OT: ställa om låscylinder

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
I min jakt på onödig kunskap har jag kommit fram till avdelningen lås. Kan man justera om en äldre oval cylinder för en viss nyckel eller görs det på något magiskt vis genom att byta stift? Kan man montera isär cylindern?

Om någon behöver cylindrar så har jag fler än jag behöver.

Utan att veta vad det är för cylinder så svarar jag kanske.
Låssmeden brukar ha bläcken till finare märkescylindrar.
Annars kan det gå att göra en fuling om man inte är så noga med att fler nycklar kommer att passa. Då stoppar man in den nyckel man vill använda och filar bort allt som sticker ut.

Senast ändrad:
Hur får man ut den del där stiften sitter (boda)? Har plockat bort en spårryttare och en mässingsring men sen kommer jag inte längre.

Det låter som mina gamla cylindrar? Jag bytte dem ju mot Dorma-grejer, de är enkla att stifta om och jag tror inte de kostade så mycket.

oxr sa:
Hur får man ut den del där stiften sitter (boda)? Har plockat bort en spårryttare och en mässingsring men sen kommer jag inte längre.

Tycker den runda delen man vrider runt med nyckeln borde ramla ur om det är olåst när du tagit bort mässingsringen ..
Edit , inte olåst men har rätt nyckel i hålet.

Senast ändrad:
jomper: var ytterligare några andra.

Tog isär en cylinder jag hade nyckel till och förstår nu att det är helt omöjligt att ställa om låscylindern om man inte har nyckel till den.

Att lägga om ”automatisk” till ny nyckel går inte på vanliga standardcylindrar utan att öppna dom.

Finns några fabrikat som har en ”gömd” delning i sig och som man då kan byta till om man tex tappat bort sin första nyckel. Det här är dock inte så vanligt.

I princip så går alla cylindrar att lägga om till ny nyckel, men eftersom varje kanal har 6-7 olika höjder att leka med och 6-7 kanaler med stift så blir det rätt många kombinationer.
Vissa fabrikat har även en extra sidbom för ökad säkerhet andra har sneda skärningar på nyckeln.
Sen för att lyxa till det så har man härdade stift i också.

Tillbaka
Topp