[OT] Springa barfota / odämpat

Jocke, om du springer milen på 50 idag är det en ganska lång resa ner till 42, tro mig. Två ggr i veckan låter lite men jag är ingen expert. Lite konstigt att du inte ens har provat att springa en mil och tagit tid.

Fast det är kul att du börjat löpträna, mitt tips är att du hakar på HAIS klubbträningar. Jag har bara sprungit med de på de lugna långpassen (och blivit kränkt:) men funderar på att haka på de ordinarie också, de kan det här med löpning.

Jag sprang premiärmilen på 45 min i år, en sketen förbättring med en halv minut från förra året men så har jag inte kört intervaller alls (och det märks). Så det enda tipset jag kan ge är: gör inte som jag, kör intervaller. Fast det skulle du ju...

evo skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast det är kul att du börjat löpträna

Jag har TÄNKT börja löpträna ;-
Får se om inspirationen efter att ha läst boken håller i sig...

Fast det där med långpass kanske inte är så dumt när jag tänker efter. Har 15km till jobbet så man kanske kan löppendla 2 ggr i veckan! :-)

Jag sprang min första mil på 53 min 2007. Andra och tredje milen nån månad senare på 50 min, fjärde milen ett halvår senare på drygt 47 min. Totalt 14 löprundor det året.

Året efter, och ett halvår senare, strax under 45 min. Fyra löprundor det året.

2009, 42 min som bäst i början på året, sen totalt 29 pass det året, de flesta i lugnt tempo med dåvarande flickvännen.

2010 fick jag löparknä när jag sprang jättelångsamt en runda den 15:e mars. 20 pass totalt under året.

2011, milen på 40.30. Åtta pass totalt under året.

2012, inget fullbordat försök på milen än, men 7 km med 3.58-tempo där värmen gjorde att jag fick avbryta. Kroppen kändes bra förutom hettan. Skulle haft mindre kläder på mig.
Tror nog jag fixar milen under 40 om vädret är gynnsamt och jag pressar mig.
Nio pass hittills i år. Har lagt fokus på cyklingen.

Jag springer i princip bara i jämnt tempo hela tiden. Två av alla 84 pass har varit intervallpass.
Jag inbillar mig att om jag satsade på löpning och sprang 2-3 pass i veckan, varav 1-2 med intervaller, så skulle jag nog kapa 2-3 minuter på miltiden ganska snabbt.

Men jag tycker inte det var särskilt svårt att förbättra mig.

geologen skrev:
> Tror nog jag fixar milen under 40 om vädret är
> gynnsamt och jag pressar mig.

Under 40 på milen är bra för en motionär. Skulle säga att det motsvarar ca SUB 7:30 på Vättern (givet en bra belgisk kedja).

;-)

Du har helt klart talang för löpning geologen!

sub8 på vättern var uppnåeligt för mig, sub40 på milen är vansinnesfart. Jag vet många som klarar det, vissa med stor marginal. Fattar inte hur de kan springa så snabbt, eller snarare, jag fattar inte att jag är så långsam:)

MRobson skrev:
> Har sedan testat med bra utprovade skor, Asics Gel
> Kayano, med formgjutna sulor men det hjälper
> inte.
> Enligt den löpstegsanalys jag gjorde i samband
> med tillverkning av sulorna, så pronerar jag en
> hel del och har ganska höga fotvalv, sulorna var
> då till för att ge stöd åt dessa valv.
> Detta hjälpte inte ett dugg

Här är väl ett bevis för att sjukgymnaster mm som dissar naturligt fotsteg (framfota) och framförallt barfotalöpning inte har en aning om vad de håller på med.

evo skrev:
> Du har helt klart talang för löpning geologen!
>
> sub8 på vättern var uppnåeligt för mig, sub40
> på milen är vansinnesfart. Jag vet många som
> klarar det, vissa med stor marginal. Fattar inte
> hur de kan springa så snabbt, eller snarare, jag
> fattar inte att jag är så långsam:)

Håller med.

Jag har visserligen aldrig maxat på en mil (för att det verkar så j-la jobbigt...), men med lite extrapolering från andra sträckor jag har sprungit på "nästan maxfart" och hur snabbt jag kör intervaller så tror jag att kan kan komma ner mot 41 minuter med nuvarande kondition, men knappast under det. Och då har jag ändå sprungit en hel del i mina dar, fast inte så mycket de senaste månaderna iofs.

Vättern på 7:43 häromveckan gick å andra sidan lätt som en plätt.

Äpplen och päron, men ändå... :-)

Jag tror att många motionärer har samma problem som MRobson. Majoriteten av dagens löparskor är regält uppbyggda i hälen vilket främjar löpning där hälen sätts i först (istället för att sätta ned foten parrallellt med marken/fotbladslöpning som är det naturliga).

Löper man med hälistättning så "bromsar" man ned den fart man just fått från frånskjutet vilket gör att massa kraft går förlorad och dessutom kan detta ge problem med benhinnor, knän, höft och rygg.

MRobson - Med ett par "barfotaskor" typ fivefingers kommer det kännas mer naturligt med fotbladslöpning vilket borde hjälpa smärtor i tibialis anterior. Det kan dock istället ge smärtor i tibialis posterior om du går för fort fram och är ovan att använda den muskeln. Benhinneproblem är väl i princip att muskeln har växt snabbare än muskelsäcken hunnit töjas vilket skapar smärta.

Jag är inte religiös när det gäller löpsteg och skor, men stöd åt fotvalvet är ju en sån uppenbart korkad idé. Det är väl ganska uppenbart att vi människor är konstruerade för att stå på våra trampdynor och ingenting annat. Jag har sjukt höga fotvalv och har tack vare det aldrig råkat på några skor som belastar valvet (och aldrig haft några skadeproblem).

Supertramp skrev:
> Jag tänkte att 4x4 skulle ge possitiv spin-off
> för min cykelträning och VO2max. Varför är
> långpass bättre? Springa långt kan jag redan
> (även otränad), men vill lära mig springa
> fort.
> (Säger inte emot dig, vill bara veta varför)

Jag tror absolut att 4*4 ger bättre träningseffekt än distanspass på 5-8km.
Däremot är skaderisken sjukt mkt högre, speciellt med tanke på att du är en cyklist som inte begränsas av det centrala systemet utan mer muskler, leder och ligament.
(och 5-8km är inte långpass, ffa inte om du ska maxa på milen)

Hade jag (som löptränar rätt mkt och har gjort under lång tid) satsat på milen så hade mina två pass gått till intervaller ena dagen och distans 12-15km andra dagen.

MRobson skrev:

> Har sedan testat med bra utprovade skor, Asics Gel
> Kayano, med formgjutna sulor men det hjälper
> inte.
> Enligt den löpstegsanalys jag gjorde i samband
> med tillverkning av sulorna, så pronerar jag en
> hel del och har ganska höga fotvalv, sulorna var
> då till för att ge stöd åt dessa valv.
> Detta hjälpte inte ett dugg och jag släppte
> löpträningen helt för ca 2 år sedan och
> började då cykla istället.

Du kommer att märka i början att du kommer få lite ont i fötterna pga av dom musklerna som finns i fötterna men som man aldrig använder i vanliga skor. Jag märkte att jag fick högre fotvalv och blev starkare i fötterna/vristerna när jag började springa i Fivefingers.
En ganska så bra jämförelse som jag läste någonstans gällande stöd för våra fotvalv "Du ser aldrig på en byggnad som har en valvbåge att dom stödjer den underifrån, det enda som händer då är att man försvagar konstruktionen, ungefär samma sak gäller med våra fotvalv. En valvbåge blir starkare av trycket uppifrån och stödjer då upp på rätt sätt" nått sånt var det, men jag tycker att det är en ganska så målande bild!

Sprang fem minuter barfota på löpband igår (inspirerad av bla denna tråd). Det kändes i fötterna igår och jag har träningsvärk i vaderna idag. Att jag går mycket (i skor) och har en löparkropp spelar ingen roll. Det är skillnad på att springa och springa. Mycket större än jag någonsin kunnat tro. Jag ska definitivt springa barfota mer!

Jag sprang lite barfota på löpbandet idag igen. Men fan vad jobbigt det var i vaderna, hade inte återhämtat mig från i förrgår. Så jag tog det väldigt lugnt. Kul ändå att den späda lilla tjejen på bandet brevid dunsade som en elefant medan jag stora klumpiga jag trippade tyst fram. Kände mig som en Kenyan nästan... :-)

Jag kör med NB Minimus zero trail. Tycker att de funkar bra.
Det enda med alla barfota skor och terränglöpning är ju att det saknas rockplate i dem,
kan orsaka sköna blåmärken under fötterna.
Annars funkar de hur bra som helst, upplever att jag fått ett lättare och smidigare löpsteg och att fötternas muskler stärks.
En sak att komma ihåg är ju att det är bra att varva med andra skor i början. Som många tidigare har skrivit i tråden är det ju lätt att hälsenorna tar stryk annars.
Jag springer i dagsläget upp till två mil skog med mina Minimus, men resan hit har varit kantad av olika småskador och krämpor. Så börja lungt och varava med andra skor.
De New Balance MT110 som länkats till tidigare kan jag verkligen rekommendera, även om det inte är en barfotasko har den endast 4mm drop och är väldigt smidig och lätt.

Supertramp skrev:
> Jag sprang lite barfota på löpbandet idag igen.
> Men fan vad jobbigt det var i vaderna, hade inte
> återhämtat mig från i förrgår. Så jag tog
> det väldigt lugnt. Kul ändå att den späda
> lilla tjejen på bandet brevid dunsade som en
> elefant medan jag stora klumpiga jag trippade tyst
> fram. Kände mig som en Kenyan nästan... :-)

Oj, den känslan hoppas jag också få uppleva ;)

Bruce - av de tre så tror jag absolut mest på fivefingers. Har haft ett par Nike free förut men jag upplevde dem som svampiga och gick sönder ganska fort.

MRobson - Man kan operera benhinnorna. I princip går det ut på att man går in och gör ett snitt i muskelsäcken för att lätta på trycket. Låter nästan om det hade behövts för dig "back in the days". Jag tror att du kommer känna att du får ett annat steg bara av att gå med fivefingers.

Gällande träning så tror jag absolut mest på intervaller (och löpskolningsövningar). Jag har de senaste åren gått från uteslutande löpa till att nu nästan uteslutande cykla. Jag kör dock en del orienterings och löptävlingar för skojs skull och har märkt att det inte behövs mycket löpträning för att jag ska kunna prestera på samma nivå som tidigare. Jag brukar lägga in några intervallpass (2st/vecka) i två veckor före en tävling och eftersom jag har ett bra löpsteg sedan tidigare och konditionen från cyklingen så räcker det för att prestera på ganska hög nivå. Var ex 65a av 1600 på min sträcka under jukola (världens största orienteringsstafett) för två veckor sedan. Detta med totalt 12h löpning iår...

Är övertygad om att alla som klarar VR under 9h kan löpa milen under 45min med rätt träning.

bruce skrev:
> Bra tråd, jag har länge velat testa och nu skall
> jag köpa ett par sockoplast och testa. Kan de
> här vara ngt?
>
> http://www.xxl.se/skor/herrskor/loparskor/kso-lopa
> rskor-1082368
>
> Eller är det mer ngt sådant här man skall satsa
> på?
>
> http://www.loplabbet.se/store/skor/new-balance-min
> imus-trail-zero-herr.html
>
> http://www.loplabbet.se/store/skor/nike-free-3-0-v
> 4-herr.html
>
> Å andra sidan slår det mig att jag har ett par
> bad/dykarskor liggandes..

Vilket underlag skall du springa på?
Jag har båda paren och tycker att New Balance skon är bättre än FF.
Springer i Hellas och tycker att den modellen på FF är ngt hal, speciellt en sommar som denna.

Senast ändrad:
Stadium hade en modell New Balance minimus zero road http://www.northsport.se/product.html/new-balance---MR00-Minimus-Zero-Road
Tyckte den kändes lite ömtålig för att springa i terräng. Och kanske hal? Säljaren hade dålig koll.

Finns det nån bra sko som funkar på asfalt och i Hellas? Kanske inte för extrem om jag ska kunna kuta till jobbet (15km asfalt) inom en inte alltför avlägsen framtid. Kan ju komplettera med ett par fivefingers senare om jag vill ha ännu mer barfotakänsla. Men det ska ändå vara en sko som "tvingar mig" att byta löpstil och undvika att jag landar på hälen.

Den är som namnet antyder en sko som inte passar terräng.
Tycker att Minimus Zero trail även funkar på asfalt.
Merrell har ju lite olika modeller som nog funkar till både och.
Inov8 har ju en massa fina modeller, denna funkar ju fint

www.addnature.com/product.aspx?pf_id=INOV8FLITE195

3mm drop och låg vikt, funkar både för skog och väg.

Jag tycker det bästa är att ta sig ut i en butik, snöra på sig skorna och ta några varv i butiken. Jag köpte mina trail gloves på Stadium, de har ju en hel löpbana i butiken :) (Merrell-dojjan funkar bra i skogen men lite hal på blöta stenar, känns som en strumpa på foten)

F.M.A skrev:
> Springer i Hellas

Menar du motionsspåren, eller obanad natur och stig?

Hej
Jag (precis som alla andra) lockades till barfotalöpning efter att ha läst Born to run.
Det var på en utlandsresa och jag började springa barfota på stranden varje dag. Jag sprang 6km varje dag under en vecka kombinerat med cykling på kvällarna. När jag kom hem åkte jag direkt och köpte Vibram Five Fingers Komodo Sport och använder dem 1 gång /vecka. Då springer jag 2 km sedan 4 vändor upp och ner för en mindre slalombacke, 2 km, 4 vändor igen, och 2 km till.
Detta kombinerar jag med ett milpass i "vanliga" skor, ett pass mtb och ett lvg.

Under varje pass med VFF känns det riktigt bra och jag har inte överdriven träningsverk efteråt.

Överallt läser jag dock om att man ska börja så försiktigt. Har jag börjat för hårt och riskerar skador snart även fast det känns kanon?

Tacksam för svar :)

Mvh
Stefan

Stumpy skrev:
> F.M.A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Springer i Hellas
>
> Menar du motionsspåren, eller obanad natur och
> stig?

Obanad natur och stig.

F.M.A skrev:
------------------------------------------------------

> Vilket underlag skall du springa på?

Ffa på gräs, rundbana på huvudstafältet och backintervaller i skytteholmsparken, typ. Sparsamt med asfalt tror jag.

@supertramp: minimus skall ju funka i terräng, kolla in 2:a länken i mitt tidigare inlägg, skäggmurveln springer ju riktig hardcore ;)

F.M.A skrev:
> Den är som namnet antyder en sko som inte passar
> terräng.
> Tycker att Minimus Zero trail även funkar på
> asfalt.
> Merrell har ju lite olika modeller som nog funkar
> till både och.
> Inov8 har ju en massa fina modeller, denna funkar
> ju fint
>
> www.addnature.com/product.aspx?pf_id=INOV8FLITE195
>
>
> 3mm drop och låg vikt, funkar både för skog och
> väg.

+1 på Inov8, dock skiljer sig de olika modellerna ganska mycket åt. Jag har ett par x-talon212 trailskor som är grymma, medan mina flite230 inte fungerar alls att springa i (däremot att gå omkring i). Ska köpa ett par f-lite195 för att se hur de känns också.

P

bruce skrev:

> @supertramp: minimus skall ju funka i terräng,
> kolla in 2:a länken i mitt tidigare inlägg,
> skäggmurveln springer ju riktig hardcore ;)

Ja, Trail-versionen lär ju funka i terräng. Frågan vilken version (road eller Trail) som fukar bäst för blandat.

Från produktbeskrivningen:

Minimus Trail:
Minimus Trail är designad för träning på mjukt underlag och är en extremt lätt sko

Minimus Road:
Minimus road är designad för ett blandat underlag

Tyckte dock som sagt var i affärn att "road" verkade så ömtålig och såg även ut att kanske ha dåligt grepp. Frågan är hur Trail funkar på asfalt. Antagligen OK gissar jag, att jag skulle slita ut sulan för snabbt på asfalt är nog ingen risk med de träningsvolymer jag planerar.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> bruce skrev:
> -----
>
> > @supertramp: minimus skall ju funka i terräng,
> > kolla in 2:a länken i mitt tidigare inlägg,
> > skäggmurveln springer ju riktig hardcore ;)
>
> Ja, Trail-versionen lär ju funka i terräng.
> Frågan vilken version (road eller Trail) som
> fukar bäst för blandat.
>
> Från produktbeskrivningen:
>
> Minimus Trail:
> Minimus Trail är designad för träning på mjukt
> underlag och är en extremt lätt sko
>
> Minimus Road:
> Minimus road är designad för ett blandat
> underlag
>
> Tyckte dock som sagt var i affärn att "road"
> verkade så ömtålig och såg även ut att kanske
> ha dåligt grepp. Frågan är hur Trail funkar på
> asfalt. Antagligen OK gissar jag, att jag skulle
> slita ut sulan för snabbt på asfalt är nog
> ingen risk med de träningsvolymer jag planerar.

Aha, det fanns mer att läsa efter ordet "Minimus", det missade jag visst.. Men Trail dårå, ser ju bra ut va?

F.M.A skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > F.M.A skrev:
> >
>
> > -----
> > > Springer i Hellas
> >
> > Menar du motionsspåren, eller obanad natur och
> > stig?
>
>
> Obanad natur och stig.

Här kommer ett annat tips annars, inte så farligt dyra heller. Tipsade lite om dom tidigare i tråden.

http://www.sportsdirect.com/new-balance-110-mens-trail-running-shoes-213080

Trailskor som är gjorda för "framfotalöpning" och som har rockplate vilket gör att man får bort dom absolut värsta stenarna. Har fått fantastisk kritik av mer eller mindre alla som provat dom.

Löparskoindustrin ser ju inte ut att behöva gå under i alla fall om den här trenden står sig.
De minimalistiska skorna kostar ju lika mycket som vanliga löparskor, i alla fall Nike och NB. vid närmare eftertanke, skulle det inte funka lika bra om jag stack ut och kutade med mina Converse?

Supertramp skrev:
> Löparskoindustrin ser ju inte ut att behöva gå
> under i alla fall om den här trenden står sig.
> De minimalistiska skorna kostar ju lika mycket som
> vanliga löparskor, i alla fall Nike och NB. vid
> närmare eftertanke, skulle det inte funka lika
> bra om jag stack ut och kutade med mina Converse?

jo. eller med skorna du fick i lumpen om du är i min ålder ungefär:)

En så här kan man ju springa på så man inte blir OT.

Bilagor

• white-trash-repairs-there-i-fixed-it-yo-dawg-we-heard-you-like-doing-normal-things.gif
    white-trash-repairs-there-i-fixed-it-yo-dawg-we-heard-you-like-doing-normal-things.gif
    787.2 KB · Besök: 70
Visst vare Lejonskor! Fast de fick inte nötad så länge, låg i Kiruna och det var mest vita blixten som gällde. Men vi hann med en längre cykelmarch innan snön kom. Alla andra kämpade med sadeln aldeles för lågt. Men jag drog upp min sadel + att jag vände uppochner på styret för att sitta någorlunda ok. Men styret fick jag snart vända rätt igen. "Icke reglementsenligt" sa Kapten! :-(

EDIT (OT i OT-tråden):
Jag själv är den enda jag känner till som inte fick en 10:a i betyg i för "ordning och uppförande" i lumpen (fick en 8:a).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp