nåt transfer-program som Sony rekommnenderar, men det funkade inte. Vill minnas att det påstods att kortet var fullt, trots att det finns gott om plats.

Ang. Google Drive så tar jag ner filerna genom Drive-appen på mobilen. Det finns ett "i" till höger vid filen i listan vilket öppnar en ny view där det finns "Download"-alternativ. Inget bra alternativ för bulkflyttning av filer dock.

Min har alla otänkbara buggar för sig. Reagerar inte på skärmtryckningar ibland, registrerar egna tryck ibland, ibland hänger sig tryckningar i massa sekunder ibland så är det som en hackspett satt och tryckte på den. Kalendern hänger ständigt, funkar inte. Vridskärmen funkar inte ibland. Messenger klarar inte historiken. Meddelande signaler och ljus gör mig vansinnig. Den allmänna mjukvarukvaliteen på googlestore suger.

Massa omstarter utan att jag bett om det.

Men ok kamera och kul med vattetålighet. Om bara skärmen hade funkat under vatten eller inredning dåra.

Tillbaka
Topp