Hälsingland
Aktiv medlem
[OT]: Spara till barn - tips och idéer?
Ungarna stämmer väl mig om några år då..Det är du som förälder som är skyldig att redovisa.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ungarna stämmer väl mig om några år då..Det är du som förälder som är skyldig att redovisa.
FörmodligenUngarna stämmer väl mig om några år då..
Jag har alltid kört k-försäkring till kidsen. Med ett förmånstagarförordnande som säger att vid mitt frånfälle skall beloppet inte betalas ut förrän barnen fyllt 22 och under 5 års tid. Då har de till studierna. Nu har barnen blivit vuxna så nu har de fått sparandet ändå.Jag tror det. Banken rekommenderade kapitalförsäkring i vårt namn om man vill låsa pengarna så de tillfaller barnet (senare än 18). Jag vet inte mer om hur det fungerar eftersom det inte är intressent för oss-
Ja, så förstod jag det.Jag har alltid kört k-försäkring till kidsen. Med ett förmånstagarförordnande som säger att vid mitt frånfälle skall beloppet inte betalas ut förrän barnen fyllt 22 och under 5 års tid. Då har de till studierna. Nu har barnen blivit vuxna så nu har de fått sparandet ändå.
13 kap 2-3 §§ föräldrabalkenMåste väl nästan vara banken som är den som ska rapportera antar jag? Pengarna har ju satts in successivt och placerats i aktier och fonder från start, när gränsen passeras för 8pbb borde ju banken sköta.
Jo så är det väl såklart när man tänker efter, men finns det ingen piska kring det så lär jag undvika att ange det skulle jag gissa.13 kap 2-3 §§ föräldrabalken
Ansvaret ligger rimligen på dig @Hälsingland, barnen kan ju ha tillgångar på flera olika ställen och då blir det förstås svårt för bankerna att hålla koll på totalen.
Redovisningen är rätt enkel när man har fått kläm på det. Men jag tror att varje överförmyndarnämnd är en självständig myndighet där risken är stor att man får lov att sköta allt pappersvägen. Det där att man kan söka undantag från förmyndarkontroll har jag fått känslan är nåt som medges ytterst sparsamt.
Edit: synd att citera och dra in fel person i detta.