[ot] Sthlm-Umeå

Globalistic

Aktiv medlem
[ot] Sthlm-Umeå
Undrar om någon har planer på att åka till Umeå i helgen. Under dagen/morgondagen kommer det bli klart om jag själv ska dit nämligen. Jag måste dessvärre bila upp så om någon som ändå ska dit så kanske vi kan splitta på bensinen osv.

Även tips på vad man bäst ska ta med sig upp dit. Längdskidor, mtb eller lagg.
...å var man ska åka i Umeå för just åka länd, cykla mtb, åka utför osv osv.

Detta blir mitt första besök i såfall till Sverker-land ;)

[ot] Sthlm-Umeå
Register över alla sportanläggningar och skidspår finns här: http://anlaggningsregister.umea.se/default.aspx

Spåren på Stadsliden ligger väldigt centralt. Milspåret är backigt, tekniskt och riktigt jobbig har jag hört. Finns kortare slingor också.
Spåren vid Nydala är troligen av högst kvalitet, enda spåret som grundläggs med konstsnö såvitt jag vet. Avgiftsbelagt att åka där.
Röbäck har ju fostrat Per Elofsson så de spåren borde vara helt okej också. Småkuperat och mysigt, väldigt fint för MTB på sommaren.
Olles spår ligger lite utanför stan, populärt bland vasaloppsåkarna som vill träna stakning på långa platta spår.

MTB... på Stadsliden körs det upp promenadstigar med skoter, så alla fotgängare håller sig borta från skidspåren. De funkar för cykling också :) Har lagt in en del bilder och kartor på min blogg här och här. Annars kan man ju alltid ge sig iväg ut på vägarna runt stan också.

Åka utför är inte alls min grej. Men Umeå med omnejd är väldigt platt så man måste ju ta sig iväg en bit för att hitta några backar att tala om. Hemavan/Tärna finns ju förstås, men det tar väl en 5 timmar med bil. Bygdsiljum- och Agnäs-backarna finns på närmare håll, men jag vet inte om de är så mycket att hänga i granen.

[ot] Sthlm-Umeå
Wow! Tack.

Det verkar som att laggen får stanna hemma. Istället låter det som att längdskidorna borde få följa med.

Vädret ser ut att bli riktigt fint i alla fall för längdåkning.

[ot] Sthlm-Umeå
marran är ju en sån där utförsåkare med bräda, han har nog bäst koll på om det finns backar värda ett besök i krokarna. Dra ett PM till honom vetja.

[ot] Sthlm-Umeå
quid skrev:
-------------------------------------------------------
> Bygdsiljum- och
> Agnäs-backarna finns på närmare håll, men jag
> vet inte om de är så mycket att hänga i granen.

Det beror ju lite på vad man har för referenser men Bygdsiljum är rätt OK för en dag (en knapp timmes körning från Umeå). Lite variation och fallhöjd på 125 m. Jag har svärfar ett par km från backen så det brukar bli några dagars åkning per år (med ungarna då iofs). Kolla http://bygdsiljumsbacken.se/

/Johan

[ot] Sthlm-Umeå
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Det beror ju lite på vad man har för referenser
> men Bygdsiljum är rätt OK för en dag (en knapp
> timmes körning från Umeå). Lite variation och
> fallhöjd på 125 m. Jag har svärfar ett par km
> från backen så det brukar bli några dagars
> åkning per år (med ungarna då iofs). Kolla
> http://bygdsiljumsbacken.se/
>
> /Johan

Har varit där en gång, den enda gång jag stått på ett par utförsskidor f.ö. Och fast jag var komplett nybörjare så kände jag mig rätt färdig med stället långt innan dagen var slut. Därav att jag tänkte att det kanske inte är så värt ett besök om man är mer rutinerad. Men jag vet ju inte, har minimal erfarenhet som sagt.

[ot] Sthlm-Umeå
Bygdsiljum fungerar absolut om man vill ha lite trevlig på laggen en dag. Men det går inte att jämföra med fjällanläggningar. Det beror lite på hur desperat man är och på vilken nivå man vill lägga sig. Det brukar bli någon dag sådär i januari när man är extra sugen på att åka som man drar till Bygdsiljum.

Har du fått få mil på längdskidorna så skulle jag nog välja dom framför alpin åkning. MTB kan du alltid cykla runt Stockholm och få bättre cykling den har tiden på året.

[ot] Sthlm-Umeå
+1 på Muntis, är man en sån som njuter av längdskidor är det definitivt grejen här. Det finns även möjligheter att hyra turskidor på Iksu friluft och fara ut i skogen och mysa om man hellre vill det

Tillbaka
Topp