[OT] Stora skänkes-tråden

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Den var innan remmen gick av. Jag kan däremot inte svära på att remmen är huvdproblemet, det kan lika gärna vara ett symtom på att något annat inte är som det ska. Hade tänkt fixa men inte orkat utan köpte en ny i stället.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------

> annat inte är som det ska. Hade tänkt fixa men
> inte orkat utan köpte en ny i stället.

Är du sjuk? :)

jomper skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > annat inte är som det ska. Hade tänkt fixa
> men
> > inte orkat utan köpte en ny i stället.
>
> Är du sjuk? :)

Kapat konto?

oxr skrev:
> Den var innan remmen gick av. Jag kan däremot
> inte svära på att remmen är huvdproblemet, det
> kan lika gärna vara ett symtom på att något
> annat inte är som det ska. Hade tänkt fixa men
> inte orkat utan köpte en ny i stället.

Såja, jag ska ju ha nåt att göra på semestern också. :)

Finnes:
-Arbetsskor/skydsskor. Storlek 43. I mycket bra skick, jag tror de är oanvända. Men dammiga efter en tid i min källare.

-Arbetsoverall. Storlek c58. Grön bävernylon. Använd men inte sliten.

-Projektskumgummi i form av en 90 madrass, klippt i 2 smala remsor, alltså två remsor 45x200cm.
Fantastiskt bra o ha men min källare behöver ansas hårt.

Finns i Göteborg, Hisingen, skickas ej.

Whirlpool AWT 3080, toppmatad tvättmaskin (40cm bred), bortskänkes mot avhämtning i Bergshamra/Solna. 8 år gammal, välanvänd men i fungerande bruksskick (lever om en hel del vid centrifugering och det droppar från den ibland vid tvätt men inget stort läckage eller liknande). Behöver bli av med den på något bra sätt inom de närmaste dagarna då vi får hem en ny tvättmaskin. PM:a om intresse finns.

Någon som behöver en sunkig IKEA-fåtölj? Lämplig för att fota enhjulingar. Hämtas Huddinge.

Bilagor

• DSC_0275.jpg
    DSC_0275.jpg
    30.6 KB · Besök: 65
Det mögliga tältet har gått vidare, men är det någon som kan ha användning för tältpinnar och bågar i aluminium?

IMG_4720.JPG

IMG_4718.JPG

IMG_4721.JPG

Skickas mot fraktkostnad.

Har en uppsättning gamla vinterhjul (för bil) som ligger och skräpar i sommarstugan. Däcken är väll iofs lagliga sett till mönster och antal dubb men är så gamla att jag inte skulle rekommendera någon att använda dessa. Fälgarna, i stål, däremot är det inget fel på och borde kunna komma till användning. Bultcirkeln är för BMW och passar t.ex. 3-serie, E46. De passar säkert fler BMW-modeller, men jag har inte koll på inpressningsmåtttet för andra BMW-modeller (bara att det skiljer sig åt). De skall passa en E46 perfekt dock.

Finns tre mil utanför Uppsala.

EDIT: Ja, det är skänkes. Nej, jag skickar inte. PM:a om du är intresserad!

Senast ändrad:
Tvättmaskin "Bosch Exclusiv". Värmeelementet har börjat lösa ut vår jordfelsbrytare, men i övrigt verkar den fungera som den ska (dvs det går bra att köra kallvattenprogram).

Finns att hämta i centrala Göteborg, om någon skulle vara intresserad.

bild.JPG

Någon som vill ha en strulande Volvo 854? Tar gärna en slant för den nästan fulla tanken men bilen skänkes. Åker förmodligen till skroten nästa vecka eftersom jag inte har varken ork eller kunskap nog och det inte lönar sig att lämna in en så här gammal bil med så många fel.

Skitskumma fel där den rycker till, lampor på instrument och i kupetaket blinkar till och all el dör men motorn rullar på av farten och allt hoppar igång efter några sekunder igen. Lambdalampan lyser. Läckande servo. ABS funkar bara när det är kallt.

Besiktigad till och med Mars.

PerFormance skrev:
> rattnalle: du tror alltså inte på att den klara
> en besiktning till? :)

Om det bara var servon och ABSen hade nog en till gått ;) Det här senaste vettefaan alltså. Jag blev helt galen sista 10 milen hem idag .... Lite smått orolig blir man när bilen bara dör på motorvägen upprepade gånger :p

Hej hej jordfel. Hade otroligt konstiga fel när jordflätan till generatorn (tror jag det var) hade gått av på en Saab 900 från 80-talet som jag hade en gång.

...och tro inte att jordflätan funkar bara för att ser hel ut. Den kan hänga ihop av ren ärg, men förintas vid beröring. Också erfarenhet från SAAB 900 från 80-talet.

Det låter ju faktiskt som något jag skulle kunna kolla själv. Annars känns elfel i bilar långt över min nivå. Tacka vet jag enkla mekaniska fel som länkarmar eller kärvande bromsar :)

Tycker också det låter som jordfel. Du kan prova jorda på nytt med startkablar mellan motor, chassit och minuspol och se om det blir bättre.

Att bilen hoppar och dör kan även vara tändningsrelaterat.
Vår gamla V70 är ganska lik en 854, och en hel del elproblem som uppstått har gått att lösa ganska billigt.
Vad är det för fel på ABS?

Virusko skrev:
> Tycker också det låter som jordfel. Du kan prova
> jorda på nytt med startkablar mellan motor,
> chassit och minuspol och se om det blir bättre.
>
> Att bilen hoppar och dör kan även vara
> tändningsrelaterat.
> Vår gamla V70 är ganska lik en 854, och en hel
> del elproblem som uppstått har gått att lösa
> ganska billigt.
> Vad är det för fel på ABS?

Startkablar har jag så det låter som en smidig sak att prova.

ABSen hänger sig ibland. Låter illa och bromspedalen blir helt mjuk men tar ändå. Men bara när det är 20+ grader ute. Varit så i tre år nu :p På vintern funkar den felfritt vilket ändå är det viktigaste. Skulle väl också kunna räknas till skumt elfel som följd av jordfel kanske.

Jag orkar inte ge mig på något jätteprojekt men visst, det vore ju bekvämt om bilen gick iaf till nästa besiktning där den läckande servon förmodligen kommer att sätta stopp. Jag bryr mig inte om jag behöver fylla på två-tre gånger om året men det är tydligen kinkigt :)

Mycket gnäll på den låga nivån som är här på happy ibland men den tråd och ffa de senaste inläggen är ett exempel på när happy visar sig vara lite mer happy:) Keep it up!

Lufta bromsarna och plocka ur och öppna abs-styrenheten (ganska pillig att få upp likt en kokosnöt). Sen löder du om eller åtminstone värmer länge på alla stift till stora kontakten mot kretskortet.
Tejpa ihop och testkör. Är det ok kan du täta lådan med silikon.
Vanligt fel på dessa enheter då det lätt blivit kallödning på de grova terminalerna vilket inte syns men ger glappkontakt efter många år. Volvo ville ha 7000 av mig för att skruva i en ny men klarade mig med en tub silikon en rulle eltejp och en bra lödkolv på jobbet och den har rullat i ett år nu utan detta bekymmer.

Virusko skrev:
> Lufta bromsarna och plocka ur och öppna
> abs-styrenheten (ganska pillig att få upp likt en
> kokosnöt). Sen löder du om eller åtminstone
> värmer länge på alla stift till stora kontakten
> mot kretskortet.
> Tejpa ihop och testkör. Är det ok kan du täta
> lådan med silikon.
> Vanligt fel på dessa enheter då det lätt blivit
> kallödning på de grova terminalerna vilket inte
> syns men ger glappkontakt efter många år. Volvo
> ville ha 7000 av mig för att skruva i en ny men
> klarade mig med en tub silikon en rulle eltejp och
> en bra lödkolv på jobbet och den har rullat i
> ett år nu utan detta bekymmer.

Mja. Min nuvarande lösning att rycka säkringen till ABS-styrenheten under de få dagar på året det är 20 grader eller mer tycker jag duger gott. Med en läckande styrväxel känns det ovärt att lägga allt för mycket tid på att fixa saker. Lite synd då bilen i övrigt är rätt fräsch och går riktigt bra.

Biltema vattenrygga m vätskesystem oanvänd. (bortskänkt)

CD-spelare Technics SL-PG390 utan fjärrkontroll. Funkade bra när jag ställde undan den. (Borta)

Finns i söderort

Bilagor

• CAM00416.jpg
    CAM00416.jpg
    113.3 KB · Besök: 51
Senast ändrad:
Barnsängar/Juniorsängar, IKEA. 2 stycken enligt bild.
Mått 70x160 ungefär.

Komplett med madrasser bortskänkes mot avhämtning.
Söder om söder.

_0010750.jpg

Ett par hjul enligt nedan.
Flitigt använda, bakre navet kan behöva servas, annars helt ok :)
Hämtas gratis i Göteborg.

CassetteShimano CS HG-50 -9, 11-34 T3

RimsAlex XC-49 Disc, 32H, Eyelets

PM vid intresse!

Bilagor

• 20130730_131830.jpg
    20130730_131830.jpg
    69.2 KB · Besök: 55
Är det någon som har en gammal ComHem-box att skänka bort?

HD inget krav, knappt att HDMI behövs.

Kan byta mot något från skrotlådan eller en liten slant om det behövs.

Hämtas helst i Stockholm och då företrädesvis norr/västerort.
(på måndag får jag besök från Götet, så om det finns en att hämta i närheten av Lerum är det också av intresse)

26" noname hjulset med sjudelad kassett och för fälgbroms. Inspekterade inte så noga, men jag har för mig att hjulen är raka och hela. Inte direkt något modernt och häftigt, men jag tänkte jag kunde ju bemöda mig lägga ut det här innan jag slänger.

Hylla 170 hög, 80 bred, ca 30 djup, med kvadratiska fack 40 x 40. Svart och ful, lämplig för förrådsförvaring. Hämtas i Huddinge.

Det här borde kanske in i Frågor jag inte vågar ställa egentligen men.
Är i akut behov av en mobil, olåst. Min vän blev rånad på sin o eftersom han ska passa min hund är jag hemskt mån om att vi ska kunna nå varandra. Krav att den funkar, inte att den är cool eller fantastisk, det får han lösa med sitt försäkringsbolag tids nog.
Göteborg gäller det.

Tillbaka
Topp