[OT] Spritbrist till midsommar

Det är väl bara att kasta sig i bilen, köra runt till alla bolag i närheten, och bunkra lite ----

cardhu.jpg

Supande hit och alkis dit, själv tycker jag att en kall nubbe till den klara sillen är en lisa för själen! Men som tur är finns det kvar i mitt alkohol-skåp sen i påskas. Jag tycker det är lika märkligt som bra att vi äter samma sak vid jul, påsk och midsommar. Borde införas vid nyår också. Och dop. Och begravning.

Supande hit och alkis dit, själv tycker jag att en kall nubbe till den klara sillen är en lisa för själen! Men som tur är finns det kvar i mitt alkohol-skåp sen i påskas. Jag tycker det är lika märkligt som bra att vi äter samma sak vid jul, påsk och midsommar. Borde införas vid nyår också. Och dop. Och begravning.
02BA7F11-D334-40EC-BD31-1429C63EE66E.jpeg

Går det att få tips i den här tråden?
Jag hoppas det

Vad skall jag köpa för snaps(er) som inte smakar som typisk(a) akvavit(er)?

Plocka pors (Myrica gale) och lägg i flaska med neutral sprit typ kronvodka. Gör sammalunda med min personliga favorit malört (Artemisia absinthium). Lägg några färska kvistar i sprit.

20220612_124918.jpg

Senast ändrad:
Plocka pors (Myrica gale) och lägg i flaska med neutral sprit typ kronvodka. Gör sammalunda med min personliga favorit malört (Artemisia absinthium). Lägg några färska kvistar i sprit.
Pors har jag inte provat, ännu
Men malört är en favorit, jag har några köpeflaskor
Till sötare rätter, typ senapsill, tänkte jag att Utö och Västgötasnaps borde passa, eller?

Dill är en favorit, åtminstone som snapsen Läckö Slottsaquavit,
men den tycker jag passar bättre till i Augusti till kräftorna.

Jag hoppas det

Köpa vet jag inte men plocka pors och fyll en glasburk med löv och fyll med sprit, låt stå en vecka. Späd sen med ren sprit till lagom smak.

Edit: fanns redan instruktioner såg jag

Jag hoppas det

Nu är jag mest för kummin- och dito kryddade akvaviter (röd Aalborg!!!) men jag vet att många som ”inte gillar snaps” gärna dricker fläderbrännvin. Antingen typ Hallands fläder eller om man hellre gör själv med lite lite socker och några fläderblommor i några dagar. Recept på hemkryddat finns på internätet.

Fick precis en avisering från Postnord att jag har en sändning på 18kg på väg från West-Flanders, Belgium så klarar förhoppningsvis nästa helg.

//j

Jag hoppas det

Kryddat brännvin är spännande ett riktigt svenskt kulturarv. Jag gick en gång en kurs i att kombinera olika rätter med kryddat brännvin med Jonas Odland, masterblender på Altia och besökte en helg Eric Berntson på Snälleröd utanför Ljungbyhed och fick prova bl a en snaps framtagen till kungen (artikel om besöket här). Att kombinera kryddat brännvin med mat kan ge oanade upplevelser. Ex:

Herrgårds Aquavit whiskyspetsad och sherryfatlagrad. Passar fint till lagrade hårdostar som Appenzeller och Gruyère
OP Andersson Extra whisky och sherryspetsad, fatlagrad. Passar också lagrade hårdostar men även till rökt och grillat
Örtagårds brännvin med milda toner av rosmarin och timjan - rökta lammkorvar
Läckö slottsakvavit - löjromstoast
Östgöta sädesbrännvin (nästan som en blended whisky) - grillade rätter med mycket yta
OP Klar - skaldjur
Rånäs - mörk choklad
Årsta Brännvin - söta desserter

Visa bilaga 561925
En tredje krydda är åbrodd (Artemisia arboratum)
https://www.slu.se/centrumbildninga...-kulturarv-sparrisvaxter/abrodd-predikovacka/ Den är väldigt aromatisk och likt porsen lite sötaktig.

Johannesörten (Hypericum perforatum) har nog inte kommit igång riktigt med blomknoppningen (det är blomknopparna man lägger i spriten), men den är också trevlig men i mitt tycke lite smaksvag. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Äkta_johannesört

Mina fyra på midsommar, kräftskivan, surströmmingen, påsk och jul
1. Malört. (Favoriten) Egentligen ska det vara blommande kvist (augusti, sankt Bartolomei), men en grön försommarkvist går utmärkt. Den blir lite mildare och lite mer örtig än den sensomriga. Har en från Gotland och en jag köpt på handelsträdgården i min örtagård.
2. Pors. Växer vid steniga sjöstränder. Liknar vide, men har en aromatisk doft och små sågtänder längst ut på bladen.
3. Åbrodd. Se ovan. Har en planta i örtagården
4. Johannesört. Se ovan. Växer vilt överallt.

Låt kvistarna ligga kvar så har man grunden till en essens som späds med sprit för lagom smakstyrka

En fråga.
Jag lider verkligen inte av spritbrist. Jag har säkert ca 15 liter hemma. 98% av spriten är säkert 20 år och äldre, det är både arvegods från pappa, som knappt drack och sådant jag tidigare köpt på taxfree, jag som knappt dricker sprit. (öl, vin och någon GT är det jag dricker)

Hur länge håller sprit? Det är både brun och vit, och öppnade och oöppnade...

Mina fyra på midsommar, kräftskivan, surströmmingen, påsk och jul
1. Malört. (Favoriten) Egentligen ska det vara blommande kvist (augusti, sankt Bartolomei), men en grön försommarkvist går utmärkt. Den blir lite mildare och lite mer örtig än den sensomriga. Har en från Gotland och en jag köpt på handelsträdgården i min örtagård.
2. Pors. Växer vid steniga sjöstränder. Liknar vide, men har en aromatisk doft och små sågtänder längst ut på bladen.
3. Åbrodd. Se ovan. Har en planta i örtagården
4. Johannesört. Se ovan. Växer vilt överallt.
Pors och Åbrodd sätter jag upp på listan
Mina Beskar har jag redan räknat upp, de och Hirkum Pirkum är redan favoriter.

Tillbaka
Topp