[OT] sous vide-prylar?

[OT] sous vide-prylar?
Gettolösning som kräver välsorterad skrotlåda.
Om man har temperaturregulatorer som Eurotherm 94C liggande kan det bli så här.
Alla delar ligger på 240 V så det hämmar kreativiteten lite men det funkar bra.
Temperaturen ligger inom 0,1 grader men jag har inte orkat bygga in manicken i
någon låda. Köpte en Weber-grill i stället.

Bilagor

• Köttgryta.JPG
    Köttgryta.JPG
    89.6 KB · Besök: 117
[OT] sous vide-prylar?
Nu snackar vi. Min ghettolösning fick man kolla till lite då och då för att inte få temperaturdrift så långkok över natten gick bort. 350 euro är ju klart överkomligt och den tar ju inte så mycket plats heller.

[OT] sous vide-prylar?
Nu kan jag iofs inget om sous-vide, men om idén är att hålla köttet en lång tid runt 52-60grader så kanske en doppvärmare som är till för... tja något annat kanske skulle funka?
http://hembryggning.com/butik/tillb...4/doppvarmare-100-w-45-55c-stallbar-1177.html
Värmer utan problem upp ca 8 liter... vätska till rätt temperatur och håller den.

Vad man också kan använda den till får ni lista ut själva :-) (pröva att söka på "plastis" och "superplastis")

[OT] sous vide-prylar?
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu snackar vi. Min ghettolösning fick man kolla
> till lite då och då för att inte få
> temperaturdrift så långkok över natten gick
> bort. 350 euro är ju klart överkomligt och den
> tar ju inte så mycket plats heller.

Det är en på väg till Österåker nu.

[OT] sous vide-prylar?
Ett jämförelsetest, ryggbiff och entrecote.

"Die Isolations-Kugeln haben zwei Funktionen:

Sie verringern den Wasserverlust durch Verdunstung. Das ist bei langen Garzeiten sinnvoll, z.B. über Nacht, wenn kein Wasser nachgefüllt werden kann.
Der Wärmeverlust reduziert sich, was noch eine noch bessere Temperaturkonstanz und einen geringeren Energiebedarf zur Folge hat."

Hade nog varit enklare med ett lock men vafan, har tyska dipl ing bestämt att kugeln is the scheisse så är det bara att rätta in sig i ledet.

[OT] sous vide-prylar?
JLarsson skrev:
> Ett jämförelsetest, ryggbiff och entrecote.

Perfekt!

> "Die Isolations-Kugeln haben zwei Funktionen:
>
> Sie verringern den Wasserverlust durch
> Verdunstung. Das ist bei langen Garzeiten
> sinnvoll, z.B. über Nacht, wenn kein Wasser
> nachgefüllt werden kann.
> Der Wärmeverlust reduziert sich, was noch
> eine noch bessere Temperaturkonstanz und einen
> geringeren Energiebedarf zur Folge hat."
>
> Hade nog varit enklare med ett lock men vafan, har
> tyska dipl ing bestämt att kugeln is the scheisse
> så är det bara att rätta in sig i ledet.

Jahwohl!

[OT] sous vide-prylar?
25 Euro för isolationskulorna var ju kanske gungan som finansierade karusellen, men men. Lägg upp en minirecension här när du är mätt.

[OT] sous vide-prylar?
JLarsson skrev:
> Den marmorerade biffen blev bättre än den lite
> för tunna entrecoten.
>
>
>
> Det blev kött + tomat ikväll.

Meh
Du har ju inte kokat tomaterna!
De är ju råa!
Otyskt.

[OT] sous vide-prylar?
Den här tråden hade jag helt missat! Har också en SousVide Chef II och vac-star easy. JLarsson, var köpte du din? Jag beställde min från Vac-Star och tyckte det var lite lång leveranstid. Ser att Amazon.co.uk säljer också, men ditt pris såg ju lite lägre ut. Är sugen på att skaffa en till.

Angående kulorna så upplever jag att det ångar betydligt mer när jag inte har dem i badet, så någon nytta kanske de gör. Å andra sidan så känns inte en kantin som den mest välisolerade lösningen heller. Vore bra om det fanns isolering att trä på eller nå sånt. Typ ett liggunderlag som skulle va skuret att passa standardmåtten.

/Edvard

[OT] sous vide-prylar?
Jag beställde från vac-star-shop.de den 30/4. Betalade med paypal. Den 7:e var DHL här och levererade.

Min kompis som beställde samtidigt valde banköverföring. Den har inte skickats från tyskland än, så det beror lite på... betallösningar på internet är inte direkt en tysk paradgren.

[OT] sous vide-prylar?
I övrigt drog jag på den på grillen för ytans skull, gjorde en svampsås av det vi plockade hos Jansson99 i augusti förra året + spenattagliatelli.

[OT] sous vide-prylar?
toshiba skrev:
> Shoppade Anova till alla familjemedlemmar i
> julklapp, alla är nöjda hittills.

Kan vi fixa så vi blir släkt på något sätt? :)

[OT] sous vide-prylar?
Atlas skrev:
> Kan vi fixa så vi blir släkt på något sätt?
> :)

Buksvågrar räknas inte, så det blir nog svårt ;-)

[OT] sous vide-prylar?
jomper skrev:
> Trist att vara gift med en icke karnivor ibland,
> kan man köra fisk och grönsaker också? Känns
> inte så.

Fisk går utmärkt för att få den där glasiga känslan och lameller som precis faller isär. Grönsaker fungerar, men de flesta är väl godare rostade eller kokta. Frukt däremot - äpplen i lag, exempelvis. Gärna hela, så att skalet ger köttet lite färg. Den låga temperaturen innebär att färgerna överlever bättre.

[OT] sous vide-prylar?
Tille skrev:
> 63-graders ägg.

Har experimenterat en del med det och gillar man inte vita som har samma konsistens som vissa kroppsvätskor så är det inget vidare...

[OT] sous vide-prylar?
JLarsson skrev:
> Jag körde torsk SV och problemet var just att
> allt föll isär helt okontrollerat. Men det var
> läckert.

För länge och för varmt. Tio-femton minuter vid sextio grader kan vara lagom.

[OT] sous vide-prylar?
Innertemp på torsk tycker jag ligger fint runt 54. Och precis som kött så växer smakerna av vila. Över lag så fungerar vit fisk ganska likt kött. Medan fetare fisk funkar toppen på lägre temperaturer.

Anledningen till att jag inte skaffat Sous Vide är att jag lagar så förbannat bra mat med panna och ugn. Jag är nästan mest sugen på en för att testa och för att köra grönt och frukt.

[OT] sous vide-prylar?
bojsänke skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag körde torsk SV och problemet var just att
> > allt föll isär helt okontrollerat. Men det
> var
> > läckert.
>
> För länge och för varmt. Tio-femton minuter vid
> sextio grader kan vara lagom.

Hehe, körde 49 grader och inte länge alls. Tycker att ugnsbakad torskrygg blir jäkligt bra.

[OT] sous vide-prylar?
Rödspätta var det nog jag gjorde senast. Blev delikat.

Ägg är en specialare eftersom man vill ha gulan och vitan vid olika temperaturer. Man kan köra på 63 för att få gulan perfekt, sedan lägga över äggen i kokande vatten i någon minut för att få vitan stel. Eller så kör man en väldigt specifik tid i 70 grader. Såg en app som man kunde använda för att få timingen perfekt. Man fick börja med att väga och mäta ägget och dess starttemperatur bara.

[OT] sous vide-prylar?
Jag vill börja med en disclaimer: jag jobbar inte på XXL och håller inte på med sous vide. Såg däremot att XXL säljer en OBH Nordica maskin för 1899 (ordinarie pris 3999). Om det är en bra deal vet jag inte men en hyfsad prissänknig är det.
/Jari

[OT] sous vide-prylar?
rikard skrev:
> Rödspätta var det nog jag gjorde senast. Blev
> delikat.
>
själv gillar jag inte riktigt konsistensen på vitfisk vid lågtemp, och så förstör man skinnet. Rödspätta hör hemma i pannan, lättpanerad och närmst friterad.

[OT] sous vide-prylar?
Har en cirkulator liggandes som jag inte använder har börjat fundera på sälja den om någon är sugen ?
Har jobbat mycket med Sous vide fisk o skaldjur blir bäst kött är godast att steka från rått

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp