[OT] Ställa om klockan till vintertid - påminnelse :-)

Bättre effekt av att fånga mer ljus under dagen. Många sitter inne på sina kontor från mörker till mörker. Vad spelar det då för roll om solen går upp en kortare stund efter att man stigit upp? Det är ju ändå mörkt när man väl måste upp.

Ah du menar så.. Då förstår jag din poäng. Jag vill också gärna ha mer ljus på eftermiddagen men tror samtidigt man inte man kan mixtra för mycket med dygnsrytmen. Så här års kunde man ju gå upp motsvarande tre på morgonen och få massa mer ljus på em men skulle gissa det med att gå upp mitt i natten ändå inte är så br ai längden.

den får gärna gå upp kl 11, om det sedan är ljust på eftermiddagen:)

8 el 9 är skit samma, det är ändå mörkt när folk i allmänhet börjar arbete och skola. och något ljus på morgonen får man då inte. förutom nu ett par veckor.

dessutom rör sig folk utomhus just på morgonen i klart begränsad omfattning. sitter antingen i en bil, eller väntar möjligen på en buss. under tio procent cyklar, och ja för oss kan ju morgonljuset med vintertid ge viss glädje, några korta veckor från nu innan mörkret åter hinner ikapp.
För kännedom så finns det fönster både på tåg, bilar och bussar. Jag tycker iaf att det är värdefullt med det ljus jag får på vägen till jobbet på morgonen för att vakna till. På kvällen är skitsamma, vill jag åka skidor eller springa så finns utmärkta elljusspår.

Ah du menar så.. Då förstår jag din poäng. Jag vill också gärna ha mer ljus på eftermiddagen men tror samtidigt man inte man kan mixtra för mycket med dygnsrytmen. Så här års kunde man ju gå upp motsvarande tre på morgonen och få massa mer ljus på em men skulle gissa det med att gå upp mitt i natten ändå inte är så br ai längden.
Fast det är ju exakt vad man gör när man ställer om klockan, helt i onödan.

För kännedom så finns det fönster både på tåg, bilar och bussar. Jag tycker iaf att det är värdefullt med det ljus jag får på vägen till jobbet på morgonen för att vakna till. På kvällen är skitsamma, vill jag åka skidor eller springa så finns utmärkta elljusspår.

Jo det tror jag med. Jag använder pannlampa och sånt dagligen men det är alltid trevligare med dagsljus tycker jag.

Jo det tror jag med. Jag använder pannlampa och sånt dagligen men det är alltid trevligare med dagsljus tycker jag.
Jag tycker det blir lite olika saker, elljusspår är mysigt och trevligt att köra några varv på vardagskvällar. Jag gillar kontrasten elljuset ger. Dagsljus blir en annan sak, då lägger man sina distanspass där. Pannlampa är en nödlösning som jag inte sett behov av, tror det lätt blir väldigt fladdrigt. Jag föredrar elljusspår för de relativt korta pass man hinner med på vardagarna. Idag finns ju dessutom elljusspår på både 5 och 10 km, så har man tiden går det ju även att köra lite längre distanser i elljus utan att bli ”snurrig”.

Idag har jag missat ett morgonmöte med en kollega från en annan tidszon.

Två gånger hände det att jag var sen till delstarten p.g.a. klockomställningen som hände mitt i flerdagstävlingen.

Jag är less på detta…

Jag tycker det blir lite olika saker, elljusspår är mysigt och trevligt att köra några varv på vardagskvällar. Jag gillar kontrasten elljuset ger. Dagsljus blir en annan sak, då lägger man sina distanspass där. Pannlampa är en nödlösning som jag inte sett behov av, tror det lätt blir väldigt fladdrigt. Jag föredrar elljusspår för de relativt korta pass man hinner med på vardagarna. Idag finns ju dessutom elljusspår på både 5 och 10 km, så har man tiden går det ju även att köra lite längre distanser i elljus utan att bli ”snurrig”.

Jag springer ensam och i grupp varje vecka med pannlampa. Men ellljusspår är fint med, tror dock inte det finns längre än 2,5 km i kommunen även om det finns bra många på 2,5 km. Jag är rätt anpassningsbar så men dagsljus är väl oftast bäst ändå tycker jag.

Ja, för alla arbetsgivare tillåter de anställda att komma och gå precis när de har lust. ?‍♂️
Då är det nog lättare att söka sig till en arbetsgivare som gör det (det finns många och blir fler som fokuserar på resultat, inte när och hur jobbet utförs), istf att kräva att hela samhället ska anpassa sig efter ett något udda önskemål.

Då är det nog lättare att söka sig till en arbetsgivare som gör det (det finns många och blir fler som fokuserar på resultat, inte när och hur jobbet utförs), istf att kräva att hela samhället ska anpassa sig efter ett något udda önskemål.
Bambatanten på arbetsintervju: att själv få välja mina arbetstider är väldigt viktigt för mig.

Jag gillar att vi ställer om tiden, det är mitt solida argument i debatten.
Allt annat är bara pseudo-fakta som inte spelar någon roll.
Det svåraste för mig är att ställa om klockan på alla vitvaror. Siemens UX-avdelning vill jag gärna träffa någon gång, om de släpps ut bland folk.

Jädrar vad hungrig jag känner mig, redan nu! Tidig lunch på er?

Bambatanten på arbetsintervju: att själv få välja mina arbetstider är väldigt viktigt för mig.
Jag tror att majoriteten förstår att man måste ha vissa regler i ett samhälle för att det skall fungera, men för de som har udda önskemål kring ex.vis arbetstider finns det idag goda möjligheter att få dem tillgodosedda, t.ex. genom att byta arbetsgivare eller bransch. Bambatanten skulle ju kunna söka sig till ett bageri, eller så finns det säkert nåt storkök med lämplig skiftgång.

Jag tror att majoriteten förstår att man måste ha vissa regler i ett samhälle för att det skall fungera, men för de som har udda önskemål kring ex.vis arbetstider finns det idag goda möjligheter att få dem tillgodosedda, t.ex. genom att byta arbetsgivare eller bransch. Bambatanten skulle ju kunna söka sig till ett bageri, eller så finns det säkert nåt storkök med lämplig skiftgång.
Jo, jag förstår hur du menar och jag har gjort samma sak själv. Ändrat om så man har det lite friare i planeringen. Dock inte inom skolbespisningen.

Vi kan vända på det: Att vilja ställa om klockan två gånger om året är fan i mig ett udda önskemål. Det kan väl de som vill göra på egen hand och ta konsekvenserna istället för att alla ska tvingas till det?

Vi kan vända på det: Att vilja ställa om klockan två gånger om året är fan i mig ett udda önskemål. Det kan väl de som vill göra på egen hand och ta konsekvenserna istället för att alla ska tvingas till det?
Nä. Att ställa om klockan TVÅ gånger är jämnt, det skulle vara udda att ställa om klockan EN gång. ?
Förlåt kunde inte låta bli.

Samma artikel och forskare (finner inte artikeln nu, det var i Aftenposten eller NRK) hävdade också att det ofta är mer sjukdom i den ena änden av en tidszon än den andra.
Samtidigt så är vi många norr om polcirkeln som inte har något ljus alls i veckor eller månader, och det verkar inte gå ut över folkhälsan. Jag tror lösningen för er söringar är mindre ljus, inte mer. :)

Om vi skippar skottsekunden så borde det ju lösa sig så alla är nöjda nångång över loppet av några tusen år iallafall.

Jag tror tekniken är mogen för att dygnet börjar när det är som mörkast varje dygn. Det hade ju varit det bästa :)

Nä. Att ställa om klockan TVÅ gånger är jämnt, det skulle vara udda att ställa om klockan EN gång. ?
Förlåt kunde inte låta bli.
Vore det så att vi jämt höll på och ställde om klockan skulle snart ingen veta vilken tid det är. Två gånger per år är för ofta.

Ja, det kan man väl ifrågasätta, men för mig är det ingen stor fråga. Det jag vänder mig emot här är de som propagerar för att samhället skulle välja en tidszon som innebär att solen skulle gå upp kl 11-12 på vintern. Jag tycker det är bättre att det fåtal som vill ha det så själva inrättar sitt liv så.

Ja, det kan man väl ifrågasätta, men för mig är det ingen stor fråga. Det jag vänder mig emot här är de som propagerar för att samhället skulle välja en tidszon som innebär att solen skulle gå upp kl 11-12 på vintern. Jag tycker det är bättre att det fåtal som vill ha det så själva inrättar sitt liv så.
Jag skulle gärna vilja ha fredag i början på veckan istället för slutet. Det vore nice.

#1: Fast nu handlar det ju inte om sömn eller omställningen som sådan, utan olägenheten av att göra hela vinterhalvåret värre för alla som har sin fritid förlagd efter arbetet snarare än före.
#2: Det "problem" han nämner är självförvållat av individen och kan när som helst ändras om man vill. Helt irrelevant jämförelse alltså. Lite som att anse att eftersom rökning är farligare än bilkörning så kan vi strunta i bilbälte, eftersom vissa ändå röker.

Det är det väl ingen som gjort? Bor du tillräckligt långt norrut så gör den visserligen det ändå. Eller går inte upp alls.

Jaha, det är fritidssysselsättning det handlar om. Det verkar väl rätt dumt att som boende i Sverige välja en fritidssysselsättning på vintern som kräver dagsljus? Då är ju ”problemet” självförvållat.

Jaha, det är fritidssysselsättning det handlar om. Det verkar väl rätt dumt att som boende i Sverige välja en fritidssysselsättning på vintern som kräver dagsljus? Då är ju ”problemet” självförvållat.

Ja man borde välja TV-tittande eller happysurfande så löser det sig självt.

Högsäsong nu :D

IMG_20211024_222821_273.jpg

Vad trodde du att det handlade om? Varför skulle någon vid sina sinnens fulla bruk hellre vilja vara ute i mörker än i ljus?

2019: "En opinionsundersökning som Metro lät göra i höstas visade att 42 procent av alla svenskar helst vill ha ständig sommartid. Endast 24 procent vill ha ständig vintertid. Övriga [alltså 34%] vill antingen behålla tidsomställningarna eller har ingen åsikt i frågan."

Nu är det mörkt när jag åker hemifrån och när jag kommer hem. Förra veckan var det en gnutta ljus när jag kom hem.

2019: "En opinionsundersökning som Metro lät göra i höstas visade att 42 procent av alla svenskar helst vill ha ständig sommartid. Endast 24 procent vill ha ständig vintertid. Övriga [alltså 34%] vill antingen behålla tidsomställningarna eller har ingen åsikt i frågan."

Läser man den artikeln så talar ju fakta tydligt för ständig normaltid, medan det mest var känsloargument som talar för ständig sommartid.

Nu är det mörkt när jag åker hemifrån och när jag kommer hem. Förra veckan var det en gnutta ljus när jag kom hem.
Det var ljust när jag gick upp imorse, det var det inte förra veckan. Den dag jag var på kontoret förra veckan var det mörkt när jag åkte hem, det lär det vara denna vecka också.

Det var ljust när jag gick upp imorse, det var det inte förra veckan. Den dag jag var på kontoret förra veckan var det mörkt när jag åkte hem, det lär det vara denna vecka också.

Ja exakt.. Jag håller med om att det mest är känsloargument för sommartid. Men du ser inte alls någon fördel med att det är ljust när man kommer hem? Eller förstår att andra kan tycka det?

Var kan man rösta?
En gång per år var ditt förslag. Finns ett annat alternativ som är färre än två gånger som funkar bättre: Inte alls.
Hmmm. Makten tyckte att två gånger var udda och jag påtalade att två gånger var jämnt och en gång var udda. ?
Men du har rätt, noll är också jämnt fast samtidigt aldrig.

Ja exakt.. Jag håller med om att det mest är känsloargument för sommartid. Men du ser inte alls någon fördel med att det är ljust när man kommer hem? Eller förstår att andra kan tycka det?
Det är klart det är trevligt, men du ska sluta extremt tidigt för att det ska vara nån nytta med det (alternativt ha extrem ”sommartid” innebärande att soluppgången blir kl 10-11 vilket jag tycker är ett sämre alternativ). Förra veckan mörknade det kl 17 här i Mälardalen, denna vecka kl 16. Väldigt få med ”normala” jobb slutar tidigare än kl 16, sedan ska man ta sig hem (åtminstone 20-30 min), så jag ser inte riktigt nyttan. Och då har vi precis gjort omställningen nu, hade vi behållt sommartiden hade det ändå mörknat vid kl 16 om ett par veckor.

Det är klart det är trevligt, men du ska sluta extremt tidigt för att det ska vara nån nytta med det (alternativt ha extrem ”sommartid” innebärande att soluppgången blir kl 10-11 vilket jag tycker är ett sämre alternativ). Förra veckan mörknade det kl 17 här i Mälardalen, denna vecka kl 16. Väldigt få med ”normala” jobb slutar tidigare än kl 16, sedan ska man ta sig hem (åtminstone 20-30 min), så jag ser inte riktigt nyttan. Och då har vi precis gjort omställningen nu, hade vi behållt sommartiden hade det ändå mörknat vid kl 16 om ett par veckor.
Jo håller med. Nu är det ganska skit samma. Däremot i augusti september och typ april gör det ganska mycket skillnad för mig iaf.

Tillbaka
Topp