[OT] Stukad fotled

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Stukad fotled
Hej, innan ni häver ur er "prata med en läkare" och yada yada så är det redan gjort.
Stukade foten ganska brutalt i söndagskväll.
Jag har aldrig stukat en fot förut, har väldigt "smidiga" fotleder, tål brutala vinklar utan att det gör ont.

Men, nu stukade jag den som bara den i alla fall, gick till doktorn dagen efter, röntgades. Inga fel hittades.

Nu är det fredag, fem dagar sen. Svullnaden har jag fått ner med ketoprofen, ibuprofen, tigerbalsam och ett skydd från apoteket, en "snabblindning" så jag får tryck över området.

Nu är det så att jag är rejält trycköm fortfarande bakom fotknölen. Kan inte ha på mig vanliga skor. Inte svullet, utan tryckömt som fanken där, nuddar skorna gör det ont. Så, drar omkring i "strandskor" mer eller mindre.

Kan gå helt ok, kan småspringa med, vågar inte springa hårt helt enkelt.
Gör lite ont i stora trappsteg och brant utför.

I alla fall, är det normalt att man är rejält trycköm fem dagar efteråt? Som sagt, aldrig stukat ordentligt förut.

Hur länge är man trycköm innan man går tillbaka?

Borde finnas en och annan här som har stukat fötterna med tanke på att många här är vilda som satan. :)

[OT] Stukad fotled
En stukning tar tid.... ca ett halvår.

Cykla och motionera mycket, bra cirkulation är bra för reabliteringen. överdriven smärta brukar vara ett tecken på att något är fel. Normal smärta är bara en känsla, -kör på !!

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Stukad fotled
Har stukat min vänstra fot mer eller mindre allvarligt 5 ggr.
Dom gånger stukningen varit lindrig har jag kunnat börja träna (innebandy) efter ~1 vecka.

Den gången det var som värst hoppade jag på kryckor i 2 veckor och det tog ytterligare en vecka innan tryckömheten försvann.

Det är nog väldigt individuellt hur lång tid det tar innan man kan belasta foten fullt igen.
Stödlinda eller vulcanskydd kan vara bra att ha de första veckorna efter stukningen.

Edit:
Kan väl tillägga att jag är ganska kass på å lyssna på kroppen signaler om att jag kanske borde vila istället för att träna :-)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Stukad fotled
Hej!
De symtom du beskriver är helt normala, har själv problem med allvarliga stukningar. Kan stuka foten på plan asfalt ibland, och har man börjat med detta så brukar det tyvät uppkomma allt oftare igen. Det kan ta flera veckor innan du kan börja belasta foten någorlunda normalt och flera månader innan foten återfått sin normala styrka och flexibilitet och neuro muskulära funktionalitet.
Det absolut viktigaste när man stukar foten är att genast och då menar jag inom 30 sek lägga ett tryckförband eller ett tryck över den skadade delen tag tex en strumpa vik och tryck. detta för att förhindra överdriven blödning vilket visat sig förkorta läketiden markant flera dagar eller uppemot en vecka.Det som händer vid stukning är att små blodkärl brister och senorna somm består av jättemånga små sentrådar brister och tänjs ut i större eller mindre omfattning beroende hur mycket felbelastningen är,den absolut vanligaste stukningen av fotleder sker inåt så att skadan uppkommer på fotens utsida där det brukar bli en stor svullnad och missfärgning.
Hoppas i alla fall att du snart kommer igen med din träning och rörelseförmåga.

[OT] Stukad fotled
Jag stukade min fot rejält en gång. skulle sparka på en fotboll, men jag missbedömde avståndet till marken och satte tårna i asfalten, vilket resulterade i ett ganska brutalt tvärstopp.
jag kunde inte gå på min fot under ca 2veckor och yttligare 4-5 för att bli helt återställd.

[OT] Stukad fotled
Ett tips för att få tillbaka styrkan i foten för att slippa fler stukningar framöver är att göra tåhävningar vid tandborstning morgon och kväll. Efter ett tag är det svårt att borsta tänderna utan tåhävningar. Snygga vader får man också!

[OT] Stukad fotled
Det här är alltså första gången i mitt liv jag stukat foten, det var inte på plant underlag heller, utan sprang i full fart och fick foten över ett rör, typ två centimter tjockt, insidan av foten trampade på röret i dess längsriktning så att foten rullade över den kanten med full kraft på foten.

Har spelat innebandy i många år och aldrig stukat fötterna. Det krävdes en riktigt konstig situation för att det skulle gå, det var under en innebandymatch.

[OT] Stukad fotled
Stukade foten på Friskis jympa, trampade på framförvarandes fot, en vecka före avfärd till Chamonix och skidåkning. Hade inte koll på det där med tryckförband utan när jag kom ner i omklädningsrummet såg det ut som att jag hade en golfboll innanför strumpan.

Jag gick och köpte nya pjäxor som var lätta att komma i, men kunde bara prova ena foten. Första gången jag fick ner den stukade foten i pjäxan var på morgonen första skiddagen. Åkte hela veckan med väldigt löst ställda bindningar och avslutade med offpist. Inte helt smärtfritt men pjäxan var bra stödförband.

Tänk på att det är lätt att stuka om foten i början, så var försiktig. Testa eventuellt med att tejpa i början.

[OT] Stukad fotled
Jodå, har läst massa om det, har ett stödförband på nu också. Utformat av ortopeder och blaha blaha, det är en elastisk linda, grov men stretchig, och kardborre. Så, lätt att få på och av, ger
tryck över foten så att svullnaden försvinner. Första gången jag satt på den blev skenbenet ovanför ganska tjockt. :)

[OT] Stukad fotled
Jag stukade foten rejält för ett par år sedan och vill minnas att det tog en jäkla tid för det hela att läka.
Förmodligen borde jag avstått från diverse aktiviteter.

Min fot några dagar efter stukningen:
Foten.jpg ht=288

/Adam

[OT] Stukad fotled
Halkade i våras (mars) påväg ut från arbetsbilen, och landade på rygg med foten under mig. Knakade som bara den, och höll på att svimma av smärtan men konstigt nog var inget brutet enligt läkaren en vecka senare. Tog ända tills Juni innan jag igen kunde böja foten i vissa ytterlägen utan smärta.

[OT] Stukad fotled
tjaa, stukade foten i söndags i gesunda och svullnaden dag 1-3 var enorm, efter 4e dagen behövde jag endast en krycka för att ta mig fram och dag 5 som är nu kan jag gå lugnt men cykla med foten.

tills nästa gång du stukar är det skitviktigt att kula ned foten och trycka emot där stukningen blev till. Då blir den aldrig så svullo!

[OT] Stukad fotled
Det tråkiga med att stuka foten första gången, är att det kan ta ohygglig tid innan det känns starkt igen, andra och tredje är inte heller helt smärtfritt, men sen börjar det plana ut...
efter en så där 10 stukningar, är man på banan efter en vecka :)
Slutade med orientering -89 efter rejäl stukning.

Hade modet att börja igen -95 och har sedan sprungit sönder fötterna totalt, men tejpar/skydd alltid innan jag kutar i terränen nu, peppar peppar, kommer inte ihåg när det var senast!

Balansplatta är också bra rehab, tåhävningar kan vara tufft i början, men all träning för fotlederna är bra, utänjda ledband förblir utänjda, så det är bara att bygga på de små muskler som finns där nere!

Tips! har borstat tänderna på ett ben senaste 8'a åren, höger jämna dagar, vänster ojämna, bygger även upp ländryggen!

Tillbaka
Topp