[OT] Sova i tält med barn, kort vandring kring Sthlm.

Pelle S

Medlem
Sonen har snöat in på "Bear Grylls"("extrem överlevnad", serie på netflix/discovery) och vill ut i skogen och sova i tält, grilla korv och ha en liten lägereld, vilket jag välkomnar med öppna armar. Har ni några tips på bra och relativt enkla vandringar med en övernattning i tält kring Stockholm? Andra tips på bra prylar att ha med sig uppskattas också. Han har inte sovit i tält förut så detta blir första gången, och det känns som om det måste bli en bra upplevelse för honom, så att det inte blir den sista...han är 8år.

Vi har bil, så en bit utanför tullarna funkar :)

Runt Getaren vid Lida finns bra ställen, även grillplatser och vindskydd att sova i om man vill det. Ett tips är annars att söka på utsidan.se.

Jag rekomenderar området runt Lilla Harsjön, i Brottby. Fin natur, kort sträcka att gå samt utedass förhöjer nog upplevelsen.

Om barnen vill vandra kan ni gå en bit på roslagsleden.

Grattis kul. Tyvärr har jag inget tips runt s-holm. Dock kommer du/ni ner till Karlstad/Värmland har jag massor. Bara att höra av sig.

Man får inte elda i naturreservat! Om det inte finns särskilt iordningställda och anvisade eldningsplatser.

Sörmlandsleden http://www.sormlandsleden.se/ är kanon att vandra på. Så här års är det ganska mycket folk ute på leden (särskilt på helger och de sträckor som ligger nära stan. Sök er till de sträckorna som ligger lite längre ut om ni vill "känna vildmarken och ensligheten".

En som inspirerar till detta är Ray Mears. Några av mina favoritavsnitt:

[edit] TBE-vaccinera er (om ni inte gjort det).

/K

johrn skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyresta:
> http://www.tyresta.se/tyresta-karta/tyresta_karta_
> 20111031_300.jpg

Senast ändrad:
Beror lite på extremt det skall vara. Första gången jag tog ut sonen i tält åkte vi till campingen i flottsbro.
Nära, finns eldplats, man kan hyra canadensare, gå (eller cykla!) i skogen eller bestiga slalombacken. Tillräckligt äventyr för honom då (tror han var 6)

Äh ge ungen en iphone o en läsplatta ska du se han kommer på bättre tankar.
om inte d hjälper en ps3

Personligen tycker jag att fasta vindskydd är bomben. Dessutom finns det ofta vedupplag så man slipper samla eller dra med sig.
Pinnbröd är såklart ett måste.
Nästan så att jag blev lite sugen själv och sticka ut till ett vindskydd vid någon tjärn och sova en natt...
En bra kniv och första förband och kanske en liten yxa. Behöver inte vara svårare än så.

Lycka till!

hjeltman skrev:
> Personligen tycker jag att fasta vindskydd är
> bomben. Dessutom finns det ofta vedupplag så man
> slipper samla eller dra med sig.
> Pinnbröd är såklart ett måste.
> Nästan så att jag blev lite sugen själv och
> sticka ut till ett vindskydd vid någon tjärn och
> sova en natt...
> En bra kniv och första förband och kanske en
> liten yxa. Behöver inte vara svårare än så.
>
> Lycka till!

Fasta vindskyddet vid sättra i upplands Väsby är väldigt fint! Ett par km att gå, utsikt över Mälaren och riktig skog.

Jag har vart ute och hajkat med min dotter ett par gånger.
Förhöj och förläng äventyret med att ta buss eller tåg en bit utanför stan - och gå dit ni skall. Tar lite längre tid och då har ni tid att umgås på tåg/buss. Hett tips är att inte gå för långt så barnbenen blir trötta. Lägg heldre tiden på att bygga ett bra läger. dvs samla ved. Sätta upp tältet. Meta fisk (leta mask) brukar vara en hitt och baka pinnbröd :) Se nu till att campa på ett ställe där ni får elda! Annars är det inget skoj för en 8-åring :)

Kanot är ett grymt sätt att introducera barn till natur- och vilmarksvana. Man kommer väldigt nära naturen och det är inte lika jobbigt som att gå. 2008 gjorde jag och sambon en liten tur med hennes brorsöner (då 11 och 13) med två övernattningar, fiske, paddling och lite lägerliv (som att göra upp eld och laga mat). Här är lite bilder från turen: http://www.songofthepaddle.co.uk/forum/showthread.php?12431-Introducing-a-new-generation

/K

gandhi skrev:
> Kanot är ett grymt sätt att introducera barn
> till natur- och vilmarksvana. Man kommer väldigt
> nära naturen och det är inte lika jobbigt som
> att gå. 2008 gjorde jag och sambon en liten tur
> med hennes brorsöner (då 11 och 13) med två
> övernattningar, fiske, paddling och lite
> lägerliv (som att göra upp eld och laga mat).
> Här är lite bilder från turen:
> http://www.songofthepaddle.co.uk/forum/showthread.
> php?12431-Introducing-a-new-generation
>
> /K

+1 minns än i detalj min barndoms paddelturer i lokala sjön med tillhörande abborremete. Med öppen eld framåt kvällen och grillad abborre. Kan inte bli bättre.

frågan är väl hur van du är med skog och mark.
Ungen anpassar sig blixtsnabbt om du känner dig säker på situationen.

Mitt råd är annars att gå rakt ut i skogen i någon av naturreservaten i Stockholms län.

tex Tyresta eller Åva

Det räcker antagligen att gå en liten bit, tälta och äta

Det behövs inte någon lång väg att gå med barn, det är inte det som är poängen för barnen. Tält kan dock börja vara bra att ha för myggens skull. Här i Åbo är det redan tillräckligt med myggor för att störa nattsömnen i ett vindskydd. Barn, i alla fall om de är flera än ett, hittar nog sysselsättning ute i naturen. En brasa och bakning av pinnbröd eller pannkakor är alltid en fullträff.

Yeti, vad glad jag blir i hela hjärtat av att se denna fantastiska film. Mer skog åt barnen;7)

En annan sak. Lär barnen använda kniven. Mina barn har fått ha en egen kniv sen de var 5 år typ. Naturligtvis då under uppsikt. Nu, då de är 8 och 11, är jag trygg och känner mig mycket säker på att båda klarar av att hantera sina knivar. Knivar som är supervassa. Så vassa att det går att raka sig med dem. Allt annat är ju bara så dumt om man frågar mig. Att ge ett barn en slö kniv är som att be om problem.

Yeti skrev:
> Det behövs inte någon lång väg att gå med
> barn, det är inte det som är poängen för
> barnen. Tält kan dock börja vara bra att ha för
> myggens skull. Här i Åbo är det redan
> tillräckligt med myggor för att störa
> nattsömnen i ett vindskydd. Barn, i alla fall om
> de är flera än ett, hittar nog sysselsättning
> ute i naturen. En brasa och bakning av pinnbröd
> eller pannkakor är alltid en fullträff.
>
>

+1.
Visade filmen för min 7-åriga dotter, som blev mycket intresserad:-)
/Peter

Pebben skrev:
> Yeti, vad glad jag blir i hela hjärtat av att se
> denna fantastiska film. Mer skog åt barnen;7)
>
> En annan sak. Lär barnen använda kniven. Mina
> barn har fått ha en egen kniv sen de var 5 år
> typ. Naturligtvis då under uppsikt. Nu, då de
> är 8 och 11, är jag trygg och känner mig mycket
> säker på att båda klarar av att hantera sina
> knivar. Knivar som är supervassa. Så vassa att
> det går att raka sig med dem. Allt annat är ju
> bara så dumt om man frågar mig. Att ge ett barn
> en slö kniv är som att be om problem.
>
> Yeti skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det behövs inte någon lång väg att gå med
> > barn, det är inte det som är poängen för
> > barnen. Tält kan dock börja vara bra att ha
> för
> > myggens skull. Här i Åbo är det redan
> > tillräckligt med myggor för att störa
> > nattsömnen i ett vindskydd. Barn, i alla fall
> om
> > de är flera än ett, hittar nog
> sysselsättning
> > ute i naturen. En brasa och bakning av
> pinnbröd
> > eller pannkakor är alltid en fullträff.
> >
> >

Ser ut att ha varit en fin vandring Yeti.
Bra där med djungelhattarna. Det underlättar att komma i vildmarksstämning och är bra att hålla undan mygg, grenar och regn från huvudet.
Tältkåta är verkligen något helt annat! Man kan stå upp i tältet har gott om plats och (om man vet vad man gör) kan man elda i den. Höjer mysfaktorn.
/K

Ta båten från Årsta havsbad till utö och slå upp tältet på tältområdet ner mot vattnet. Jättefint där ute.....

Jag tror en tur till Stora Envättern blir perfekt: http://www.sodertalje.se/Stad-miljo..._och_naturvard/Naturreservat/Stora_Envattern/
Det är en väldigt trevlig skogssjö som ligger utmed Sörmlandsleden. Man kan parkera relativt nära med bil, och sen går det en fin stil längs halva sjön. Ändå finns det en märklig vildmarkskänsla för att vara så pass nära Sthlm.
Ja, det påminner lite om Yetis film här ovan. :-)

Inga barn så det har jag inga tips på,men prövade en sån här hängmatta i helgen.
Myggnät,ingen markfukt, go friluftskänsla. Sov som en stock(:

Är en DDhammock

Bilagor

• IMAG0836.jpg
    IMAG0836.jpg
    106.5 KB · Besök: 123
Jag håller med om paradiset. Gick där med två fyraåringar och en bekant i slutet av förra sommaren. Grillade och tältade på halvön mitt i sjön på sameslingan. Går man medurs från parkeringen är det ca 1,5 km dit. Sen kan man runda sjön hem och då blir det totalt lite över 3 km.
Väldigt uppskattar av våra kids, de ber om att få komma ut igen.
Fredrik

Visst ska barnen ut i skogen. Jag är säker på att de flesta barn uppskattar att gå ut och sova i skogen och det blir ett roligt äventyr för dom. Dessutom tycker jag själv att det är fråga om verklig kvalitetstid med barnen.

Det är ganska svårt att filma barnen. Dom ränner hit och dit och gör inte som man vill, men en liten video till har jag gjort:

Grinda kan jag rekommendera. Jag brukar tar båten från Vaxholm till Norra Grinda. Man kan åka till Södra Grinda men tältplatsen ligger på andra sidan ön, 3km ungefär, och det beror på hur långt ditt barn orkar går, och hur långt du orkar går med all packning och en långsam barn. Fördelen med Norra Grinda är att man kan lämna grejerna vid tältplatsen och sedan utforska.

kallehzj78 skrev:
> Inga barn så det har jag inga tips på,men
> prövade en sån här hängmatta i helgen.
> Myggnät,ingen markfukt, go friluftskänsla. Sov
> som en stock(:
>
> Är en DDhammock

Jag har sovit i hammock ett par gånger. Resulterar alltid i dåliga knän för mig.

Har du sovit i en nutida variant där man ligger hyfsat plant och inte i längsled med linorna, utan lite på tvärsen? Har precis köpt en sån variant men inte hunnit testa den än, en Woodsman X från England.

Atlas skrev:
> Jag har sovit i hammock ett par gånger. Resulterar alltid i dåliga knän för mig.

Atlas skrev:
> Jag har sovit i hammock ett par gånger.
> Resulterar alltid i dåliga knän för mig.

Jag har en DD-Hammock med och om man spänner den ordentligt så blir det inga problem med knäna. Man får bara se till att ha riktigt stumma rep så den inte hänger ner sig under natten.

Tackar trådstartaren för initiativet och alla andra för bra tips!

Har tältat några ggr med min nu 7-årige son, men pga tältningsovana och tung utrustning har vi gjort det på Gålö och parkerat bara 50m från tältplatsen. Stora behållningen för sonen var att vi tältade på klipphällar mkt nära vattnet, samt att laga mat på gasolkök.

Känns som man skulle kunna ta klivet upp till att börja vandra lite, men då behöver jag ett lättare och mindre skrymmande tält (har nån sorts festivalaktigt tält från Stadium).

Kiske skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har sovit i hammock ett par gånger.
> > Resulterar alltid i dåliga knän för mig.
>
> Jag har en DD-Hammock med och om man spänner den
> ordentligt så blir det inga problem med knäna.
> Man får bara se till att ha riktigt stumma rep
> så den inte hänger ner sig under natten.

Jag spände upp ordentligt,5,5 ton dragkraft närmare bestämt...

Nä vars,så mycket man orkar med armarna är nog lagom.

Bilagor

• IMG_20130517_182656.jpg
    IMG_20130517_182656.jpg
    223.2 KB · Besök: 66
toker skrev:
> Yeti, får man fråga hur du gjorde för att få
> den där time-lapsen på himlen?

Jag använde min Canon S90 med CHKD, som har ett inbyggt intervall-skript. 40 s mellan exponeringarna, ett antal exponering på f2.0, 28 mm, ISO 400 och 15 s (+ 15 s mörk exponering). Jag importerade sedan bilderna till Sony Home Movie Studio som en time-lapse. Det svåra är att manuellt fokusera så att stjärnorna blir skarpa med en liten pocketkamera.

Kan klart rekommendera Ulvsjön i Hellas!
Buss 401 från Slussen till hållplats Kolarängen (strax innan Älta), sen en kortare promenad på typ 15-20min tills man är framme.
Övernattade där i somras med min 6 + 9 åring, väl vid sjön blev det klippbad (som vid vissa platser stupar 4 meter rakt ner ;) samt rundvandring för att spana bäverspår.
Som krydda på moset fick vi bevittna en bäverfajt kl 04 på morgonen. Tummen upp!

// Larsa

Tack för alla svar och tips!

Det blev Paradiset, http://www.paradiset-hanveden.se/sti.html . Vi valde Brinkslingan på 9km.
Så här i efterhand var det kanske lite overkill i 26 gradig värme och premiärtur, men det funkade utmärkt! Med energi i fickan(godis) och bra samtalsämnen klarade sonen det galant. Vi gick medurs och slog läger vid Trehörningen, hittade en "egen" privat udde med eldplats två meter från vattnet. Efter korv och marshmallowgrillning däckade sonen på 2 minuter i sin sovsäck. Vi vaknade 04.45 av att det var kallt och rått i tältet, men vad gör det när man kan elda och grilla lite korvfrukost :) Efter 1,5 kilometers vandring var vi tillbaks vid bilen igen, och 8.00 var vi hemma och väckte mamman. Grymt dygn i "vildmarken" där allt klaffade. Rekommenderas!

eld.jpg
Frukost i vildmarken.

Senast ändrad:
Pelle S skrev:
> Tack för alla svar och tips!
> Grymt dygn i "vildmarken" där allt klaffade.
> Rekommenderas!

Paradiset är fin-fint. Jag gick med min då 3-4åriga son där mycket då det begav sig. Vi tog pendeln till Handen och sen en hdags vandring till "urskogen". En av gångerna fick vi evakuera vid 9 på kvällen då tältet tog in vatten. Skönt med bilväg bara några kilometer bort då, synd om vännerna som fick bryta middagen... :-)

Så här i backspegeln och när jag ser/läser hur andra familjer gör måste jag ge ännu mer eloge till mitt barn som i 3-4årsåldern ibland gjorde över 20 kilomters dagsetapper, fast han såg det aldrig som en vandring, vi stannade så fort det fanns anledning, det kunde vara myrstack, en vargspindel, konstig rot eller bara ett ovanligt bra klätterträd. Tricket för mig har nog varit att aldrig försökt planera dagsetapper, utan slå nattläger när det blir dags, oavsett om man kom 25 eller 3 kilometer.

Sen mycket godis, kakor och nötter, eller den där goda blandningen av nötter och torkad frukt...

Tillbaka
Topp