[OT] sous vide-prylar?

[OT] sous vide-prylar?
Du behöver en cirkulator och en vakuummaskin, cirkulatorn kostar mellan 10 och 20 kkr. Vakuummaskiner finns för hemmabrut för ca 2kkr.
Det finns gott om folk som experimenterat med en akvariecirkulator (ca 2kkr) men jag vet inte hur väl det fungerar.

Om du hittar en billig lösning så är jag också intresserad....

[OT] sous vide-prylar?
Att hålla på med sous vide hemma är ingen idé.
Lär dig lågtemperaturstekning och att använda
termometer, men framförallt vilken temp olika livsmedel
är klara. bara det gör stor skillnad.

[OT] sous vide-prylar?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Snacka om att krångla till något enkelt!

Precis.

Alla vet att råbiff serveras bäst med ett knäckt ägg på toppen!

//K

[OT] sous vide-prylar?
Kupa skrev:
> Det är kul att läsa en tråd och inte ha en
> susning om vad som avhandlas. ;)
>
> Nu ska jag googla "sous vide".

Samma här...
Varför krångla till matlagning så mycket???
(Inga dumma kommentarer om effektberäkning nu, hihi!)

[OT] sous vide-prylar?
Jag har också varit inne på att skaffa lite sous vide prylar. Men är inte helt säker på att resultatet motiverar köksutrustning för ett par kkr.

När jag letade hittade jag en "billig" och vettig cirulator för $299.5, SousVideMagic

http://freshmealssolutions.com/inde...ategory_id=15&option=com_virtuemart&Itemid=31

Har inte hittat någon vettig vakumförpackare än dock. Någon som vet hur viktig den är för hemmabruk egentligen? Funderade på att köra metoden att stoppa ner en plastpåsen i ett vattenbad (med öppningen ovanför vattenytan) för att pressa ur luften och försluta med en påklämma eller 2.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] sous vide-prylar?
TBone skrev:
> Sous vide-matlagning verkar lattjo.

Verkar toppen för snabb viktminskning:
"Den syrefria tillagningsmiljön gör att vissa bakterier trivs särskilt bra och börjar föröka sig. Bakterierna bildar ett gift, toxin. I den låga tillagningstemperaturen blir avdödningen av mikroorganismer inte heller så stor som vid högre temperaturer. En kombination av dessa företeelser kan få förödande konsekvenser med allvarliga matförgiftningar för många gäster"

[OT] sous vide-prylar?
JT skrev:
> Ett annat krångligt sätt att laga mat är att
> tillaga i motorrummet på bilen.

Vadå? Linda in korven i folie, lägg på grenröret. Gasa.

[OT] sous vide-prylar?
JLarsson skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett annat krångligt sätt att laga mat är att
> > tillaga i motorrummet på bilen.
>
>
> Vadå? Linda in korven i folie, lägg på
> grenröret. Gasa.

Steka ägg går nog också bra. Har sett det göras på fartygsdäck, btw.

[OT] sous vide-prylar?
42Hz skrev:
> Snacka om att krångla till något enkelt!

Det blir lätt så när män skall göra något.

Ursäkta mig, det är dags att mata surdegen.

[OT] sous vide-prylar?
Fikasvettot skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Snacka om att krångla till något enkelt!
>
>
> Det blir lätt så när män skall göra något.
>
> Ursäkta mig, det är dags att mata surdegen.

Min surdeg går och hämtar maten själv.

[OT] sous vide-prylar?
andematt skrev:
> TBone skrev:
> -----
> > Sous vide-matlagning verkar lattjo.
>
> Verkar toppen för snabb viktminskning:
> "Den syrefria tillagningsmiljön gör att vissa
> bakterier trivs särskilt bra och börjar föröka
> sig. Bakterierna bildar ett gift, toxin. I den
> låga tillagningstemperaturen blir avdödningen
> av mikroorganismer inte heller så stor som vid
> högre temperaturer. En kombination av dessa
> företeelser kan få förödande konsekvenser med
> allvarliga matförgiftningar för många gäster"

Ser att du Citerar http://www.svensktkott.se/tillagning/9/

Tänk på att det är skillnad på Sous Vide metoden som används i livsmedelsindustrin och Sous Vide för hemmabruk.

I industrin används det som konserveringsmetod där maten efter tillagning kyls ner för att förvaras i upp till tre veckor innan det värms upp för servering.

Hemma äts maten direkt efter tillagning och risken för bakterietillväxt är därför betydligt mindre.

Självklart kräver även Sous Vide för hemmabruk en del kunskap om hygien och hur olika bakterier kan växa. Men har man lite koll så är inte sous vide farligt att äta.

[OT] sous vide-prylar?
Jonan skrev:
...
> Ser att du Citerar
> http://www.svensktkott.se/tillagning/9/
>
> Tänk på att det är skillnad på Sous Vide
> metoden som används i livsmedelsindustrin och
> Sous Vide för hemmabruk.
>
> I industrin används det som konserveringsmetod
> där maten efter tillagning kyls ner för att
> förvaras i upp till tre veckor innan det värms
> upp för servering.
>
> Hemma äts maten direkt efter tillagning och
> risken för bakterietillväxt är därför
> betydligt mindre.
>
> Självklart kräver även Sous Vide för hemmabruk
> en del kunskap om hygien och hur olika bakterier
> kan växa. Men har man lite koll så är inte sous
> vide farligt att äta.

Dåligt av mig att inte ta med källan, men du hittade rätt.

Tycker just slutklämmen i citatet "..kan få förödande konsekvenser med allvarliga matförgiftningar för många gäster" visar på att det nog kan vara restaurangkök man syftar på. Det låter inte som att man menar hemmakok, eller?

[OT] sous vide-prylar?
andematt skrev:
...
Det låter inte som att man menar hemmakok,
> eller?

Bakterien man främst ska akta sig för är Clostridium botulinum. Som, när den växer, bildar giftet Botulinumtoxin och orsakar botulism. En farlig men väldigt(nästan extremt) ovanlig sjukdom.

För att den ska växa till farliga nivåer behövs syrefri miljö, rätt temperatur och tid. Sous vide tillagas syrefritt så därför gäller det att man antingen tillagar snabbt eller i tillräckligt hög temperatur. Clostridium botulinum växer vid temperaturer mellan 10-50 grader (Har hört talas om att vissa stammar kan växa i upp till 51-52 grader). Tillagar du nötkött och vill ha det ganska rött så har du vattenbadet inställt på 55grader. Har man bara lite koll på sin utrustning, så att vattnet håller rätt temperatur hela tiden och cirkulerar så att det inte bildas kalla punkter där tempen sjunker såpass att bakterier kan växa, är sous vide inte farligt.

Sen finns ju även salmonella att akta sig för. Salmonella börja dö vid 55 grader, så livsmedel som kan innehålla det ska gärna köras i lite högre temperaturer.

Här finns lite länkar om sous vide och matsäkerhet
http://www.cookingsousvide.com/info/sous-vide-safety-links

I industrin har du även problemet att maten ska passera temperaturzonen där bakterier växer 2 ggr till. Nerkylning och uppvärmning/varmhållning får inte ta för lång tid.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] sous vide-prylar?
been there done that, det är faktisk praktiskt om man campar och inte vill äta på restaurang varje dag. fungerar bäst med konserver.

//K

JT skrev:
> Ett annat krångligt sätt att laga mat är att
> tillaga i motorrummet på bilen.

[OT] sous vide-prylar?
Sous vide är mycket vanligt inom resturang branchen. Tex 95% av alla ribs är tillagade på detta sätt. Finns en uppsjö av produkter som fixar det för hemmabruk. Problemet är alltid att försluta påsen och få det tätt utan kontaminering av svetsen.
Det finns 2 fördelar med souvide, hållbarhet och köttkvalitet. Köttet blir mörare och saftigare. Kryddor tränger in i köttet och ger bättre smak. Tyvär lämnar vakuumkokta produkter en liten bismak, liten syrlighet kan upplevas om man serverar det direkt efter processen, man ska egentligen ta ut och steka/grilla en yta på köttet. Finns idag stekpåsar som tåler vanlig ugn 220grader och som kan förslutas i en vakuumkammer som ger möjlighet till sous vide i ugnen. Inga mer vattenbad..

Tyvärr är inte den svenska marknaden redo för souvide i butikerna. Vissa har provat men produkterna säljs knappt. Grillsortimentet är nog det enda som fått genomslag, och julskinkan som är kokt i förpackningen.

[OT] sous vide-prylar?
en liten tråd om sous-vide :)

http://forums.egullet.org/index.php?/topic/116617-sous-vide-recipes-techniques-equipment-2004-2010/

Tips på setup:
tag en vanlig plastpåse stoppa in vald mat och sug ur luften och knyt ihop, det räcker.

värm en stor kastrull med vatten till vald temp och stoppa ner påsen och övervaka att du håller temperaturen och rör om lite då och då så du inte för köldfickor.

Tyvärr så kommer det inte att hända något mirakel, tycker mest att man vinner i kvalitet, d.v.s
repeterbarhet, speciellt med fisk.

Skinka funkar utmärkt men det funkar lika bra att köpa färdig som redan är sous-vidad...

[OT] sous vide-prylar?
Om jag skulle kirra en ghetto-lösning så är jag mest intresserad av var man kan tänkas hitta en lämplig termostat för att slå av/på strömmen till en doppvärmare. Jag är för dålig på reglertekninksgoogling...

[OT] sous vide-prylar?
JLarsson skrev:
> googla på PID
>
> fick lite träffar till diverse trådar om
> uppvärmning av mäsk.

Det finns förvisso ett bryggverk hemma hos mig, men jag känner mig lite nervös inför att ev. slabba ner pumpar mm med köttsafter om det skulle läcka ur plastpåse. Vet inte hur det blir med husfriden då...

[OT] sous vide-prylar?
TBone skrev:
> Om jag skulle kirra en ghetto-lösning så är jag
> mest intresserad av var man kan tänkas hitta en
> lämplig termostat för att slå av/på strömmen
> till en doppvärmare. Jag är för dålig på
> reglertekninksgoogling...

Jag gick loss på ebay igår och börjat köpa lite prylar till min sous vide setup..

PID kontroller med tempprobe
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180594530486&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Solid state relä
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120668054267&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Med de här prylarna kan man styra en riskokare eller doppvärmare för att hålla en stabil temperatur.

Kvar på inköpslistan är:
*akvarieluftpump för att cirkulera vattnet
*Vakumförpackare. Letar fortfarande efter en bra som inte kostar skjortan.

[OT] sous vide-prylar?
En ganska trist bit utskuren biff tillagd i 55-gradigt vatten och sen har fått lite maillard i en skeppshultspanna. OMFG, jag trodde inte att "tråkig" biff kunde bli så bra. Sous vide FTW!

ktt.JPG ht=666

[OT] sous vide-prylar?
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Vad är det för skärbräda??

Det är en sjukt hi-tech-svennebanan nylonskärbräda. Kostade säkert en tjuga...

[OT] sous vide-prylar?
[OT] sous vide-prylar?
[OT] sous vide-prylar?
En enkel och billig setup är nedanstående:
Lagom stor rostfri kantin från ÖB eller din lokala leverantör av storköksförnödenheter, inkludera ett lock. 200:-
Doppvärmare (kör själv med 3 st 300W) 200:-
Dränkbar akvariepump (vattencirkulerande) av halvbra kvalisort 200:-
Universaltermostat (se conrad.se och sök efter UNIVERSALTERMOSTAT UT 100) 549:-

Montera värmare och pump i kantinen, klipp av ett hörn på locket för att leda sladdarna och sätt med fördel ett galler som skydd för värmarna.

Gjorde denna åt min granne, och vi har säkert kört den 50+ timmar utan problem.
Gällande vakumpackningen är det ett kapitel för sig, men om man håller sig till att köpa kött som redan är vaccat så är det bara att slänga i å sätta termostaten på önskad köttemp. Låt maten gå lite längre än precis vad som behövs för att det ska bli varmt, det blir ju aldrig FÖR varmt :-)
Ta upp, bryn till och servera med önskad kryddning eller ett grymt kryddsmör du rört till under tiden.

// Oskar

[OT] sous vide-prylar?
Be att få köttet vaccat när du köper det. Nästan alla kött-diskar har vaccmaskin numera. Så kan du ju passa på att berätta vad du skall göra och kanske få tips.

Min slaktare (det har sina fördelar att ha en i huset) vaccar mitt kött med min egen marinad. Han jobbar ju med färskvaror så jag har en stash hos honom som ligger och mognar i hans kylar.
-Så en dag eller två innan det skall bli middag vaccar vi om i marinad. LYX!

Fan nu måste jag alltså skaffa en maskin till till köket :)

[OT] sous vide-prylar?
42 Hz:
Den där var väldigt lik min setup, bortsett från att jag kört med en köpe-termostat och monterat grejerna lite annorlunda.

Har ett projekt på gång som går ut på att göra värme/cirkulationsenheten lätt monter-/demonterbar i diskbänken. Tänkte kunna nyttja en av de existerande hoarna.

Värt att tänka på med dessa grejer är att de släpper en hel del vattenånga...

// Oskar

[OT] sous vide-prylar?
En termostat från conrad är "in the mail", tack för tipset om den, oskarlind. Doppvärmare och akvaripump fick jobba igår för att fixa ett par entrecoter. Det blev riktigt najs när det insprängda fettet var ordentligt uppmjukat och började släppa lite fint.

Funkar alldeles utmärkt med en handvakuumpump, fyrspåsar och klämmor för att få en tillräckligt lufttom påse.

[OT] sous vide-prylar?
Jag sitter här och undrar om det hela är ett noga planerat och löjligt ambitiöst prank alltihop.

Hade aldrig hört talas om detta innan. Spännande men komplext

[OT] sous vide-prylar?
JLarsson skrev:
> Hmmm... överkomlig:
> http://www.sousvidesupreme.com/product.aspx?produc
> tid=30&deptid=1&AdID=59

Lockande pris! Min ghetto-setup levererar bländande resultat, men jag är lite för harig för att låta den gå på långkok ensam i lägenheten.

Ett problem somuppdagats är dock att sambon föredrar sin entrecote en dryg grad varmare än jag vill ha min...

[OT] sous vide-prylar?
TBone skrev:
> Ett problem somuppdagats är dock att sambon
> föredrar sin entrecote en dryg grad varmare än
> jag vill ha min...

Århundadets I-landsproblem har korats!

fireworks1.jpg

Wohooooo!!!

Tillbaka
Topp